Δοκιμή Dacia Duster Hybrid 140 PS: Της μεταμορφώσεως
Μόνο το όνομα συνδέει τις προηγούμενες γενιές του Dacia Duster με τη νέα. Και η έκδοση Hybrid με 140 ίππους, αποτελεί μία σημαντική δήλωση για το δημοφιλές SUV.
- -
- -
με μια ματιά
Αν του κρύβαμε τα σήματα, ελάχιστοι θα μάντευαν πως πρόκειται για τη νέα γενιά του Dacia Duster. Άλλαξε, αλλά εξακολουθεί να πρεσβεύει τη φιλοσοφία του πληρέστατου οικογενειακού C-SUV με πολύ καλά στοιχεία value for money και εκτός δρόμου ικανότητες, ακόμη και στις δικίνητες εκδόσεις. Η έκδοση Hybrid 140, αποτελεί τρανή απόδειξη για τη στόχευση της Dacia με το νέο Duster...
Το Dacia Duster καθιερώθηκε ως ένα προσιτό SUV με μεγάλες εκτός δρόμου ικανότητες, σχεδόν σκληροτράχηλο χαρακτήρα για τα δεδομένα των mainstream μοντέλων, που προσφερόταν σε πολύ «τίμια» τιμή, αναλογικά με την πραγματική του αξία. Από εκεί και πέρα όμως, κανείς δεν θα έλεγε ότι διέπρεπε σε τομείς όπως η σχεδίαση, η τεχνολογία και ο χαρακτήρας. Ακόμη και στη δεύτερη γενιά του, η οποία ήταν σαφώς βελτιωμένη συγκριτικά με την πρώτη. Ωστόσο, η τελευταία πέτυχε κάτι σημαντικό: να αποτινάξει τη… ρετσινιά του low budget και να του φορέσει την ταμπέλα της έξυπνης επιλογής, προσφέροντας πολύ καλό value for money αλλά όχι «φθηνή» αίσθηση. Τώρα, η τρίτη γενιά του Duster καρπώνεται όσα πέτυχαν οι προηγούμενες και χτίζει ένα πραγματικά ολοκαίνουργιο κεφάλαιο.
Ισχυρή προσωπικότητα
Η πρώτη ματιά είναι αρκετή προκειμένου να σου δώσει μια ιδέα σχετικά με την πρόοδο που πραγματοποίησε το Dacia Duster στη νεότερη γενιά του. Η φιλοσοφία του «σχεδόν σκληροτράχηλου» SUV αποτυπώνεται πλέον και στη σχεδίαση, με τετράγωνες επιφάνειες και μυώδεις γραμμές που σίγουρα δεν περνούν απαρατήρητα. Στο εμπρός μέρος τα φωτιστικά σώματα με τα LED φώτα ημέρας σε σχήμα ξαπλωτού “Y” δένουν με τη μάσκα, η οποία φιλοξενεί το νέο σήμα που μοιάζει με δύο κρίκους αλυσίδας. Τα μαύρα άβαφα πλαστικά -μεγάλο μέρος των οποίων προέρχονται από ανακυκλωμένα υλικά- τονίζουν τις off-road καταβολές, όπως και οι μεγάλες μπάρες οροφής.
Η Dacia επέλεξε να κινηθεί πολύ πιο δυναμικά στο κομμάτι της αισθητικής και να επικοινωνήσει με μπόλικη εξωστρέφεια την περιπετειώδη πλευρά του C-SUV της. Δεν είναι τυχαίο ότι πολλοί άνθρωποι ενδιαφέρθηκαν να ρωτήσουν περισσότερα για το αυτοκίνητο, ενδεικτικό της εντύπωσης που προκαλεί. Στο κομμάτι των διαστάσεων, έχουμε ένα αμάξωμα μήκους 4,34 m, με πλάτος 1,81 m και ύψος 1,66 m. Η απόσταση από το έδαφος των σχεδόν 21 cm (209 mm) εκτός από ελευθερία κίνησης σε πολύ δύσβατο έδαφος, συμβάλλει και στην επίτευξη της «ζόρικης» εμφάνισης που αναφερόμαστε παραπάνω. Πλαισιώνεται δε και από ζάντες αλουμινίου 18 ιντσών, που σε συνδυασμό με το ψηλό προφίλ των ελαστικών γεμίζουν σωστά τους μεγάλους θόλους.
Παράδειγμα προς μίμηση
Στο εσωτερικό του, το νέο Dacia Duster «παίζει» πάρα πολύ έξυπνα. Η σχεδίαση των επιφανειών αντανακλούν τη φιλοσοφία του αυτοκινήτου, ακριβώς όπως και στο εξωτερικό του, με το ξαπλωμένο “Y” να το συναντάμε σε πολλά σημεία. Οι επιφάνειες αποτελούνται αποκλειστικά και μόνο από σκληρά πλαστικά, ωστόσο έχει γίνει τόσο καλή δουλειά με την αύρα που αποπνέει η καμπίνα, που δεν κάνουν αρνητική εντύπωση. Αντίθετα, ταιριάζουν γάντι με αυτό που δηλώνει το Duster και γίνονται μέρος της προσωπικότητάς του. Στοιχείο που σε κάνει να στραβοκοιτάς κάποια πλαστικά μέτριας ποιότητας που εντοπίζονται σε χαμηλότερα σημεία. Η μεγάλη διαφορά, εκτός της αισθητικής, έρχεται και σε ψηφιακό επίπεδο. Η μεγάλη οθόνη του infotainment των 10,1 ιντσών δεν έχει την παραμικρή σχέση με το μέτριο και απολύτως βασικών δυνατοτήτων συστήματος πολυμέσων που είχε το προηγούμενο μοντέλο. Το Media Nav Live έχει πολύ ωραίο μενού, γρήγορη λειτουργία και όμορφα γραφικά. Υποστηρίζει ασύρματη σύνδεση με Apple CarPlay και Android Auto και διαθέτει πλειάδα πληροφόρησης, όπως και παραμετροποίησης ανάλογα με τις προτιμήσεις.
Δείτε ακόμη: Δοκιμάζουμε το αμιγώς ηλεκτρικό Dacia Spring
Ο ψηφιακός πίνακας οργάνων με οθόνη 7 ιντσών είναι ευκρινής, ευανάγνωστος και διαθέτει αρκετές επιλογές σχετικά με τις πληροφορίες που θα προβάλλει. Δεν διαθέτει ιδιαίτερη παραμετροποίηση, αλλά… μικρό το κακό. Να τονίσουμε ότι η καμπίνα έχει πολλές θήκες για μικροαντικείμενα, πρακτικό ράφι στην κεντρική κονσόλα, ευρύχωρες τσέπες στις εμπρός και πίσω πόρτες, ποτηροθήκες, ένα μεγάλο ντουλαπάκι και κρυφό αποθηκευτικό χώρο κάτω από το υποβραχιόνιο. Παράλληλα υπάρχουν και θύρες USB-C για φόρτιση συσκευών. Η πρακτικότητα δεν θα λείψει από το εσωτερικό του Dacia Duster, ούτε η εργονομία θα αποτελέσει ζήτημα. Όλα βρίσκονται ακριβώς εκεί που περιμένεις. Ο οδηγός έχει μια ιδιαίτερα καλοσχεδιασμένη θέση με προσεγμένη ορατότητα. Το κάθισμα κατεβαίνει χαμηλά, πολύ χαμηλότερα από ότι περιμένεις αρχικά, εκπλήσσοντας ευχάριστα τους ψηλούς οδηγούς. Το μεγάλο καπό με τις έντονες νευρώσεις αποτελεί πάντα μέρος του οπτικού πεδίου, λειτουργώντας θετικά στην οριοθέτηση του αμαξώματος και πολύ γρήγορα το χειρίζεσαι… με τη σκέψη, με το μυαλό να επεξεργάζεται πολύ γρήγορα τη συνάρτηση διαθέσιμου χώρου - διαστάσεων.
Μοναδικό παράπονο που έχουμε από τη θέση οδήγησης είναι η φτωχή υποστήριξη των μηρών, με το έδρανο να είναι σχετικά κοντό και τελικά, να κουράζει τα πόδια σε πολύωρη μετακίνηση. Κατά τα άλλα η στήριξη στα πλαϊνά ικανοποιεί, όπως και ο τρόπος που αγκαλιάζει την πλάτη. Μόνο το κάτω μέρος των εμπρός καθισμάτων θα ξενίσει τους πιο μεγαλόσωμους. Πίσω, τα δεδομένα είναι πολύ καλά. Δύο ενήλικοι κάθονται με πάρα πολύ μεγάλη άνεση, έχοντας πολύ καλό χώρο για τα γόνατα και επαρκή χώρο για το κεφάλι. Ακόμη και τρίτος θα καθίσει χωρίς πρόβλημα χάρη και στο μικρό κεντρικό τούνελ. Ο χώρος αποσκευών διαθέτει ονομαστική χωρητικότητα 513 lt και διπλό πάτωμα, λόγω της μπαταρίας του υβριδικού συστήματος όμως, που βρίσκεται από κάτω, δεν απομένει χώρος για ρεζέρβα, με ό,τι αυτό συνεπάγεται για εκείνους που θέλουν να χρησιμοποιήσουν το Duster σε χωματόδρομους και γενικότερα, διαδρομές εκτός ασφάλτου. Τέλος, τα λαστιχένια πατάκια στο δάπεδο εκτός από όμορφα σε εμφάνιση είναι ανθεκτικά, πλένονται εύκολα για να μη λυπούνται οι επιβάτες να τα λερώσουν και είναι φτιαγμένα από ανακυκλωμένα υλικά, όπως «μαρτυρά» και το χαρακτηριστικό σηματάκι επάνω τους.
Στο μονοπάτι του υβριδισμού
Το νέο Dacia Duster διατίθεται σε εκδόσεις με mild hybrid βενζινοκινητήρα, διπλού καυσίμου LPG-βενζίνης ή full hybrid, όπως το μοντέλο που δοκιμάζουμε σε αυτή την περίπτωση. Πρόκειται για το γνωστό αυτοφορτιζόμενο υβριδικό σύνολο E-Tech του Group Renault με 140 PS συνδυαστικής απόδοσης, με έναν τετρακύλινδρο ατμοσφαιρικό βενζινοκινητήρα 1.6 λίτρων (94 PS και 148 Nm) και έναν ηλεκτροκινητήρα (49 PS και 205 Nm). To κιβώτιο είναι ένα αυτόματο multi-mode που συνεργάζεται καλά με το σύνολο, δίχως να προσφέρει τη χαρακτηριστική αίσθηση πατιναρίσματος των CVT του ανταγωνισμού. Τα καταφέρνει τέλεια στην κατανάλωση καυσίμου, με νούμερα της τάξεως των 4,5 lt ανά 100 km να είναι απολύτως εφικτά στην πόλη και περίπου 6 lt ανά 100 km στο ταξίδι με ταχύτητες 120-130 km/h.
Σε συνδυασμό και με το ρεζερβουάρ των 50 λίτρων η αυτονομία είναι πολύ μεγάλη, προσεγγίζοντας τα 1.000 km εντός πόλης ή περίπου 850 km στον αυτοκινητόδρομο. Ωστόσο η χαμηλή ισχύς του βενζινοκινητήρα αναμένεται να προβληματίσει στο ταξίδι, σε ανηφορικά κομμάτια αυτοκινητόδρομου. Όταν αδειάσει η μπαταρία και ο ηλεκτροκινητήρας σταματήσει να υποβοηθά στην κίνηση του οχήματος, τότε ο οδηγός θα αναγκαστεί να ρίξει την ταχύτητά του καθώς η διαθέσιμη δύναμη δεν επαρκεί για να κρατήσει 130 km/h στην ανηφόρα. Προσέξτε όμως: δεν αφορά όλες τις ανηφόρες των αυτοκινητοδρόμων, παρά μόνο τα παρατεταμένα, έντονα ανηφορικά κομμάτια (1-2 km και άνω) που θα αδειάσει εντελώς το απόθεμα της μπαταρίας και συνήθως, με φορτωμένο το αυτοκίνητο. Οι επιδόσεις που ανακοινώνει το εργοστάσιο είναι αρκετά καλές δεδομένου του χαρακτήρα της κατασκευής, με 0-100 km/h σε 10,1 sec και τελική ταχύτητα 170 km/h.
Δείτε ακόμη: Δοκιμάζουμε το νέο Dacia Duster 1.0 LPG
Ώριμη προσέγγιση
Η οδική συμπεριφορά του νέου Dacia Duster έχει φτάσει πλέον σε ένα πάρα πολύ καλό επίπεδο. Η full hybrid έκδοση E-Tech διαθέτει γόνατα McPherson στον εμπρός άξονα και ημιάκαμπτο άξονα πίσω, με τη ρύθμιση να προσφέρει πολύ καλή άνεση στην άσφαλτο, αλλά και συγκρατημένες κλίσεις του αμαξώματος στις στροφές. Το μεγάλο προφίλ των ελαστικών (215/60 σε ζάντα 18 ιντσών) βοηθάει στην απορρόφηση των κραδασμών και μόνο μεγάλες κακοτεχνίες ίσως διαταράξουν την ησυχία στην καμπίνα. Το τιμόνι προσφέρει πλέον καλύτερη ακρίβεια στα χέρια του οδηγού χωρίς την έντονη ασάφεια των προηγούμενων Duster και τα φρένα με αεριζόμενους δίσκους εμπρός και συμπαγείς δίσκους πίσω (μόνο σε εκδόσεις με ηλεκτρικό χειρόφρενο, αλλιώς ταμπούρα), τα καταφέρνουν πολύ καλά, έχοντας και ένα καλό σε αίσθηση πεντάλ.
γλυκά
- Εμφάνιση
- Κατανάλωση
- Αυτονομία
- Χώροι
- Πρακτικότητα
- Άνεση
- Μηδενικά τέλη
- Απόσταση από το έδαφος
- Θέση οδήγησης
- Ορατότητα
- Χαρακτήρας
- Τεχνολογία
- Εξοπλισμός
ξiνά
- Μικρό έδρανο καθίσματος
- Αεροδυναμικοί θόρυβοι
- Ισχύς βενζινοκινητήρα
- Έλλειψη ρεζέρβας
Η ποιότητα κύλισης έχει επίσης αναβαθμιστεί, με περιορισμένο θόρυβο από την κύλιση. Από τα 110 km/h και άνω όμως, θα παρατηρηθούν αεροδυναμικοί θόρυβοι. Το πολύ καλό στοιχείο του νέου Dacia Duster, εντοπίζεται στον έλεγχο του αμαξώματος. Ακόμη και απότομη αλλαγή κατεύθυνσης δεν θα προκαλέσει την έντονη φόρτιση του εμπρός εξωτερικού τροχού, άρα και τις τάσεις υποστροφής. Το πλαίσιο ισορροπεί καλά και προσφέρει πολύ υψηλό περιθώριο πρόσφυσης, υποστηρίζοντας και τη δυνατότητα διατήρησης ενός πιο γρήγορου ρυθμού σε δρόμο με στροφές, αν κάποιος το ζητήσει. Δεν είναι σε καμία περίπτωση σπορ αλλά δεν θα πει και «όχι», με τον τρόπο που θα έλεγε η προηγούμενη γενιά. Εκτός δρόμου τώρα, το full hybrid μοντέλο δεν προσφέρεται με τετρακίνηση, ενώ δεν υπάρχει ούτε ρεζέρβα. Έχοντας αυτά τα δύο υπόψη, θα πρέπει να υπάρχει σύνεση και… αμυντική στάση. Πάντως με τα 209 mm απόστασης από το έδαφος και το 60άρι προφίλ στα λάστιχα, θα περάσει από εμπόδια που άλλα C-SUV έβαζαν αμέσως όπισθεν, ακόμη και με κίνηση μόνο στον εμπρός άξονα.
Στα ίσια
Στις προηγούμενες γενιές του Dacia Duster, δυσκολευόμασταν να κατανοήσουμε την επιλογή των μη τετρακίνητων εκδόσεων. Το βλέπαμε περισσότερο ως το προσιτό μοντέλο που θα επιλέξει κάποιος αν αναζητά off-road SUV με λογική τιμή. Αν ήθελε δικίνητο SUV για mainstream χρήση, υπήρχαν κι άλλες προτάσεις. Στην τρίτη γενιά, αυτό αλλάζει. Πλέον δεν χρειάζεται να ψάχνεις 4x4 SUV για να κοιτάξεις ένα Dacia Duster. Αξίζει να βρίσκεται στη λίστα όποιου αναζητά C-SUV, είτε τον ενδιαφέρουν οι εκτός δρόμου ικανότητες, είτε όχι. Παράλληλα έχει την προσωπικότητα, την τεχνολογία και τα χαρακτηριστικά για να υποστηρίξει πλήρως μια υψηλότερη τιμή αγοράς, όπως αυτή της full hybrid E-Tech έκδοσης που δοκιμάσαμε. Και μιας και αναφερθήκαμε σε αυτή, το υβριδικό Dacia Duster Hybrid 140 στοιχίζει από 28.890 ευρώ για την πληρέστατη έκδοση Expression και ανεβαίνει στις 30.990 ευρώ για την κορυφαία έκδοση Journey της δοκιμής.
συμπέρασμα
Έχοντας ξεπεράσει τη φάση όπου το επέλεγαν μόνο όσοι ήθελαν εκτός δρόμου ικανότητες σε χαμηλή τιμή, το νέο Dacia Duster συστήνεται εκ νέου στην αγορά ως ένα πολύ πιο ολοκληρωμένο αυτοκίνητο με τεχνολογία και προσωπικότητα. Η υβριδική έκδοση των 140 ίππων απευθύνεται σε εκείνους που ζητούν τους χώρους, την εμφάνιση και τη λογική τιμή (απέναντι στον full hybrid ανταγωνισμό) κυκλοφορώντας κυρίως εντός πόλης, για να εκμεταλλεύονται πλήρως την οικονομία του συνόλου E-Tech, αλλά και να μην παρατηρούν συχνά την έλλειψη δύναμης στις υψηλότερες ταχύτητες. Ένα πραγματικά καλό SUV που θα ανταποκριθεί σε κάθε οικογενειακή πρόκληση!