Nissan Juke 1.6
Το Juke ανοίγει ένα νέο κεφάλαιο στην κλάση B, με όπλο του την διαφοροποίηση από κάθε τι συμβατικό.
- -
- -
με μια ματιά
Crossover πόλης ή μια διαφορετική προσέγγιση του όρου premium supermini.
με τη ματιά του Τσιγκρή
Το Juke είναι μια εντελώς διαφορετική προσέγγιση του όρου life style, που ουσιαστικά διαχωρίζει την θέση του από το αριστοκρατικό πάνθεον παραμένοντας όμως premium. Ποιο παιχνιδιάρικο και ποιο περιπετειώδες σε ύφος και φιλοσοφία σε προδιαθέτει αφού χορτάσει το μάτι σου λεπτομέρεια, να εξαφανιστείς βολτάροντας πίσω από το τιμόνι του. Με υπερυψωμένο και πληθωρικό του στιλ σου δίνει την αίσθηση του ατρόμητου επάνω στον δρόμο, ακόμα και αν αυτός είναι καλοστρωμένος, ενώ την ίδια στιγμή πατάει δυναμικά και συμμετέχει στις προθέσεις του απαιτητικού. Γενικά, φτιάχνει διάθεση και είναι από τα αυτοκίνητα που δύσκολα θα βαρεθείς.
γλυκά
- Σχεδίαση …μέσα-έξω
- Οδική συμπεριφορά
- Ευελιξία
- Εξοπλισμός
- Στάνταρ ESP
ξυνά
- Χώροι πίσω και ορατότητα
- Μικρός χώρος αποσκευών
- Μέτριο φινίρισμα σε σκληρά πλαστικά
- Κλίσεις ανάρτησης
- Θόρυβος κινητήρα
- Κατανάλωση
απόψεις
Νηφάλιοι ή μη... το τελικό αποτέλεσμα του μόχθου των σχεδιαστών της Nissan, «κουρδίζει» το βλέμμα και βάζει το Juke στο στόμα του καθενός σε κάθε του πέρασμα. Αν το δεις στην όψη με θετική διάθεση, το υπόλοιπο πακέτο καταφέρνει να εκπληρώσει τις φιλοδοξίες σου εν κινήσει, στα μαντρωμένα πάντα πλαίσια της νέας τάξης πραγμάτων στα supermini. Η Crossover πλευρά αποτελεί το bonus της επιλογής του, ξεχρεώνοντας εν μέρει την μειωμένη πρακτικότητα που προσφέρει στην πεζή καθημερινότητα. Η πραγματική επιτυχία του Juke πάντως, θα αποδειχτεί αν και εφόσον ο ανταγωνισμός αντιγράψει την funky ιδέα της ύπαρξης του!
Δημήτρης Παππάς
go shopping
Με την βάση κάτω από τα δεκαεπτά χιλιάρικα το Juke προσφέρει ένα καλό επίπεδο εξοπλισμού για την έκδοση Action που μεταξύ άλλων περιλαμβάνει ESP, 6 αερόσακους, air condition, ηλεκτρικά παράθυρα και καθρέφτες, καθώς και ηχοσύστημα. Για ακόμα ποιο πλούσιο εξοπλισμό προσφέρεται η έκδοση Acenta που ξεκινά λίγο κάτω από τα 19.000 ευρώ και διαθέτει στάνταρ το σύστημα Nissan Dynamic Control (NDCS), τον ηλεκτρονικό κλιματισμό, τις ζάντες αλουμινίου και αναλόγως του πλούσιου καταλόγου του, μπορεί να φτάσει λίγο κάτω από τα 22.000 ευρώ περιλαμβάνοντας μάλιστα και το αυτόματο κιβώτιο διαρκώς μεταβαλλόμενων σχέσεων(CVT).
Η επιτυχία του Qashqai έδωσε το έναυσμα στην Nissan για κάτι συναφές σε crossover λογική, αλλά ιδιαιτέρως ανατρεπτικό σχεδιαστικά ώστε να προκαλέσει αίσθηση στην μικρότερη κατηγορία. Σίγουρα η Nissan δεν είχε σκοπό να αφοπλίζει τον βασικό εκπρόσωπο της στα supermini. Άλλωστε το νεότερο Micra πορεύεται φρεσκότερο και πιο προσιτό από ποτέ στον στίβο της κατηγορίας, ενώ με το ριξικέλευστο Juke η ιαπωνική εταιρεία αποκτά ένα ακόμα εισιτήριο, αυτή την φορά για την αίθουσα των premium supermini. Το κατόρθωμα βέβαια για την Nissan είναι ότι χωρίς να θέτει ως προτεραιότητα το αριστοκρατικό στιλ και το πολυτελές ένδυμα, μπορεί να σταθεί ακομπλεξάριστο απέναντι και στα πιο ηχηρά ονόματα της life style σκηνής.
Jukebox
Η σύγχρονη σχεδιαστική τάση έχει κατηγορηθεί κατά καιρούς για την έμπνευσή της, κάτι που εν μέρει διαπιστώνει κανείς αν ρίξει μια ματιά στον δρόμο, όπου ο μεγαλύτερος όγκος των αυτοκινήτων έχει ομοιότητες. Για το πακέτο Juke, κάτι τέτοιο φυσικά και δεν ισχύει και μάλιστα στο πέρασμά του, ξεχωρίζει σαν την μύγα μες το γάλα! Η ιδιαιτερότητα της σχεδίασης δοσμένη με μια έμπνευση περιπέτειας σε προσκαλεί να ζήσεις κάτι εντελώς διαφορετικό από αυτά που μέχρι τώρα ήξερες. Υπερυψωμένο μεν αλλά με στενές γυάλινες επιφάνειες και κουπέ τελείωμα στην οροφή του, crossover στοιχεία που προκύπτουν από τις ποδιές εμπρός και πίσω, αλλά και τα 180 mm από το έδαφος και ένας πληθωρικός συνδυασμός καμπύλων και ακμών. Στο λίγο παραπάνω από τετράμετρο αμάξωμα, επικρατεί σχεδιαστικός παροξυσμός σε κάθε λεπτομέρεια του κορμιού του. Φυσικά μπροστά δεσπόζουν οι ακροβολισμένοι μεγάλοι προβολείς εκατέρωθεν της μάσκας, αλλά και τα εξόφθαλμα φώτα που αγκαλιάζουν το καπό, ενώ στο πλάι, τα φουσκωμένα τόξα στα φτερά ανταγωνίζονται ακόμα και τις πιο …τούμπανο σπορ κατασκευές! Λιγότερο προκλητική αλλά ομοίως ενδιαφέρουσα είναι και η πίσω όψη του Juke, όπου διακρίνει κανείς εκτός από τα φώτα τύπου μπούμερανγκ, πόσο στενότερη είναι η καμπίνα σε σχέση με το υπόλοιπο αμάξωμα. Γενικά το Juke ή θα το λατρέψεις ή θα το μισήσεις, δείγμα μιας έντονης προσωπικότητας που μάλιστα δεν έχει περιορισμό στο εξωτερικό του. Περνώντας στην καμπίνα, αντιλαμβάνεσαι αμέσως ότι η Nissan δεν είχε ως προτεραιότητα να εντυπωσιάσει με τους χώρους. Ιδίως όταν έχεις στο μυαλό ότι συζητάς για ένα αυτοκίνητο με διαστάσεις 4.135 mm μήκους, 1.765 mm πλάτους και 1.564 mm ύψους περιμένεις κάτι παραπάνω από χώρους, αλλά η καμπίνα του Juke προσφέρει σχεδιαστική έμπνευση με τις εντυπώσεις να κλέβει η κονσόλα που χωρίζει τα μπροστινά καθίσματα. Ένα σχέδιο «κλεμμένο» από τον κόσμο της μοτοσικλέτας όπου παραπέμπει στην σιλουέτα της με βασικό στοιχείο το ρεζερβουάρ και δημιουργεί την ψευδαίσθηση ότι βρίσκεται παρκαρισμένη ανάμεσα σε οδηγό - συνοδηγό. Χρωματισμένη σε κόκκινο ή γκρι ανάλογα με την διακόσμηση επιλογής, είναι και το hi light του εσωτερικού κόσμου του Juke, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι ο υπόλοιπος σχεδιασμός στερείται νεανικότητας και ουσιαστικής ευχάριστης και λειτουργικής εικόνας. Πέρα από τα πληρέστατα και ευανάγνωστα χωστά όργανα και τις ψηφιακές ενδείξεις για βενζινόμετρο, θερμοκρασία και υπολογιστή ταξιδίου, αυτό που δεσπόζει στην βάση της κεντρικής κονσόλας είναι το Nissan Dynamic Control System. Ένα σύστημα που εναλλάσσει μέσω της οθόνης του τις ενδείξεις και λειτουργίες του κλιματισμού, με αυτές των τριών αποθηκευμένων set-up που αφορούν τις λειτουργίες κινητήρα, τιμονιού και του CVT (αν υπάρχει στο αυτοκίνητο). Ο οδηγός μπορεί να επιλέξει ανάμεσα στην Normal, Eco και Sport και να προσαρμόσει την λειτουργία ανάλογα με τις ανάγκες του, ενώ δείγμα της οδηγοκεντρικής φιλοσοφίας του είναι και το G-Meter για να βλέπετε τις διαμήκης και εγκάρσιες επιταχύνσεις! Εντάξει, τα υλικά είναι σκληρά, όμως η συναρμολόγηση και η αντοχή τους στο χρόνο δεν φαίνεται να εμφανίσουν πρόωρη γήρανση, ενώ αν και το τιμόνι δεν ρυθμίζεται σε βάθος, η θέση οδήγησης ικανοποιεί γκάμα αναστημάτων και σωματότυπων αρκεί να μην αποτελεί κανείς την εξαίρεση. Οι στενές πλευρικές γυάλινες επιφάνειες δεν εξυπηρετούν την ορατότητα προς τα πίσω και οι χώροι παραμένουν απλά επαρκείς για τέσσερις τυπικού αναστήματος ενήλικες, με τους πίσω να νιώθουν κοντά την οροφή στα κεφάλια αλλά να μην βρίσκουν προβληματικό ο χώρο στα γόνατα. Ο μεσαίος επιβάτης στα πίσω καθίσματα δεν θα νιώσει φιλόξενα, κάτι που εστιάζεται στο μικρό διαθέσιμο πλάτος της καμπίνας, ενώ και ο χώρος για τις αποσκευές δεν προσφέρεται για εντυπωσιακά συμπεράσματα. Μπορεί να μην ακούγονται απογοητευτικά τα 251 λίτρα χωρητικότητας, όμως είναι ρηχός για να μεταφέρει τα μπαγκάζια όλων των επιβαινόντων στο Juke. Παρηγοριά η αναδίπλωση των καθισμάτων που δημιουργεί έναν συνολικό χώρο 550 λίτρων ή 830 αν τον εκμεταλλευτείτε ολοκληρωτικά(από δάπεδο έως οροφή).
Openmind
Η βάση στο Juke είναι ο ατμοσφαιρικός 1.6, γνώριμος από το Qashqai, που με σύστημα μεταβλητού χρονισμού και διπλά μπεκ ψεκασμού ανά κύλινδρο εξασφαλίζει απόδοση και περιορίζει τους ρύπους(CO2: 147 gr/km). Οι 117 ίπποι στις 6.000 και τα 158 Nm στις 4.000 σ.α.λ. σε συνδυασμό με ένα κλειστής κλιμάκωσης κιβώτιο εξασφαλίζουν καλές επιδόσεις για το ατμοσφαιρικό προφίλ του Juke των 1.200 κιλών. Τα πρώτα 100 km/h από στάση, έρχονται σε 11’’, η τελική ταχύτητα φτάνει τα 178 km/h και γενικά νιώθεις την ζωντάνια του κάθε φορά που πιέζεις το δεξί σου πόδι. Σίγουρα δεν ψάχνει το θαύμα στις αντιπαραθέσεις με πιθανούς υπερτροφοδοτούμενους ανταγωνιστές, όμως διατηρείται ζωηρό και πρόθυμο για επιδόσεις και ικανοποίηση του οδηγού του. Το 5άρι κιβώτιο με την σχετικά ξερή αίσθηση βοηθάει τα μέγιστα για να εκδηλώσει ο κινητήρας τις προθέσεις του, όμως η «κοντή» φιλοσοφία του δεν προσφέρει τις ψιθυριστές στιγμές που αναζητάς στην καμπίνα σε ένα ταξίδι με υψηλές ταχύτητες. Τσιμπημένη είναι και η κατανάλωση σε αυτές τις συνθήκες, όπου πλησιάζει τα 11 lt/100 km, ενώ συνολικά και με λογική στο δεξί πόδι, δύσκολα θα πέσει κάτω από τα 8,5 lt/100km. Παρά το γεγονός ότι απουσιάζει η ρύθμιση βάθους του τιμονιού, η θέση οδήγησης τοποθετεί τον οδηγό σε σωστά πλαίσια, και από την πρώτη στιγμή αισθάνεται ευχάριστα. Τα ίδια συναισθήματα συνεχίζονται από την αίσθηση που φτάνει στα χέρια του τόσο από το τιμόνι όσο και από την επικοινωνιακή διάθεση της σφιχτής και σωστά δομημένης ανάρτησης με την συνήθη αρχιτεκτονική της κατηγορίας(γόνατα εμπρός, ημιάκαμπτος πίσω). Οι κλίσεις δεν απουσιάζουν όταν ο ρυθμός ανέβει αλλά πέρα από αισθητές, δεν επηρεάζουν την συνολική απόδοση και ποιοτική λειτουργία. Μερίδιο ευθύνης έχουν και οι μεγάλοι τροχοί(205/60R16) που σιδερώνουν τις ανωμαλίες χάρις το ψηλό προφίλ. Ο ευκολοδήγητος χαρακτήρας και η ευελιξία είναι στοιχεία που δίνουν bonus στο Juke, ενώ το ικανό ύψος από το έδαφος βοηθάει για τις crossover περιπλανήσεις. Όσο εύκολα όμως θα σου φτιάξει την διάθεση για περιπλανήσεις εκτός του αστικού κύκλου αλλά και σκονίζοντας το ιδιόμορφο κορμί του, το Juke θα διατηρήσει το χαμόγελο στα χείλη ακόμα και αν του φερθείς επιθετικά. Στον ανοιχτό δρόμο αποδεικνύεται στιβαρό και σταθερό, με τα φρένα του πιστούς συμμάχους, ενώ στο απαιτητικό στροφιλίκι θα νιώσεις την συμετοχικότητα της ουράς να βοηθάει στην τοποθέτηση, από την στιγμή φυσικά που έχεις απενεργοποιήσει το ESP. Γενικά ο προσαρμόσιμος χαρακτήρας του σε προδιαθέτει για βόλτες, είτε θέλεις να κινηθείς ράθυμα εκδρομικά, είτε να του ζητήσεις να σου ανεβάσει την αδρεναλίνη.
συμπέρασμα
Η εναλλακτική στην υπόθεση premium supermini σερβίρεται από την Nissan με περιπετειώδες look και δυναμικές διαθέσεις ταράζοντας τα νερά της μίνι αριστοκρατίας του ανταγωνισμού. Θα μπορούσαμε να πούμε ότι παίζει και μόνο του, όμως στην ουσία σκοπεύει να κλέψει δημοτικότητα από τους συνήθεις υπόπτους A1, Mito, DS3 και Mini, προσφέροντας κάτι εντελώς διαφορετικό. Με ευχάριστη, αποτελεσματική και δυναμική συμπεριφορά, το Juke είναι αβέβαιο αν θα έχει την εμπορική επιτυχία του Qashqai, όμως σίγουρα θα εξασφαλίσει το κέφι όσων το επιλέξουν.