Skoda Rapid
Ποντάρει στην ουσία με μεγάλη επιτυχία, βάζοντας στόχο το μέσο οικογενειάρχη
- -
- -
με μια ματιά
Το Rapid ουσιαστικά αντικαθιστά το Octavia Tour στην κατηγορία των μικρομεσαίων οικογενειακών, καλύπτοντας ιδανικά το κενό ανάμεσα στα Fabia και Octavia 5. Λανσάρει επίσης τη νέα σχεδιαστική φιλοσοφία της μάρκας. Στην Ελλάδα από τέλη του 2012, με εκτιμώμενη βασική τιμή κοντά στα 14.000 ευρώ.
γλυκά
- Γκάμα κινητήρων
- Οδική συμπεριφορά
- Χώροι επιβατών και αποσκευών
- Πρακτικότητα καμπίνας
- Ποιότητα συναρμογής
ξινά
- Υλικά οικονομικής επιλογής σε ταμπλό και πόρτες
- Απόσβεση ανάρτησης στις μικρές ανωμαλίες
Οι green εκδόσεις
Όλες οι εκδόσεις κινητήρα του Rapid, πλην της βασικής 1.2 ΜΡΙ, μπορούν να εφοδιαστούν με το πακέτο GREEN TEC TECHNOLOGY που περιλαμβάνει σύστημα start-stop, σύστημα ανάκτησης ενέργειας κατά το φρενάρισμα/ρολάρισμα για τη φόρτιση της μπαταρίας και ελαστικά χαμηλής αντίστασης κύλισης. Με το πακέτο αυτό, η μέση κατανάλωση ανάλογα με την έκδοση κυμαίνεται από 3,9 έως 5,4 lt/100 km και οι εκπομπές CO2 από 104 έως 124 g/km (βλέπε παρακάτω πίνακα). Το 2013 όμως περιμένουμε μια ακόμη πιο green έκδοση, την Greenline που θα εκπέμπει CO2 λιγότερο από 100 g/km. Τέλος, οι εκδόσεις diesel είναι εφοδιασμένες με φίλτρο μικροσωματιδίων DPF.
Το έχουν κάνει αρκετές φορές στο παρελθόν οι Τσέχοι: Παίρνουν μια πλατφόρμα του Volkswagen Group, τη βάζουν στον Προκρούστη, τη φροντίζουν στην ουσία αφήνοντας στην άκρη εξυπνακίστικους εντυπωσιασμούς και αμφιλεγόμενα γαρνιρίσματα και δημιουργούν ένα καλομελετημένο, προσιτό αυτοκίνητο που ξέρει να παίζει μπάλα σε 2 κατηγορίες ταυτόχρονα. Την τακτική αυτή εφάρμοσαν και στην περίπτωση του Rapid, ένα εντελώς νέο μοντέλο σε μια κατηγορία που η Skoda ουσιαστικά απουσίαζε – ή αν προτιμάτε κάλυπτε εν μέρει με το Octavia 5 – μετά την κατάργηση του Octavia Tour. Το νέο Rapid αποτελεί βασικό πυλώνα στη στρατηγική ανάπτυξη της μάρκας και ενσωματώνει όλες τις αρετές των Skoda που έχουμε γνωρίσει μέχρι σήμερα – γιατί, πιστέψτε με, οι Τσέχοι θα αλλάξουν πολύ τα επόμενα χρόνια, με νέα μοντέλα σε νέες κατηγορίες, σαν το Citigo. Και όταν λέω αρετές, αναφέρομαι φυσικά στην πρακτικότητα, την συμφέρουσα αγορά και την αντοχή.
Κύρια χαρακτηριστικά του Rapid είναι η καλαίσθητη, διαχρονική σχεδίαση, οι τεράστιοι χώροι για το μέγεθος και την κατηγορία, η προσεγμένη σε ουσία ποιότητα κατασκευής και η επιλογή των ιδανικών τεχνικών λύσεων από το ράφι της Volkswagen, έτσι ώστε να εξασφαλίζεται η απαιτούμενη απόδοση χωρίς να εκτροχιάζεται το κόστος χρήσης. Η γκάμα των μοτέρ περιλαμβάνει αποκλειστικά σύγχρονες λύσεις του Group. Είναι ευρεία και καλύπτει κάθε ανάγκη, αν και στην ελληνική αγορά θα έχουν την τιμητική τους οι 1.2 TSi βενζίνης των 86 και 105 ίππων και ο 1.6 TDi diesel σε εκδόσεις των 90 και 105 ίππων. Η ισχυρότερη επιλογή είναι ο 1.4 TSi των 122 ίππων, ενώ ο βασικός 3κύλινδρος 1.2 ΜΡΙ των 75 ίππων δεν θα εισαχθεί στην Ελλάδα.
Πρώτες εντυπώσεις
Στην Πανευρωπαϊκή οδηγική παρουσίαση του Rapid στη Βρατισλάβα, είχα την ευκαιρία να οδηγήσω τόσο το
“μικρό” 1.2 TSI μοτέρ με τα 86 PS όσο και το μεγάλο 1.6 TDI των 105
PS. Το πρώτο θεωρώ πως έχει το μεγαλύτερο ενδιαφέρον για την
ελληνική αγορά και ταιριάζει άψογα στον χαρακτήρα του Rapid. Είναι
γενικά ήσυχο, ομαλό σε λειτουργία και πρόθυμο να επιταχύνει στο
πάτημα του γκαζιού, αρκεί οι στροφές να μην είναι πολύ χαμηλά. Στις
μεσαίες και ψηλές στροφές δεν νιώθεις έλλειψη δύναμης, αλλά ούτε
και παραπάνω από όση χρειάζεσαι. Κάτι που οφείλεται στη γραμμική
και γεμάτη απόδοσή του. Ένα ακόμη προσόν του είναι η ήσυχη
λειτουργία – ταξιδεύοντας με 140 km/h στον αυτοκινητόδρομο, μόνο
λίγος αεροδυναμικός θόρυβος γίνεται αισθητός στην καμπίνα και μόνο
μετά τα 150 km/h ακούς τον κινητήρα.
Ο 1.600άρης diesel τα καταφέρνει επίσης περίφημα. Ταιριάζει και αυτός στον οικογενειακό προσανατολισμό του νέου sedan της Skoda, όντως δυνατός, ήσυχος και οικονομικός. Το σίγουρο όμως είναι πως θα αυξάνει την τιμή, χωρίς να δίνει σημαντικό πλεονέκτημα στην κατανάλωση και τους ρύπους (βλέπε παρακάτω πίνακα).
Στην οδήγηση, το νέο μοντέλο είναι κλασικό Skoda: σταθερό, άνετο και εύκολο στο χειρισμό. Το καλοζυγισμένο τιμόνι, ο ακριβής επιλογέας του κιβωτίου, τα δυνατά φρένα, το υψηλό επίπεδο πρόσφυσης και οι περιορισμένες κλίσεις στις στροφές συμβάλλουν στην αίσθηση ασφάλειας που αποπνέει το Rapid στον οδηγό του. Κυρίως όμως συμβάλλει σε αυτό η σφιχτή ανάρτηση (γόνατα MacPherson εμπρός-ημιάκαμπτος άξονας πίσω). Τόσο σφιχτή που στις πολύ μικρές συνεχείς ανωμαλίες (π.χ. κατσαρό οδόστρωμα) δεν προλαβαίνει να αντιδράσει αποτελεσματικά. Στις μεγαλύτερες όμως λειτουργεί πολύ καλά έως και υποδειγματικά, απορροφώντας τες με άνεση, χωρίς μάλιστα να θορυβεί καθόλου.
Έμφαση στην ουσία, ευρυχωρία για σεμινάριο
Από την πρώτη κιόλας φορά που θα καθίσεις στο κάθισμα του οδηγού, θα βολευτείς μια χαρά χάρη και στο τιμόνι που ρυθμίζεται σε ύψος και απόσταση. Στη συνέχεια, θα εκτιμήσεις την εργονομία και την ορατότητα γύρω-γύρω, τομείς που επίσης συγκαταλέγονται στα θετικά του Rapid. Αν είσαι αυστηρός, θα σταθείς στα σκληρά πλαστικά που κυριαρχούν στο ταμπλό και στις πόρτες - λίγο μαλακό υλικό και ύφασμα αντίστοιχα θα βελτίωναν την εικόνα, θα ανέβαζαν βέβαια και το κόστος. Τα υλικά δείχνουν πάντως πως θα έχουν αντοχή στο χρόνο και τη χρήση, ενώ η συναρμογή τους είναι αψεγάδιαστη. Ο διάκοσμος εξαρτάται καθαρά από την έκδοση εξοπλισμού: σε αυτές με το σκούρο γκρι ταμπλό είναι κάπως μουντός, ενώ στις πλούσιες η διχρωμία μπεζ-μαύρο βελτιώνει πολύ την εικόνα, δίνοντας έναν αέρα ανώτερης ποιότητας.
Όπως είπα και νωρίτερα όμως, το Rapid δίνει έμφαση στην ουσία παρά στον εντυπωσιασμό. Γι’ αυτό και το εσωτερικό, παρότι δεν ενθουσιάζει στο μάτι, είναι αναμφίβολα το δυνατό σημείο του Rapid, προσφέροντας λύσεις σε κάθε σου ανάγκη. Πάρε για παράδειγμα το δάπεδο του πορτμπαγκάζ: είναι διπλής όψεως, με μοκέτα από τη μία και λάστιχο από την άλλη, για να μπορείς να μεταφέρεις π.χ. την πραμάτεια απ’ το χωριό χωρίς να φοβάσαι μήπως λερώσεις. Καλό; Ένα ακόμη πρακτικό γνώρισμα των οικογενειακών Skoda που συναντάμε και στο Rapid, είναι η πέμπτη πόρτα που ανοίγει ολόκληρη (με το τζάμι) παρά το σχήμα της που παραπέμπει σε sedan – όπως ακριβώς στο Octavia. Ακόμη, όπως θα περίμενες άλλωστε, το πορτμπαγκάζ του Rapid είναι πραγματικά τεράστιο: 550 λίτρα, μόλις 15 λιγότερα του πολύ μεγαλύτερου Passat! Όχι πως η καμπίνα μένει πίσω. Αντίθετα, σε κάνει να αναρωτιέσαι πως προέκυψαν τόσο μεγάλοι χώροι σε ένα τόσο κόμπακτ αμάξωμα – ο Προκρούστης έκανε καλή δουλειά. Μπορεί λοιπόν το μήκος να κρατήθηκε σε λογικά πλαίσια (4,48 m), ελάχιστα μεγαλύτερο π.χ. από του Chevrolet Aveo Sedan, το μεταξόνιο όμως σχεδόν φτάνει αυτό του VW Jetta (2,6 m)! Το αποτέλεσμα; Καλύτερο κι από αυτό που φαντάζεσαι: οι χώροι επιβατών (με εξαίρεση το πλάτος) είναι τουλάχιστον αντίστοιχοι – αν όχι μεγαλύτεροι – του Passat! Μια κατηγορία κάτω σε διαστάσεις και μία πάνω σε χώρους δηλαδή. Μόνο η Skoda το καταφέρνει αυτό. Μην εκπλήσσεσαι λοιπόν που στο εσωτερικό χωράς άνετα εσύ, ο/η σύζυγος, τα δυο σου παιδιά και η πεθερά - και τα μπαγκάζια φυσικά, μην το ξεχνάμε. Το μόνο που σημειώνω στα αρνητικά, είναι πως αναδιπλώνοντας το πίσω κάθισμα (σε αναλογία 60/40) δημιουργείται σκαλοπάτι σε σχέση με το δάπεδο του πορτμπαγκάζ, αλλά αυτό μόνο σε μετακόμιση θα προβληματίσει. Αν και με τέτοιους χώρους, είναι σίγουρο πως θα είσαι ο πρώτος που θα φωνάζουν για βοήθεια φίλοι και γνωστοί που μετακομίζουν. Τέλος, ιδιαίτερη έμφαση δόθηκε και στον τομέα της ασφάλειας, με 6 αερόσακους και ESP να συμπεριλαμβάνονται στον στάνταρ εξοπλισμό όλων των εκδόσεων.
Το Skoda Rapid λοιπόν εστιάζει στην ουσία και εντυπωσιάζει με
τις οικογενειακές του περγαμηνές. Στις εκθέσεις της ελληνικής
αντιπροσωπείας θα μπορείς να το δεις από τα τέλη του 2012, ενώ λίγο
νωρίτερα, στα τέλη Σεπτέμβρη, θα κάνει επίσημο ντεμπούτο στο σαλόνι
του Παρισιού.
Γκάμα Skoda Rapid
ΒΕΝΖΙΝΗ | ||||
Κινητήρας | 1.2 ΜPI* | 1.2 TSI | 1.2 TSI | 1.4 TSI |
Ισχύς (PS)/rpm | 75/ 5.400 | 86/4.800 | 105/5.000 | 122/5.000 |
Ροπή (Nm)/rpm | 112/3.750 | 160/1.500-3.500 | 175/1.550-4.100 | 200/1.500-4.000 |
Τελική ταχύτητα (km/h) | 175 | 183 | 195 | 206 |
Τελική ταχύτητα (km/h) | 13,9 | 11,8 | 10,4 | 9,5 |
Κατανάλωση (lt/100 km) |
6,1 | 5,1 (4,9)** | 5,4 (5,0)** | 5,8 (5,3)** |
Εκπομπές CO2 (g/km) | 137 | 119 (114)** | 125 (116)** | 134 (124)** |
Κιβώτιο/ σχέσεις | Μanual/5 | Μanual/5 | Μanual/6 | Auto DSG/7 |
* Δεν θα εισαχθεί στην Ελλάδα ** Green
Tec
ΠΕΤΡΕΛΑΙΟ | ||||
Κινητήρας | 1.6 TDI | 1.6 TDI Auto* | 1.6 TDI | |
Ισχύς (PS) | 90/4.200 | 90/4.200 | 105/4.400 | |
Ροπή (Nm) | 230/1.500-2.500 | 230/1.500-2.500 | 250/1.500-2.500 | |
Τελική ταχύτητα (km/h) | - | - | 190 | |
0-100 km/h (sec) | - | - | 10,6 | |
Κατανάλωση (lt/100 km) |
4,2 (-)** | 4,3 (-)** | 4,4 (3,9)** | |
Εκπομπές CO2 (g/km) | 109 (-)** | 114 (-)** | 114 (104)** | |
Κιβώτιο/ σχέσεις | Μanual/5 | Auto/7 | Μanual/5 |
* Από το 2ο 6μηνο του 2013, ** Green Tec
συμπέρασμα
Οι Τσέχοι τα ποντάρουν όλα στην ουσία και είναι σχεδόν σίγουρο πως στη ρουλέτα της ελληνικής αγοράς η μπίλια θα επιβραβεύσει την επιλογή τους. Το Rapid τα κάνει σχεδόν όλα πολύ καλά και κουμπώνει ιδανικά στις ανάγκες του σύγχρονου οικογενειάρχη. Έχει μάλιστα τα φόντα να “στριμώξει” sedan κάθε κατηγορίας: τα supermini από πλευράς τιμής, τα μικρομεσαία σε εξωτερικές διαστάσεις και τα μεσαία σε χώρους επιβατών και αποσκευών - ένα μπαλαντέρ που κουμπώνει σε κάθε περίπτωση. Στην τελική, αυτό δεν είναι που μετράει σε αυτή τη δύσκολη εποχή; Το “Simple Clever” στα καλύτερά του.