
Δοκιμή BYD Dolphin Surf: Η σωστή συνταγή
Ένα μικρό και φθηνό ηλεκτρικό αυτοκίνητο για την πόλη, που προσφέρει πολύ περισσότερα από όσα δείχνει η τιμή του. Ο συνδυασμός που η ηλεκτροκίνηση έψαχνε εδώ και χρόνια.
- -
- -
με μια ματιά
Το νέο BYD Dolphin Surf έρχεται και τοποθετείται στη βάση της γκάμας της μάρκας και ουσιαστικά αποτελεί τον πιο προσιτό τρόπο για να κάνεις την είσοδο σου στην ηλεκτροκίνηση.
Εφτά ολοκαίνουρια μοντέλα σε 14 μήνες και πρώτη θέση στις πωλήσεις ηλεκτρικών. Αυτός είναι ο πιο σύντομος τρόπος να περιγράψεις την πορεία της BYD στην Ελλάδα. Ταυτόχρονα, με αυτά τα στοιχεία μπορείς να δώσεις σε οποιονδήποτε ένα υπερβολικά συμπυκνωμένο σφηνάκι γνώσης για όσα συμβαίνουν με τον ερχομό των κινεζικών αυτοκινητοβιομηχανιών στην Ευρώπη. Η BYD είχε ήδη την πλουσιότερη γκάμα ανάμεσα στις κινεζικές μάρκες, και μία από τις μεγαλύτερες γενικά. Το Atto 2 στα B-SUV, το Dolphin στα μικρομεσαία, το Atto 3 στα C-SUV, το Seal στα sport sedan, το Seal U στα D-SUV με πιο κλασικές γραμμές (διαθέσιμο και με plug in hybrid σύνολο ως Seal U DM-i) και το Sealion 7 στα D-SUV με αυξημένες διαστάσεις και coupe σχεδίαση.
Τι έλειπε από την γκάμα; Ένα μοντέλο με προσιτή τιμή που να απευθύνεται στο ευρύ κοινό, αλλά και ένα ακόμα που θα αισθάνεται ακόμα πιο άνετα στην πόλη. Με το Dolphin Surf, η BYD καλύπτει και τα δύο κενά, ενώ ταυτόχρονα διευρύνει σημαντικά τις επιλογές στο αγοραστικό κοινό, προς… «τα κάτω». Τόσο τιμολογιακά, όσο και σε διαστάσεις. Μπορεί τα 20.790 ευρώ, χωρίς επιδότηση να ξενίζουν αρχικά, όμως η συντριπτική πλειοψηφία των μικρών (B segment), κυμαίνεται σε αυτό το κόστος. Ανεξαρτήτως καυσίμου. Δυστυχώς ή ευτυχώς, οι εποχές άλλαξαν και πλέον δεν υπάρχουν μοντέλα με 10.000 ευρώ, ενώ σπανίζουν ακόμα και εκείνα στα 15.000 ευρώ.
Τι είναι το BYD Dolphin Surf;
Αν και μοιάζει μικρότερο λόγω σχεδίασης, το BYD Dolphin Surf έχει μήκος 3.990 mm, πλάτος 1.720 mm και ύψος 1.590 mm, ενώ το μεταξόνιο βρίσκεται στα 2.500 mm και το πορτ μπαγκάζ στα 308 lt. Κάτι που σημαίνει πως σε επίπεδο διαστάσεων είναι στο μέσο όρο της κατηγορίας του, έχοντας παρόμοιο μέγεθος με τα Toyota Yaris, Opel Corsa και Peugeot 208 που φιγουράρουν στις πρώτες θέσεις των πωλήσεων. Για αρκετό διάστημα, είχε δημιουργηθεί η εντύπωση ότι το Dolphin Surf είναι απλά η ευρωπαϊκή ονομασία του Seagull, ενός πολύ φθηνού ηλεκτρικού της BYD που διατίθεται στην Κίνα, με τιμή κάτω από 8.000 ευρώ. Στην πραγματικότητα κάτι τέτοιο δεν ισχύει. Υπάρχουν κοινά στοιχεία, αλλά για να έρθει στην Ευρώπη έχουν γίνει σημαντικές αλλαγές, έτσι ώστε να ταιριάζει με τις απαιτήσεις του ευρωπαϊκού κοινού, προσφέροντας υψηλά επίπεδα ασφάλειας. Δεν είναι τυχαίο, πως το μήκος του Dolphin Surf είναι 20 cm μεγαλύτερο από του Seagull.
Δείτε ακόμη: Η BYD φέρνει τους φορτιστές των 5 λεπτών;
Η «καρδιά» του ηλεκτρικού του συστήματος
Το Dolphin Surf έρχεται σε τρεις εκδόσεις. Η βασική έκδοση ονομάζεται Active και κοστίζει 20.790 ευρώ. Έχει κινητήρα 89 ίππων με ροπή 175 Nm (0-100 km/h σε 11,1 δευτερόλεπτα) και χωρητικότητα μπαταρίας στις 30 kWh. Μπορεί το νούμερο να φαντάζει μικρό, όμως με την κατανάλωση που έχει μπορεί ρεαλιστικά να προσφέρει 250-300 km αυτονομία. Οι επίσημες τιμές κάνουν λόγο για 220 km σε μικτή χρήση και 356 km μέσα στην πόλη. Η φόρτιση με AC ρεύμα φτάνει μέχρι τα 11 kW, ενώ σε DC ταχυφορτιστή δέχεται μέχρι και 65 kW ισχύ. Στο κομμάτι του εξοπλισμού θα βρείτε φώτα αλογόνου, ατσάλινες ζάντες 15 ιντσών, καθρέφτες που αναδιπλώνονται χειροκίνητα και καθίσματα οδηγού-συνοδηγού που ρυθμίζονται χειροκίνητα. Κάπου εδώ τελειώνουν οι περικοπές, αφού η ίδια βασική έκδοση έχει τέσσερα modes (Eco, Normal, Sport και Snow), πλήρες Adaptive Cruise Control με αυτόματη διατήρηση λωρίδας, καθίσματα με vegan δέρμα, οθόνη 7 ιντσών μπροστά από τον οδηγό (ψηφιακός πίνακας οργάνων) και οθόνη 10,1 ιντσών για το infotainment (η οποία περιστρέφεται όπως σε όλα τα BYD).
γλυκά
- Διαστάσεις
- Ευελιξία
- Σχεδίαση
- Χώροι
- Εξοπλισμός
- Κατανάλωση
ξινά
- Xώρος αποσκευών
- Έλλειψη one pedal
Η μεσαία έκδοση και ίσως εκείνη που προσφέρει το καλύτερο value for money ονομάζεται Boost και κοστίζει 23.790 ευρώ. Έρχεται με τον ίδιο κινητήρα 89 ίππων (0-100 km/h σε 12,1 δευτερόλεπτα), όμως εδώ η μπαταρία έχει ανέβει στις 43,2 kWh. Η πραγματική αυτονομία ξεπερνά τα 350 km, ενώ τα specs αναφέρουν 322 km σε μικτή χρήση και 507 km στην πόλη. Η AC φόρτιση είναι και πάλι στα 11 kW, όμως σε DC ταχυφορτιστή πλέον μπορεί να δεχτεί μέχρι και 85 kW. Οι προσθήκες στο κομμάτι του εξοπλισμού αφορούν ζάντες αλουμινίου 16 ιντσών, ηλεκτρικά αναδιπλούμενους καθρέφτες, αυτόματους υαλοκαθαριστήρες και ηλεκτρικά καθίσματα για οδηγό-συνοδηγό. Τέλος, στην κορυφή βρίσκεται η έκδοση Comfort των 25.990 ευρώ. Εδώ η ισχύς έχει ανέβει στους 157 ίππους και η ροπή στα 220 Nm (0-100 km/h σε 9,1 δευτερόλεπτα), ενώ η μπαταρία έχει το ίδιο μέγεθος αλλά με ελάχιστα μειωμένη αυτονομία, λόγω της περισσότερης δύναμης. Ρεαλιστικά μπορεί να αγγίξει τα 350 km, ενώ τα official νούμερα είναι 310 km σε μικτή χρήση και 460 km στην πόλη. Αυτή ήταν και η έκδοση που δοκιμάσαμε. Εξοπλιστικά προστίθενται φώτα LED, αυτόματη μεγάλη σκάλα στα φώτα, φιμέ πίσω κρύσταλλα, θερμαινόμενα καθίσματα οδηγού-συνοδηγού, ασύρματη φόρτιση για το κινητό και σύστημα καμερών με 360 μοίρες κάλυψη.
Χώροι και ποιότητα εσωτερικού
Ξεκινώντας από τους χώρους, το BYD Dolphin Surf εκπλήσσει ευχάριστα. Οδηγός και συνοδηγός απολαμβάνουν υψηλό επίπεδο άνεσης, ενώ καθίσματα είναι ξεκούραστα ακόμα και μετά από 3-4 ώρες. Ακόμα μεγαλύτερη έκπληξη προκαλούν οι χώροι για τους πίσω, τόσο με το διαθέσιμο χώρο για τα γόνατα, όσο και με τον αέρα για το κεφάλι, ακόμα κι αν κάποιος ξεφεύγει από τον μέσο όρο του 1,75-1,80. Όσον αφορά τη δεύτερη σειρά επιβατών, αυτή μπορεί να φιλοξενήσει αποκλειστικά δύο άτομα. Και για αυτόν ακριβώς το λόγο υπάρχουν μόνο δύο ζώνες πίσω. Βέβαια, επειδή όλα στη ζωή έρχονται με ένα τίμημα, η άνεση των επιβατών έχει επιπτώσεις στο χώρο αποσκευών, αφού τα 308 lt είναι κάτω από το μέσο όρο της κατηγορίας. Βέβαια, σε καμία περίπτωση δεν το λες μικρό δεδομένου ότι προορίζεται κυρίως για πόλη και όχι για ταξίδι, οπότε για τις καθημερινές ανάγκες είναι κάτι παραπάνω από επαρκές. Ειδικά αν λάβουμε υπόψη και τον χώρο που βρίσκεται κάτω από το δάπεδο.
Όσον αφορά την εργονομία, μπορούμε να πούμε πως μας ικανοποίησε, αλλά με δύο αστερίσκους. Ανάμεσα στα θετικά στοιχεία, να αναφέρουμε πως υπάρχουν πολλοί διακόπτες που βρίσκονται τοποθετημένοι σε σωστά σημεία, οι ποτηροθήκες έχουν δύο μεγέθη οπότε θα βολευτούν κάθε είδους ποτήρια και μπουκαλάκια, οι θήκες στις πόρτες έχουν σωστό μέγεθος για την κατηγορία και η επιφάνεια που ακουμπάει το κινητό θα χωρέσει όλα τα smartphone, ανεξαρτήτως διαστάσεων. Στην ακριβότερη έκδοση προσφέρεται και ασύρματη φόρτιση. Η πρώτη μας ένσταση αφορά το εμπρός υποβραχιόνιο, το οποίο θα μπορούσε να προσφέρει έναν επιπλέον χώρο αποθήκευσης. Αν και στο κάτω μέρος της κεντρικής κονσόλας υπάρχει ένας μεγάλος χώρος για αντικείμενα. Η δεύτερη αφορά την έλλειψη πίσω υαλοκαθαριστήρα. Κάποιοι μπορεί να ενοχληθούν και από την απουσία εταζέρας, όμως το πίσω παρμπρίζ είναι αρκετά σκούρο, κάτι που έχει ως αποτέλεσμα η ορατότητα στο εσωτερικό να είναι πρακτικά αδύνατη. Όσον αφορά τα υλικά κατασκευής της καμπίνας, η αλήθεια είναι πως παρά τη χρήση σκληρών πλαστικών, η συναρμογή και το φινίρισμα τους είναι αντίστοιχη με αυτή που έχουμε συνηθίσει από την BYD, με την ποιότητα τους να εγγυάται την αντοχή τους στο χρόνο.
Άνετο και εύκολο!
Από τα πρώτα μέτρα διαπιστώνεις πως το Dolphin Surf είναι ευκολοδήγητο. Το τιμόνι -που ρυθμίζεται σε όλες τις κατευθύνσεις- είναι άμεσο αλλά χωρίς ιδιαίτερη πληροφόρηση. Το βάρος και η απόκριση του διαφοροποιούνται ανάλογα με το επιλεγμένο πρόγραμμα οδήγησης, με το Sport να προσφέρει συγκριτικά την καλύτερη αίσθηση και αμεσότητα. Όπως στα περισσότερα BYD, ο ηλεκτροκινητήρας δεν χαρακτηρίζεται από την εκρηκτικότητα που συναντάμε σε άλλα BEV, με την απόδοση της ισχύος να γίνεται γραμμικά και πολιτισμένα. Αρκετά φυσική είναι η αίσθηση των φρένων, παρά το γεγονός ότι είναι blended brakes, αν και στο πρώτο πάτημα δεν επιβραδύνει με δύναμη.
Δείτε ακόμη: Δοκιμάζουμε το νέο BYD Atto 2
Όσον αφορά τη ρύθμιση της ανάρτησης, είναι ξεκάθαρο πως δεν αισθάνεται άνετα σε γρήγορο ρυθμό, όντας προσανατολισμένο προς την άνεση στην πόλη, αν και δεν θα σε φοβίσει σε συνθήκες πίεσης. Επίσης, αυτό που παρατηρήσαμε είναι πως με ταχύτητες που ξεπερνούν τα 100 km/h υπάρχουν κάποιοι μικροί αεροδυναμικοί θόρυβοι, ο οποίοι όμως δεν φτάνουν σε ενοχλητικά επίπεδα, ακόμα και σε αυξημένες ταχύτητες στον αυτοκινητόδρομο. Ευχάριστη έκπληξη αποτελεί ο τρόπος που κινείται μέσα στην πόλη. Στο κομμάτι της ευελιξίας δεν θα υπάρξει κανένα πρόβλημα (κύκλος στροφής μικρότερος από 10 m), όμως το σημαντικότερο προτέρημα του είναι ο τρόπος που απορροφά τις ανωμαλίες. Παρά τον ημιάκαμπτο άξονα πίσω η συντριπτική πλειοψηφία των κακοτεχνιών δεν περνάει στην καμπίνα των επιβατών.
Στην πόλη δεν «καίει» τίποτα!
ΣτοDolphin Surf η ανάκτηση ρυθμίζεται σε δύο επίπεδα, Standard και High, όμως σε αμφότερα είναι αδύναμη στις χαμηλές ταχύτητες και γίνεται πιο αισθητή όταν αφήσεις το γκάζι έχοντας ταχύτητα μεγαλύτερη από 70-80 km/h. Επίσης, η ρύθμισή της γίνεται από μενού και όχι από κουμπί, οπότε είναι καλύτερα να το ρυθμίσετε στο High και να το αφήσετε εκεί. Μία ακόμα ρύθμιση που πρέπει να γίνει, αφορά το Guess-O-Meter (GOM), δηλαδή την πρόβλεψη αυτονομίας. Αρχικά είναι σεταρισμένο να υπολογίζει με βάση την εργοστασιακή κατανάλωση, όμως είναι καλύτερα να μπει στο Dynamic ώστε να προβλέπει τα εναπομείναντα χιλιόμετρα με βάση το πώς οδηγείτε. Στο κομμάτι της κατανάλωσης η έκδοση των 157 ίππων μένει με ευκολία στις 13 kWh/100 km, ενώ με ελάχιστη προσπάθεια μπορεί να πάει και πιο κάτω. Θεωρητικά, στις άλλες δύο εκδόσεις τα νούμερα θα είναι ακόμα χαμηλότερα. Στον αυτοκινητόδρομο, οι απαιτήσεις σε ρεύμα θα αυξηθούν περίπου στις 15 kWh/100 km. Συνεχίζοντας με τα «ηλεκτρικά» χαρακτηριστικά, το Dolphin Surf προσφέρει V2L σε όλες τις εκδόσεις, οπότε όπου κι αν βρεθείτε έχετε μια παροχή ρεύματος για να συνδέσετε οποιαδήποτε συσκευή θέλετε στη θύρα φόρτισης.
Τεχνολογικά επικαιροποιημένο!
Το μικρότερο μοντέλο στη γκάμα της BYD διαθέτει όλα τα απαραίτητα συστήματα υποβοήθησης. Ανάμεσα σε αυτά είναι και το Adaptive Cruise Control, που οφείλουμε να παραδεχτούμε πως λειτουργεί άψογα. Διαβάζει ορθά τις λωρίδες και ουσιαστικά μπορείς να το εμπιστευθείς πλήρως, την ώρα που η ειδοποίηση για το όριο ταχύτητας δεν είναι ενοχλητική. Αντίστοιχα εύκολη είναι η χρήση του συστήματος πολυμέσων, το οποίο διαθέτει ελληνική γλώσσα και είναι απόλυτα κατανοητά κατηγοροποιημένο. Ο πυρήνας του βασίζεται στο Android, ενώ δέχεται και OTA updates. Εννοείται ότι υπάρχει application για το κινητό κι ότι το αυτοκίνητο συνδέεται σε αυτό, ενώ υπάρχει και η δυνατότητα το smartphone να γίνει κλειδί (αλά Tesla), ώστε το κανονικό κλειδί να μείνει στο σπίτι.
συμπέρασμα
Το BYD Dolphin Surf είναι ένα αυτοκίνητο που προσφέρει περισσότερα από όσα ζητάει. Σε μία εποχή που οι τιμές των αυτοκινήτων έχουν αυξηθεί, ειδικά στις μικρότερες κατηγορίες, το πιο προσιτό μοντέλο της BYD κοιτάει στα μάτια τον ανταγωνισμό ανεξαρτήτως καυσίμου. Και μάλιστα χωρίς να χρειάζεται επιδοτήσεις. Έχοντας κρυμμένο άσσο το ελάχιστο κόστος χρήσης. Σίγουρα, τα μεγάλα ηλεκτρικά που μετράνε την ισχύ σε εκατοντάδες ίππους είναι εντυπωσιακά, όμως οι μαζικές πωλήσεις αφορούν μικρότερα αυτοκίνητα και μοντέλα όπως το Dolhin Surf. Αυτές οι δημιουργίες είναι καταδικασμένες να ανεβάσουν συνολικά τα ποσοστά των BEV και μαζί την κερδοφορία των εταιρειών τους. Όχι μόνο στην Ελλάδα, αλλά σε όλη την Ευρώπη.