
Δοκιμή Cupra Tavascan VZ: To σπορ ηλεκτρικό των 340 ίππων!
To πρωτότυπο Tavascan Extreme E ήταν το όνειρο της Cupra, το οποίο λίγα χρόνια αργότερα έγινε πραγματικότητα, ενσαρκώνοντας σήμερα το όραμα της μάρκας για την ηλεκτροκίνηση.
- -
- -
με μια ματιά
To νέο Tavscan μπορεί να πατάει στη γνωστή πλατφόρμα του Group, αλλά η παρέμβαση των σχεδιαστών και τεχνικών της Cupra το έχει μεταμορφώσει σε ένα σπορ coupe SUV. Δοκιμάζουμε την ισχυρότερη εκδοχή της σειράς με δύο ηλεκτροκινητήρες συνδυαστικής απόδοσης 340 ίππων!
Θα μπορούσε κάλλιστα να αποτελεί το μεγαλύτερο success story των τελευταίων ετών στην αυτοκίνηση. Διαφωνείτε; Σκεφτείτε ένα σενάριο, όπου στα τέλη της δεκαετίας του ’70 ένα μικρό αγωνιστικό τμήμα που προετοίμαζε τα Seat 124, να αποτελεί σήμερα μία από τις πλέον αναπτυσσόμενες μάρκες παγκοσμίως. Εν συντομία αυτή είναι η ιστορία της Cupra, η οποία ως άλλος… «Μίδας» ό,τι αγγίζει γίνεται χρυσός. Ξεκίνησε με μοντέλα της Seat, για να φτάσει σήμερα να σχεδιάζει και να κατασκευάζει τις δικές της δημιουργίες. Με γνώμονα το οδηγικό πάθος επένδυσε στο συναίσθημα, πηγαίνοντας κόντρα στο politically correct πνεύμα της εποχής. Και δικαιώθηκε.
Ακόμα και το γεγονός ότι «μπήκε» στο παιχνίδι της ηλεκτροκίνησης δεν σημαίνει πως παρέκκλινε από τη φιλοσοφία της. Το DNA της μάρκας πέρασε στο αμιγώς ηλεκτρικό Born και το ίδιο ισχύει στην περίπτωση του Tavascan. Του δεύτερου BEV της ισπανικής μάρκας, το οποίο δανείζεται γνωστά μηχανικά μέρη από το Group, αλλά προσεκτικά τοποθετημένα σε ένα εντυπωσιακό αμάξωμα, που αυτομάτως του επιτρέπει να ξεχωρίζει σε σχέση με τον ανταγωνισμό. Στη δική μας περίπτωση, η ισχυρότερη έκδοση της σειράς με το χαρακτηριστικό VZ να κοσμεί το αμάξωμα, είναι αντιπροσωπευτική του αέρα που πνέει στα σχεδιαστήρια της Cupra στη Βαρκελώνη.
Mamma mia!
Πόσες φορές έχετε πάει σε ένα εστιατόριο και έχετε απολαύσει ένα πιάτο που έχετε δοκιμάσει στο παρελθόν; Κάπως έτσι και στην περίπτωση του Tavascan, του πρώτου coupe-SUV της Cupra, μπορεί να βασίζεται στην ίδια πλατφόρμα με τα ID.5, Q4 Sportback και Enyaq Coupe, αλλά αναμφίβολα αυτό που σερβίρει η ισπανική μάρκα είναι ξεχωριστό. Όταν η Cupra είχε αποκαλύψει το πρωτότυπο Tavascan Extreme E πίσω στο μακρινό 2019, μας είχε προϊδεάσει ότι το μοντέλο παραγωγής θα έχει πολλά κοινά σημεία με το concept car. Εν τέλει, μας… ξεγέλασε, αφού τα κοινά σημεία είναι συντριπτικά περισσότερα από ό,τι οι διαφορές.
Ακόμα και ο πιο αυστηρός κριτής θα κάνει ένα νεύμα επιδοκιμασίας μόλις το αντικρύσει. Το Tavascan έχει… «πετάξει» κάθε στοιχείο συντηρητισμού από πάνω του. Είναι μοντέρνο και φουτουριστικό, ενώ από όποια γωνία και αν το παρατηρήσεις θα διαπιστώσεις πως οι Ισπανοί σχεδιαστές έχουν φροντίσει να προσθέσουν μία ιδιαίτερη πινελιά. Το εμπρός μέρος μοιάζει με πρόσωπο που σε… «κοιτάει» θυμωμένο! Τα ιδιαίτερα φωτιστικά σώματα μοιάζουν ένα κομμάτι με το «φουσκωμένο» καπό με τα έντονα νεύρα. Η κλειστή μάσκα και ο προφυλακτήρας με τις έντονες γωνίες συμπληρώνουν την επιθετική του εικόνα που εκφράζει άκρατο δυναμισμό.
Οι προσεκτικά σμιλεμένες γραμμές στο πλάι του αμαξώματος και ο αρμονικός τρόπος που κλείνει η οροφή στην 5η πόρτα, το διαφοροποιούν σε σχέση με τα υπόλοιπα μοντέλα που κάνουν χρήση της ίδιας πλατφόρμας. Είναι πιο χαμηλό και φαρδύ, ενώ οι κοντοί εμπρός και πίσω πρόβολοι το καθιστούν συμπαγές. Η σχεδιαστική προσέγγιση με την πληθώρα ακμών ολοκληρώνεται στο πίσω μέρος, με τα ιδιαίτερα φωτιστικά σώματα που ενώνονται με μία φωτεινή λωρίδα, και το φωτιζόμενο λογότυπο της μάρκας. Η εύγεστη και εν τέλει συναρπαστική συνταγή των Ισπανών σχεδιαστών συμπληρώνεται από τους μεγάλους τροχούς σε διάσταση 21 ιντσών και τις πινελιές στο χρώμα του χαλκού, που σήμερα αποτελεί συνώνυμο της Cupra. Γεμίζουν τους θόλους και ολοκληρώνουν την mucho και αθλητική του εμφάνιση.
Έχει προσωπικότητα!
Τα έντονα συναισθήματα που προκαλεί η όψη του Tavascan δεν σταματούν στο εντυπωσιακό αμάξωμα. Από τη στιγμή που θα ανοίξεις την πόρτα του εσωτερικού, διαπιστώνεις πως η διαφορετικότητα που χαρακτηρίζει τη σχεδίαση του, αποτελεί μέρος της φιλοσοφίας και της καμπίνας των επιβατών. Το «Υ-Bone», το αιωρούμενο στοιχείο-αψίδα που διαχωρίζει τη θέση οδηγού και συνοδηγού, δίνει στο χώρο των εμπρός επιβατών την αίσθηση cockpit αεροσκάφους. Η οδηγοκεντρική προσέγγιση είναι εμφανής και ενισχύεται με την παρουσία του flat bottom τιμονιού. Τα σκουρόχρωμα υλικά συνδυάζονται με το χρώμα του χαλκού σε διάφορες επιφάνειες, συνθέτοντας μία μινιμαλιστική, αλλά παράλληλα δυναμική εικόνα.
Τα μοτίβα στις πόρτες και στα εντυπωσιακά τύπου μπάκετ καθίσματα προσθέτουν ακόμα μία δόση διαφορετικότητας, ενώ άκρως εντυπωσιακή είναι η εικόνα της καμπίνας το βράδυ. Ο ατμοσφαιρικός φωτισμός ενισχύει ακόμα περισσότερο την… φουτουριστική αισθητική του εσωτερικού. Όσον αφορά τα υλικά κατασκευής, η Cupra έχει χρησιμοποιήσει ένα συνδυασμό από μαλακά πλαστικά για το πάνω μέρος της κεντρικής κονσόλας και σκληρών για την αψίδα και χαμηλότερα. Σε κάθε περίπτωση το φινίρισμα είναι εξαιρετικό και η ποιότητα κατασκευής πολύ καλή. Χωροταξικά, το Tavascan αποδεικνύεται πιο άνετο από όσο νομίζεις! Το μεταξόνιο των 2.766 mm σε συνδυασμό με το επίπεδο πάτωμα, επιτρέπει σε τρεις ενήλικες να βολευτούν στην πίσω σειρά καθισμάτων. Έχουν άφθονο αέρα για τα γόνατα και το κεφάλι τους, παρά την κεκλιμένη οροφή. Μόνο αυτός που θα βρεθεί στη μέση θα δυσκολευτεί, λόγω της κεντρικής κονσόλας που φιλοξενεί τους αεραγωγούς και τη ρύθμιση του κλιματιστικού για τους πίσω επιβάτες. Όσον αφορά το χώρο αποσκευών, τα 540 lt το τοποθετούν στο μέσο όρο της κατηγορίας, ενώ πρακτική αποδεικνύεται η παρουσία του διπλού πατώματος που βολεύει για την αποθήκευση των καλωδίων φόρτισης.
Έχοντας να επιλέξει μέσα από μία σειρά λύσεων που υπάρχουν ήδη στα ράφια του Group, σε επίπεδο τεχνολογιών η Cupra επέλεξε ό,τι καλύτερο για το Tavascan. Τα κοινά στοίχεια με μοντέλα όπως τα ID.5 και Q4 e-tron είναι εμφανής, με τη μικρή οθόνη των 5,3 ιντσών να βρίσκεται στο οπτικό πεδίο του οδηγού παρέχοντας τις απολύτως απαραίτητες πληροφορίες. Αντίστοιχα, η αιωρούμενη οθόνη αφής των 15’’ δεσπόζει στη κεντρική κονσόλα, υιοθετώντας τα νέα γραφικά της Cupra. Ενσωματώνει τη νεότερη γενιά του συστήματος πολυμέσων του Group, κάτι που μεταφράζεται σε βελτιωμένη ταχύτητα απόκρισης, αλλά η αλήθεια είναι πως απαιτεί ένα μικρό χρονικό διάστημα προσαρμογής, ειδικά όσον αφορά τα υπομενού.
γλυκά
- Σχεδίαση
- Καμπίνα επιβατών
- Ποιότητα κατασκευής
- Τεχνολογίες
- Οδική συμπεριφορά
- Ανάρτηση
- Κατανάλωση
ξινά
- Αίσθηση φρένου
- Ταχύτητα φόρτισης
Επίσης, να σημειώσουμε πως λεπτομέρειες όπως οι απτικοί διακόπτες στο τιμόνι, αλλά και οι αντίστοιχοι για τη ρύθμιση του ήχου και του κλιματισμού, προσθέτουν αισθητικούς πόντους, αλλά αφαιρούν σε επίπεδο εργονομίας.Συνεχίζοντας όσον αφορά τις τεχνολογίες, η Cupra το έχει προικίσει με ό,τι καλύτερο διαθέτει, προσφέροντας σύστημα πλοήγησης με διαδραστικούς χάρτες, φωνητικές εντολές, αλλά και το εξαιρετικό ηχοσύστημα της Sennheiser με12 ηχεία και 425 Watt απόδοσης. Μία ακόμα καινοτόμα τεχνολογία είναι το Car2x, που επιτρέπει την επικοινωνία ανάμεσα στα αυτοκίνητα, έτσι ώστε να μοιράζονται πληροφορίες για την κίνηση ή έκτακτα περιστατικά στο δρόμο. Επίσης, νέο είναι και το Travel Assist, το οποίο λειτουργεί συνδυαστικά με το adaptive cruise control και σύμφωνα με τις πληροφορίες που συλλέγει από το Cloud διατηρεί το αυτοκίνητο στην πορεία του ή μειώνει ταχύτητα.
Δείτε ακόμη: Δοκιμάζουμε το Cupra Terramar VZ Hybrid
Ισπανική γαρνιτούρα
Το αμιγώς ηλεκτρικό Tavascan διατίθεται σε δύο εκδόσεις με μία μπαταρία 77 kWh, με την μικρότερη να παίρνει κίνηση από έναν ηλεκτροκινητήρα τοποθετημένη στον πίσω άξονα, απόδοσης 286 ίππων. Στην περίπτωση του ισπανικού coupe-SUV με τον κωδικό VZ έχουμε ένα επιπλέον μοτέρ απόδοσης 109 ίππων που δίνει κίνηση στους εμπρός τροχούς, με τη συνδυαστική απόδοση του ηλεκτρικού συνόλου να αγγίζει τους 340 ίππους, όταν η ροπή σκαρφαλώνει στα 679 Nm! Σύμφωνα με την Cupra, το ισχυρότερο Tavascan χρειάζεται μόλις 5,5 sec για τα πρώτα 100 km/h από στάση, όταν η τελική ταχύτητα περιορίζεται στα 180 km/h. Τα νούμερα δεν απέχουν από την πραγματικότητα, χωρίς όμως να διακρίνεται από την εκρηκτικότητα που έχουμε παρατηρήσει σε άλλα ηλεκτρικά μοντέλα.
Το Tavascan επιταχύνει εντυπωσιακά και αρκεί μία κλεφτή ματιά στον πίνακα οργάνων για να διαπιστώσεις την ταχύτητα με την οποία ανεβαίνουν τα χιλιόμετρα. Χωρίς όμως να δέχεσαι την κλωτσιά που έχεις συνηθίσει από άλλα ηλεκτρικά μοντέλα, στοιχείο που αναδεικνύει μία πολιτισμένη πτυχή του χαρακτήρα του. Η θηριώδης ροπή ξεδιπλώνεται σε κάθε πάτημα του γκαζιού, αν και πάνω από τα 120 km/h δεν επιταχύνει με τον ίδιο καταιγιστικό ρυθμό. Σε κάθε περίπτωση, είναι σίγουρο ότι η δύναμη δεν θα σου λείψει. Και αν στο ηλεκτρικό σύστημα κίνησης οι Ισπανοί επέλεξαν συγκεκριμένες δοκιμασμένες λύσεις από τα ράφια του Group, στον τομέα της ανάρτησης έβαλαν τη δική τους πινελιά… Επέλεξαν αρχιτεκτονική με γόνατα ΜακΦέρσον και πολλαπλούς συνδέσμους πίσω, ενώ στην περίπτωση του VZ συναντάμε τα ηλεκτρονικά ρυθμιζόμενα αμορτισέρ, τα οποία μάλιστα περιλαμβάνονται στο βασικό εξοπλισμό του μοντέλου. Η απόσβεση τους διαφοροποιείται ανάλογα με το πρόγραμμα οδήγησης (κάτι που ισχύει στην περίπτωση του συστήματος διεύθυνσης και της απόκρισης στο γκάζι), ενώ μπορείς μόνος σου να επιλέξεις το βαθμό σκληρότητας μέσα από δέκα διαφορετικά επίπεδα.
Στο comfort το Tavascan ξεχωρίζει για τα ποιοτικά του χαρακτηριστικά και το υψηλό επίπεδο άνεσης. Χωρίς να είναι μαλακό, σου δίνει μία στιβαρή αίσθηση απορροφώντας τις κακοτεχνίες των ελληνικών δρόμων. Εξαίρεση αποτελούν κάποιες εγκάρσιες ανωμαλίες που περνάνε στην καμπίνα των επιβατών, στοιχείο για το οποίο ευθύνονται και τα χαμηλοπρόφιλα ελαστικά και οι ζάντες των 21 ιντσών. Αυτό που εντυπωσιάζει, όμως, είναι ότι το Tavascan ισορροπεί ιδανικά ανάμεσα στην άνεση και τη δυναμική συμπεριφορά. Με το πρόγραμμα Cupra και την ανάρτηση να έχει έρθει πιο κοντά στο έδαφος κατά 1,5 cm, το ισπανικό SUV μετατρέπεται σε ένα εξαιρετικά αποτελεσματικό «όπλο» στα χέρια σου.
Δείτε ακόμη: Δοκιμάζουμε το νέο
Cupra Formentor VZ 4DRIVE
Οι κλίσεις του αμαξώματος είναι ελάχιστες και το Tavascan έχει πολύ υψηλά περιθώρια πρόσφυσης. Η απόκριση στις εντολές του οδηγού είναι άμεση και στις γρήγορες καμπές περνάει ακλόνητο με χιλιόμετρα που είναι απαγορευτικά για δημόσιο δρόμο. Στα πιο κλειστά κομμάτια δεν καταφέρνει να κρύψει το βάρος των 2,3 τόνων, με το εμπρός μέρος να ανοίγει την τροχιά του. Βέβαια, αν επιμείνεις στο γκάζι, τότε ο πίσω ηλεκτροκινητήρας με τις μεγαλύτερες τιμές ισχύος, θα επιστρέψει ένα γλίστρημα, διορθώνοντας τις τάσεις υποστροφής, διαδικασία που θα σε εκπλήξει ευχάριστα. Όσο βέβαια σου επιτρέπουν τα ηλεκτρονικά βοηθήματα…
Χωρίς να είναι ένα σπορ μοντέλο, το Tavascan έχει δυναμικά χαρακτηριστικά που δεν συναντάς σε μοντέλα της κατηγορίας του. Στην ευχάριστη, αλλά και αποτελεσματική οδική συμπεριφορά, σημαντικό ρόλο έχει το καλό σε αίσθηση και πληροφόρηση σύστημα διεύθυνσης, το οποίο διαθέτει και ικανοποιητικό βάρος. Τι δεν μας άρεσε; Η αίσθηση του πεντάλ του φρένου, το οποίο μάλιστα έχει ένα μικρό κενό στο πρώτο πάτημα, όπως και η απόδοση του, με τα ταμπούρα πίσω να μην αποδεικνύονται ως η πλέον ενδεδειγμένη επιλογή. Το σύστημα ανάκτησης έχει τρία επίπεδα, χωρίς όμως λειτουργία one pedal, με την επιλογή να γίνεται με τις πεταλούδες πίσω από το τιμόνι. Η παρουσία του, σε συνδυασμό με το χαμηλό αεροδυναμικό συντελεστή της τάξεως του 0,26 Cd, συμβάλλει στον υψηλό βαθμό αποδοτικότητας που αποσπά το Tavascan. H αυτονομία θεωρητική αυτονομία που του χαρίζει η μεγάλη μπαταρία των 77 kWh είναι 521 km. Στον αστικό κύκλο είδαμε τιμές κοντά στις 15 kWh, οι οποίες βέβαια εκτοξεύθηκαν κοντά στις 24 kWh σε συνθήκες… φωτογράφισης. Μία μέση τιμή κοντά στις 18 kWh είναι εφικτή, στοιχείο που μεταφράζεται σε περισσότερα από 430 km σε μικτό κύκλο. Όσον αφορά τη φόρτιση, σημειώστε ότι υποστηρίζει ταχύτητα έως 135 kW, σχετικά χαμηλή για μοντέλο της κατηγορίας, με το 80% της ενέργειας να αναπληρώνεται σε 28 λεπτά.
συμπέρασμα
Στην Cupra έχουν βρει τον τρόπο να δημιουργούν κατασκευές που ξεχωρίζουν. Σε μία χρονική περίοδο που όλοι επενδύουν στις τεχνολογίες, στον μετασχηματισμό της αυτοκίνησης γενικότερα, οι Ισπανοί πάνε κόντρα στο ρεύμα και μιλούν στο συναίσθημα. Και το Tavascan καταφέρνει να σε προκαλεί όπως κάθε μοντέλο της μάρκας. Δεν είναι το απόλυτο σπορ μοντέλο, αλλά είναι ένα γρήγορο, ευχάριστο οδηγικά και εξαιρετικά αποτελεσματικό SUV. Από όσα μοντέλα κάνουν χρήση της πλατφόρμας MEB, στο Tavascan έχουμε πιθανότατα την καλύτερη υλοποίηση. Και με… γαρνιτούρα το μοναδικό ντιζάιν που το καθιστά ως ένα από τα πιο όμορφα SUV της αγοράς. Βέβαια, με τιμή εκκίνησης λίγο πάνω από τα 60.000, χωρίς την επιδότηση, μοιάζει ως μία επιλογή για περιορισμένο κοινό, αν και παραμένει φθηνότερο από τον ανταγωνισμό.
ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ: ΣΠΥΡΟΣ
ΚΑΝΑΤΑΣ