Δοκιμή Audi RS3 Sportback: Το supercar της διπλανής πόρτας!

Ελάχιστα αυτοκίνητα μπορούν να προσφέρουν απλόχερα όσα αναζητεί ο πραγματικός οδηγός. Το RS3 Sportback της Audi είναι ένα από αυτά…

  • -
  • -
Ισχύς400 PS
Ροπή500 Nm
Επιτάχυνση 0-100 km/h3,8 sec
Μέση κατανάλωση (WLTP)9,3 lt/100km
Εκπομπές CO2 (WLTP)211,0 gr/km
Euro NCAP
με μια ματιά

Η κορυφαία έκδοση στην οικογένεια του Audi A3, είναι το RS3, το οποίο αποδίδει 400 ίππους με 500 Nm ροπής και διατίθεται τόσο ως Sportback όσο και ως Sedan, πάντα όμως με τον 2.5 TSFI 5κύλινδρο κινητήρα κάτω από το καπό του και το σύστημα τετρακίνησης quattro με το Torque Splitter. 

Σε έναν κόσμο όπου τα αυτοκίνητα γίνονται πλέον όλο και πιο «αδιάφορα» ή «βαρετά» εάν προτιμάτε, η Audi με το ανανεωμένο RS3 Sportback έρχεται να μας θυμίσει με εκκωφαντικό τρόπο ότι υπάρχει ακόμα ζωή και φυσικά συναίσθημα στην οδήγηση. Σίγουρα, η μάχη μεταξύ ηλεκτρικών και βενζινοκίνητων οχημάτων είναι άνιση. Το οχυρό των Μ.Ε.Κ. βάλλεται κατά ριπάς εδώ και καιρό από την φυλή των EV’s αλλά κρατά ακόμη. Τουλάχιστον, για όσο διάστημα μοντέλα σαν το RS3 Sportback της Audi ως άλλοι «Λεωνίδες» θα βαστούν γερά τις «Θερμοπύλες». Η μάχη όμως είναι προδιαγεγραμμένη. Τα στενά θα «πέσουν» και τα EV’s θα επικρατήσουν. Ωστόσο, έχω και κάποια καλά νέα φίλοι βενζινοαίματοι. Αυτό θα γίνει σε καμιά δεκαριά χρόνια από σήμερα. Και δεν το λέω διότι ξαφνικά απέκτησα κάποιου είδους μαντικές ικανότητες αλλά γιατί η ίδια η Audi το ανακοίνωσε προσφάτως. Θερμικά μοτέρ και εκδόσεις «S» και «RS» θα έχουν στο Ingolstadt μέχρι το 2035. Τουλάχιστον.

Το κακό όμως είναι, ότι αυτοκίνητα σαν το RS3 Sportback θα απευθύνονται σε λίγους, τυχερούς και… ευκατάστατους. Γιατί όπως το νέο «hot hatch» της Audi, έτσι και τα λίγα εναπομείναντα supercar… της διπλανής πόρτας, όπως η M2 της BMW, η A 45 S 4MATIC+ της Mercedes-AMG και το επερχόμενο Golf R της Volkswagen (το Type R της Honda δυστυχώς σταματά λόγω ρύπων στην ευρωπαϊκή αγορά το 2026), για να τα αποκτήσει πλέον ένας κοινός θνητός χρειάζεται να δώσει κάποιο ζωτικό του όργανο. Το οποίο και θα πρέπει να κοστολογήσει με 6ψηφία… Όσο δηλαδή και το κόστος κτήσης αυτών των μοντέλων. Περίπου...  

Η συνταγή της επιτυχίας

Η Audi δεν είχε να σκεφτεί πολλά πράγματα αναφορικά με το στίγμα και την ταυτότητα που ήθελε να δώσει στο ανανεωμένο RS3 Sportback. Η συνταγή άλλωστε της επιτυχίας είναι δοκιμασμένη και έχει τις ρίζες της βαθιά στο χρόνο, δεκαετίες πριν για την ακρίβεια.  Πλέον όμως βρίσκεται στο απόγειο της δόξας και της τεχνολογικής της εξέλιξης. Αναφέρομαι φυσικά στα τρία σημαντικότερα στοιχεία του μοντέλου. Στο σύστημα τετρακίνησης quattro, στο 5κύλινδρο διαμάντι κάτω από το καπό του αυτοκινήτου και φυσικά, στο Torque Splitter. Μεταξύ μας, θα ήταν κανείς «τρελός» για να αλλοιώσει αυτή τη μοναδική συνταγή και ευτυχώς οι άνθρωποι της Audi έχουν σώας τας φρένας. Και το καλύτερο; Δε χρειάστηκε να «φωνάξουν» ούτε αισθητικά ότι αυτό είναι το καλύτερο RS3 Sportback όλων των εποχών. Ναι, αυτή είναι η φιλοσοφία τους διαχρονικά. Δε θέλει όμως και πολύ να παρασυρθείς από την εποχή. Οι Γερμανοί πάντως δεν παρασύρθηκαν. Και προσωπικά τους βγάζω το καπέλο γιατί κατάφεραν να δημιουργήσουν (και) σχεδιαστικά ένα όχημα που να ισορροπεί αρμονικά ανάμεσα στο «αλήτικο» και το κομψό, στο άγριο και το κυριλέ.

Δείτε ακόμη: Δοκιμάζουμε το νέο Audi S3 Sportback

Στο μπροστινό μέρος, κυριαρχεί φυσικά η χαρακτηριστική εξαγωνική μάσκα Singleframe με την κυψελωτή δομή και το έντονο περίγραμμα. Οι δύο πλευρικοί αεραγωγοί, με τις κάθετες μαύρες λεπίδες και τα τρία ανοίγματα πάνω από τον μπροστινό διαχύτη, καλύπτουν όλο το πλάτος του αυτοκινήτου θυμίζοντας κάτι από το Audi Sport quattro S1 Pikes Peak του 1987. Οι σκουρόχρωμοι προβολείς τεχνολογίας LED Matrix φέρουν μέχρι και ειδική υπογραφή, 24 φωτιστικών στοιχείων, σε σχεδίαση «καρό σημαίας», ενώ είναι τόσο αποδοτικοί και όμορφοι, που το βλέμμα σου «κολλά» πάνω τους κάθε φορά που «σβήνεις» το αυτοκίνητο και απομακρύνεσαι από αυτό. Υπάρχουν επίσης ένθετα στα πλευρικά μαρσπιέ από ανθρακόνημα, μυώδεις θόλοι στους τροχούς και ζάντες 19’’ τις οποίες μπορεί κανείς να παραγγείλει και στην εντυπωσιακή «έκδοση» του Audi RS 3 LMS.

Στο πίσω μέρος, τα γυμνασμένα καπούλια φιλοξενούν το μεγάλο διαχύτη, τον κόκκινο ανακλαστήρα στο κέντρο και τις δύο μεγάλες οβάλ απολήξεις για την εξάτμιση σε μαύρο πλαίσιο, ενώ τα φωτιστικά σώματα φέρουν και αυτά μια νέα γραφική εικόνα με βέλη που φωτίζονται δυναμικά από μέσα προς τα έξω. Το παρουσιαστικό, συμπληρώνουν οι ειδικοί χρωματισμοί RS, όπως το πράσινο Kyalami της δοκιμή μας και το γκρι Kemora, καθώς και νέα μεταλλικά χρώματα, όπως το μπλε Ascari και το κόκκινο Progressive. Επίσης, να μην ξεχάσω να αναφέρω ότι για πρώτη φορά διατίθεται το γκρι Daytona και σε ματ υφή.

Μέσα στην καμπίνα, το RS3 Sportback είναι… «Audi» σε εικόνα και ουσία. Τόσο ποιοτικά όσο και σχεδιαστικά. Δε θα το κρύψω, πως θεωρώ την καμπίνα της οικογένειας Α3 εάν όχι την πιο όμορφη της κλάσης αναμφίβολα μέσα στο top 3 (τουλάχιστον για τα δικά μου αισθητικά κριτήρια), ενώ δε χωρά αμφιβολία, ότι σε επίπεδο υλικών κατασκευής, συναρμογής και φινιρίσματος είναι ότι καλύτερο μπορεί να βρει κανείς στην κατηγορία. Και εδώ δεν είναι υποκειμενικό το θέμα αλλά αντικειμενικό. Το RS3 Sportback διατήρησε αυτή τη φινετσάτη εικόνα και πρόσθεσε τις απαραίτητες σπορ πινελιές. Χωρίς σχεδιαστικές ακρότητες και πάλι. Flat-bottom τιμόνι (με δυο κόκκινα κουμπιά για απόλαυση), RS σπορ ή bucket καθίσματα, επενδύσεις από ανθρακονημάτα και σπορ πίνακας οργάνων, είναι τα βασικά στοιχεία διαφοροποίησης του κορυφαίου μέλους της οικογένειας Α3 από τα υπόλοιπα «ταπεινά» αδερφάκια του.

Το Audi virtual cockpit plus των 12,3’’ προσφέρει τις λειτουργίες Sport, Performance και Runway διαμορφώνοντας το «γραφικό» του περιβάλλον ανάλογα με την απεικόνιση που θα επιλέξει ο οδηγός. Εξυπακούεται πως υπάρχουν ενδείξεις για την ισχύ, τη ροπή, τις δυνάμεις g, τις θερμοκρασίες (λαδιού, κινητήρα κ.ο.κ) και το «γυρολόγιο» πίστας, με τον οδηγό να μπορεί επίσης να διαλέξει μέσω του Audi App Store πολλές εφαρμογές που μπορούν να χρησιμοποιηθούν άμεσα στην οθόνη του οχήματος. Το δε infotainment των 10,1’’ είναι ταχύτατο και υποστηρίζει όλες τις σύγχρονες «ανάγκες» συνδεσιμότητας. Επίσης, προαιρετικά, μπορείτε να παραγγείλετε και το ηχοσύστημα SONOS 3D Premium Sound System, με τα 15 ηχεία υψηλής απόδοσης και το subwoofer.

Η μελωδία της ευτυχίας

Κάτω από το πικάντικο περιτύλιγμα του νέου Audi RS3 Sportback δε θα μπορούσε να «στεγάζεται» κανέναν άλλο μηχανικό σύνολο πέραν του θρυλικού κινητήρα 2.5 TFSI της Audi Sport. Το 5κύλινδρο κτήνος, αποδίδει 400 ίππους και 500 Nm ροπής, επιταχύνοντας το αμάξωμα των 1.640 kg από στάση μέχρι τα πρώτα 100 km/h σε μόλις 3,8’’, με την τελική ταχύτητα να περιορίζεται ηλεκτρονικά στα 290 km/h. Ο κινητήρας έχει βάθος, είναι «εκρηκτικός» και στροφάρει μέχρι τις 7.000 rpm. Η απόκριση του σε κάθε χάιδεμα του δεξιού πεντάλ, σε βάζει στη διαδικασία να αναρωτηθείς εάν πράγματι αυτή η ωμή δύναμη πηγάζει από ένα 5κύλινδρο τούρμπο μοτέρ ή από κάποιο ατμοσφαιρικό κινητήρα πολλών όμως κυβικών...

Ο ήχος του; Έχει αυτόν τον βρυχηθμό από το ρελαντί, ενώ γίνεται πιο μπάσος και «μεταλλικός» εάν επιλέξει κανείς μέσω του Audi drive select modes το πρόγραμμα RS Performance (υπάρχουν ακόμη τα Dynamic και RS Torque Rear). Ειδικά στο «πεδίο» μεταξύ 2.200 και 3.500 rpm, η ρύθμιση της πόρπης στις «μπούκες» της εξάτμισης επιτρέπουν στον κινητήρα να παράγει έναν ακόμη πιο δυναμικό ήχο, ανεξάρτητα από τη λειτουργία που έχει επιλεγεί! Έτσι, για να καταλαβαίνουν και οι γύρω σου στο δρόμο ότι εδώ, τα πράγματα είναι σοβαρά…  Το 7άρι DSG, στέκεται «βράχος» στο πλευρό του κινητήρα. Είναι ταχύτατο στις αλλαγές του, ακολουθεί κατά γράμμα τις εντολές του οδηγού και μπορεί ακόμα και κάτω από συνθήκες έντονης πίεσης, να σου δώσει το «ok» να κατεβάσεις έως και 2 σχέσεις εάν χρειαστεί.

Δείτε ακόμη: Το νέο Audi Q3 είναι εδώ - Τιμές στην Ελλάδα! 

Το μαγικό ωστόσο συστατικό σε αυτή την πικάντικη συνταγή, είναι ο τρόπος με τον οποίο περνάει η δύναμη και στους 4 τροχούς. Η προσθήκη του Torque Splitter στο εξελιγμένο σύστημα τετρακίνησης quattro, καθιστά δυνατό τον ενεργό, πλήρως μεταβλητό διαμοιρασμό της ροπής μεταξύ των πίσω τροχών. Σε αντίθεση με τα συνήθη διαφορικά ή σε σχέση με ένα πακέτο πολύδισκου συμπλέκτη, ο συγκεκριμένος κατανεμητής ροπής χρησιμοποιεί από έναν ηλεκτρονικά ελεγχόμενο πολύδισκο συμπλέκτη σε κάθε ημιαξόνιο. Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι έχει τη δυνατότητα να μοιράζει τη ροπή σε κάθε τροχό ξεχωριστά ανάλογα με το πρόγραμμα που έχει επιλέξει ο οδηγός ή τις εκάστοτε συνθήκες στο οδόστρωμα.

Για γραφείο και για πίστα…

«Χώνεσαι» στα μπάκετ καθίσματα με την εξαιρετική πλευρική στήριξη, επιλέγεις το πρόγραμμα Comfort ή το Efficiency εάν κινείσαι στην πόλη και ειλικρινά, σε περίπτωση που δεν υπήρχε λίγο αυτή η «αγριάδα» στην κύλιση από το σκληρό πέλμα των ελαστικών ή δεν έφτανε στα αυτιά σου ο μπάσος ήχος από την εξάτμιση, θα νόμιζες ότι βρίσκεσαι μέσα σε ένα οποιοδήποτε Α3 της οικογένειας. Τόσο «εύκολο», τόσο άνετο τόσο every day car είναι το RS3 Sportback. Μονάχα στο παρκάρισμα καταλαβαίνεις ουσιαστικά ότι κάτι περίεργο συμβαίνει με αυτό το A3, καθώς η κοντή του κρεμαγιέρα, δυσκολεύει τους ελιγμούς στα στενά των πόλεων. Αφήνεις πίσω του το αστικό χάος και «βάζεις πλώρη» για μια διαδρομή που γουστάρεις. Μοναχική κατά προτίμηση και με χάραξη που να σε κρατά σε εγρήγορση. Εδώ τα πράγματα σοβαρεύουν. Το RS3 Sportback «εισβάλλει» στο φυσικό του περιβάλλον. Διαμορφώνεις το set up του αυτοκινήτου (μέσω του προγράμματος RS Individual) σύμφωνα με τα δικά σου «θέλω» ή απλά επιλέγεις το RS Performance mode και αφήνεις το RS3 να «στηθεί» γύρω από το στυλ οδήγησης σου.

γλυκά

• Κινητήρας

• Τετρακίνηση

• Κιβώτιο

• Οδική συμπεριφορά

ξινά

• Τιμή

• Κατανάλωση υπό πίεση

Το τιμόνι βαραίνει. Με σωστό τρόπο ώστε να προσφέρει ακρίβεια στο χειρισμό και την απαραίτητη πληροφόρηση στα χέρια σου. Βυθίζεις το πόδι στο γκάζι και αντιλαμβάνεσαι αστραπιαία ότι πλέον η κατάσταση που βιώνεις απαιτεί 100% προσήλωση στο «τώρα». Το RS3 Sportback μαζεύει απίστευτα γρήγορα, πολλά χιλιόμετρα. Οι ρυθμοί βασικά είναι καταιγιστικοί! Διώχνεις από το μυαλό σου οτιδήποτε σε απασχολεί για να είσαι συγκεντρωμένος, απόλυτα, στο δρόμο. Κινείσαι σε ένα σφιχτό κομμάτι με γραμμές και πας τόσο γρήγορα, που αδυνατείς να πιστέψεις ότι μπορεί να συμβαίνει αυτό! Η τετρακίνηση δουλεύει υποδειγματικά, η ανάρτηση (με προσαρμοζόμενους αποσβεστήρες) εμπνέει σιγουριά, το πλαίσιο δεν κάνει «κιχ», ο κινητήρας δίνει ρέστα και τα φρένα (αερ. δίσκοι εμπρός πίσω 375 και 310 mm) όσο «ξύλο» και να φάνε δεν πρόκειται να σε προδώσουν μήτε ρίχνοντας τα standards της απόδοσής τους μήτε μειώνοντας την αίσθηση από το πεντάλ. Το Torque Splitter το νιώθεις πως λειτουργεί ακριβώς, στην έξοδο της στροφής. Απίστευτο! Οι άνθρωποι έχουν κάνει «όργια» μετά συγχωρήσεως. Ακόμα και τυχόν γλίστρημα της ουράς χωρίς τη θέληση σου και με αρκετά χιλιόμετρα στο ψηφιακό καντράν, δε σε φοβίζει! Γιατί ξέρεις ότι αυτό το μηχανολογικό αριστούργημα είναι πανταχού παρών.

Δείτε ακόμη: Το καλύτερο Audi Q5 είναι εδώ! 

Διορθώνεις ελαφρώς στο τιμόνι, πατάς τέρμα γκάζι, ακούς το σκάσιμο από την αλλαγή στο 7αρι διπλοσύμπλεκτο σασμάν και πας «καρφί» για την επόμενη στροφή! Τόσο εύκολα, τόσο απλά, με τόση ασφάλεια. Ποιο ηλεκτρικό, όσο προηγμένο κι αν είναι τεχνολογικά μπορεί να σου προσφέρει αυτήν την αίσθηση, αυτήν την αμεσότητα, αυτήν την ακρίβεια, αυτό το φτερούγισμα στην καρδιά και την ανατριχίλα στο δέρμα;  Κανένα είναι η απάντηση. Έως τώρα τουλάχιστον.  Κατεβάζεις ρυθμούς, ανοίγεις παράθυρα και αφήνεις μέταλλα και ελαστικά να ανασάνουν. Ρίχνεις μια κλεφτή ματιά στον πίνακα οργάνων για να δεις πόσα χιλιόμετρα αυτονομίας σου έχουν απομείνει κι εάν σε «παίρνει» βασικά, για άλλη μία βόλτα. Το νούμερο της μέσης κατανάλωσης μπορεί και να σε τρομάξει. Δεν αποκλείεται να γράφει και 18 και 19 ή ακόμα και 20 lt/100 km. Τα ωραία πράγματα όμως σε αυτήν την ζωή καλώς ή κακώς πληρώνονται ακριβά. Βέβαια εάν κινηθείς νορμάλ, μπορείς με μεγάλη ευκολία να βρίσκεσαι μέσα στο ψυχολογικό όριο των 10-11 lt/100 km. Καθόλου άσχημα για ένα supercar της διπλανής πόρτας…

Συνοψίζοντας, θα πω, ότι το ανανεωμένο RS3 Sportback, συγκαταλέγεται σε μια σπάνια πλέον κάστα οχημάτων που φαντάζει στη νέα ηλεκτρική εποχή ως μια συμμορία αναρχικών στοιχείων που έχει βαλθεί να προκαλέσει το απόλυτο χάος με το ταμπεραμέντο και τον επαναστατικό της χαρακτήρα στη νέα τάξη πραγμάτων της αυτοκίνησης. Και ξέρετε ποιο είναι το ωραίο της υπόθεσης με το χάος; Ότι εν τέλει είναι δίκαιο, γιατί ο καθένας παίρνει αυτό που του αξίζει.

συμπέρασμα

Αυτό είναι το κορυφαίο Audi RS3 Sportback όλων των εποχών, ένας φονέας γιγάντων που με όπλα του τον θρυλικό 5κύλινδρο κινητήρα και το σοφιστικέ σύστημα τετρακίνησης quattro με Torque Splitter, είναι σε θέση να κοιτάξει στα μάτια οποιοδήποτε αντίπαλο.

ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ: ΣΠΥΡΟΣ ΚΑΝΑΤΑΣ

ΠΑΡΑΚΑΛΩ ΠΕΡΙΜΕΝΕΤΕ. ΦΟΡΤΩΝΟΝΤΑΙ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ...