Πρώτη οδήγηση: Off Road KTM & Husqvarna
«Φοράμε» τη σκόνη της Πεντέλης με τις νέες KTM & Husqvarna
- -
- -
με μια ματιά
Νέα δίχρονη enduro εποχή, με ψεκασμό και αυτόματη μίξη λαδιού, στοιχεία που εκπολιτίζουν και σχεδόν διαγράφουν τα μειονεκτήματα του δίχρονου κινητήρα.
Νεα γκάμα Michelin
Παράλληλα με την παρουσίαση των KTM & Husqvarna γνωρίσαμε τη νεα enduro γκάμα της Michelin, μιας εταιρείας με πάνω από 40 παγκόσμιους τίτλους enduro. Νέα μίγματα και σκάλισμα στο πέλμα τους, καθώς και νεα δομή στον σκελετό τους εξελίσσει παραπάνω τα χαρακτηριστικά της προηγούμενης σειράς με στόχο να καλύψει μία μεγάλη ποικιλία εδαφών, με τη δυνατότητα επιλογής μεσαίων και σκληρών εκδόσεων. Η εξαιρετική πρόσφυση σε στεγνό και βρεγμένο έδαφος και η 15% μεγαλύτερη διάρκεια ζωής χωρίς πτώση της απόδοσης είναι μερικά από τα οφέλη, ενώ προσφέρει ακόμα καλύτερη συμβατότητα με τα νέα Bib Mousse. Παράλληλα η Michelin έχει δώσει έμφαση στην απλοποίηση της νέας γκάμας, προσφέροντας μόνο δύο επιλογές για μπροστινά ελαστικά (ENDURO Hard & ENDURO Medium) και μία επιλογή για πίσω (ENDURO Medium).
ΚΤΜ EXC TPI 250 (300)
Κινητήρας: Δίχρονος 249 cc (293,2 cc)
Τροφοδοσία: Με ψεκασμό στις θυρίδες μεταφοράς
Λίπανση: αυτόματη μίξη με ξεχωριστό δοχείο λαδιού καύσης, χωρητικότητας 700 ml
Ανάρτηση εμπρός: Upside down 48 mm WP Xplor, διαδρομής 300 mm
Ανάρτηση πίσω: Αμορτισέρ WP Xplor PDS, διαδρομής 310 mm
Μεταξόνιο: 1482mm
Απόσταση από το έδαφος: 370 mm
Ύψος σέλας: 960 mm
Βάρος: 103 kg
Τιμή: € 8.850 (€ 9.750)
Η παραδοσιακή συγκέντρωση των ανθρώπων του Tύπου για τη νέα γκάμα των off road μοντέλων της KTM και Husqvarna είναι κάτι που συμβαίνει στα τέλη της χρονιάς. Ακολουθεί μετά το off road days, ένα ανοιχτό event όπου πραγματοποιείται στοχευμένα σε διάφορα γεωγραφικά διαμερίσματα της Ελλάδας και μπορεί ο ενδιαφερόμενος να πάρει live γεύση από τα κατορθώματα των νέων μοντέλων.
Εποχή TPI
Στο χώρο του enduro περισσότερο και του motocross λιγότερο, ο δίχρονος κινητήρας παραμένει επίκαιρος όσο και αν απουσιάζει χρόνια τώρα από μοτοσυκλέτες ευρείας κυκλοφορίας μικρού κυβισμού. Ρύποι και αυστηρές νομοθεσίες ήταν και είναι λόγοι που η εξέλιξη του μπήκε στο συρτάρι. Αποσύρθηκε από τους δρόμους, όχι όμως από τις επιλογές των εργοστασίων που ασχολούνται με off road μοτοσυκλέτες. Μπορεί ο τετράχρονος κινητήρας να κέρδισε όλη την εύνοια της εξέλιξης, όμως ο δίχρονος έστω και σεμνά διατήρησε την θέση που του αξίζει. Λίγοι είναι οι κατασκευαστές μοτοσυκλετών που προσπάθησαν για την επόμενη μέρα του δίχρονου κινητήρα, εφαρμόζοντας πειραματικά τον ψεκασμό, όμως ποτέ δεν είδαμε η προσπάθεια να φτάνει στην γραμμή παραγωγής. Για την ΚΤΜ όμως που δεν εγκατέλειψε, το στοίχημα δεν είχε τελειώσει. Από το 2004 ασχολείται με το injection με τον πρώτο πρωτότυπο κινητήρα να προκύπτει δυο χρόνια αργότερα με την ονομασία Orbital Air Assisted Injection, ενώ σε συνεργασία με το Πανεπιστήμιο του Graz το 2012 προέκυψε μια νεα γενιά κινητήρα άμεσου χαμηλής πίεσης Direct Injection. Η εξέλιξη συνεχίστηκε επι μακρόν και το 2014 καταστάλαξαν στην μορφή Transfer Port Injection με τα αρχικά του TPI να σηματοδοτούν την νέα ψεκαστή εποχή.
Μηδενίζει τα μειονεκτήματα
Αυτό ακριβώς πετυχαίνει ο νεος ψεκαστός κινητήρας που τον
συναντάμε στα EXC 250 & 300 για λογαριασμό της KTM και στα ΤΕ 250 &
300 Husqvarna. Tο group ΚΤΜ (στο οποίο ανήκει η Husqvarna) κάνει
πραγματικότητα τον δίχρονο κινητήρα με ψεκασμό και αποσύρει ένα
κάρο μειονεκτήματα από τη λίστα. Αρχικά βέβαια για να υποστηρίξει
τον ψεκασμό, ο κινητήρας απέκτησε νέο κύλινδρο και μεγαλύτερη
γεννήτρια 196W που μετακόμισε από τα τετράχρονα μοντέλα EXC-F για
να ανταπεξέλθει στις ανάγκες ηλεκτρικού φορτίου που αναζητούν οι
αντλίες παροχής λαδιού και βενζίνης, τα ανάλογα μπεκ και οι
αισθητήρες που πλαισιώνουν το σύστημα. Μια υψηλών προδιαγραφών
ηλεκτρονική (Engine Management System), αναλαμβάνει να
ενορχηστρώσει το όλο εγχείρημα και όπως φαίνεται το υλοποιεί
εξαιρετικά. Το σώμα ψεκασμού (Dell Orto 39mm) ψεκάζει μείγμα λαδιού
αέρα, απευθείας στον στροφαλοθάλαμο, μέσω βαλβίδων reed, κι έτσι
λιπαίνονται τα ρουλεμάν του στροφάλου και της μπιέλας. Η μίξη του
λαδιού γίνεται αυτόματα και η πλήρωση γίνεται από μια έξτρα
μικρότερη τάπα που δηλώνει OIL, μπροστά από αυτή του ρεζερβουάρ
βενζίνης των 9 lt. Mια τροποποίηση στο πλαίσιο ήταν αναγκαία για να
περάσει ο σωλήνας μέχρι το δοχείο που αποθηκεύεται το ειδικά
λεπτόρρευστο λάδι για injection, συνολικής χωρητικότητας 700 ml. Το
δοχείο διαθέτει αισθητήρα στάθμης, κάτι που ισχύει και για το
ρεζερβουάρ της βενζίνης, ενώ με τη μέση αναλογία μείξης να φτάνει
στο 1:80, υπολογίζεις 5 ρεζερβουάρ καυσίμου χωρίς ανεφοδιασμό
λαδιού. Συν τοις άλλοις ο ψεκασμός μειώνει την κατανάλωση θεωρητικά
έως και 40%, που σημαίνει ότι με το διαθέσιμο καύσιμο
πολλαπλασιάζεται η αυτονομία και δίνει ακόμα πιο εκδρομική χρήση
στο σύγχρονο δίχρονό σας. Δικαιωματικά κατοχυρώνει πιστοποίηση Euro
4 και μόνο ο ήχος έχει απομείνει να θυμίσει ότι πρόκειται για
δίχρονο. Μυρωδιά και μπλε καπνός σπανίζουν από την εξάτμιση, ενώ
μπουκώματα, αρρυθμίες, ξεσπάσματα και κραδασμοί ανήκουν στην
ιστορία. Ο μεγάλος εχθρός του δίχρονου κινητήρα, το υψόμετρο, δεν
χρειάζεται να τον απασχολεί. Μια σειρά από αισθητήρες ενημερώνουν
την μονάδα EMS και αυτή με τη σειρά της δίνει τις κατάλληλες
εντολές (μέσω χαρτογράφησης) για αυτόματη προσαρμογή στις
περιβαλλοντικές συνθήκες, κάτι που συμβαίνει ανά 15 λεπτά της ώρας.
Καβάλα στη σκόνη
Όσο για το οδηγικό κομμάτι; Δεκάλεπτη διαδικασία με rotation
μοτοσυκλετών με στόχο να οδηγήσουν όλοι τα νέα δίχρονα ψεκαστά, σε
μια πίστα motocross που για τους μεν αθλητές του είδους, εντουρίζει
και για τον ευκαιριακό χομπίστα εντουρά την κοιτάει με μισό μάτι.
Το μεν πνεύμα πρόθυμο, το δε σώμα ειλικρινές! Και η υπόθεση πίστα
motocross δεν χαρίζεται αν δεν είσαι ψημένος. Με σύνθημα «μην
τσακιστείς» ξεκίνησα τις βόλτες μου στο "γύρω γύρω όλοι", σε ένα
τερέν ξερό, με διάσπαρτη πέτρα και ενίοτε πούδρα γύρω από βαθιά
λούκια στα πολύ στενά σημεία. Συνθήκες που δεν φαντασιώνεσαι αν δεν
είσαι πρωταθλητής ή τέλος πάντων ξημεροβραδιάζεσαι σε πίστες του
είδους.
Τα KTM και Husqvarna που μας περίμεναν από την άλλη είναι πρόθυμα
να κερδίσουν τον χομπίστα και να χαρίσουν πρωταθλήματα, αν το
έχεις. Αν δεν το έχεις διαπιστώνεις με το καλημέρα ότι θα σφίξεις
γρήγορα από τους πρώτους γύρους. Ο δεξής μου πήχης στο δεκάλεπτο με
το ΚΤΜ SXF 250 Factory Edition, που θεωρείται φιλικό για motocross,
σύντομα χτύπησε καμπανάκι. Κατά τα άλλα η προικισμένη race replica
MX είναι σχολείο για να αρχίσεις και να εξελιχτείς ανάλογα με το
χρόνο που θα αφιερώσεις. Ζυγισμένο, καλοστημένο και αέρινο στα
άλματα, θα σε ξεψαρώσει με τον τρόπο που διαβάζουν οι αναρτήσεις
του, αν χουφτώνεις γερά τη γκαζιέρα. Στροφάρει χαρούμενα, δύναμη
δεν του λείπει και το μόνο που ζητάει είναι νιάτα και ψυχή.
Τα δυο τελευταία τα ζητάει σίγουρα και το μεγάλο MX της Husqvarna,
τα οποία τα θέλει αγκαζέ με εμπειρία. Εδώ σημειώσατε μπαστούνια στο
δελτίο! Διαβαστερό από ανάρτηση και χωρίς ιδιοτροπίες στο
καλωσόρισμα σε υποδέχεται στη σέλα του με την ίδια ευκολία που
μπορεί να σε τινάξει αν κρίνει ότι δεν είσαι για τα δόντια του. Η
δύναμη δεν κρύβεται, συνοδεύεται από στιβαρότητα που αναζητά
θάρρος, δεν θέλει να ακούει για κούραση και δικαιολογίες. Κάπως
έτσι λοιπόν γρήγορα γρήγορα κατάλαβα ότι με πηγαίνει και δεν το
πηγαίνω, όποτε βρήκα λόγους για να αποσυρθώ νωρίτερα του
δεκαλέπτου.
Ανάσα το μεσημεριανό break για ανεφοδιασμό ανθρώπων και μηχανών και
σύντομα επιστροφή στο πιστάκι με EXC-F 250 Six days. Μαλακό σε
σχέση με τα MX, αλλά εύστοχο για να μην σε κουράζει και να χτίσεις
σχέση εμπιστοσύνης μαζί του. Αν θέλεις να αρχίσεις την ενασχόληση
στα χώματα, εδώ είσαι! Κεφάτο το μοτέρ χαμηλά, ζωντανό στις μεσαίες
και αν ψάχνεις το παραπάνω, η ευστροφία σε επιβραβεύει με ωφέλιμους
καλπασμούς. Δεν απευθύνεται μόνο στον αρχάριο αλλά και στον
συνειδητοποιημένο που αναγνωρίζει ότι στο μονοπάτι δεν σου
χρειάζεται το ιππικό. Αν το λέει η ψυχή σου θα το ξεζουμίσεις και
θα δεις και χρόνους, κινούμενος αέρινα με την ποιοτική ανάρτηση να
διαβάζει το τερέν που σε συνεργασία με το στιβαρό πλαίσιο
ολοκληρώνει ένα σύνολο έτοιμο για όλους και για όλα.
Αν πάλι ψάχνεις το κάτι παραπάνω το EXC-F 350 θα σε κάνει να
χαμογελάσεις με την πληθωρικότερη ροπή του που σου επιτρέπει να
ξεχαστείς και με μια σχέση παραπάνω βρε αδερφέ στο κιβώτιο! Ένα
μεγαλωμένο 250άρι σε αίσθηση, ιδανικό για χομπίστικες βόλτες στο
βουνό σουλατσάροντας σε ανηφοριές και μονοπάτια και ορμητικό αν του
ζητήσεις επέλαση στα ανοιχτά κομμάτια. Σφιχτό και στιβαρό ώστε να
μην σε προδίδει αν του φερθείς επιθετικά, αλλά και φιλικό συνάμα
για να μη χρειάζεται να το οδηγείς με την ταυτότητα στο στόμα. Η
ανάρτηση της WP διαβάζει και διατηρεί ποιοτικό πάτημα για να σε
πείσει ότι μπορείς να μείνεις με το γκάζι ανοιχτό ενώ υπάρχει και
traction control που επεμβαίνει διακριτικά στην χρυσή τομή στην
τετράχρονη γκάμα EXC.
Δίχρονος μάλαμα!
Με τις δυο ντίβες της ημέρας, τα δίχρονα EXC TPI (250 & 300) να
έχουν βγει off της διαδικασίας του rotation από πτώσεις, η μόνη μου
ελπίδα για να πάρω γεύση από ψεκαστό δίχρονο, ήταν το Husqvarna ΤΕ
250. Όσοι έχετε αρνητική εντύπωση για τα δίχρονα ή διατηρείτε μια
επιφύλαξη απέναντί τους, απλά ξεπεράστε τη και καβαλήστε ένα από τα
σύγχρονα του group! Ανάλαφρη αίσθηση και πολιτισμός με το καλημέρα,
μιζιά και ρελαντί σταθερό από ένα ποιοτικά κομψό σύνολο δίχως
ελλείψεις. Μπροστά σου ένα μινιμαλ ψηφιακό όργανο με την απαραίτητη
ενημέρωση (κοντέρ χιλιομετρητές, ώρα, ωρόμετρο, χρονόμετρο, λαμπάκι
ψεκασμού κινητήρα και χαμηλής ένδειξης καυσίμου - λαδιού καύσης)
που αναζητά ο σύγχρονος εντουράς. Βουτυρένιος υδραυλικός συμπλέκτης
με αίσθηση και ψυχή που ξυπνάει σχεδόν από το ρελαντί. Πολιτισμικό
σοκ για μαθημένους σε σαματατζήδες δίχρονους που κάνουν το παν για
να σε ψαρώσουν με το άγρια απότομο δούλεμά τους.
Εδώ το τέκνο της Husqvarna δείχνει ανατροφή από σπίτι. Ούτε πίνει,
ούτε καπνίζει και προσφέρει αριστοκρατικό τρόπο απόδοσης που δεν
χωλαίνει χαμηλά. Το ελαστικό μοτέρ δεν σε πουλάει αν ξεχαστείς με
μια δυο σχέσεις παραπάνω, ακόμα και αν βρεθείς στους πρόποδες
ανηφοριάς με στόχο την κορυφή της. Βγάζει τη δύναμή του από χαμηλά
με πολιτισμένο τρόπο αλλά δεν ξεχνά παράλληλα ότι είναι δίχρονο που
οφείλει να μην αστειεύεται όσο μένει ανοιχτό το γκάζι. Στροφάρει με
διάθεση σχεδόν άοσμο και χωρίς ίχνος χαρακτηριστικού καπνού από το
τελικό του. Ο ψεκασμός εξαφανίζει κραδασμούς και μπουκώματα, ενώ το
σύμπτωμα της απρόβλεπτης κλωτσιάς μόλις βρει ροπή στις μεσαίες δεν
είναι έντονο και ο λόγος είναι στον καταμερισμό της από χαμηλά,
προσφέροντας ένα γενναίο ωφέλιμο εύρος. Το σταθερό γκάζι και η
πολιτισμένη λειτουργία σε καθαρόαιμο δίχρονο εντούρο είναι πιο
εφικτό από ποτέ, σε βαθμό που δεν το περιορίζει στην βόλτα από και
προς τα μονοπάτια των γειτονικών βουνών. Ακόμα και το εκδρομικό
enduro που μέχρι πρότινος ήταν προνόμιο των τετράχρονων, είναι στο
ρεπερτόριο του σύγχρονου δίχρονου ψεκαστού με την ανεξάρτητη μίξη.
Η ελαφριά αίσθηση του δίνει εύστοχο και αέρινο πάτημα στις
ποιοτικές WP εμπρός και πίσω, ενώ το ζύγισμα στον αέρα είναι σαφώς
υπέρ του, σε σχέση με τα βαρύτερα σε αίσθηση τετράχρονα. Ένα από τα
θεωρητικά πλεονεκτήματα των Husqvarna σε σχέση με τον
ενδοοικογενειακό ανταγωνισμό των KTM, είναι το μοχλικό στην πίσω
ανάρτηση σε αντίθεση με το PDS των πορτοκαλί μοτοσυκλετών. Στη
σύντομη γνωριμία όμως το μόνο που έγινε σαφές είναι η
προοδευτικότατη λειτουργεία και ο εύστοχος συνδυασμός της απόσβεσης
με παράλληλη προσφορά πρόσφυσης ανεξάρτητα από το έδαφος. Η ουσία
είναι ότι τα δίχρονα ζουν τις καλύτερες μέρες τους, προσφέρουν
premium προδιαγραφές στον αναβάτη τους είτε αυτός είναι
«επαγγελματίας» αλλά ακόμα περισσότερο αν είναι χομπίστας και
ατενίζουν το μέλλον χωρίς να νιώθουν ότι θα ζουν στη σκιά των
τετράχρονων.
Husqvarna TE 250i (300i)
Κινητήρας: Δίχρονος 249 cc (293,2 cc)
Τροφοδοσία: Με ψεκασμό στις θυρίδες μεταφοράς
Λίπανση: αυτόματη μίξη με ξεχωριστό δοχείο λαδιού καύσης, χωρητικότητας 700 ml
Ανάρτηση εμπρός: Upside down 48 mm WP Xplor, διαδρομής 300 mm
Ανάρτηση πίσω: Αμορτισέρ WP, διαδρομής 330 mm
Μεταξόνιο: 1.495mm
Απόσταση από το έδαφος: 370 mm
Ύψος σέλας: 960 mm
Βάρος: 105 kg
Τιμή: € 9.050 (€ 10.100)