
Δοκιμή Audi Q5 TDI Hybrid quattro S tronic: Η τελευταία ευκαιρία…
Το νέο Audi Q5 με τον 2λιτρο ντίζελ κινητήρα κάτω από το καπό του, είναι το SUV μοντέλο που κάθε σωστά σκεπτόμενος καταναλωτής θα ήθελε να έχει στο γκαράζ του. Αρκεί βέβαια, να μπορούσε να υποστηρίξει την αγορά του…
- -
 - -
 
με μια ματιά
Η μοναδική πετρελαιοκίνητη έκδοση στη γκάμα του νέου Q5 χρησιμοποιεί το νέο εξηλεκτρισμένο σύστημα MHEV Plus και τον δίλιτρο ντίζελ κινητήρα με τους 204 PS και 400 Nm ροπής, ο οποίος συνδυάζεται αποκλειστικά με S tronic σασμάν και σύστημα τετρακίνησης.
Λένε, πως όταν χάνεις κάτι τότε μόνο, αντιλαμβάνεσαι την πραγματική του αξία. Τα πετρελαιοκίνητα μοντέλα, υπήρξαν για τους Έλληνες κάτι ανάμεσα σε «απαγορευμένο καρπό» και «ευσεβή πόθο». Τη στιγμή που οι Ευρωπαίοι, «γεύονταν» για χρόνια τις αρετές αυτών των κινητήριων μονάδων στα αυτοκίνητά τους, εμείς, απαγορεύαμε την κίνηση τους στα δυο μεγάλα αστικά κέντρα της χώρας. Όταν το ντίζελ απελευθερώθηκε επιτέλους (προς τα τέλη της δεκαετίας του 2010), ακολούθησε το μεγάλο… «big bang»! Οι πωλήσεις και το μερίδιο των πετρελαιοκίνητων μοντέλων εκτοξεύτηκε. Από το 4% έφτασε στο σημείο «να μη βλέπει» ούτε τη βενζίνη, καταλαμβάνοντας μερίδιο αγοράς της τάξεως του 62%!

Και ξαφνικά, στο βωμό της «πράσινης» επανάστασης και του νέου «trend» της αυτοκινητοβιομηχανία που ακούει στο όνομα «ηλεκτροκίνηση», άρχισε η πτώση. Για να μην μακρηγορώ, σήμερα, το μερίδιο των πετρελαιοκίνητων μοντέλων στην ελληνική αγορά από τον Ιανουάριο έως και τον Ιούνιο του 2025 έχει κατρακυλήσει στο 2,9%, ενώ κάτι αντίστοιχο συμβαίνει και στην ευρύτερη ευρωπαϊκή μας «οικογένεια», με το μερίδιο των πετρελαιοκίνητων οχημάτων να συρρικνώνεται στο 9,5%. Οι καταναλωτές, δε γύρισαν την πλάτη στο πετρέλαιο. Οι εταιρείες τους το απαγόρευσαν ουσιαστικά, όταν έπαψαν να προσφέρουν αυτοκίνητα με ντίζελ κινητήρες. Ειδικά στις πιο εμπορικές κλάσεις της αγοράς, όπως στα Supermini και τα B-SUV, οι επιλογές πλέον μετριούνται στα δάχτυλα του ενός χεριού. Και σύντομα, δε θα μετριούνται καθόλου διότι απλούστατα, δε θα υπάρχουν. Έμειναν έτσι κάποιες premium προτάσεις, στα ανώτερα κλιμάκια της αγοράς και… υψηλού κόστους κτήσης προφανώς, που προσφέρουν -ακόμα- στον καταναλωτή, την επιλογή ενός ντίζελ κινητήρα. Μία εξ’ αυτών, είναι και το brand new Audi Q5. Το οποίο, εάν δε γυρίσει ο κόσμος ανάποδα, θα είναι και το τελευταίο Q5 το οποίο θα μπορεί να αποκτήσει κανείς με ντίζελ κινητήρα!

Ντίζελ με σύστημα MHEV Plus!
Δεκαπέντε χρόνια παρουσίας στις αγορές αυτού του κόσμου, τρεις πλέον γενιές και περισσότερες από 2,8 εκατομμύρια πωλήσεις, είναι αριθμοί, που μαρτυρούν το πόσο επιτυχημένο είναι το Q5 της Audi. Δεδομένου δε και του υψηλού premium ανταγωνισμού στην κατηγορία, με αντιπάλους όπως την BMW X3, την Mercedes GLC, το Volvo XC60 κ.α, αντιλαμβάνεται κανείς με τον πλέον πειστικό τρόπο, το μέγεθος της επιτυχίας του Q5. Οι Γερμανοί, οι οποίοι το τελευταίο διάστημα μοιάζουν να αντιλαμβάνονται καλύτερα πλέον, ότι το «all-in» στην ηλεκτροκίνηση δεν ήταν και η σοφότερη επιλογή, έκαναν αυτό που γνωρίζουν να κάνουν «άψογα» χρόνια τώρα. Λάνσαραν το νέο Q5 και με ντίζελ κινητήρα. Τον οποίο όμως φρόντισαν να «εμπλουτίσουν» με την απαραίτητη υβριδική ή εάν προτιμάτε, εξηλεκτρισμένη τεχνολογία.

Το σύστημα MHEV Plus, φέρει ηλεκτρομοτέρ απόδοσης 18 kW (24 ίππων) με 230 Nm ροπής (δεν είναι ενσωματωμένο στο κιβώτιο), το οποίο παίρνει ενέργεια από μια μπαταρία LFP (φωσφορικού λιθίου σιδήρου) χωρητικότητας 1,7 kWh. Το νέο σύστημα της Audi (χρησιμοποιείται μόνο σε μοντέλα της γερμανικής φίρμας που έχουν τον κινητήρα τοποθετημένο κατά τον διαμήκη άξονα και σε όσα είναι και τετρακίνητα), επιτρέπει -υπό συνθήκες- την ηλεκτρική οδήγηση, αποφορτίζει τον πετρελαιοκινητήρα ακόμα και εν κινήσει και βεβαίως, βοηθά στη μείωση της κατανάλωσης καυσίμου και φυσικά, των εκπομπών ρύπων. Επίσης, το 48βολτο σύστημα, προσφέρει το πλεονέκτημα ότι ακόμα και όταν ο κινητήρας είναι σβηστός -για παράδειγμα κατά την κύλιση ή σε κάποιο κόκκινο φανάρι- ο κλιματισμός συνεχίζει να λειτουργεί κανονικότατα, έχοντας πλήρη ισχύ, ώστε να διατηρεί το εσωτερικό πάντοτε σε μια «άνετη» θερμοκρασία για τους επιβάτες.

Το 2λιτρο 4κύλινδρο TDI μοτέρ, με την κωδική ονομασία EA288 evo, πιστεύω ότι δε χρειάζεται συστάσεις. Είναι γνωστό άλλωστε… και στις «πέτρες», έχοντας αποδείξει την αξία του εμπράκτως όλα αυτά τα χρόνια σε ποικίλα μοντέλα από το Ingolstadt. Στην περίπτωση του νέου Q5, αποδίδει 204 ίππους στις 3.800 rpm και 400 Nm ροπής από τις 1.750 έως τις 3.250 rpm. Συνδυάζεται, πέραν των εξηλεκτρισμένων συστημάτων που μόλις προανέφερα, και με διπλοσύμπλεκτο σασμάν επτά σχέσεων (S tronic) αλλά και με στάνταρντ, σύστημα τετρακίνησης «quattro ultra», με πολύδισκο συμπλέκτη στο κέντρο.
Δείτε ακόμη: Οδηγούμε το νέο Audi Q3

Πως μεταφράζονται όμως όλα αυτά στην πράξη; Με μια μόνο λέξη… απολαυστικά. Το πετρελαιοκίνητο Q5, εμφανίζει εξαιρετική ελαστικότητα από «χαμηλά», είναι γεμάτο «δύναμη» στο μεγαλύτερο εύρος λειτουργίας του, αποδεικνύεται τρομερά ραφιναρισμένο από την άποψη ότι δεν «ακούς» επ’ ουδενί το «κροτάλισμα» του πετρελαίου και μόνο μετά τις 4.000 rpm, νιώθεις ότι το μοτέρ χρειάζεται… «ανάσες». Βλέπετε, είναι τρόπο τινά και «φιμωμένο», προκειμένου να συγκρατεί τους ρύπους σε λογικά επίπεδα. Και όπου «λογικά επίπεδα» προσθέστε δίπλα τα 160 gr/km που ανακοινώνει επίσημα η εταιρεία.
γλυκά
- Εμφάνιση
 - Άνεση
 - Τεχνολογία
 - Χώροι
 - Κατανάλωση
 - Οδική συμπεριφορά
 
ξινά
- Τιμή
 - Μικρές εργονομικές ατέλειες
 
Το σασμάν, συνεργάζεται υποδειγματικά με το σύστημα κίνησης, αξιοποιώντας και αναδεικνύοντας στο μέγιστο βαθμό τις δυνατότητες του, ενώ επιλέγοντας κάποιο από τα 5 προγράμματα οδήγησης (Balanced, Dynamic, Comfort, Efficiency και Off-Road) «αλλάζει» και η απόκριση του (όπως και στο τιμόνι, στη σκληρότητα της ανάρτησης αλλά και το ύψος του οχήματος από το έδαφος). Πάρτε όμως τώρα χαρτί και μολύβι και σημειώστε ορισμένους σημαντικούς αριθμούς: Τα πρώτα 0-100 km/h «έρχονται» σε 7,4’’, τιμή εξαιρετική για το χαρακτήρα αλλά και τα 2.000 kg που ζυγίζει το όχημα. Η τελική ταχύτητα περιορίζεται ηλεκτρονικά στα 226 km/h και το κυριότερο, το πετρελαιοκίνητο ήπια υβριδικό Audi Q5, έκαψε στα χέρια μας κοντά στα 8 lt/100 km (7,9 lt για την ακρίβεια), σε μικτή χρήση και δίχως τον οποιοδήποτε περιορισμό… στο «γκάζι». Προσωπικά μιλώντας, είχα πάρα πολύ καιρό να ευχαριστηθώ τόσο πολύ ένα αυτοκίνητο, χωρίς να με απασχολήσει λεπτό, το πόση δύναμη ασκώ στο δεξί πεντάλ και πόσο θα κάψω σε βενζίνη… ή κιλοβατώρες!

PPC... και απόλαυση στο maximum
Η ολοκαίνουργια γενιά του Audi Q5 βασίζεται επίσης στη νέα πλατφόρμα PPC (Premium Platform Combustion) που γνωρίσαμε για πρώτη φορά στο A5 (Sedan & Avant), με το Q5 όμως, να είναι το πρώτο SUV του Group Volkswagen που την χρησιμοποιεί. Και δίχως κάποια δόση υπερβολής, οι Γερμανοί, παρέδωσαν για μία ακόμη φορά μαθήματα για το πως πρέπει να κατασκευάζει κανείς μια ολοκληρωμένη πλατφόρμα για θερμικά μοντέλα. Η πλατφόρμα, σε συνδυασμό με τα σπορ αμορτισέρ (FSD) και στην περίπτωση μας και με την ενεργή αερανάρτηση, δημιουργούν ένα σύνολο, που πραγματικά, χαίρεσαι να οδηγείς. Το Q5 είναι αναπάντεχα ήσυχο! Εάν δε γνωρίζει κανείς ότι κάτω από το καπό του στεγάζεται ένα ντίζελ μοτέρ, δε θα το μάντευε με τίποτα! Η «ησυχία» αυτή οφείλεται εν πολλοίς βέβαια στο MHEV Plus σύστημα αλλά και στην εξαιρετική ηχομόνωση του αυτοκινήτου, με νέα υλικά να τοποθετούνται στον κινητήρα, στους θόλους και σε όλες τις «κρυστάλλινες» επιφάνειες.

Στην πόλη, παρά τον όγκο του, ελίσσεται με ευκολία, το τιμόνι του «κόβει» πολύ και το κυριότερο, δουλεύει αρκετά με ρεύμα, ώστε να κάνει και την απαραίτητη οικονομία στην τσέπη του οδηγού. Αφήνοντας πίσω το κλεινόν άστυ, τα δεδομένα αλλάζουν και πάλι… προς το καλύτερο. Το Q5 διατηρεί προφανώς την υψηλού επιπέδου άνεση και την ησυχία στην καμπίνα του, εμπλουτίζοντας ωστόσο τα προαναφερθέντα χαρακτηριστικά και με κορυφαία ποιότητα κύλισης και στιβαρό πάτημα στο δρόμο. Εάν δεν ρίξεις μάλιστα και μια κλεφτή ματιά στο ψηφιακό ταχύμετρο, μπορεί να την πατήσεις, καθότι τα χιλιόμετρα «μαζεύονται» εύκολα και γρήγορα και είναι τέτοιος ο συνδυασμός άνεσης, ηχομόνωσης και κύλισης που μπορεί να πέσεις στην παγίδα. Εάν βέβαια τα έξυπνα συστήματα ADAS είναι… ενεργοποιημένα, τότε, αυτό του ορίου ταχύτητας για παράδειγμα θα σας επαναφέρει με ηχητική υπενθύμιση στην τάξη.

Το πιο εντυπωσιακό όμως όλων, είναι ο τρόπος που κινείται το Q5 σε ένα πιο σφιχτό κομμάτι του οδικού δικτύου. Πλαίσιο, ανάρτηση, κινητήρας και κιβώτιο ταχυτήτων, λειτουργούν σαν καλοκουρδισμένο ρολόι, με το κερασάκι στην τούρτα, να έρχεται από το σύστημα τετρακίνησης το οποίο όχι μόνο δε «σπάει» την πρόσφυση των τροχών στο δρόμο -ακόμα και υπό έντονη πίεση- αλλά είναι σε θέση να «διορθώσει» και με την βοήθεια πάντα των ηλεκτρονικών συστημάτων τυχόν «άγαρμπες» κινήσεις εκ μέρους του οδηγού. Είναι πραγματικά απολαυστικό το συναίσθημα να οδηγείς ένα SUV 4,7 m και 2 τόνων και να αισθάνεσαι ότι βρίσκεσαι μέσα στην καμπίνα ενός σύγχρονου GT… Το Q5 όμως δε βελτίωσε μονάχα το τεχνολογικό του υπόβαθρο και την οδική του συμπεριφορά. Έφτιαξε πολύ και την εικόνα του. Μεγάλωσε ελαφρώς σε μήκος (από 4,6 σε 4,7 m), μείωσε το ύψος του κατά ένα σχεδόν εκατοστό (1,6 m), διατηρώντας ωστόσο αναλλοίωτα το πλάτος (1,9 m) και το μεταξόνιο του (2,8 m).

Το αυτοκίνητο σίγουρα γεμίζει το μάτι, με τις τέλειες αναλογίες του όμως να κρύβουν εν πολλοίς το πραγματικό του μέγεθος. Σχεδιαστικά «τρικ» όπως οι γυμνασμένοι «ώμοι», οι ευμεγέθεις θόλοι στους τροχούς και η καλλίγραμμή σιλουέτα, χαρίζουν στο αμάξωμα μια εικόνα που ισορροπεί μαεστρικά ανάμεσα στο σπορ ύφος και την κομψότητα. Η μάσκα Singleframe δεσπόζει στο βλέμμα του μοντέλου βαδίζοντας ξεκάθαρα στα νέα αισθητικά πρότυπα της φίρμας. Φέρει κάθετους αεραγωγούς, με τους λεπτούς LED Matrix προβολείς να είναι εξαιρετικοί σε απόδοση και απίστευτα κομψοί. Κάτω από τη μεγάλη Singleframe μάσκα συναντάμε επίσης έναν μεγάλο οριζόντιο αεραγωγό με ενεργή γρίλια και αισθητήρες για τα έξυπνα συστήματα ADAS.

Στο πίσω μέρος ο σχεδιασμός είναι πιο «καθαρός», με την τρισδιάστατη φωτεινή λωρίδα να διατρέχει απ’ άκρη σ’ άκρη όλο το πλάτος του αμαξώματος, ενώ λεπτομέρειες όπως ο ενσωματωμένος διαχύτης στον προφυλακτήρα και η διπλή τετράγωνη -πραγματική- εξάτμιση στην αριστερή πλευρά του αυτοκινήτου (ορθογώνιες στα δύο άκρα του προφυλακτήρα για τις βενζινοκίνητες version και τετραπλή απόληξη στην κορυφαία έκδοση SQ5), υπενθυμίζουν για πολλοστή φορά ότι αυτό το Q5 κρύβει κάτω από το μπρουτάλ περιτύλιγμα του ένα θερμικό σύστημα κίνησης…
Δείτε ακόμη: Αυτό είναι το πιο αεροδυναμικό Audi - Και ήρθε Ελλάδα!

Εντελώς νέα όμως είναι και η εικόνα συναντά κανείς στο
εσωτερικό. Προσωπικά μου αρέσει πολύ το οδηγοκεντρικό στήσιμο της
κονσόλας που έχει εφαρμόσει η Audi στα νέα της μοντέλα, που είναι
υπό κλίση προς τη μεριά του οδηγού, με τις κυρτές ψηφιακές οθόνες
(11,9’’ για το Virtul Cockpit και 14,5’’ για το σύστημα ενημέρωσης
- Audi MMI Panoramic-, συν μια τρίτη, προαιρετική, για το συνοδηγό
10,9’’), να είναι λεπτές, κομψές, λειτουργικές, πλήρεις
ενημερώσεων και «ταχύτατες» στην απόκριση τους.

Ποιοτικά, η Audi για μία ακόμη φορά, δημιουργεί ένα εξαιρετικό
σύνολο, χρησιμοποιώντας αφρώδη υλικά σε όλη σχεδόν την καμπίνα τα
οποία δείχνουν -εκ πρώτης τουλάχιστον- να έχουν «κουμπώσει» άψογα,
ενώ μέσα σε αυτό το ομολογουμένως πολύ
cool και premium περιβάλλον
φιλοξενούνται με χαρακτηριστική ευκολία 4 ενήλικες επιβάτες (ο
πέμπτος θα δυσκολευτεί λόγω του κεντρικού τούνελ), έχοντας μάλιστα
στη διάθεση τους 520 lt αποθηκευτικού χώρου, τα οποία στην
περίπτωση όπου οι πίσω θέσεις είναι κενές και αναδιπλωθούν οι
πλάτες των καθισμάτων, δύναται να εκτοξευτούν στα 1.473 lt.

Μοναδικό default, το πάνελ που βρίσκεται στην πόρτα του οδηγού το οποίο φιλοξενεί τους διακόπτες αφής (για την ρύθμιση καθρεφτών, προβολέων κ.α.). Χρήσιμο να τα έχεις όλα στο «χέρι» αλλά είναι τόσο φαρδύ που δυσκολεύεσαι να πιάσεις τη χειρολαβή για να κλείσεις την πόρτα! Ειδικά ένα γυναικείο χέρι θα «ζοριστεί» ακόμα πιο πολύ. Μικρό το «κακό» βέβαια για ένα αυτοκίνητο τόσο καλό και τόσο ολοκληρωμένο. Όπως βέβαια γίνεται σε αυτήν την ζωή, κάθε τι ωραίο, κοστίζει. Στην περίπτωση μας, η βασική έκδοση «Progressive» του δίλιτρου πετρελαιοκίνητου MHEV Plus Q5, εκκινεί από τα 71.980 ευρώ, χωρίς ωστόσο να στερείται εξοπλισμού, με το μοντέλο όμως της δοκιμής μας με το μεταλλικό κόκκινο χρώμα Grenadine, την αερανάρτηση και όλα σχεδόν τα «έξτρα» να πλησιάζει τα 90.000 ευρώ…
συμπέρασμα
Το νέο Audi Q5 TDI Hybrid quattro S tronic φαντάζει ως η τελευταία ευκαιρία για όλους όσους επιθυμούν να αποκτήσουν ένα πραγματικά αψεγάδιαστο μεσαίο premium SUV με ντίζελ κινητήρα κάτω από το καπό του.
ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ: ΣΠΥΡΟΣ ΚΑΝΑΤΑΣ











































































 και στη συνέχεια 'Προσθήκη στην οθόνη αφετηρίας'