Οδηγούμε το Hyundai Ioniq 6: Εκκεντρικό και αντί-Tesla
Το νέο ηλεκτρικό σπορ σεντάν της Hyundai τα βάζει με το Tesla Model 3 και τη BMW i4. Και, όπως διαπιστώσαμε, έχει κάθε λόγο να ελπίζει σε νίκη.
- -
- -
Η Hyundai διευρύνει τη γκάμα ηλεκτρικών μοντέλων του sub-brand Ioniq αξιοποιώντας περαιτέρω την πλατφόρμα E-GMP. Το νέο αυτοκίνητο με τον κωδικό 6 έρχεται να τα βάλει με το κατεστημένο, όπως αυτό εκπροσωπείται από το Model 3 της Tesla αλλά και την BMW i4. Η ομορφιά είναι υπόθεση υποκειμενική, αλλά εδώ μπορούμε μάλλον να συμφωνήσουμε ότι δεν έχουμε να κάνουμε με ένα αυτοκίνητο που κάποιος θα χαρακτήριζε όμορφο. Διαφορετικό, ναι. Με προσωπικότητα, σίγουρα. Αλλά αντικειμενικά δεν μπορείς να το πεις όμορφο. Το σχήμα είναι εμπνευσμένο από τα πρώτα "αεροδυναμικά" αυτοκίνητα της δεκαετίες του '20. Όταν οι σχεδιαστές και μηχανολόγοι άρχισαν να καταλαβαίνουν τη σημασία της μειωμένης αντίστασης στον αέρα για τις επιδόσεις και τη συμπεριφορά του οχήματος. Σαφείς είναι οι αναφορές και σε σύγχρονα μοντέλα, όπως η CLS και η CLA της Mercedes-Benz. Ενώ δύσκολα θα συγκρατήσει κάποιος το σχόλιο του για την ομοιότητα της στενής και χαμηλής ουράς με αυτή παλαιότερων 911 (της αερόψυκτης εποχής).
Λόγω του τεράστιου μεταξονίου των 2,9 μέτρων, των κοντών πρόβολων και του ύψους στο οποίο ανεβαίνει η οροφή ως τις μεσαίες κολώνες φαίνεται να λείπουν κάποια εκατοστά μήκους για να βρει αυτό το σχήμα τη συμμετρία του. Όμως κάθε άλλο παρά μικρό είναι, με μήκος σχεδόν 4,9 μέτρα. Εκτός από τα μεγάλα τόξα της βασικής γραμμής και της οροφής, η σχεδίαση χαρακτηρίζεται από τη μεγάλη πίσω αεροτομή, ενσωματωμένη στο κάλυμμα του χώρου αποσκευών και το των pixels που επαναλαμβάνεται στα φώτα εμπρός και πίσω, στους καθρέφτες και σε πολλές ακόμη λεπτομέρειες. Είναι το κοινό στοιχείο των μοντέλων Ioniq, μια σαφής αναφορά στο digital κόσμο υλοποιημένη με έναν τρόπο συναισθηματικό αφού εμπεριέχει ρετρό στοιχεία και αναφορές στο παρελθόν, στα πρώτα χρόνια της ψηφιακής εποχής. Αντίθετα με άλλους κατασκευαστές που συνηθίζουν να επαναλαμβάνουν τις ίδιες γραμμές σε διαφορετική κλίμακα στο όνομα της ενιαίας εταιρικής εικόνας, η Hyundai διατηρεί έναν συνδετικό κρίκο αλλά τολμά να σχεδιάζει αυτοκίνητα που διαφέρουν μεταξύ τους όσο και οι πελάτες της.
Δείτε ακόμη: Δοκιμάζουμε το Hyundai Ioniq 5 [video]
Στην κλειστή μάσκα υπάρχουν δύο ενεργά flaps στο κάτω μέρος του προφυλακτήρα τα οποία ανοιγοκλείνουν αυτόματα μόνο όταν απαιτείται από τις ανάγκες ψύξης της μπαταρίας. Το πάτωμα είναι εντελώς επίπεδο. Οι ζάντες είναι ειδικής σχεδίασης ενώ στις στους θόλους, δύο μικρές "κουρτίνες" μειώνουν το κενό μεταξύ ελαστικού και της αψίδας του τροχού, περιορίζοντας έτσι τους στροβιλισμούς στο συγκεκριμένο σημείο. Το πάτωμα είναι εντελώς επίπεδο και καταλήγει σε ένα μεγάλο διαχύτη. Όλα αυτά έχουν σαν αποτέλεσμα έναν εξαιρετικά χαμηλό συντελεστή οπισθέλκουσας, μόλις 0,21. Και είναι αυτή η ικανότητα του Ioniq 6 να γλιστρά στον ορίζοντα με την ελάχιστη αντίσταση που του δίνει το προσωνύμιο Streamliner.
Εφικτή ηλεκτροκίνηση
Το Ioniq 6, όπως και τα άλλα μοντέλα με τα οποία μοιράζεται την ίδια πλατφόρμα, διατίθεται σε δύο πισωκίνητες εκδόσεις με έναν ηλεκτροκινητήρα. Με τη μπαταρία των 53 kWh, η ισχύς είναι 151 ίπποι, η ροπή 350 Nm και η αυτονομία 429 km. Η έκδοση με τη μεγαλύτερη μπαταρία των 77,4 kWh αποδίδει 228 PS και 350 Nm. Με τροχούς 18 ιντσών, αυτή είναι η έκδοση που φτάνει την αυτονομία ρεκόρ των 614 km. Η έκδοση της δοκιμής μας είναι η ισχυρότερη για την ώρα, με δύο ηλεκτροκινητήρες και την κίνηση να μεταδίδεται σε όλους τους τροχούς. Η συνολική ισχύς είναι 325 ίπποι, η ροπή φτάνει τα 605 Nm και η επιτάχυνση 0-100 km/h δεν απαιτεί περισσότερα από 5,1". Φυσικά και αυτό το μοντέλο διαθέτει το προηγμένο ηλεκτρικό σύστημα 800 V το οποίο επιτρέπει ταχυφόρτιση DC που κάνει την ηλεκτροκίνηση ιδιαίτερα ελκυστική. Με την προϋπόθεση ότι υπάρχουν ταχυφορτιστές 350 kW, όπως του πανευρωπαϊκού δικτύου Ionity του οποίου η Hyundai είναι μέλος, οπότε η φόρτιση από 10-80% ολοκληρώνεται σε μόλις 15 λεπτά. Όπως και να έχει, το αυτοκίνητο είναι σε θέση να αξιοποιήσει στο μέγιστο την ισχύ του ενός σταθμού 300 kWh και τους αρκετούς 180 kWh του δικτύου αυτοκινητοδρόμων.
Πρόσκληση στο χώρο σας
Με τη σειρά Ioniq η Hyundai αντιμετωπίζει ολιστικά την έννοια της βιωσιμότητας, όχι μόνο στο σύστημα κίνησης και την ενέργεια που αυτό απαιτεί. Στο εσωτερικό χρησιμοποιούνται βιολογικά και ανακυκλώσιμα υλικά. Οι μοκέτες στο δάπεδο είναι κατασκευασμένες από κατεστραμμένα δίχτυα αλιείας και οι επενδύσεις από πλαστικά που έχουν μαζευτεί από τα βάθη των ωκεανών. Το μεταξόνιο των 2,9 μέτρων και η εντελώς επίπεδη διαμόρφωση του πατώματος έχουν εξασφαλίσει τεράστιους χώρους για τους επιβάτες. Για να είμαστε πιο ακριβείς, για τα πόδια και για τους ώμους. Για το κεφάλι οι πιο υψηλόσωμοι θα βολευτούν οριακά, λόγω της διαμόρφωσης της οροφής. Η πρόσβαση πάντως στα πίσω καθίσματα είναι εύκολη, παρά την κουπέ γραμμή. Ο χώρος αποσκευών των 401 λίτρων (+ 15 lt μπροστά για τις εκδόσεις AWD ή 45 lt για τις πισωκίνητες) είναι απλά ικανοποιητικός και το άνοιγμα όχι ιδιαίτερα μεγάλο (θα βοηθούσε εδώ αν το αμάξωμα ήταν 5θυρο).
Δείτε ακόμη: Πόση διάρκεια ζωής έχουν τα Huyndai i10, i20 και i30;
Η αίσθηση ποιότητας είναι υψηλή, τόσο από τα υλικά όσο και από τη συναρμογή. Πάντως κάποιες μαλακές επιφάνειες, στις επενδύσεις των θυρών και στην κεντρική κονσόλα, δεν είναι ποια... μαλακές. Παρότι οι διακόπτες και τα χειριστήρια, καθώς και οι δύο οθόνες 12,3" του πίνακα οργάνων είναι κοινά στοιχεία, η ατμόσφαιρα είναι αρκετά διαφοροποιημένη σε σχέση με το 5, υποστηρίζοντας τη διαφορετική προσωπικότητα που θέλουν να βγάζουν τα δύο μοντέλα. Το ταμπλό χαρακτηρίζεται από ίσιες γραμμές που ενισχύουν την αίσθηση του πλάτους. Στα δύο άκρα, δύο πτερύγια φιλοξενούν τις οθόνες στις οποίες προβάλεται η εικόνα από τις δύο κάμερες που έχουν αντικαταστήσει τους εξωτερικούς καθρέφτες. Η μικρότερη επιφάνειά τους συνεισέφερε στην επίτευξη του στόχου συντελεστή οπισθέλκουσας. Αν και μάλλον είναι μια συνεισφορά αμελητέα μπροστά στην τεχνική πολυπλοκότητα και το κόστος μετά από κάποιο χτύπημα. Επίσης, χρειάζεται κάποιο διάστημα εξοικείωσης, καθώς αρχικά γυρίζεις και κοιτάζεις την κάμερα όταν θέλεις να αλλάξεις λωρίδα, αντί για την οθόνη που είναι λίγα εκατοστά πιο μέσα.
Ο δυναμικός εσωτερικός φωτισμός που αλλάζει χρώμα ανάλογα με την ταχύτητα (και μπορεί να ρυθμιστεί ξεχωριστά για τις πίσω θέσεις), οι πολλές θύρες σύνδεσης και φόρτισης USB, η πρίζα σούκο κάτω από τα πίσω καθίσματα όπου μπορείς να φορτίζεις εν κινήσει το laptop σου, οι πολλές δυνατότητες διαμόρφωσης των ενδείξεων και των θεμάτων του πίνακα οργάνων, αλλά και οι πολλοί αποθηκευτικοί χώροι, κάνουν την καμπίνα ένα φιλόξενο περιβάλλον που έχει ταυτόχρονα τη ζεστασιά του σπιτιού και τη συνδεσιμότητα του εργασιακού χώρου. Πίσω από το τιμόνι η αίσθηση είναι επίσης διαφορετική, σε σχέση με το 5. Νιώθεις ότι κάθεσαι πιο μέσα στο αυτοκίνητο, το κάθισμα κατεβαίνει λίγο χαμηλότερα και το ταμπλό σε συνδυασμό με τη νέα κονσόλα οριοθετεί το χώρο σου πιο αυστηρά. Στη θέση του πρακτικού συρόμενου αποθηκευτικού χώρου μεταξύ των εμπρός καθισμάτων, βρίσκεται μια ψηλή κονσόλα-γέφυρα, με αφθονους αποθηκευτικούς χώρους και ενσωματωμένο πλέον στο κέντρο τα χειριστήρια για τα ηλεκτρικά παράθυρα και τις κλειδαριές. Λίγο ασυνήθιστο στις μέρες μας, αλλά δεν το λες και εργονομικό φάουλ.
Τυπική υπόθεση
Το κύριο χαρακτηριστικό της οδηγικής εμπειρίας είναι φυσικά η άνεση και η αβίαστη επιτάχυνση. Θόρυβος από τον αέρα πολύ δύσκολα θα φτάσει στα αυτιά των επιβατών. Ακόμη δυσκολότερα από την κύλιση. Η ανάρτηση αποτελείται από γόνατα MacPherson εμπρός και πολλαπλούς συνδέσμους πίσω, αλλά εδώ έχει αναθεωρηθεί η σχέση σκληρότητας ελατηρίων και αμορτισέρ. Το ελαφρώς πιο σφιχτό set-up ελέγχει καλύτερα τις κινήσεις του αμαξώματος, εξουδετερώνοντας κάποιες ταλαντώσεις που εμφανίζει το 5. Στις στροφές η κλίση είναι μικρότερη και το αυτοκίνητο είναι συνολικά πιο συγκροτημένο όταν το πιέζεις στο ρυθμό που μπορεί να κινηθεί. Όσο περισσότερες οι ατέλειες στην επιφάνεια της ασφάλτου, τόσο μεγαλύτερο το όφελος από τις νέες ρυθμίσεις. Χωρίς από την άλλη να έχει επηρεαστεί αρνητικά η άνεση, ούτε κατ' ελάχιστο. Ίσως μάλιστα να είναι ακόμη καλύτερη, καθώς η έκταση και συμπίεση του τροχού στις βαθύτερες και πιο κοφτερές λακκούβες είναι πιο προοδευτική και δεν συνοδεύεται από θόρυβο.
Δείτε ακόμη: Αυτό είναι το νέο Hyundai Kona! [video]
Στο πρόγραμμα οδήγησης Normal η ρύθμιση του πεντάλ γκαζιού είναι ιδανική για την καθημερινή μετακίνηση. Άμεσο αλλά όχι νευρικό ακόμη και για άγαρμπο δεξί πόδι. Στο πρόγραμμα Dynamic, η επιπλέον σπιρτάδα, αυτό το κάτι παραπάνω σε δύναμη που αντιστοιχεί στην ίδια κίνηση του πεντάλ είναι ευπρόσδεκτη με δεδομένη την ικανότητα της ηλεκτρικής τετρακίνησης να βάζει τη δύναμη στο δρόμο. Πάντως η ένταση της επιτάχυνσης στο πρώτο πάτημα του γκαζιού εκτονώνεται σχετικά γρήγορα, σε σχέση με τον πήχη των προσδοκιών που δημιουργεί η ισχύς των 325 ίππων. Τα φρένα έχουν δύναμη και ένα πεντάλ με γραμμική λειτουργία. Η ανάκτηση ενέργειας ρυθμίζεται από τα paddles στο τιμόνι, αλλά η αυτόματη ρύθμιση είναι σίγουρα η καλύτερη καθώς το αυτοκίνητο χρησιμοποιώντας τα δεδομένα από την πλοήγηση και τις κάμερες-ραντάρ των συστημάτων ασφάλειας γνωρίζει το περιβάλλον τριγύρω, τη χάραξη του δρόμου και τα προπορευόμενα οχήματα. Και ρυθμίζει αναλόγως την ανάκτηση ενέργειας, άρα και την επιβράδυνση, με έναν τρόπο που προσαρμόζεται στις συνήθειες του οδηγού χωρίς να τον ξαφνιάζει όταν αφήνει το γκάζι.
Οδηγώντας με κάποιες υπερβολές όπως συνήθως συμβαίνει στις δοκιμές, η κατανάλωση κυμαίνεται στις 20-21 kWh/100 km. Στην καθημερινότητα, πέφτεις εύκολα στις 16 kWh χωρίς να το βάζεις και πολύ άγχος. Σε πιο χαλαρό και ταξιδιάρικο ρυθμό, το Ioniq 6 επιδεικνύει την πλούσια τεχνολογία ασφάλειας με την οποία είναι εξοπλισμένο, μέχρι το Επίπεδο 2 της αυτόνομης οδήγησης. Διατηρεί σταθερή την απόσταση από το προπορευόμενο όχημα, παραμένει στο κέντρο της λωρίδας του ακόμη και σε στροφές και μπορεί να αλλάζει λωρίδα με τη χρήση του φλας.
Στο στόχο
Τα εργοστάσια μπήκαν στην ηλεκτροκίνηση με τα SUV, αξιοποιώντας το trend αλλά και τα πρακτικά χωροταξικά πλεονεκτήματα (χώρος για μεγάλες μπαταρίες). Έχοντας πλέον εξελίξει ειδικές πλατφόρμες που μπορούν να προσαρμοστούν και σε άλλες τυπολογίες αμαξώματος, προχωρούν σε άλλες κατηγορίες αμαξωμάτων για να αποσβέσουν τις επενδύσεις τους μέσα από τις οικονομίες κλίμακας. Για τον αγοραστή που έχει πλέον περισσότερες επιλογές, μόνο θετικό είναι αυτό. Μιλώντας τώρα για το Ioniq 6 και το κομμάτι της αγοράς στο οποίο τοποθετείται, έχει αναμφίβολα την τεχνολογία σε όλα τα επίπεδα (σύστημα κίνησης & φόρτιση, ασφάλεια, συνδεσιμότητα) αλλά και την προσωπικότητα για να διεκδικήσει πρωταγωνιστικό ρόλο.