Mε Mercedes-AMG CLA 45 S στην πίστα των Σερρών!

Μια συναισθηματικά φορτισμένη δοκιμή στην πίστα των Σερρών, με τον “σημαιοφόρο” μιας κατηγορίας που αφανίζεται μέρα με τη μέρα.

  • -
  • -

Σπορ, compact, 4κίνητα. Tα αυτοκίνητα που στοχεύουν στη θέση την οποία είχαν κάποτε στην αγορά και στην καρδιά των οδηγών οι ιαπωνικές “φτερούγες”. Real world supercars, όπως μας αρέσει να τα αποκαλούμε. Supercars από άποψη επιδόσεων και της συνολικής ταχύτητας σε κάθε είδους δρόμο, είναι σίγουρα… Το “real world” είναι που σηκώνει αρκετή κουβέντα, όταν μιλάμε για κόστος στη ζώνη των €80.000. Ο αντίλογος είναι ότι το αμέσως επόμενο ουσιαστικό σκαλοπάτι απόδοσης βρίσκεται άλλα 50-60k ευρώ μακριά. Όπως και να έχει, κάθε μέρα που περνά η κλεψύδρα αδειάζει. Τα αυτοκίνητα εκλείπουν, ολόκληρη η κατηγορία οδηγείται προς αφανισμό αφήνοντας το έδαφος ανοιχτό προς διεκδίκηση από τα ηλεκτρικά μοντέλα. Αλλά για αυτό θα μιλήσουμε άλλη στιγμή… Για την ώρα, ας εκμεταλλευτούμε την ευκαιρία να απολαύσουμε στο μέγιστο αυτό το σπάνιο είδος αυτοκινήτου… Και οδήγησης. Ένα Σαββατοκύριακο στην πίστα των Σερρών, όσο προλαβαίνουμε!

H κουπέ σιλουέτα σε συνδυασμό με την ηλιοροφή περιορίζει κάπως τον “αέρα” για το κεφάλι. Και τα στάνταρ καθίσματα είναι ρηχά και όχι αρκετά άνετα. Κατά τα άλλα, η αίσθηση ποιότητας και σπορ πολυτέλειας της καμπίνας, ο συνδυασμός των ακριβών “αναλογικών” υλικών με το ψηφιακό interface των δίδυμων οθονών του MBUX και του πίνακα οργάνων δημιουργούν ένα περιβάλλον πραγματικά ξεχωριστό. Από τη μία απολαμβάνεις το ταξίδι και από την άλλη ανυπομονείς να ξεμπερδεύεις με την εθνική για να βρεθείς στην πίστα. Ταξιδεύοντας με το cruise control στα 130 km/h, στο ανώτατο νόμιμο όριο για τα περισσότερα σημεία της Αθηνών - Θεσσαλονίκης, η κατανάλωση δεν ξεπερνάει τα 8,5 lt/100 km. Η αεροδυναμική (εντάξει, και η ηχομόνωση) φροντίζουν ο θόρυβος από τον αέρα να μη γίνεται ποτέ ενοχλητικός, ενώ και η κύλιση είναι περισσότερο Mercedes, παρά AMG. Με την καλή έννοια. Αντίστοιχα διακριτικός είναι και ο κινητήρας στο ταξίδι, με τη μακριά 8η να τον κρατά σε χαμηλές στροφές και τα κλαπέτα της εξάτμισης κλειστά. Η ανάρτηση (χωρίς ηλεκτρονικά ελεγχόμενα αμορτισέρ) διαχειρίζεται πολύ καλά τις ανωμαλίες, απορροφώντας τις πιο βαθιές από αυτές χωρίς θόρυβο ή σοβαρές αναταράξεις, ενώ από την άλλη μεριά στα κατσαρά δεν εμφανίζει ταλαντώσεις και παραμένει ακλόνητα σταθερή ακόμη και σε πολύ υψηλές ταχύτητες.

Σφραγίδα AMG

Κάτω από το καπό βρίσκεται ο μικρότερος κινητήρας που κατασκευάζει η AMG, ένας δίλιτρος 4κύλινδρος σε σειρά. Διαθέτει 16βάλβιδη κεφαλή με ηλεκτρομαγνητικές βαλβίδες και Camtronic για το χρονισμό των βαλβίδων του εκκεντροφόρου εξαγωγής. Στο αλουμινένιο μπλοκ, η επικάλυψη κυλίνδρων Nanoslide προσθέτει αντοχή και μειώνει τις τριβές για να στροφάρει ορεξάτα ως τις 7.200 rpm που είναι ο κόφτης. Το σύστημα τροφοδοσίας είναι διπλό, με συνδυασμό άμεσου και έμμεσου ψεκασμού, ενώ η twin scroll τουρμπίνα μπορεί να φτάσει έως 2,1 bar πίεση υπερπλήρωσης. Στην έκδοση S όπως έχουμε ήδη αποκαλύψει αποδίδει 421 ίππους και 500 Nm ροπή. Η κίνηση μεταφέρεται και στους τέσσερις τροχούς, με το αναβαθμισμένο σύστημα μετάδοσης AMG Performance 4Matic+.

Δείτε ακόμη: Έρχεται νέο SUV από τη Mercedes-Benz! Το ξεχωριστό έχει; 

Στον πίσω άξονα το AMG Torque Control χρησιμοποιεί δύο ηλεκτρονικά ελεγχόμενους πολύδισκους συμπλέκτες, έναν για κάθε έξοδο ρυθμίζοντας σε πραγματικό χρόνο την κατανομή ροπής μεταξύ των δύο πίσω τροχών όπως ένα έξυπνο μπλοκέ. Αυτό άλλωστε είναι που δίνει και τη δυνατότητα της λειτουργίας drift mode, το οποίο περιλαμβάνεται στο βασικό εξοπλισμό και ενεργοποιείται με το πρόγραμμα οδήγησης Race, τα ηλεκτρονικά πλήρως απενεργοποιημένα και το κιβώτιο στη χειροκίνητη λειτουργία. Με βάρος 1.720 kg, η αναλογία κιλών / ίππο δεν ξεπερνά τα 4 kg/PS. Τέσσερα είναι και τα δευτερόλεπτα που χρειάζεται για την επιτάχυνση 0-100 km/h ενώ η τελική φτάνει τα 270 km/h.

Περισσότερο AMG παρά Mercedes

 

Μην το πάρετε ως δικαιολογία πριν ακόμη ξεκινήσουμε. Αλλά όπως και να έχει, δεν είναι “αυτοκίνητο για πίστα” με τη σκληροπυρηνική έννοια του όρου. Οι καλοί του τρόποι, οι ανέσεις και η πολυτέλεια αυτό δείχνουν. Ειδικά στην περίπτωση της CLA με το κομψό αλλά μακρύτερο κατά 25cm και βαρύτερο κατά 40 κιλά αμάξωμα σε σχέση με την Α45. Από την άλλη, ως σπορ allrounder περιμένουμε ότι μπορεί να ανταποκριθεί σε μερικούς γύρους με καλούς χρόνους και συμπεριφορά που θα ζωγραφίζει στην έκφραση του οδηγού το χαμόγελο. Η γεωμετρία της θέσης οδήγησης είναι καλή. Κάθεσαι χαμηλά, κοντά στο κέντρο βάρους του αυτοκινήτου. Αλλά το στάνταρ κάθισμα είναι ρηχό και δεν προσφέρει ιδιαίτερα καλή πλευρική στήριξη. Τα έξτρα μπάκετ αξίζουν σίγουρα τα λεφτά τους. Μέσα από το AMG Dynamic Select, ο οδηγός μπορεί να επιλέξει μεταξύ έξι πακέτων ρυθμίσεων: Comfort, Sport, Sport+, Slippery, Race και Individual. Το εύρος του set-up μοιάζει σχετικά στενό και η επίδραση στη συνολική συμπεριφορά του αυτοκινήτου αφορά κυρίως την απόκριση στο γκάζι και τον ήχο από την εξάτμιση, και λιγότερο τη συμπεριφορά του πλαισίου. Όπως και να έχει, το Race είναι η επιλογη για την πίστα, με την αντίστοιχη προσαρμογή του πίνακα οργάνων, με το μεγάλο στροφόμετρο και την ένδειξη της επιλεγμένης σχέση στο κέντρο, και τις κρίσιμες θερμοκρασίες στις άκρες.

Κινείται στην πίστα με άνεση και αυτοπεποίθηση που ξεπερνά τις προσδοκίες. Στη ρύθμιση Race με τα κλαπέτα της εξάτμισης ανοιχτά ο βραχνός μεταλλικός ήχος του 4κύλινδρου AMG προδίδει ευστροφία. Οι 7.200 rpm έρχονται γρηγορότερα από όσο περιμένεις, οι σχέσεις στο ανέβασμα χωνεύουν η μια μέσα στην άλλη με ένα μπάσο χτύπημα να σφραγίζει την αλλαγή. Στα κατεβάσματα πολλά μικρά διαδοχικά σκασίματα μοιάζουν με μια εκπνοή γεμάτη ανακούφιση που έχεις κι αυτή τη φορά επιλέξει σωστά το σημείο φρεναρίσματος από τα 220 km/h που φτάνει στο τέλος της ευθείας. Νούμερο που μέχρι πριν λίγα χρόνια θα βλέπαμε μόνο από supercars. Το μοτέρ της είναι παντού “γεμάτο” χάρη στα 500 Nm και τη σφιχτή κλιμάκωση των 8 σχέσεων. Απλώς ξεχνάς τη 2η. Οι αργές στροφές είναι 3ης, οι υπόλοιπες 4η. Σε αυτά τα ξεσπάσματα δύναμης, από την Κ9 στην Κ10, μεταξύ Κ10 - Κ11 και από την 12 ως την είσοδο της 13, αποδεικνύεται ελαστικός. Και μόνο θετικό είναι φυσικά που το σασμάν στη χειροκίνητη λειτουργία συμπεριφέρεται σαν πραγματικό χειροκίνητο και δεν κάνει kickdown.

Αντίστοιχα θετικό είναι και στα κατεβάσματα. Αποκρίνεται με μια ελάχιστη υστέρηση, αλλά δεν διστάζει να στείλει ψηλά τις στροφές του μοτέρ για να συγχρονίσει τη μικρότερη σχέση, βοηθώντας το φρενάρισμα. Οι δίσκοι, 360 mm εμπρός με 6πίστονες δαγκάνες και 330 mm πίσω, έχουν δύναμη. Και το πεντάλ έχει αναλογική αίσθηση και γραμμική λειτουργία. Αλλά με το πέρασμα των γύρων υποχωρεί ελαφρώς, δείχνοντας κάποια σημάδια κόπωσης, αν και τελικά η δύναμη επιβράδυνσης δεν επηρεάζεται. Η κλίση είναι γενικά μικρή και οι αντιδράσεις στις εντολές άμεσες. Το βάρος, η αντίσταση που νιώθεις στο τιμόνι είναι όση ακριβώς χρειάζεται. Εμπνέει σιγουριά με την κατευθυντικότητα στην ευθεία, ενώ υπό γωνία η πληροφόρηση που σου περνά το μπροστινό σύστημα σου επιτρέπει να επιτεθείς στην είσοδο της στροφής με τη βεβαιότητα ότι το αυτοκίνητο θα αντιδράσει προοδευτικά ακόμη κι όταν ξεπεράσεις το όριο, ανοίγοντας ελαφρώς την τροχιά του.

Δείτε ακόμη: Δοκιμάζουμε τη Mercedes-AMG C43 4MATIC

Μπορείς να τοποθετήσεις τη CLA από την είσοδο εξουδετερώνοντας εκ των προτέρων την πιθανότητα υποστροφής. Γίνεται σχεδόν αυτόματα και με μια απολαυστική φυσικότητα στις διαδοχικές αλλαγές κατεύθυνσης, εκεί που ο μακρύτερος σε σχέση με την A-Class πίσω πρόβολος λειτουργεί σαν εκκρεμές. Στα μεγάλα τόξα όμως, στις καμπές διαρκείας, το αυτοκίνητο κάθεται κάπως νωχελικά πάνω στον εμπρός εξωτερικό τροχό. Και δεν ακούει σε διορθώσεις μέσα στη στροφή με το γκάζι, ούτε και στην έξοδο. To Drift Mode δίνει γωνία στην ουρά και βοηθάει στα θεαματικά πλασαρίσματα, την οποία όμως για να διατηρήσει θέλει θετικό τιμόνι. Στο ανάποδο στέλνει αρκετή ροπή εμπρός και η χαρά… σβήνει. Ο συνδυασμός αποτελεσματικότητας και ευκολίας χειρισμού της default ρύθμισης της μετάδοσης στο πρόγραμμα Race παραμένει αναμφίβολα η ιδανική επιλογή για κανονική γρήγορη οδήγηση και όχι για ανούσιους… “ελιγμούς”.

Γλυκόπικρη αλήθεια

Ο ταχύτερος γύρος έρχεται με χρόνο 1’31”7. Ξεκινήσαμε τη μέτρηση με τα λάστιχα ήδη πιο κοντά στο τέλος παρά στην αρχή της κύκλου χρήσης τους. Και παρόλα αυτά, ολοκληρώσαμε τη διαδικασία με το πέλμα ακόμη σε πολύ καλή κατάσταση, ενδεικτικό της ποιότητας του πλαισίου και της ψαγμένης γεωμετρίας. Ο χρόνος αυτός φέρνει τη νέα CLA ένα ολόκληρο δευτερόλεπτο μπροστά από την προηγούμενη Α45 με τους 380 ίππους, παρά τα κάποια επιπλέον κιλά της και την κατάσταση των ελαστικών (τότε είχαμε μετρήσει με ολοκαίνουρια λάστιχα), επιβεβαιώνοντας την εξέλιξη του είδους. Το σενάριο αυτής της δοκιμής ανέδειξε με τον καλύτερο τρόπο αυτό ακριβώς που μπορεί να κάνει η CLA 45 S εξαιρετικά: Ένα άνετο ταξίδι-αστραπή στην άλλη άκρη της Ελλάδας, δύο τρία γρήγορα σκέλη οδήγησης στην πίστα σε γρήγορο ρυθμό χωρίς να κάνει “κιχ” και επιστροφή Κυριακή βράδυ, για να πας τα παιδιά σχολείο πριν το γραφείο Δευτέρα πρωί. Αλλάζοντας μόνο πρόγραμμα οδήγησης, τίποτα άλλο. Εντάξει, και ρούχα.

ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ: ΦΩΤΕΙΝΗ ΠΙΜΠΑ

AYTO TO ΔΙΑΒΑΣΕΣ

ΠΑΡΑΚΑΛΩ ΠΕΡΙΜΕΝΕΤΕ. ΦΟΡΤΩΝΟΝΤΑΙ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ...