Ford Ka 1.25 Titanium
Με όπλα του την τσαχπινιά και το οδηγικό κέφι, το Ford Ka επικεντρώνει την προσοχή του στην ευχαρίστηση του οδηγού.
- -
- -
με μια ματιά
Ο αστικός εκπρόσωπος της Ford στην δεύτερη γενιά του συνεχίζει να ξεχωρίζει σε σχεδίαση και οδηγικό μπρίο, την ίδια στιγμή που διατηρεί το οικονομικό προφίλ
γλυκά
- Σχεδίαση
- Ποιότητα κύλισης
- Τιμόνι
- Οδική συμπεριφορά
- Φρένα
- Τιμή
ξυνά
- Χώρος αποσκευών
- Εξοπλισμός βασικής έκδοσης
απόψεις
Όμορφο, άνετο για τις αστικές μετακινήσεις που μπορεί να παίξει με μεγάλη επιτυχία το ρόλο του δεύτερου αυτοκινήτου μιας οικογένειας. Ο μικρός χώρος αποσκευών δεν χωρά στις περισσότερες των περιπτώσεων ένα παιδικό καρότσι και αποτελεί σοβαρό μειονέκτημα σε σχέση με τα μοντέλα του ανταγωνισμού. Από την άλλη η ευχάριστη οδική συμπεριφορά, η υψηλή ποιότητα κατασκευής και η καλή τιμή πώλησης είναι στοιχεία που μπαίνουν ψηλά στη λίστα των κριτηρίων αγοράς.
Βασίλης Παπαδόπουλος
Το 1996 η Ford τάραζε τα λιμνάζοντα νερά σε μια κατηγορία που έβρισκες πρακτικούς μεν, αλλά νερόβραστους ανθρωπομεταφορείς για αστικές μετακινήσεις. Το μικροκαμωμένο αλλά χαριτωμένο "αβγό", σχεδιαστικά είχε διχάσει τον κόσμο με την εμφάνισή του, αλλά η ουσία είναι ότι το πρώτο Ka κατάφερε με συμβατική τεχνολογία και φρέσκια σχεδιαστική αντίληψη να συγκεντρώσει πλεονεκτήματα που έβρισκες σε αυτοκίνητα μεγαλύτερης κατηγορίας. Πέρα από τους αξιοπρεπείς χώρους για το μέγεθος του αυτοκινήτου όμως, το Ka ξεχώριζε για την οδική συμπεριφορά του, που ήταν συνώνυμη με το επικοινωνιακό στιλ των καλοστημένων Ford της εποχής.
KapartII
Η αναγέννηση του Ka, ήρθε κατόπιν συνεργασίας με την Fiat σε ένα κοινό πρόγραμμα που με βάση την πλατφόρμα του Panda προέκυψαν τα Fiat 500 και Ford Ka. Τα δυο μικρά, δανείζονται την γραμμή παραγωγής σε εργοστάσιο της Πολωνίας και ο κάθε κατασκευαστής βάζει την πινελιά διαφοροποίησης στο αυτοκίνητό του. Η μεν Fiat επιθυμούσε ένα ξεκάθαρα ρετρό αυτοκίνητο ενώ η Ford ένα πιο μοντέρνο, πιο σύγχρονο σχήμα που θα διατηρεί τη σχεδιαστική φιλοσοφία kinetic design. Το αρμόδιο τμήμα της Ford εμπνεύστηκε από το αρχικό σχέδιο του 1996 και προσπάθησε να το εξελίξει με σύγχρονα δυναμικά στοιχεία που θα του δίνουν την δική του ξεχωριστή προσωπικότητα που ουδεμία σχέση θα έχει(οπτικά) με το χαριτωμένο ιταλάκι. Η τραπεζοειδής μάσκα και τα σεβαστών διαστάσεων αμυγδαλωτά φώτα δημιουργούν μορφή προσώπου με ορθάνοιχτα μάτια εμπρός, όπως λένε και οι ίδιοι, ενώ οι κουπέ γραμμές στις πλαϊνές γυάλινες επιφάνειες και τα τονισμένα νεύρα στο αμάξωμα προβάλουν το δυναμικό στιλ. Το μήκος παρέμεινε ακριβώς ίδιο με του απερχόμενου μοντέλου (στα 3.620 mm) ώστε να παραμένει κόμπακτ και ευέλικτο, ενώ το συνολικό ύψος αυξήθηκε κατά 100 mm ελευθερώνοντας αρκετό χώρο για τα κεφάλια των επιβατών, παρά το ότι η θέση οδήγησης του νέου Ka βρίσκεται 80 mm ψηλότερα για καλύτερη εποπτεία του δρόμου.
Στο εσωτερικό το Ka διατηρεί τον βαθμό συγγένειας με το 500 μόνο όσον αφορά την διάταξη στο ταμπλό, με τον επιλογέα τοποθετημένο ψηλά στην προέκταση της κονσόλας. Το ευμεγέθες λογότυπο άλλωστε σου υπενθυμίζει που βρίσκεσαι και σχεδιαστικά καταφέρνει να διαφοροποιηθεί με αποχρώσεις ανάλογες του αμαξώματος σε κονσόλα και τιμόνι, στρογγυλούς αεραγωγούς και την κλασική τετράδα οργάνων(κοντέρ, στροφόμετρο, δείκτες βενζίνης και θερμοκρασίας) με την νεανική γραμματοσειρά. Τα υλικά είναι σκληρά, αλλά καλοσυναρμολογημένα, ενώ χειριστήρια και διακόπτες θυμίζουν και λειτουργούν όπως συνηθίζεται στις κατασκευές της Ford. Αν εξαιρέσει κανείς τους διακόπτες των ηλεκτρικών παραθύρων που βρίσκονται εκατέρωθεν του λεβιέ ταχυτήτων, εργονομικά το Ka τα καταφέρνει περίφημα, με μικρούς αλλά υπαρκτούς αποθηκευτικούς χώρους και με ντουλαπάκι συνοδηγού(κάτι που απουσιάζει στο Fiat 500). Οι χώροι για τέσσερις ενήλικες επιβάτες είναι καλοί για το μέγεθος του αυτοκινήτου, ενώ και αυτός για τις αποσκευές με τα 224 lt αρκεί για τις καθημερινές ανάγκες.
Μονοσύλλαβη απόλαυση
Ο 8βάλβιδος κινητήρας των 1.242 κ.εκ είναι ο μοναδικός βενζινοκινητήρας στην γκάμα του Ka. Υπάρχει και ο σαφώς ισχυρότερος και ροπάτος Duratorq παρόμοιας χωρητικότητας, άλλα μέχρι να ανοίξει η πετρελαιοκίνηση στην χώρα μας έχει απλά εγκυκλοπαιδικό ενδιαφέρον. Η ουσία είναι ότι ο Duratec, που προέρχεται από την Fiat, αποδίδει 69 ίππους όσους δηλαδή και στο 500άρι των 1.2 λίτρων. Μπορεί να μην ακούγεται συναρπαστικό νούμερο και δεν περιμένει κανείς να βάζει φωτιά στο δρόμο, όμως τα καταφέρνει περίφημα. Η κοντύτερη τελική σχέση στο πεντάρι κιβώτιο έχει κάνει το Ka αρκετά δραστήριο σε επίπεδο επιδόσεων, βοηθούμενο φυσικά και από το χαμηλό βάρος των 865 kg. Δεν ακούγονται καθόλου άσχημα τα 160 km/h τελικής ταχύτητας και τα 13,1’’ για τα πρώτα 100 km/h, ενώ στο ρεπερτόριό του είναι και η οικονομία. Η Ford ανακοινώνει για μικρό κύκλο χρήσης μόλις 5,1 lt/100 km. Στην πράξη ακόμα και αν ξεχαστεί ο οδηγός του στο γκάζι δύσκολα θα ξεπεράσει τα 8 lt/100km.
Ο fun to drive χαρακτήρας του πρώτου Ka, έπρεπε να διατηρηθεί αναλλοίωτος και στο επίκαιρο και οι μηχανικοί της Ford επιμελήθηκαν ανάλογα για να πετύχουν τον σκοπό τους. Άλλαξαν τις ρυθμίσεις της ανάρτησης και της ηλεκτρικής κρεμαγιέρας και κατάφεραν να κάνουν το δικό τους αυτοκίνητο πιο άμεσο και ευχάριστο. «Κοπανάει» λιγότερο στις ανωμαλίες και ακούει πιο κεφάτα τις εντολές ενός νεαρού με διάθεση για οδήγηση. Για να περιορίσουν τις κλίσεις και να δώσουν πιο δεμένη σπορτίφ αίσθηση τοποθετήθηκε ένας νέος ημιάκαμπτος άξονα πίσω, με αντιστρεπτική στο εσωτερικό του, ο οποίος παρουσιάζει 30% μεγαλύτερη αντίσταση. Έτσι το Ka θυμίζει σε πάτημα και αίσθηση το Fiesta, αρκεί βέβαια να θυμάται κανείς ότι οδηγεί ένα αυτοκίνητο με μεταξόνιο 2.300 mm. Τώρα το σήμα κατατεθέν του Ka, η χαρακτηριστική ευελιξία του, συνδυάζεται με σταθερότητα και ωριμότητα οδικής συμπεριφοράς. Το τιμόνι του είναι ακριβές και με σωστό βάρος, ενώ το πίσω μέρος διαθέτει το DNA της Ford, κάτι που σημαίνει ότι βοηθάει στο στρίψιμο. Ακόμα και το ESP, που διέθετε το αυτοκίνητο της δοκιμής, μπορεί να μην απενεργοποιείται όμως είναι ρυθμισμένο ώστε να επεμβαίνει με λιγότερο ενοχλητικό τρόπο, επιτρέποντας κάποιο ποσοστό ολίσθησης πριν σε επαναφέρει στην τάξη. Η θέση οδήγησης είναι εμφανώς καλύτερη σε σχέση με το συγγενές 500 και μπορεί να λείπουν οι ρυθμίσεις σε βάθος στο τιμόνι που συναντάμε στο 500, όμως η θέση οδήγησης είναι εμφανώς καλύτερη χάρις το χαμηλότερο κάθισμα. Παραμένει βέβαια αμφιθεατρική, όμως οι ψηλότεροι δεν θα νιώσουν καβάλα στο Ka. Ο επιλογέας βρίσκεται στην σωστή θέση για δραστήρια ή χαλαρωτική οδήγηση και το μόνο που σου μένει είναι να επιλέξεις τον ρυθμό που σου ταιριάζει πίσω από το τιμόνι του λιλιπούτειου Ford.
Τελικά το ασφαλές, οικονομικό και ποιοτικό αυτοκίνητο πόλης, εκτός από γνήσιος εκφραστής της παράδοσης Ford στον τομέα της οδικής συμπεριφοράς, δίνει άλλη διάσταση στα μικρά αυτοκίνητα πόλης. Ο εκσυγχρονισμός που επέβαλε μειωμένο επίπεδο θορύβου, ποιοτικό εσωτερικό, εξελιγμένα ηλεκτρονικά και αυξημένους χώρους, ευτυχώς δεν κατάφερε να εξαφανίσει την ψυχή του. Είναι σαν να συρρίκνωσες ένα μεγαλύτερο και πολύ αξιόλογο αυτοκίνητο στις λιλιπούτειες αστικές διαστάσεις.
συμπέρασμα
Το προηγούμενο Ka έμεινε στην παραγωγή 12 χρόνια. Αυτό συνέβη εν μέρει επειδή μέχρι το τέλος της ζωής του πουλούσε ικανοποιητικά αλλά και επειδή τα μεγάλα κεφάλια της Ford δεν έβρισκαν με τι να το αντικαταστήσουν, μέχρι που εμφανίστηκε η ευκαιρία συνεργασίας με την Fiat. Το νέο Ka αποδεικνύεται εξαιρετικό για την πόλη από άποψη χρηστικότητας, σπιρτόζικο σε διάθεση και σχεδίαση και σίγουρα διατηρεί τον fun to drive χαρακτήρα όπως τον γνωρίσαμε στο πρώτο Ka. Στην έκδοση Titanium της δοκιμής, διαθέτει και τον απαραίτητο σύγχρονο εξοπλισμό που σε συνδυασμό με την τιμή συνθέτουν ένα απολαυστικό μικρό αυτοκίνητο για μεγάλες αστικές και περιαστικές περιπέτειες.