Δοκιμή Volvo EX90 Performance 517 PS: Supercomputer

Το νέο Volvo EX90 έχει τόσα κοινά με το πρόσφατο παρελθόν της μάρκας, όσα ένας υπερυπολογιστής του CERN με ένα οικιακό PC. Η νέα εποχή ήρθε, θέτοντας νέα δεδομένα στην ασφάλεια, την άνεση και την ισχύ.

  • -
  • -
Ισχύς517 PS
Ροπή910 Nm
Επιτάχυνση 0-100 km/h4,9 sec
Κατανάλωση ενέργειας21,10 kWh/100 km
με μια ματιά

Το νέο Volvo EX90 αποτελεί την ηλεκτρική εκδοχή του μεγάλου SUV της μάρκας. Ξεχωρίζει για τους χώρους, αλλά και τους τόνους τεχνολογίας που ενσωματώνει, με την ασφάλεια που προσφέρει σε πραγματικές συνθήκες να βρίσκεται πλέον σε νέο επίπεδο χάρη στον υπερσύγχρονο αισθητήρα LiDAR που βρίσκεται στην οροφή. Άλλωστε, ασφάλεια και Volvo είναι δύο άρρηκτα συνδεδεμένες έννοιες, εδώ και χρόνια.

Έχοντας επενδύσει εδώ και πολύ καιρό στην ηλεκτροκίνηση, η Volvo διαρκώς πολλαπλασιάζει τα αμιγώς ηλεκτρικά αυτοκίνητα που έχει στην γκάμα της. Η νέα «φουρνιά» ξεκίνησε με το EX30, λανσάροντας ένα B-SUV με πολύ καλά χαρακτηριστικά και ανταγωνιστική τιμή. Το μεγαλύτερο EX90 όμως, είναι πολλά περισσότερα από έναν απλό εκπρόσωπο της μάρκας στη μεγάλη κατηγορία των premium SUV. Αποτελεί μια επίδειξη δυνατοτήτων, μια βιτρίνα αν προτιμάτε, για τα projects που δουλεύουν εδώ και χρόνια οι Σουηδοί. Προφανώς το μεγαλύτερο κεφάλαιο αφορά την ασφάλεια, τομέας που η Volvo ανέκαθεν ύψωνε για σημαία της - και όχι άδικα. Το νέο EX90 λοιπόν, έρχεται με πληρέστατο ψηφιακό βιογραφικό, τεράστιους χώρους, εκπληκτικές επιδόσεις στην έκδοση Performance με τους 517 PS και βέβαια, εξοπλισμό πέρα από κάθε φαντασία.

Hulk με κοστούμι

Το νέο Volvo EX90 συγκαταλέγεται ανάμεσα στα -πολύ- μεγάλα SUV και οι διαστάσεις του, είναι ανάλογες. Με μήκος 5.037 mm, πλάτος 1.964 mm και ύψος 1.744 mm, βρίσκεται στο άνω άκρο της κατηγορίας του. Η αίσθηση… άρματος μάχης ενισχύεται και από τη συμπαγή σχεδίαση, με την κλειστή μάσκα εμπρός, αφού δεν χρειάζονται αεραγωγοί για την ψύξη του μοτέρ, λόγω ηλεκτρικού συστήματος κίνησης. Σε επίπεδο αισθητικής, το EX90 ξεχωρίζει αμέσως ως δημιούργημα της Volvo. Τα εμπρός φωτιστικά σώματα με τα φώτα ημέρας σε σχήμα «σφυρί του Thor» αποτελούν σήμα κατατεθέν, με ακόμη δύο κάθετα στοιχεία LED.

Η μάσκα αν και κλειστή, φιλοξενεί το μεγάλο έμβλημα της μάρκας, ενώ το πίσω μέρος, τα κάθετα φωτιστικά σώματα αποτελούν συνδετικό κρίκο με το παρελθόν. Κοιτάζοντας πιο προσεκτικά, πολλές λεπτομέρειες κολακεύουν τη σιλουέτα του μεγάλου SUV. Για παράδειγμα οι χωνευτές χειρολαβές που αναδύονται στο ξεκλείδωμα ή οι πολύ μεγάλοι τροχοί με την αεροδυναμική σχεδίαση. Αναμφίβολα όμως, την παράσταση κλέβει αυτό το ασυνήθιστο εξόγκωμα, στην οροφή του EX90, ακριβώς μετά το τελείωμα του παρμπρίζ. Και μέσα σε αυτό φιλοξενείται σχεδόν όλη η ουσία του αυτοκινήτου, αφού πρόκειται για τη «φωλιά» του αισθητήρα LiDAR. Για τον τελευταίο, θα αναφερθούμε πιο αναλυτικά στη συνέχεια της δοκιμής.

Νούμερο επτά

Το Volvo EX90 με το επταθέσιο εσωτερικό, συνδυάζει εξαιρετικά την άνεση με την πολυτέλεια. Η Volvo αποτελεί αναπόσπαστο κομμάτι του premium «σχήματος» της αγοράς αυτοκινήτου, οπότε κάποια πράγματα τα θεωρούμε δεδομένα. Η ποιότητα κατασκευής είναι ένα από αυτά, με to EX90 να έχει προσεγμένα υλικά σχεδόν σε κάθε σημείο και αψεγάδιαστη μεταξύ τους συναρμογή. Τα διακοσμητικά απομίμησης ξύλου στο αυτοκίνητο της δοκιμής μας ωστόσο, δεν ήταν ιδιαίτερα του γούστου μας, ενώ θεωρούμε ότι είναι ένα από τα λίγα σημεία που επιδέχονται βελτίωσης στην ποιότητα, κρίνοντας με αυστηρά premium δεδομένα και βλέποντας τον ανάλογο ανταγωνισμό. Σε ό,τι αφορά τις οθόνες, υπάρχουν δύο, μια σε tablet σχηματισμό και διάσταση 14,5 ιντσών και μια σε ρόλο πίνακα οργάνων, στις 9 ίντσες.

Η πρώτη, εκτός από το σύστημα πολυμέσων, φιλοξενεί και το σύνολο των λειτουργιών του αυτοκινήτου, με όλα τα μενού να ενσωματώνονται εκεί. Ίσως και πιο πολλά από ότι θα έπρεπε, αφού από εκεί ρυθμίζεις τους καθρέπτες, τη θέση του τιμονιού και άλλα βασικά πράγματα, χωρίς να υπάρχουν τα φυσικά χειριστήρια που έχουν τα περισσότερα αυτοκίνητα. Η εργονομία δεν είναι το δυνατό χαρτί του EX90, με πάρα πολλές λειτουργίες ή ρυθμίσεις να απαιτούν πολύ χρόνο μέχρι τελικά να εντοπιστούν στο γεμάτο μενού της οθόνης. Ακόμη και τα παράθυρα στην πόρτα του οδηγού έχουν δύο διακόπτες αντί για τέσσερις (με κουμπί επιλογής χειρισμού για το εμπρός ή το πίσω). Ευτυχώς η μονάδα που φιλοξενεί το περίπλοκο λογισμικό είναι τάχιστη σε απόκριση και πολύ καλή σε ευκρίνεια. Η Volvo έχει ενσωματώσει λογισμικό της Google οπότε υπάρχει Play Store για download εφαρμογών, built-in Google Maps, Google Assistant, Spotify κλπ.

Συνδυάζεται με ένα ηχοσύστημα της Bowers & Wilkins High Fidelity, με πολύ καλή (αλλά ομολογουμένως, όχι κορυφαία) απόδοση και πολύ καλό ήχο. Περιλαμβάνει 25 κανάλια με 25 ηχεία, subwoofer, συμβατότητα με Dolby Atmos και συνολική ισχύ 1.610 W. Υπάρχει λιγότερο high-end επιλογή της Bose στον κατάλογο με 14 κανάλια, 14 ηχεία, subwoofer και σύνολο ισχύος 760 W, ανάλογα την έκδοση και τον προαιρετικό εξοπλισμό. Ο πίνακας οργάνων με τη σειρά του, με τη διάσταση των 9 ιντσών, έχει στενόμακρο σχεδιασμό και απεικονίζει τα βασικά στοιχεία όπως ποσοστό μπαταρίας, αυτονομία, ταχύτητα κλπ. Ο οδηγός μπορεί να επιλέξει να βλέπει διάφορα μενού, όπως τους χάρτες για παράδειγμα, για πιο άμεση πληροφόρηση. Σε επίπεδο πρακτικότητας, το εσωτερικό τα πάει πολύ καλά με μπόλικες θήκες μικροαντικειμένων, ποτηροθήκες και επιφάνεια ασύρματης φόρτισης.

Δείτε ακόμη: Ποια Volvo αγοράζεις 5.000 € φθηνότερα; 

Υπάρχουν θύρες USB-C και ένα μεγάλο υποβραχιόνιο. Κλείνοντας, να σταθούμε στους χώρους του EX90. Το μεγάλο SUV εξασφαλίζει εξαιρετικούς χώρους για πέντε επιβάτες, ενώ η τρίτη σειρά καθισμάτων στο πίσω μέρος, δεν προορίζεται αποκλειστικά για χρήση από παιδιά. Ακόμη και ενήλικοι μέτριου αναστήματος θα βολευτούν, καθιστώντας τες κανονικές και απολύτως χρηστικές. Με επτά καθίσματα σε χρήση, απομένουν 310 lt χώρου αποσκευών, ενώ σε πενταθέσια διαμόρφωση (τα καθίσματα αναδιπλώνονται ηλεκτρικά με κουμπί στο πορτμπαγκάζ) ο χώρος εκτοξεύεται στα 655 lt χωρίς να συμπεριλαμβάνεται (+ 46 lt το frunk). Προσοχή όμως: αυτή η χωρητικότητα αφορά μέτρηση μέχρι την εταζέρα. Αν θες να το φορτώσεις μέχρι την οροφή, τότε μιλάμε για ένα πραγματικό σπήλαιο, όχι για χώρο αποσκευών…

SUV που κάνει… σούζα

Βασισμένο στην πλατφόρμα SPA2, το Volvo EX90 είναι φτιαγμένο από λευκό χαρτί ως ηλεκτρικό αυτοκίνητο. Στην έκδοση Performance που οδηγήσαμε, χρησιμοποιούνται δύο ηλεκτροκινητήρες με συνολική απόδοση 517 PS και 910 Nm ροπή που πραγματικά δίνουν φτερά στο μεγάλο SUV της Volvo. Τα 0-100 km/h έρχονται σε 4,9 sec και η τελική ταχύτητα, περιορίζεται στα 180 km/h, όπως άλλωστε σε όλα τα Volvo ανεξαρτήτως καυσίμου. Αν η επιτάχυνση δεν σας φαίνεται και πάρα πολύ γρήγορη, με βάση τα δεδομένα των υπόλοιπων πανίσχυρων ηλεκτρικών, υπολογίστε ότι το EX90 ζυγίζει όσο ένα… φορτηγό διανομών, με απόβαρο στους 2,8 τόνους, εκ των οποίων τα 700 kg περίπου αποδίδονται στην μπαταρία υψηλής τάσης και το σύστημα που την ψύχει.

γλυκά
  • Τεχνολογία
  • Ασφάλεια
  • Ποιότητα κατασκευής
  • Χώροι
  • Πρακτικότητα
  • Επιδόσεις
  • Άνεση
  • Απόδοση φρένων
  • Ποιότητα κύλισης
  • Απόδοση φώτων
ξινά
  • Μέτρια αυτονομία
  • Εργονομία
  • Κλίσεις στις στροφές
  • Βάρος

Στο σανίδωμα του δεξιού πεντάλ το EX90 δεν αντιδρά ακαριαία, ακόμη και με ενεργοποιημένο το πρόγραμμα Performance AWD. Η απόκριση στο γκάζι είναι σταδιακή και νιώθεις αρχικά μια γραμμική επιτάχυνση. Μόνο αν αφήσεις το πεντάλ στη μοκέτα για πάνω από 2-3 δευτερόλεπτα θα απελευθερωθεί όλη η ισχύς του συνόλου, ανασηκώνοντας τη μούρη του EX90 σαν ταχύπλοο. Προφανώς, αυτό συμβαίνει προκειμένου να είναι πιο φιλικό και να μη τρομάξει ο αμύητος οδηγός σε μια πιο απότομη πίεση του γκαζιού. Γιατί η επιτάχυνση που μπορούν να προσφέρουν οι δύο ηλεκτροκινητήρες, αδειάζουν στομάχια. Τι γίνεται όμως με τα ηλεκτρικά χαρακτηριστικά του EX90; Η μπαταρία είναι χωρητικότητας 111 kWh, εκ των οποίων εκμεταλλεύσιμες είναι οι 107 kWh. Η αρχιτεκτονική του ηλεκτρικού κυκλώματος είναι στα 400V και η φόρτιση αγγίζει έως και τα 250 kW (10-80% σε 30 λεπτά) σε DC φορτιστή συνεχούς ρεύματος DC. Τώρα, σχετικά με την αυτονομία, η Volvo υποστηρίζει ότι μπορεί να αγγίξει και τα 613 km σε μεικτό κύκλο ή τα 760 km στην πόλη. Κατά τη διάρκεια της δοκιμής μας και με βάση τις 26 kWh ανά 100 km που μετρήσαμε ως μέση κατανάλωση σε μεικτές συνθήκες, η αυτονομία διαμορφώνεται περίπου στα 400 km ή με προσπάθεια για οικονομική οδήγηση, περίπου 450 km. Θεωρούμε ότι εκεί είναι η αυτονομία που εξασφαλίζει το αυτοκίνητο σε πραγματικές συνθήκες, με πιθανότητα να ανέβει στα 500 km με πιο ευνοϊκές συνθήκες (ήπια θερμοκρασία, όχι μεγάλες ανηφόρες κλπ).

Διακεκριμένη θέση

Δεν χρειάζεται να καλύψεις πολλά χιλιόμετρα για να συνειδητοποιήσεις ότι το Volvo EX90 προορίζεται για άνετα, ξεκούραστα ταξίδια και οικογενειακή χρήση. Το ελαφρύ (αλλά ακριβές) τιμόνι κάνει «παιχνίδι» τις μανούβρες και οι εμπρός τροχοί κόβουν πολύ, με αποτέλεσμα να είναι πιο ευέλικτο από ότι αρχικά θεωρείς, βλέποντας το αυτοκίνητο από έξω. Η ποιότητα κύλισης αγγίζει κορυφή, με τον θόρυβο από τα Pirelli Scorpion σε διάσταση 255/40 εμπρός και 295/35 πίσω (22 ιντσών ζάντες) να απουσιάζει πλήρως. Ακόμη και στην τελική ταχύτητά του, επικρατεί μια απίστευτη ηρεμία στο εσωτερικό του EX90, δείχνοντας τη δουλειά που έχουν κάνει οι μηχανικοί της φίρμας. Το well-being στο εσωτερικό ενισχύεται κατά τις βραδινές ώρες από τους απίστευτους προβολείς Pixel LED με την εξαιρετική απόδοση. Είναι φυσικά τεχνολογίας matrix και δίνει μια πολύ πυκνή δέσμη, σε πολύ μακρινή απόσταση, κάνοντας τη νύχτα-μέρα. Σε συνδυασμό με τον αισθητήρα LiDAR (θα αναφερθούμε παρακάτω) που βλέπει τα πάντα σε όλες τις συνθήκες, δημιουργούν μια αίσθηση απόλυτης ασφάλειας.

Δείτε ακόμη: Δοκιμάζουμε το Volvo EX30 των 428 ίππων

Επιστρέφοντας στα οδικά χαρακτηριστικά του Volvo EX90, η αερανάρτηση (διπλά ψαλίδια εμπρός, πολλαπλοί σύνδεσμοι πίσω) είναι μαλακή, χωρίς να σφίγγει αισθητά στο δυναμικό πρόγραμμα οδήγησης. Ως αποτέλεσμα, το βαρύ SUV με το βάρος των 2,8 τόνων, όπως λέμε και παραπάνω, αναπτύσσει κλίσεις στις στροφές. Γενικότερα, στη γρήγορη οδήγηση δείχνει -και είναι- έξω από τα νερά του. Με 517 PS στο δεξί πεντάλ, μαζεύει πάρα πολύ γρήγορα χιλιόμετρα αν το επιδιώξει ο οδηγός, ωστόσο τα φρένα θα σταθούν στο ύψος των περιστάσεων και δεν προκαλούν ανασφάλεια. Αν φτάσει στο όριό του, το EX90 θα γλιστρήσει ελεγχόμενα και όχι τόσο άτσαλα όσο προϊδεάζει το μεγάλο βάρος και το πολύ (μεγάλης διάστασης) λάστιχο. Τα ηλεκτρονικά συστήματα βέβαια, πολύ γρήγορα θα αντιδράσουν και θα επαναφέρουν τα πράγματα σε τάξη, όπως αρμόζει σε ένα SUV αυτής της κατηγορίας. Είπαμε! Εδώ, σημασία έχει η άνεση και οι ξεκούραστες μετακινήσεις. Και σε αυτούς τους τομείς, το EX90 διαπρέπει.

Futureproof

Όπως αναφέραμε ήδη, το Volvo EX90 δεν είναι απλώς το μεγάλο, ηλεκτρικό SUV της Volvo. Είναι η βιτρίνα τεχνολογιών της. Πρόκειται για ένα αυτοκίνητο που εντάσσεται στην κατηγορία SDV, με τα αρχικά να σημαίνουν Software Defined Vehicles. Τι σημαίνει αυτό; Πολύ απλά, ότι οι αναβαθμίσεις λογισμικού θα μπορούν να βελτιώσουν σε πολύ μεγάλο βαθμό διάφορα πράγματα και θα κρατούν επίκαιρα τα αυτοκίνητα, για πολλά χρόνια. Η προϋπόθεση είναι να έχει εγκατασταθεί το ανάλογο hardware, ώστε να μπορέσει να αξιοποιηθεί από το software. Το EX90 έχει στην οροφή του και έναν αισθητήρα LiDAR, μια μονάδα που χρησιμοποιεί laser για να μετρήσει αποστάσεις και να δημιουργήσει τρισδιάστατους χάρτες του περιβάλλοντος γύρω από το όχημα, αποκτώντας εξαιρετική αντίληψη για το τι συμβαίνει και τι υπάρχει γύρω του, σε οποιαδήποτε καιρική συνθήκη ή φωτισμό.

Ανιχνεύει ανθρώπους και αντικείμενα σε αποστάσεις έως 250 μέτρα από το όχημα, ακόμη και εμπόδια που διακρίνονται πολύ δύσκολα όπως ένα (μαύρο) ελαστικό αυτοκινήτου πάνω στη (μαύρη) άσφαλτο τη νύχτα σε απόσταση 120 μέτρων, ενώ το όχημα ταξιδεύει με 120 km/h, προειδοποιώντας έγκαιρα τον οδηγό για τον επερχόμενο κίνδυνο. Με τόσο σύγχρονο hardware, μελλοντικά θα μπορεί να λάβει update για αυτόνομη οδήγηση επιπέδου 3, δηλαδή το όχημα θα μπορεί να αναλάβει πλήρως τον έλεγχο της οδήγησης σε συγκεκριμένες συνθήκες. Ποιο είναι το τίμημα για όλα τα παραπάνω; 112.654 ευρώ, είναι η απάντηση, για τη βασική έκδοση του EX90. Η έκδοση Performance των 517 PS που οδηγήσαμε, στοιχίζει από 117.986 ευρώ. Ο εξοπλισμός που περιλαμβάνεται στο επίπεδο εξοπλισμού Ultra, είναι υπεράνω κριτικής και περιλαμβάνει πραγματικά τα πάντα.

συμπέρασμα

Τι είναι τελικά το Volvo EX90; Ένα αυτοκίνητο του αύριο, στη σημερινή εποχή, είναι η απάντηση, με όλα όσα αυτό συνεπάγεται. Η αποστομωτική τεχνολογία σε όλα τα επίπεδα, η κορυφαία άνεση και οι εντυπωσιακές επιδόσεις, έρχονται για να δέσουν με την αδιαπραγμάτευτη ασφάλεια και στοιχεία που βλέπουμε για πρώτη φορά, για ακόμη μεγαλύτερη σιγουριά στο δρόμο και λιγότερα ατυχήματα. Το EX90 μετουσιώνει όλη τη φιλοσοφία της σουηδικής μάρκας σε ένα αυτοκίνητο, από κάθε άποψη. Η προτεραιότητα της άνεσης έναντι του σπορ χαρακτήρα, η ενεργητική ασφάλεια που έχει ξεφύγει σε νέα δεδομένα, ο εκπληκτικός εξοπλισμός, όλα φωνάζουν Volvo. Μακάρι να είχε λίγο μεγαλύτερη αυτονομία και καλύτερη εργονομία…

ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ: ΣΠΥΡΟΣ ΚΑΝΑΤΑΣ

ΠΑΡΑΚΑΛΩ ΠΕΡΙΜΕΝΕΤΕ. ΦΟΡΤΩΝΟΝΤΑΙ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ...