
Δοκιμή Volvo XC90 T8 eAWD: The last dance
H Volvo σε πείσμα των καιρών και κόντρα στην ίδια της την φιλοσοφία, ανανέωσε τη θερμική ναυαρχίδα των SUV της, το XC90, για ένα… τελευταίο χορό.
- -
- -
με μια ματιά
Το ανανεωμένο XC90, η ναυαρχίδα των premium SUV της Volvo, διατίθεται στη χώρα μας αποκλειστικά με ένα plug-in hybrid σύστημα, το οποίο αποδίδει συνδυαστικά 455 ίππους και έως 70 km ηλεκτρικής αυτονομίας.
Το XC90, δε χρειάζεται συστάσεις. Από το 2002 όπου και παρουσιάστηκε η πρώτη γενιά μέχρι και σήμερα, η ναυαρχίδα των SUV μοντέλων της Volvo, έχει πουλήσει περισσότερες από 1.000.000 μονάδες παγκοσμίως αποδεικνύοντας στην πράξη, ότι το κοινό -εύπορο προφανώς- αναγνώρισε στο πρόσωπο του σουηδικού premium SUV, «αρετές», όπως την αψεγάδιαστη ποιότητα κατασκευής του, την κορυφαία τεχνολογία και την ασύγκριτη άνεση. Και εκεί που όλα έδειχναν ότι η δεύτερη γενιά του μοντέλου (παρουσιάστηκε επίσημα το 2015) θα έκλεινε τον επιτυχημένο κύκλο ζωής του XC90 στις διεθνείς αγορές δίνοντας τη σκυτάλη στη brand new αμιγώς ηλεκτρική έκδοση, EX90, ήρθαν τα πάνω κάτω...
Η Volvo, που πίστεψε -και συνεχίζει να πιστεύει- όσο λίγες εταιρείες στον κόσμο στη νέα εποχή της ηλεκτροκίνησης διαπίστωσε, ότι αυτή η μετάβαση δεν «προχωρά» όπως η ίδια επιθυμούσε. Οι πωλήσεις των ηλεκτρικών μοντέλων «κόλλησαν» ή έστω, δεν προχώρησαν στο βαθμό που και η ίδια η εταιρεία θα επιθυμούσε, με τις προβλέψεις των ειδικών παγκοσμίως να κάνουν λόγο, ότι απαιτούνται τουλάχιστον 8 έως 10 χρόνια ακόμα προκειμένου η ηλεκτροκίνηση… να αποκτήσει ηγετική θέση στην αγορά. Με κίνδυνο λοιπόν η Volvo να χάσει πολύτιμο έδαφος στη μάχη των πωλήσεων, επέλεξε σωστά, να διατηρήσει στη ζωή και το XC90 συγχρόνως με το ΕΧ90! Προχωρώντας ούτε λίγο ούτε πολύ σε 31 βελτιώσεις στην ανανεωμένη του version που εστιάζουν στο μηχανολογικό τομέα, τη σχεδίαση και βεβαίως στην ενσωμάτωση ακόμη πιο σύγχρονων τεχνολογιών.
Στοχευμένες επεμβάσεις
Η δεύτερη γενιά του XC90 ήταν από τα πιο όμορφα, εάν όχι το ομορφότερο μεγάλο SUV της αγοράς. Δέκα χρόνια μετά και η εικόνα του παραμένει το ίδιο ελκυστική όσο το 2015. Παρότι huge πραγματικά σε διαστάσεις με μήκος σχεδόν 5 m (4.953 mm για την ακρίβεια), πλάτος 1.9 m και ύψος 1,7 m, το XC90, μοιάζει να έχει τις τέλειες αναλογίες, αποπνέοντας μια κομψότητα που ταιριάζει γάντι τόσο στο χαρακτήρα του όσο και στο καταναλωτικό κοινό που στοχεύει. Η ανανεωμένη γενιά του 2025, δεν αλλοίωσε επ’ ουδενί, τα επιτυχημένα αισθητικά χαρακτηριστικά του μοντέλου. Θα ήταν άλλωστε «παράλογο»… μεταξύ μας. Αντιθέτως, οι ντιζάινερς της φίρμας υιοθέτησαν ορισμένα σχεδιαστικά στοιχεία από το πλήρες ηλεκτρικό EX90, προσδίδοντας έτσι μια πιο φρέσκια «νότα» στο όχημα. Επανασχεδίασαν το καπό, ώστε να χαμηλώσει λιγάκι για αεροδυναμικούς σκοπούς και το πλαισίωσαν με μια μικρότερη, διαγώνια «ριγέ» μάσκα, που συναντάμε και στο EX90. Σχεδίασαν επίσης εκ νέου τις εισαγωγές αέρα, διαφοροποίησαν ελαφρώς τον προφυλακτήρα και τα φτερά και ανανέωσαν το σήμα κατατεθέν στην όψη του XC90, τα φώτα ημέρας με την υπογραφή… «Thor's Hammer», προσδίδοντας εν τέλει μια ακόμη πιο κομψή και δυναμική εμφάνιση.
Στο εσωτερικό, τα περιθώρια βελτίωσης ήταν, κακά τα ψέματα, περιορισμένα. Υπάρχουν πολλά ίδια χειριστήρια από το XC90 του 2015, η βασική διαμόρφωση του ταμπλό παραμένει αναλλοίωτη, όπως και τα υλικά κατασκευής, τα οποία ξεχωρίζουν βέβαια για την κορυφαία ποιότητα και συναρμογή τους. Η σημαντική αλλαγή έχει να κάνει με τη νέα «αιωρούμενη» οθόνη των 11,2’’ (9’’ στο παρελθόν και ενσωματωμένη στο ταμπλό) που δεσπόζει στο κέντρο της καμπίνας και «δένει» αρμονικά με τους λεπτότερους κάθετους αεραγωγούς, οι οποίοι παραπέμπουν φυσικά στο XC60. Η νέα αυτή οθόνη του συστήματος πολυμέσων δεν είναι μονάχα διαφορετικής φιλοσοφίας ως προς το σχεδιασμό της αλλά και πιο σύγχρονη και σίγουρα πιο απλοποιημένη ως προς τη διεπαφή της, θυμίζοντας έντονα αυτή που γνωρίσαμε στο ηλεκτρικό EX30. Επίσης, συνεχίζει να «τρέχει» εξολοκλήρου με τη δυναμική που της προσφέρει η Google (Assistant, Maps, Play).
γλυκά
• Σχεδίαση
• Ποιότητα κύλισης
• Χώροι
• Ασφάλεια
• Κατανάλωση
ξινά
• Χώροι επιβατών στην 3η σειρά καθισμάτων
• Κλίση αμαξώματος υπό πίεση
Ο πίνακας οργάνων διατηρεί την ψηφιακή οθόνη των 12,3’’, ενώ στην περίπτωση που ο υποψήφιος αγοραστής επιθυμεί, δύναται η απεικόνιση των βασικότερων πληροφοριών να προβάλλεται στο παρμπρίζ μέσω του head-up display. Σε ότι αφορά τους χώρους, το XC90, παραμένει ο καλύτερος «μάστορας» στην αξιοποίησή τους. Ακόμα και τώρα, που η μπαταρία -για τις ανάγκες του plug-in hybrid συστήματος- τοποθετήθηκε στο κεντρικό τούνελ της μετάδοσης, το σουηδικό premium SUV, διαθέτει χώρο και για μία τρίτη σειρά καθισμάτων (αρκετά «σφιχτή», κυρίως για παιδιά και εφήβους). Η αίσθηση όμως πολυτέλειας, ζεστασιάς και φινέτσας συνεχίζει να αγκαλιάζει το πλήρωμα, με την μεγάλη γυάλινη ηλιοροφή όχι μόνο να φωτίζει περισσότερο την καμπίνα αλλά να σου δίνει και την αίσθηση ότι είναι ακόμη πιο μεγάλη!
Τα καθίσματα, προσφέρουν μια ποικιλία ρυθμίσεων, με αυτά της πρώτης σειράς να είναι κλιματιζόμενα και να κάνουν μέχρι και μασάζ σε οδηγό και συνοδηγό. Όλα βέβαια είναι «υπεράνετα», αν και για να είμαι απόλυτα ειλικρινής, τα δύο μπροστινά θα ήθελα να προσφέρουν λίγο καλύτερη στήριξη στο σώμα. Εξυπακούεται προφανώς ότι δεν τίθεται θέμα χωροταξικό για τους πέντε ενήλικες επιβάτες, όποια κι αν είναι τα «κυβικά» τους και μόνο στις δυο τελευταίες θέσεις όπως προανέφερα θα υπάρξει πρόβλημα, στην περίπτωση κατά την οποία θελήσουν να επιβιβαστούν ενήλικες των οποίων το ανάστημα υπερβαίνει το 1,65 m. Ανάλογα τώρα με το πόσοι επιβάτες θα φιλοξενηθούν στην καμπίνα του ανανεωμένου XC90, διαμορφώνεται και ο χώρος φόρτωσης. Με όλα τα καθίσματα σε θέση «μάχης» υπάρχουν διαθέσιμα 262 lt αποθηκευτικού όγκου. Με την πλήρη αναδίπλωση της τρίτης σειράς, η χωρητικότητα αυξάνεται στα 640 lt, ενώ στην περίπτωση όπου τόσο τα καθίσματα της τρίτης όσο και αυτά της δεύτερης σειράς «εξαφανιστούν» από το οπτικό σας πεδίο, τότε, αποκαλύπτεται ένας τεράστιος, φλατ, αποθηκευτικός χώρος, 1.816 lt!
Δείτε ακόμη: Αυτό είναι το νέο Volvo XC70! Θα έρθει Ευρώπη;
Αποκλειστικά με 455 ίππους
Μπορεί το ηλεκτρικό EX90 να βασίζεται σε μία εξ’ ολοκλήρου νέα πλατφόρμα της Volvo, το XC90 όμως πατά πάνω στην ίδια πλατφόρμα με τη γενιά του 2015. Τη γνωστή και ως SPA. Το premium SUV των Σουηδών, παραμένει ένα από τα πιο ήσυχα, άνετα και ταξιδιάρικα μοντέλα της κλάσης του, με την κύλιση του να είναι πραγματικά τόσο υψηλού επιπέδου που νιώθεις λες και οι τροχοί του δεν πατούν στην άσφαλτο! Από την άλλη όμως ο ανταγωνισμός, έχει εξελιχθεί. Φθάνοντας μάλιστα στο σημείο, να προσφέρει σε τέλειες αναλογίες, όχι μόνο άνεση αλλά και σπορ χαρακτηριστικά. Σε ανώμαλο δρόμο ή στις διάφορες λακκούβες του ελληνικού οδοστρώματος, η ανάρτηση του XC90 θα φιλτράρει μεν υποδειγματικά την όποια «δυσκολία» συναντήσει στο διάβα της αλλά δεν είναι λίγες οι περιπτώσεις, όπου θα «ακουστεί» μέσα στην καμπίνα.
Αντίστοιχα, σε ένα πιο σπορ τέμπο οδήγησης, θα εμφανίσει μια «χαλαρότητα» ως προς το κοντρόλ του αμαξώματος, υπενθυμίζοντας σου τρόπο τινά ότι δεν είναι αυτός ο ενδεδειγμένος τρόπος «χειρισμού» και συμπεριφοράς του αυτοκινήτου. Πάντως σε σχέση με το μοντέλο της προ-facelift εποχής, το τιμόνι, έχει καλύτερη αίσθηση προσφέροντας και αναβαθμισμένη πληροφόρηση στα χέρια του οδηγού. Υπάρχει βέβαια και η δυνατότητα επιλογής του προαιρετικού ενεργού σασί με την αερανάρτηση (όπως του μοντέλου της δοκιμής μας) που προσφέρει ακόμα πιο ομαλή αίσθηση στο δρόμο και σαφώς καλύτερο κοντρόλ του αμαξώματος, καθώς ρυθμίζεται το ύψος και σκληρότητα της απόσβεσης (κατά 40 και 20 mm αντίστοιχα), με το σύστημα, να ελέγχει σε real time το δρόμο και το στυλ οδήγησης, αναλύοντας τα δεδομένα που συλλέγει έως και 500 φορές το δευτερόλεπτο, για να βελτιώσει είτε την άνεση είτε τη συμπεριφορά του οχήματος στις στροφές.
Κάτω τώρα από το καπό του XC90, βρίσκεται ένα εξελιγμένο plug-in hybrid σύστημα κίνησης. Το μόνο στη γκάμα του μοντέλου που έρχεται στη χώρα μας, καθώς ευνοείται και από το φορολογικό καθεστώς. Το εν λόγω λοιπόν σύστημα, αποτελείται από έναν 4κύλινδρο βενζινοκινητήρα 2,0 λίτρων, ο οποίος αποδίδει 310 ίππους με 400 Nm ροπής. Ο ηλεκτροκινητήρας όμως δεν είναι ενσωματωμένος στο αυτόματο κιβώτιο των οκτώ σχέσεων όπως συμβαίνει σε πολλές plug-in hybrid προτάσεις, αλλά μεταφέρει την ισχύ των 145 ίππων του (ροπή 309 Nm) στους πίσω τροχούς δημιουργώντας ουσιαστικά ένα «ηλεκτρικό» σύστημα τετρακίνησης. Το «πακέτο» συμπληρώνει φυσικά μια μπαταρία 400V με μικτή χωρητικότητα 18,8 kWh η οποία σύμφωνα με τη Volvo, προσφέρει αμιγώς ηλεκτρική αυτονομία στο XC90 άνω των 70 km. Επίσης, το XC90 T8 eAWD φέρει και έναν ενσωματωμένο φορτιστή 6,4 kW, που αναπληρώνει την ενέργεια της μπαταρίας σε παροχή AC (16Α) μέσα σε διάστημα σε 3 ωρών.
Δείτε ακόμη: Η μεγάλη εφεύρεση της Volvo!
Στο ανανεωμένο XC90 δίνουν το παρών και πέντε
διαφορετικά προγράμματα οδήγησης (Pure, Hybrid, Power,
Constant all-wheel drive και Οff Road), ενώ υπάρχει πλέον και
λειτουργία one-pedal η οποία εάν εξοικειωθείς με τη χρήση της
αποδεικνύεται ιδιαιτέρως χρήσιμη, καθώς αποφεύγεις το συχνό πάτημα
στο πεντάλ του φρένου, δίνοντας συγχρόνως και λίγο «ζωή» στη
μπαταρία του plug-in hybrid συστήματος. Η τελευταία μιας και το
φέρε η κουβέντα έχει «δυνάμεις» ώστε να κινήσει αμιγώς ηλεκτρικά το
αμάξωμα των 2.297 kg σε αστικό περιβάλλον για 60 km αρκεί
βέβαια και ο οδηγός να «μπει» λίγο στη φιλοσοφία της, που
σημαίνει, να αποφύγει τις απότομες αυξομειώσεις στην ταχύτητά
κίνησής του και γενικά, τα «βίαια» πατήματα στο δεξί πεντάλ.
Αντίθετα, σε ανοιχτό δίκτυο, η ενέργεια της μπαταρίας επαρκεί για
λιγότερα χιλιόμετρα (κοντά στα 35 ανάλογα και με τη χρήση) και άπαξ
και «στραγγίξουν» οι διαθέσιμες kWh στο εσωτερικό της, τότε,
εμπλέκεται αποκλειστικά ο βενζινοκινητήρας. Το εντυπωσιακό βέβαια
στην περίπτωση του ανανεωμένου XC90 είναι ότι αποδεικνύεται
ιδιαιτέρως φειδωλό σε καύσιμα. Σίγουρα, τα 1,3 lt/100 km
που υποστηρίζει η Volvo είναι εξαιρετικά δύσκολο να επιτευχθούν σε
πραγματικό περιβάλλον, κρατήστε όμως ως μια μέση τιμή τα 7,8 lt/100
km και είστε πολύ κοντά στην πραγματικότητα…
συμπέρασμα
Με δεδομένη τη ζήτηση που υπάρχει σε παγκόσμιο επίπεδο για μεγάλα πολυτελή SUV με θερμικούς κινητήρες όμως χαμηλών ρύπων, η Volvo, θα ήταν «τρελή» εάν δε συνέχιζε την πολύ επιτυχημένη πορεία του best seller premium μοντέλου της, του XC90. Χρειάστηκε απλώς να του προσθέσει στην ανανεωμένη του εκδοχή ένα σύγχρονο plug-in hybrid σύστημα που και οικονομικό σε κατανάλωση είναι και ιδιαιτέρως αποδοτικό σε επιδόσεις.
ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ: ΣΠΥΡΟΣ
ΚΑΝΑΤΑΣ