Οδηγούμε το νέο MINI Cooper SE ELECTRIC: Συνέβη το μοιραίο

Το ΜΙΝΙ έγινε ηλεκτρικό για να υπηρετήσει ακόμη καλύτερα το σκοπό του που δεν είναι άλλος από το να προσφέρει οπτική και οδηγική ευχαρίστηση.

  • -
  • -

Κάποια πράγματα είναι μοιραίο να συμβούν. Ο (πλήρης) εξηλεκτρισμός του ΜΙΝΙ είναι ένα από αυτά. Από την αρχική σύλληψη του Sir Ισιγόνη, το αυτοκίνητο έμοιαζε έτοιμο για αυτή τη μέρα. Και όσο κλισέ κι αν ακούγεται, είναι απολύτως δικαιολογημένο για την εταιρεία να  ισχυρίζεται σήμερα ότι επανεφευρίσκει το αυθεντικό MINI. Χαρισματική απλότητα είναι το motto που χαρακτηρίζει τη σχεδίαση, αλλά και τη γενικότερη φιλοσοφία της 5ης γενιάς. Μια back to the basics προσέγγιση, με άλλα λόγια. Με αφορμή και την ηλεκτροκίνηση. 

Αφαιρώντας, προσθέτεις απλότητα

Το κοντύτερο καπό και το ελαφρώς μακρύτερο μεταξόνιο είναι ένα reset για τις αναλογίες, πηγαίνοντας πιο κοντά στο αρχέτυπο παρά στα συνηθισμένα hatchback. Ελάχιστα φαρδύτερα είναι και τα μετατρόχια. Η σχεδίαση είναι πιο καθαρή, με λιγότερα στοιχεία και πιο καθαρές λείες επιφάνειες. Στο εμπρός μέρος έχει αφαιρεθεί πλήρως το χρώμιο, από τα πλαίσια των φώτων και από τη νέα, οχτάγωνη αντί εξάγωνη γρίλια της μάσκας, έχοντας δώσει τη θέση του στο πιο διακριτικό και σύγχρονο Vibrand Silver. Οι στρογγυλοί προβολείς παραμένουν σχεδιαστική ταυτότητα και μια ευθεία αναφορά στο πρωτότυπο. Έχουν αφαιρεθεί τα πλαστικά «φρύδια» στους θόλους των τροχών, κάνοντάς τους έτσι να μοιάζουν μικρότεροι αν και στην πραγματικότητα χρησιμοποιούνται μεγαλύτερης διαμέτρου ζάντες και λάστιχα. Στις πόρτες οι χειρολαβές για το άνοιγμα είναι πλέον κρυφές. Τα μαρσπιέ είναι ντυμένα με μαύρο προστατευτικό πλαστικό που εκτείνεται στους προφυλακτήρες, εμπρός και πίσω, ορίζοντας οπτικά τη θέση της μπαταρίας. Θα έλεγε κανείς ότι είναι ταυτόχρονα και μια οφθαλμαπάτη, για να «χαθούν» κάποια εκατοστά ύψους κάνοντας το αυτοκίνητο να μοιάζει χαμηλότερο και μικρότερο. Στο πίσω, το μαύρο πλαστικό πάνω στο οποίο πατά το σήμα ενώνει τα νέα τριγωνικά φώτα χαρίζοντας στην ουρά πλάτος και αυτοπεποίθηση για το πάτημα στο δρόμο.

Αντίστοιχη είναι η εικόνα και στο εσωτερικό, με λιγότερα στοιχεία αλλά περισσότερη τεχνολογία, βιώσιμα υλικά και τονισμένη την αίσθηση της διαφορετικότητας, όπως η υφασμάτινη τρίτη ακτίνα του σπορ τιμονιού, τα λουράκια στις πόρτες και στις πλάτες καθισμάτων για την αναδίπλωση, το ντουλαπάκι μεταξύ των εμπρός καθισμάτων που ανοίγει σαν μια μεγάλη θήκη γυαλιών. Οι υφασμάτινες επενδύσεις είναι από ανακυκλώσιμα υλικά, και το δέρμα των καθισμάτων vegan. Ο κύριος όγκος του ταμπλό, ντυμένος από το ανακυκλώσιμο ύφασμα, είναι μια καθαρή επιφάνεια που λειτουργεί σαν οθόνη προτζέκτορα για την απεικόνιση των διαφόρων (δεκάδων) φωτεινών μοτίβων που περιλαμβάνει η ψηφιακή διακόσμηση.

Η θέση οδήγησης θα βολέψει κάθε σωματότυπο, με το κάθισμα να κατεβαίνει αρκετά χαμηλά και το τιμόνι να έρχεται όσο έξω χρειάζεται, για τους ψηλούς. Ο χώρος για το κεφάλι είναι επαρκής, ακόμη και σε αυτοκίνητα με ηλιοροφή. Μόνη παρατήρηση, για τον οδήγο, σε κάποια συγκεκριμένη ρύθμιση απόστασης η γωνία του τμήματος του ταμπλό που φιλοξενεί τη νέα μπάρα των φυσικών διακοπτών ενοχλεί στο δεξί γόνατο. Λύνεται μεν κάνοντας ένα κλικ πίσω, αλλά στο προηγούμενο δεν υπήρχε, οπότε σημειώνεται.  Για τους πίσω το πρόβλημα του χώρου για τα γόνατα δεν έχει φυσικά λυθεί. Η αύξηση του μεταξονίου δεν είναι τόσο δραστική. Οπότε και πάλι, αν οι εμπρός είναι της τάξης του 1.85 m, πίσω κάθονται μόνο παιδιά ή μικρόσωμοι ενήλικες με διάθεση για τις αναγκαίες παραχωρήσεις. 

 

Θέμα διάθεσης

Η νέα OLED οθόνη δεσπόζει στο κέντρο του ταμπλό και ενσωματώνει τις περισσότερες από τις λειτουργίες. Έχει εξαιρετική ευκρίνεια, χρώματα και υπέροχα γραφικά. Το μενού είναι εύχρηστο και η απόκριση στο χειρισμό διαισθητική, χάρη στο νέο, εξελιγμένο in-house Android Open Source λειτουργικό σύστημα MINI Operating System 9. Ωστόσο, σε μια επαφή σύντομη όπως η δική μας νιώθεις χαμένος. Είναι τόσο πολλά τα συστήματα που ελέγχει και τόσο πολλές οι επιλογές ρύθμισης και οι δυνατότητες παραμετροποίησης, που πρέπει να αφιερώσεις αρκετές ώρες για να πεις ότι πραγματικά ξέρεις τα πάντα και μπορείς να βρεις εύκολα αυτό που ψάχνεις.  Ακριβώς από κάτω, η ανασχεδιασμένη μπάρα των φυσικών διακοπτών, συνδυάζει τους κλασικούς αεροπορικού τύπου διακόπτες με περιστροφικούς και κουμπιά, για τις βασικές επιλογές κίνησης, δηλαδή την εκκίνηση του μοτέρ και το κιβώτιο ταχυτήτων. Αλλά και για την επιλογή του MINI Experience Mode. Και εδώ ανοίγει μια νέα μεγάλη παράγραφος...

Υπάρχουν επτά προγράμματα που αλλάζουν τη «διάθεση» του αυτοκινήτου, μάλλον και του οδηγού. Συγκεκριμένα μιλάμε για τα εξής: Go-Kart Mode, Vivid Mode, Core Mode, Green Mode, Timeless Mode, Balance Mode and Personal Mode. Στο Go-Kart mode η απόκριση στο γκάζι γίνεται πιο άμεση και το τιμόνι πιο βαρύ. Τα μαύρα, γκρι και κόκκινα γραφικά τονίζουν την performance διάσταση και οι ενδείξεις στον πίνακα οργάνων δίνουν προτεραιότητα σε ό,τι έχει να κάνει με την οδήγηση. Ένας ψηφιακός (προφανώς τεχνητός) ήχος προσπαθεί να προσομοιώσει το βιμπράρισμα του κινητήρα και κυρίως της μετάδοσης του καρτ, με την ένταση να ανεβαίνει όσο πατάς το γκάζι. Αν έχεις χώρο να πατήσεις αρκετά, σύντομα καταντά κουραστικό. Στο Timeless Mode, έχουν προσπαθήσει να δημιουργήσουν μια ακουστική εντύπωση που θυμίζει το αρχέτυπο, το πρώτο ΜΙΝΙ. Έχει μάλιστα χρησιμοποιηθεί ένα τέτοιο για ηχογράφηση, χωρίς φυσικά να έχει μεταφερθεί αυτούσιος ήχος. Είναι πιο ευχάριστο από το Go-Kart από άποψη έντασης, αλλά και πάλι η χροιά δεν έχει κάποιο ιδιαίτερο, πόσο μάλλον ευχάριστο, «χρώμα». Στο Vivid Mode η ατμόσφαιρα στην καμπίνα, ο φωτισμός, παίρνει τα χρώματα των εξωφύλλων της αγαπημένης σας playlist μουσικής. Tο Green είναι αθόρυβο, η απόκριση στο γκάζι είναι πιο ήπια δίνοντας προτεραιότητα στην εξοικονόμηση ενέργειας, προτείνοντας έναν πιο ήρεμο τρόπο οδήγησης. Και στις βασικές ενδείξεις για ταχύτητα και στάθμη μπαταρίας προστίθεται ένα Eco Driving score board. Το Core είναι η βασική ρύθμιση.

Το νέο ΜΙΝΙ Cooper SE είναι εξοπλισμένο με ψηφιακή φωνητική βοηθό, αλλά και κορυφαία τεχνολογία ψηφιακών συστημάτων συνδεσιμότητας για ψυχαγωγία και πλοήγηση. Το νέο σύστημα πλοήγησης επαυξημένης πραγματικότητας προβάλει τις οδηγίες στο φυσικό περιβάλλον, δείχνοντας στην κεντρική οθόνη εικόνα από την κάμερα που καταγράφει το δρόμο εμπρός από το αυτοκίνητο, ενώ ταυτόχρονα οι οδηγίες εμφανίζονται και στο head-up display. Με 12 αισθητήρες υπερήχων και 360 μοίρες απεικόνιση του περιβάλλοντος, το MINI βρίσκει τη θέση του και παρκάρει μόνο του. Ενθαρρύνει τη διαμοιρασμένη χρήση από άλλα μέλη της οικογένειας ή της παρέας βλέποντας το κινητό ως κλειδί. Και είναι έτοιμο να διορθώσει οδηγικά λάθη, καθώς διαθέτει όλη την τεχνολογία του Group στα συστήματα υποβοήθησης της οδήγησης. 

Επί της ουσίας ΜΙΝΙ

Στην ουσία, δηλαδή σε ένα δρόμο με στροφές, είναι ΜΙΝΙ; Αυτή είναι η βασική ερώτηση για ένα αυτοκίνητο που ανέκαθεν ήταν οδηγοκεντρικό. Ας ξεκινήσουμε από τα βασικά. Στην έκδοση SE ο ηλεκτροκινητήρας που κινεί τους εμπρός τροχούς αποδίδει 218 ίππους και 330 Nm για 1.680 kg και στα χαρτιά η επιτάχυνση 0-100 km/h είναι 6,7”. Η μπαταρία είναι 54,2 kWh και υπόσχεται αυτονομία που οριακά ξεπερνά τα 400 Km. Η πρώτη εντύπωση, από το αστικό περιβάλλον, έχει να κάνει με την άνεση στην καθημερινή χρήση. Η κύλιση παρά τους μεγάλους τροχούς είναι αθόρυβη. Η απουσία ήχου κινητήρα και εξάτμισης δεν φέρνει στην επιφάνεια κάποια δυσάρεστη έκπληξη. Η ανάρτηση έχει επαρκή διαδρομή ώστε να αναλύει τα φορτία και να μην αντιδρά ξερά σε λακκούβες και σαμαράκια, παρότι σαφώς σφιχτά ρυθμισμένη. Ενισχύσεις στις βάσεις των αντιστρεπτικών και ένας χιαστί σύνδεσμος στο πάτωμα βοηθούν την ακαμψία του πατώματος και τη διαχείριση των έξτρα κιλών της μπαταρίας. Στα λίγα χιλιόμετρα εθνικής οδού που είχαμε στη διαδρομή μας, προλάβαμε να εκτιμήσουμε τη σταθερότητα στις υψηλές ταχύτητες, ακόμη και με έντονο πλευρικό άνεμο και βροχή. Επιταχύνει αβίαστα, προσπερνά με τη σκέψη και κρατά εύκολα υψηλή μέση ταχύτητα ταξιδιού προσφέροντας μια εμπειρία μεγαλύτερου αυτοκινήτου σε ό,τι έχει να κάνει με τη συνολική εμπειρία. Το καλό ηχοσύστημα, το προηγμένο augmented reality navi, η καλή ηχομόνωση που κρατά μακριά οποιαδήποτε σοβαρή ενόχληση από το δρόμο ή τον αέρα. Για να φτάσουμε τελικά στο φυσικό του περιβάλλον… Έναν στενό δρόμο με διαδοχικές στροφές, κλίσεις και απρόβλεπτη χάραξη.

Το ΜΙΝΙ Cooper SE έχει μια απίστευτη προθυμία να στρίψει. Η κλίση είναι ελάχιστη, όση χρειάζεται για να φτάνεις στο όριο προοδευτικά. Από την είσοδο της στροφής και το πρώτο input στο τιμόνι νιώθεις το πίσω μέρος να ανοίγει την τροχιά του σαν να έχει 4διεύθυνση. Δεν σε αγχώνει ποτέ ότι θα εξελιχθεί σε υπερστροφή, απλώς σημαδεύει αβίαστα και με πολύ φόρα την κορυφή και σε κάνει να το νιώθεις ακόμη πιο κοντό από τα 2.526 mm του μεταξονίου. Και σίγουρα πολύ πιο ελαφρύ από τα 1.680 kg του βάρους του. Στις διαδοχικές αλλαγές κατεύθυνσης αντίθετης φοράς αντιδρά πρόθυμα. Ακόμη και σε παρατεταμένες στροφές που σφίγγουν στο τέλος, θα κλείσει λίγο ακόμη την τροχιά του αν χρειαστεί χωρίς να ξεχειλώσει. Προφανώς βολεύεται καλύτερα στη λεία άσφαλτο, αλλά δεν δυσανασχετεί και στα δύσκολα. Ακόμη και πιεσμένο, δεν θα αναπηδήσει στα κατσαρά. Ίσως εδώ είναι τα κιλά της μπαταρίας στο πάτωμα που το κάνουν οδοστρωτήρα. Το τιμόνι δεν έχει τη μηχανική αίσθηση των Cooper S του παρελθόντος, αλλά τη βρίσκεις την πληροφορία. Είναι ακριβές και γρήγορο όσο πρέπει έτσι ώστε να σημαδεύεις χωρίς να χρειάζεται πάνω από μισή και κάτι στροφή αριστερά-δεξιά από το κέντρο.

Το φρένο από την άλλη, θέλει περισσότερη συνήθεια. Έχει γίνει φιλότιμη προσπάθεια, αλλά το πεντάλ δεν έχει την ακρίβεια που θα σε γεμίσει εμπιστοσύνη για ένα πραγματικά οριακό φρενάρισμα. Πάντως ο συνδυασμός ανάκτησης και οι τέσσερις μεγάλοι δίσκοι κάνουν τη δουλειά χωρίς ποτέ να δείχνουν σημάδια κόπωσης. Εξίσου σημαντικό με την ευχάριστη συμπεριφορά, είναι ότι πλέον έχει και επαρκή αυτονομία για να την απολαύσεις. Η ισχυρότερη έκδοση MINI Cooper SE έχει τη μεγάλη μπαταρία των 54,2 kWh και θεωρητική αυτονομία 402 km (το Cooper E έχει 40,7 kWh μπαταρία και αυτονομία 305 km). Οδηγήσαμε μια διαδρομή περίπου 250 km, μοιρασμένη ανάμεσα σε εθνική οδό και στριφτερό επαρχιακό. Τηρώντας τα όρια (+10%) στον αυτοκινητόδρομο και πιέζοντας πραγματικά στο βουνό χωρίς κανένα έλεος για την στάθμη της μπαταρίας, στο τέλος της διαδρομής είχαμε ακόμη 120 km εμβέλεια. 

Συνταγή επιτυχίας

Στην 5η γενιά της σύγχρονης ιστορίας του, το MINI είναι ίσως πιο κοντά από ποτέ στη λογική του original, με τα δεδομένα της εποχής μας, βεβαίως. Έχει μπει φρένο στην αύξηση των διαστάσεων και έχει απλοποιηθεί η σχεδίαση. Με το ηλεκτρικό drivetrain και τη συμβολή της τεχνολογίας δημιουργείται η ευκαιρία της καλύτερης αξιοποίησης του εσωτερικού χώρου για τη δημιουργία μιας ακόμη πιο ιδιαίτερης εμπειρίας. Και ταυτόχρονα, με τη δύναμη, την ακαριαία απόκριση και την πλούσια ροπή, σε συνδυασμό με το χαμηλό κέντρο βάρους, υπάρχουν οι προϋποθέσεις για μια αυθεντικά ΜΙΝΙ οδηγική συνταγή. Την οποία, η πρώτη μας επαφή δείχνει ότι έχουν υλοποιήσει σωστά. Με τιμή από €33.450 (χωρίς την επιδότηση) και 184 ίππους για την έκδοση Cooper E, ή 218 ίππους και €37.450 για την έκδοση SE αυτής της δοκιμής, το νέο σπορ ηλεκτρικό ΜΙΝΙ μπαίνει στην αγορά με ατού το πρεστίζ και την “feel-good” αίσθηση που διαχρονικά συνοδεύει τη μάρκα.

AYTO TO ΔΙΑΒΑΣΕΣ

ΠΑΡΑΚΑΛΩ ΠΕΡΙΜΕΝΕΤΕ. ΦΟΡΤΩΝΟΝΤΑΙ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ...