Δοκιμή Porsche Panamera 4 E-Hybrid 470 PS: Concorde

Κάποτε υπήρξε ένα αεροπλάνο που συνδύασε την υπερηχητική ταχύτητα μαχητικού, με τη μεταφορά επιβατών. Έτσι και η Porsche Panamera! Που στρίβει σχεδόν σαν 4θυρη 911 ή «καταπίνει» χιλιόμετρα σε χρόνο dt. Εσύ αποφασίζεις…

  • -
  • -
Ισχύς470 PS
Ροπή650 Nm
Επιτάχυνση 0-100 km/h4,1 sec
Κατανάλωση ενέργειας25,30 kWh/100 km
Μέση κατανάλωση (WLTP)1,0 lt/100km
Εκπομπές CO2 (WLTP)22,0 gr/km
με μια ματιά

Μη σας ξεγελάνε οι πίσω πόρτες, τα 5 + μέτρα μήκους και το βάρος των 2,25 τόνων. Η Porsche Panamera μπορεί μεν να φιλοξενήσει άνετα δύο επιπλέον επιβάτες μέσα σε ένα απόλυτο περιβάλλον ποιότητας, τεχνολογίας και πολυτέλειας, αλλά και να στρίψει σαν sportcar, με τον τρόπο που μόνο η Porsche γνωρίζει τόσο καλά. Ακόμη και στη… βασική, θεωρητικά, εκδοχή της με τους «μόλις» 470 PS, από το Plug-In Hybrid σύστημα κίνησης.

Έχουν περάσει περίπου 15 χρόνια από τότε που η Porsche Panamera ξεκίνησε την εμπορική της πορεία, ως μια πολυτελής «οικογενειακή» πρόταση με σπορ χαρακτηριστικά. Αν και η μάρκα δεν είχε υποστεί ακόμη τη μεταμόρφωση που γνωρίζουμε σήμερα, οι φανατικοί πιστοί δεν… σοκαρίστηκαν τόσο με την ύπαρξη μιας τετράθυρης επιλογής, καθώς είχε προηγηθεί το λανσάρισμα του Cayenne. Και μάλιστα, το δημοφιλές SUV είχε ήδη περάσει στη facelift εκδοχή του, γνωρίζοντας πολύ μεγάλη επιτυχία. Αν και επίσης τετράθυρη, η Panamera στόχευσε σε ένα εντελώς διαφορετικό κοινό συγκριτικά με το SUV. Εκείνους που ζητούσαν ακόμη περισσότερη πολυτέλεια, ακόμη καλύτερη οδική συμπεριφορά, αλλά και ταχύτερες επιδόσεις. Και σήμερα στην τρίτη γενιά της, στηρίζεται στους ίδιους πυλώνες, με μια διαφορά: την ολική κυριαρχία των Plug-In Hybrid εκδόσεων.

Jumbo jet

Χωρίς αμφιβολία, η Porsche Panamera είναι ένα πολύ μεγάλο αυτοκίνητο. Το επιβλητικό εκτόπισμά της μετρά 5.052 mm μήκος, πλάτος 1.937 mm και ύψος μόλις 1.419 mm. To μεταξόνιο δε, βρίσκεται στα 2,95 μέτρα, δημιουργώντας τις προϋποθέσεις για μια άνετη καμπίνα. Οπτικά, η Porsche Panamera υιοθετεί το γενικότερο σχήμα της 911, με τις γραμμές να θυμίζουν έντονα το εμβληματικό σπορ δίθυρο μοντέλο. Φαρδιά, χαμηλή και με αδιαμφισβήτητο DNA από το παρελθόν της μάρκας, δεν το μπερδεύεις με τίποτε άλλο στον δρόμο. Φυσικά στο σύνολο έχουν προστεθεί δύο ακόμη πόρτες, έχει αλλάξει εντελώς η αρχιτεκτονική (μοτέρ εμπρός, χώρος αποσκευών πίσω) και εξυπηρετεί διαφορετικούς σκοπούς. Όμως είναι άξιο αναφοράς πως η γερμανική μάρκα κατάφερε να συνδέσει τα δύο αυτοκίνητα, με το αποτέλεσμα να είναι -στα δικά μας μάτια- πανέμορφο. Το πίσω μέρος με τα ενωμένα φωτιστικά σώματα, τις τέσσερις απολήξεις της εξάτμισης και την αναδυόμενη αεροτομή, επίσης «φωνάζει» Porsche από μακριά.

Coffee, tea?

Μόλις τραβήξεις προς το μέρος σου το χερούλι για να ανοίξεις την πόρτα, η Porsche Panamera σε υποδέχεται σηκώνοντας την αερανάρτηση κατά 5,5 cm για ευκολότερη επιβίβαση στο όχημα. Το κάθισμα βρίσκεται ακριβώς στο σημείο που περιμένεις για αυτοκίνητο της μάρκας, δηλαδή τοποθετημένο χαμηλά, με άριστη γεωμετρία. Το σώμα «κεντράρει» ιδανικά με τα χειριστήρια, ενώ ακόμη και πολύ ψηλοί οδηγοί βολεύονται γρήγορα, βρίσκοντας την ιδανική θέση χωρίς ιδιαίτερη προσπάθεια. Ιδανικό είναι και το τιμόνι, ακριβώς όπως πρέπει: ολοστρόγγυλο, χωρίς να ακολουθεί την περιττή μόδα του flat-bottom, τέλειο πάχος στεφάνης και λίγα χειριστήρια για κάποιες βασικές λειτουργίες.

Στη νεότερη γενιά της, η Panamera έχει λάβει ένα δυνατό τεχνολογικό update, το οποίο αλλάζει αρκετά και τον σχεδιασμό της καμπίνας. Ο πίνακας οργάνων είναι πλέον πλήρως ψηφιακός, με μια καμπυλωτή οθόνη που διαθέτει πολλές επιλογές εξατομίκευσης για να βλέπεις τις πληροφορίες που θες. Υπάρχει μεγάλο εύρος παραμετροποίησης και βέβαια η οθόνη έχει εκπληκτική ευκρίνεια, με αποτέλεσμα να είναι ευδιάκριτη ακόμη και σε έντονη ηλιοφάνεια. Το αναφέρουμε καθώς δεν υπάρχει σκίαστρο από πάνω της και ουσιαστικά, είναι τοποθετημένη στο ταμπλό. Δίπλα της υπάρχει η κεντρική οθόνη αφής των 12,3 ιντσών μέσω της οποίας ελέγχονται όλες οι λειτουργίες του αυτοκινήτου, ενώ υπάρχει προαιρετικά και οθόνη για τον συνοδηγό που τοποθετείται πάνω στο κύριο τμήμα του ταμπλό.

Ο επιλογέας του αυτόματου κιβωτίου βρίσκεται δίπλα στο τιμόνι, όπως συμβαίνει στην Taycan και στη νέα Cayenne, απελευθερώνοντας χώρο από την κεντρική κονσόλα. Ευτυχώς υπάρχουν ανεξάρτητα χειριστήρια για τον κλιματισμό, διευκολύνοντας σημαντικά τον χειρισμό του. Είναι χαρακτηριστικό ότι οι σχεδιαστές μελέτησαν πολύ την εργονομία, καθώς σε προηγούμενες γενιές της, η Panamera απαιτούσε αρκετό χρόνο εξοικείωσης μέχρι να μάθεις τη θέση κάθε κουμπιού. Στο πίσω μέρος συναντάμε δύο ανεξάρτητα καθίσματα, με κονσόλα στο ενδιάμεσο. Η διάταξη είναι τετραθέσια ή 2+2 αν προτιμάτε και οι χώροι από πολύ καλοί, έως… καλοί, ανάλογα το ύψος των εμπρός επιβατών. Ο χώρος για το κεφάλι πάντως καλύπτει ακόμη και ενήλικους που πλησιάζουν τα 2 μέτρα ύψους. Πριν κλείσουμε το χωροταξικό κομμάτι, να πούμε ότι το πορτμπαγκάζ των 430 lt είναι μέτριο για αυτοκίνητο τέτοιου μεγέθους, όμως ευτυχώς συνοδεύεται από πολύ μεγάλο άνοιγμα της πόρτας (η Panamera είναι 5θυρη και όχι 4θυρη όπως μπορεί να νομίζουν πολλοί).

Εκεί που πραγματικά η Porsche δεν έχει αντίπαλο, είναι στον συνδυασμό της σπορ αύρας με την πολυτέλεια. Αν και ξεκάθαρα προσανατολισμένο στην οδήγηση, τα υλικά, η συναρμογή και το γενικότερο vibe σε κάνουν να νιώθεις ότι βρίσκεσαι στο πιο καλοφτιαγμένο αυτοκίνητο του κόσμου. Το δέρμα, οι αλουμινένιες λεπτομέρειες και τα κορυφαία πλαστικά δεν αφήνουν κανένα περιθώριο κριτικής, όπως και το «δέσιμο» μεταξύ τους. Όπου κι αν ακουμπήσεις παίρνεις την αίσθηση του μασίφ, τιμώντας τη γερμανική… εμμονή στην τελειότητα. Εννοείται ότι αν έχεις διάθεση και χρήμα μπορείς να μεταμορφώσεις το εσωτερικό του αυτοκινήτου, με τη λίστα των extra να είναι ατελείωτη. Κλείνοντας να πούμε ότι το αυτοκίνητο δοκιμής ήταν εφοδιασμένο με το πραγματικά πολύ καλό προαιρετικό ηχοσύστημα της Bose, όμως επειδή έχουμε εμπειρία και από το ακόμη ακριβότερο της Burmester που επίσης προσφέρεται, ήταν ό,τι καλύτερο έχουμε ακούσει ποτέ σε αυτοκίνητο. Τώρα, αν αξίζει τα σχεδόν 8.500 ευρώ που κοστίζει, θα το κρίνει ο εκάστοτε αγοραστής…

Sonic boom

Τι κι αν είχαμε στα χέρια μας τη βασική έκδοση; Η Porsche Panamera σοκάρει με τον τρόπο που επιταχύνει, ακόμη και αν δεν επιλέξεις μια από τις κορυφαίες της γκάμας. Η Panamera 4 e-Hybrid χρησιμοποιεί ένα Plug-In Hybrid σύνολο που αποτελείται από έναν turbo V6 βενζινοκινητήρα 2.9 lt με 304 PS και 420 Nm, αλλά και έναν ηλεκτροκινητήρα των 190 PS με 450 Nm. Το τελικό αποτέλεσμα από τον συνδυασμό τους είναι 470 PS με 650 Nm βάσει των ισχυρισμών της Porsche. Και το λέμε αυτό καθώς σε ανεξάρτητες δυναμομετρήσεις που βλέπουμε κατά καιρούς στην Ελλάδα αλλά και το εξωτερικό, τα αποτελέσματα ξεπερνάνε τους 500 PS! Με επιλεγμένο το Sport Chrono Pack, τα 0-100 km/h έρχονται σε 4,1 sec και η τελική ταχύτητα αγγίζει τα 280 km/h. Η εκκίνηση με Launch Control είναι… βίαιη και καταιγιστική, παρά το βάρος των 2,25 τόνων. Παράλληλα το μοτέρ παράγει έναν πολύ ισορροπημένο, μπάσο ήχο που όσο ανεβαίνουν οι στροφές, γίνεται ακόμη πιο μελωδικός, τουλάχιστον με το σπορ σύστημα εξάτμισης που ήταν εφοδιασμένο το αυτοκίνητο δοκιμής.

γλυκά
  • Εμφάνιση
  • Επιδόσεις
  • Οδική συμπεριφορά
  • Πολυτέλεια
  • Ποιότητα κατασκευής
  • Ανάρτηση
  • Ποιότητα κύλισης
  • Τεχνολογία
  • Ηλεκτρική αυτονομία
  • Κατανάλωση
  • Φρένα
  • Πρεστίζ
ξινά
  • Μέτριος χώρος αποσκευών
  • Κόστος προαιρετικού εξοπλισμού
  • Βάρος

Αφού μιλάμε για Plug-In Hybrid, η αμιγώς ηλεκτρική αυτονομία σε πραγματικές συνθήκες βρίσκεται περίπου στα 80 km, με μια πλήρη φόρτιση της μπαταρίας των 25,9 kWh (21,8 kWh net). Αξίζει να σημειωθεί ότι χάρη στην ύπαρξη OBC (On-Board-Charger) των 11 kW, η επαναφόρτιση διαρκεί 2 ώρες και 40 λεπτά σε WallBox αντίστοιχης ισχύος. Και τώρα, ας αναφερθούμε στην κατανάλωση. Η Porsche Panamera 4 e-Hybrid μπορεί να πετύχει ακόμη και καταναλώσεις της τάξεως των 3 lt ανά 100 km, με τακτική φόρτιση της μπαταρίας και δίνοντας προτεραιότητα στην κίνηση με τον ηλεκτροκινητήρα. Τώρα, σε συνθήκες με το Sport Plus πρόγραμμα ενεργοποιημένο και συχνή χρήση της μέγιστης ισχύος, ίσως δείτε και τιμές κάπου στα 16 lt ανά 100 km, όπως ήταν η μέση της δοκιμής μας. Σε φυσιολογική κίνηση και στο ταξίδι, πάντως, διατηρείται άνετα ακόμη και στο φάσμα των 8-9 lt / 100 km, νούμερο πάρα πολύ καλό για τα δεδομένα της συγκεκριμένης κατηγορίας. Τέλος, η κίνηση μόνο με τον ηλεκτροκινητήρα γίνεται πολύ άνετα, χωρίς να νιώθεις ότι το αυτοκίνητο δεν έχει δύναμη. Οι 190 ίπποι του μοτέρ, αλλά κυρίως, τα 450 Nm, τα καταφέρουν πολύ καλά με τα 2.250 κιλά, ακόμη και σε έντονα ανηφορικά κομμάτια.

Cabin crew, prepare for departure

Μπορεί να δείχνει σαν μια μεγάλη, πολυτελής λιμουζίνα, όμως η Panamera είναι πάνω από όλα… Porsche. Σε αντίθεση με την πλειονότητα του ανταγωνισμού, όπου ο ιδιοκτήτης του οχήματος είναι πολύ πιθανό να κάθεται πίσω δεξιά, η Porsche Panamera είναι φτιαγμένη για να την οδηγείς. Το αυτοκίνητο της δοκιμής μας ήταν εφοδιασμένο με την προαιρετική αερανάρτηση Porsche Active Ride. Στοιχίζει αρκετά χρήματα στον προαιρετικό εξοπλισμό, όμως έχει υποδειγματική λειτουργία. Χρησιμοποιεί τεχνολογία δύο θαλάμων και μέσω μιας ηλεκτρονικά ελεγχόμενης υδραυλικής αντλίας έχει τη δυνατότητα να ασκεί δύναμη τόσο στο bound, όσο και στο rebound, μηδενίζοντας το body roll του αμαξώματος. Τι σημαίνει αυτό; Ότι πιέζει περισσότερο τους εξωτερικούς τροχούς για να διατηρείται η ισορροπία και να αποφεύγονται οι κλίσεις στις στροφές. Το σύστημα λειτουργεί έως και τα 13 Hz, δηλαδή μπορεί να αλλάξει ρύθμιση έως και 13 φορές το δευτερόλεπτο, εξασφαλίζοντας ακαριαίες αντιδράσεις με βάση τα real-time δεδομένα. Στην πράξη, η Panamera είναι εκπληκτική σε δρόμο με στροφές και μπορεί να κινηθεί με ακραία υψηλό ρυθμό, όσο βρίσκεται σε πατημένες καμπές ή και σε πιο κλειστές στροφές, αλλά με καλή άσφαλτο.

Το τιμόνι διαθέτει εξαιρετικό βάρος, αίσθηση και ακρίβεια, ενώ το πλαίσιο παρότι πλήρως ραφιναρισμένο, μεταφέρει στο σώμα τις πληροφορίες που ζητά κατά τη σπορ οδήγηση. Όσο η άσφαλτος κρατάει έχει ασύλληπτη πρόσφυση και στρίβει με τρομακτική φόρα. Και μάλιστα δεν υπάρχει ούτε υποψία υποστροφής, παρά το βάρος των 2,25 τόνων που… προσπαθεί να ανοίξει την τροχιά. Σε δρόμο χωρίς τόσο καλό συντελεστή πρόσφυσης ίσως αισθανθείς το βάρος να προσπαθεί να σε παρασύρει ευθεία, αλλά το μόνο που έχεις να κάνεις είναι να το εμπιστευθείς, να επιμείνεις στο γκάζι πιέζοντας λίγο περισσότερο και η τετρακίνηση θα δουλέψει, τραβώντας τη μούρη στο εσωτερικό της στροφής. Τελικά, στην έξοδο θα βρεθείς με τα τέσσερα και το τιμόνι ίσιο ή ακόμη και σε «γυρισμένη» πόζα, με ανάποδο τιμόνι! Το PTV (Porsche Torque Vectoring) έχει εξαιρετική λειτουργία και μοιράζει σωστά τη ροπή, εκμεταλλευόμενο και την τεράστια επιφάνεια των ελαστικών. Το αυτοκίνητο της δοκιμής φορούσε Michelin Pilot Sport S 5 σε ζάντες 21 ιντσών, με διαστάσεις 275/35 εμπρός και 325/30 πίσω. Είναι εντυπωσιακό ένα τόσο μεγάλο και βαρύ αυτοκίνητο να κρατάει τόσο γρήγορο ρυθμό σε δρόμο με στροφές.

Δείτε ακόμη: Οδηγούμε την Porsche Cayenne e-Hybrid 470 PS

Με σύμμαχο και τα φρένα-άγκυρες με τις εξαπίστονες δαγκάνες εμπρός και τετραπίστονες πίσω που δεν κουράζονται ακόμη και σε οριακό ρυθμό, μπορεί εύκολα να κάνει… πλάκα σε καθαρόαιμα σπορ μοντέλα, όταν θα βλέπουν ένα τανκς των 5 μέτρων να τους ακολουθεί καταπόδας. Τέλος, δεν μπορούμε να μην αναφερθούμε στο «έπος» που λέγεται PDK. Το διπλοσύμπλεκτο σασμάν της Porsche καρφώνει τις σχέσεις σε ανεπαίσθητο χρόνο, δίνοντας και μια «κλωτσιά» ύστερα από κάθε αλλαγή. Παίρνει κατέβασμα ακόμη και αν ο δείκτης των στροφών πρόκειται να φτάσει πολύ κοντά στα κόκκινα, ενώ στην εκκίνηση με launch control δεν παρατηρείται το κλασικό πατινάρισμα που βλέπουμε συχνά στα διπλοσύμπλεκτα κιβώτια. Αφήνεις το φρένο, τα γρανάζια τραντάζουν το αμάξωμα και η Panamera εκτινάσσεται μπροστά. Στον αυτοκινητόδρομο εκπλήσσει η ποιότητα κύλισης και σχεδόν σοκάρει με την σταθερότητά της. Μπορεί να ταξιδεύει στην τελική της ταχύτητα και μέσα οι επιβάτες να νομίζουν ότι κινούνται με 140 km/h. Το ίδιο και ο οδηγός…

First class

Η Porsche Panamera πάντα ήταν ένα αυτοκίνητο που στόχευε σε ένα συγκεκριμένο κοινό. Εκείνους που θέλουν ένα τετράθυρο με επιδόσεις και οδική συμπεριφορά sportcar, αλλά και πολυτέλεια λιμουζίνας. Η… αντίφαση αυτή, αλλά και η κορυφαία τεχνολογία που συνοδεύει το αυτοκίνητο, έχει φυσικά το κόστος της. Στην Ελλάδα η Porsche Panamera 4 e-Hybrid ξεκινά από τις 138.500 ευρώ, ενώ είναι πραγματικά πανεύκολο να πλησιάσει ή και να ξεπεράσει τις 200.000 ευρώ, ανάλογα τον προαιρετικό εξοπλισμό που θα προστεθεί στη συνέχεια. Όπως και κάθε δημιούργημα της μάρκας, έτσι και το συγκεκριμένο, δεν ποντάρει στη λογική για να κερδίσει το αγοραστικό κοινό

συμπέρασμα

Η επιλογή μιας Porsche είναι πρώτα απόφαση του συναισθήματος και ύστερα έρχονται τα υπόλοιπα. Αντικειμενικά όμως, η μάρκα φτιάχνει μερικά από τα πιο άρτια και σωστά κατασκευασμένα αυτοκίνητα στον πλανήτη. Εξαιρετική ποιότητα, μοναδική οδική συμπεριφορά, εκπληκτικό tech, καταιγιστικές επιδόσεις και αδιαμφισβήτητο κύρος. Αυτή είναι η Porsche Panamera και όποιος μπορεί, αγοράζει.


ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ: ΕΥΗ ΠΕΡΡΑΚΗ

ΠΑΡΑΚΑΛΩ ΠΕΡΙΜΕΝΕΤΕ. ΦΟΡΤΩΝΟΝΤΑΙ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ...