Δοκιμή Skoda Kodiaq 1.5 TSI 150 PS DSG7: Οικογενειάρχης πολυτελείας

Πατώντας πάνω στα στοιχεία που του χάρισαν τον τίτλο του best-seller, το 2ης γενιάς μεγάλο SUV της Skoda έρχεται για να κυριαρχήσει για ακόμη μία φορά.

  • -
  • -
Ισχύς150 PS
Ροπή250 Nm
Επιτάχυνση 0-100 km/h9,7 sec
Μέση κατανάλωση (WLTP)6,0 lt/100km
Εκπομπές CO2 (WLTP)136,0 gr/km
με μια ματιά
Το νέο Kodiaq έρχεται μεγαλύτερο, πιο άνετο και πιο τεχνολογικά προηγμένο από ποτέ για να κατακτήσει ξανά την D-SUV κατηγορία με έναν φρέσκο αέρα πολυτέλειας.

Το Kodiaq μέσα σε χρόνο «ντε-τε» κατάφερε να γίνει ένα από τα πιο επιτυχημένα μοντέλα της Skoda χάρη στην απλή αλλά άκρως θαυματουργή συνταγή του. Η value for money φιλοσοφία του μαζί με τους αδιανόητους χώρους που περισσότερο έφερναν σε διαμέρισμα απ’ ότι σε αυτοκίνητο, ήταν τα σημεία-κλειδιά. Προσθέστε τώρα και μία ευρεία γκάμα κινητήριων συνόλων και κάπως έτσι δημιουργείται μία σίγουρη εμπορική πορεία.

Όλα τα παραπάνω όμως μεταφράζονται και σε υψηλές προσδοκίες για το αυτοκίνητο που θα το διαδεχθεί. Μπορεί η 2η γενιά του τσέχικου οικογενειακού SUV να ανταποκριθεί στον υψηλό πήχη που έχει τεθεί; Το πλήρωμα του χρόνου έφτασε και αφού είχαμε μία σύντομη πρώτη γνωριμία με το νέο Kodiaq στην πανελλαδική του παρουσίαση, τώρα σειρά έχει μία εξαντλητική δοκιμή, σε πληθώρα τερέν. Το οδηγούμε στη βασική έκδοση μεν, με πλούσιο εξοπλισμό δε και το ήπια υβριδικό σύνολο βενζίνης 1.5 eTSI κάτω από το καπό, των 150 ίππων.

1

Friendly menace

Η πρώτη γενιά εμφανισιακά είχε ως κύριο στόχο τον διαχωρισμό της από τη γκάμα ως η αδιαμφησβήτη ναυαρχίδα. Περνώντας στο νέο Kodiaq βλέπουμε μία εξέλιξη των γνώριμων σχεδιαστικών στοιχείων, εμπλουτισμένα με μία premium αύρα και μία δόση περίσσιας επιβλητικότητας. Βασισμένο στο ίδιο πάτωμα που πατά και το νέο Tiguan (MQB Evo), το τσέχικο D-SUV έχει μεγαλώσει ελαφρώς φτάνοντας τα 4.758 mm σε μήκος, ενώ ταυτόχρονα έχει καταφέρει να έχει αεροδυναμικό συντελεστή 0,28Cd. Τιμή εξαιρετική για τα δεδομένα της κατηγορίας.

2

Εφαρμόζει τη νέα σχεδιαστική γλώσσα της μάρκας, που ακούει στο όνομα «Modern Solid». Οι πιο τετραγωνισμένοι θόλοι των τροχών, οι οποίοι μάλιστα  κρύβουν ζάντες διάστασης έως και 20 ιντσών (όπως και στο αυτοκίνητο της δοκιμής), δημιουργούν ένα ιδιαίτερα δυναμικό προφίλ. Την ίδια ώρα, στο εμπρός μέρος τα νέα φωτιστικά σώματα τεχνολογίας LED Matrix προσδίδουν σύγχρονη εικόνα, εκτός από το προφανές όφελος της ορατότητας κατά τη βραδινή οδήγηση. Μία πινελιά μοντερνισμού είναι η μπάρα φωτός LED που διασχίζει την κλασική μάσκα, η οποία αναμειγνύει ένα γνώριμο χαρακτηριστικό με τη σύγχρονη τεχνολογία. Το ίδιο εντυπωσιακό όμως είναι και το πίσω μέρος, το οποίο διατηρεί μία ορθογώνια μορφολογία, με τις ακμές να προσδίδουν χαρακτήρα και αντίστοιχα δυναμικό design. Πλέον, τα πίσω φωτιστικά σώματα τεχνολογίας LED ενώνονται και αυτά μέσω μίας μπάρας, ενώ ανάμεσα τους βρίσκουμε το όνομα της μάρκας ολογράφως. Στοιχείο που βοηθά στην ενίσχυση της premium πλευράς του χαρακτήρα του νέου μοντέλου, ενώ την ίδια επίδραση στη συνολική εικόνα έχει και η ελαφρώς κεκλιμένη οροφή στο πίσω μέρος. Ο τρόπος που πέφτει μετά την τρίτη κολώνα μέχρι και το πίσω τελείωμα, καταφέρνει να κάνει ακόμη πιο φρέσκο το προφίλ του Kodiaq, χωρίς να χάνει πόντους επιβλητικότητας.

7

Premium Family Hauler

Συνήθως, οι Αμερικανοί χρησιμοποιούν την έκφραση «Family Hauler» για τα ευρύχωρα MPV που τόσο αγαπούν. Μία άκρως πρακτική κατηγορία οχημάτων που αφανίστηκε από τη Γηραιά Ήπειρο λόγω της υπερβολικής λατρείας των ευρωπαϊκών αγορών προς τα SUV. Το Kodiaq όμως αποτελεί μία από τις ελάχιστες περιπτώσεις σήμερα, που συνδυάζει στον τέλειο βαθμό την άνεση, τους χώρους και την πρακτικότητα ενός MPV, με τα crossover χαρακτηριστικά που τόσο λαχταράμε…

4

Κι αν πριν είχαμε ένα άνετο SUV που ισορροπούσε ιδανικά ανάμεσα στον VFM χαρακτήρα και την ποιότητα, τώρα έχουμε ένα πραγματικό «Premium Family Hauler». Μεγαλύτερο, πιο ευρύχωρο και ταυτόχρονα με μία έξτρα δόση πολυτέλειας που αναβαθμίζει την όλη εμπειρία. Με τους χώρους για πραγματικά ολόκληρη την οικογένεια -συμπεριλαμβανομένου και του σκύλου- σε πρώτο πλάνο, το D-SUV των Τσέχων αποτελεί επιτομή ανάδειξης των τεχνολογιών τελευταίας γενιάς. Το πρώτο στοιχείο που τραβάει το βλέμμα είναι η νέα μεγάλη οθόνη αφής των 12,9 ιντσών που βρίσκεται στην κεντρική κονσόλα. Διαθέτει όλα τα απαραίτητα εφόδια συνδεσιμότητας, όπως ασύρματη σύνδεση με Apple CarPlay και Android Auto, ενώ πραγματοποιεί και το επόμενο βήμα διαθέτοντας ενσωματωμένη την AI τεχνολογία του ChatGPT.

5

Το προηγμένο ψηφιακό περιβάλλον συμπληρώνουν στοιχεία όπως το Head-Up Display των 10,25 ιντσών, ενώ την παράσταση κλέβουν τα νέα Skoda Smart Dials. Αναφερόμαστε στους τρεις πολυλειτουργικούς διακόπτες που βρίσκονται κάτω από την κεντρική οθόνη και συνοδεύονται από μία μικρή οθόνη διαμέτρου 32 mm. Πατώντας αλλάζει η λειτουργία που θέλετε να ρυθμίσετε και στη συνέχεια απλά περιστρέφετε. Εκτός του ότι αυξάνουν το digital στοιχείο στην καμπίνα του νέου Kodiaq, ταυτόχρονα απλοποιούν μία σειρά λειτουργιών και απελευθερώνουν περισσότερο αποθηκευτικό χώρο για τους επιβάτες. Οι δύο ακριανοί είναι υπεύθυνοι για τη θερμοκρασία του κλιματισμού και τον έλεγχο των θερμαινόμενων και αεριζόμενων καθισμάτων, ενώ ο μεσαίος μπορεί να εναλλάσσεται ανάμεσα σε έως και 4 διαφορετικές λειτουργίες όπως είναι η ένταση του κλιματιστικού ή του ήχου, τα προγράμματα οδήγησης ή έτοιμες επιλογές του έξυπνου κλιματισμού. Τόσο αυτοί, όσο και όλα τα υπόλοιπα υλικά που έχουν χρησιμοποιηθεί αντικατοπτρίζουν την πολυτελή νότα στην οποία ήθελαν να πατήσουν οι μηχανικοί της μάρκας όταν δημιουργούσαν αυτή τη δεύτερη γενιάς της ναυαρχίδας τους. Μαλακές και προσεγμένες επιφάνειες συντελούν τη συντριπτική πλειοψηφία, ενώ η συναρμογή δεν αφήνει περιθώρια αμφισβήτησης.

6

Από πλευράς χώρων, το Kodiaq, όπως είπαμε και παραπάνω δικαιολογημένα θεωρείται ο... βασιλιάς της κατηγορίας. Χάρη στο μεταξόνιο των 2.791 mm, ο χώρος για τα γόνατα στη δεύτερη σειρά καθισμάτων είναι λες και έχει κατασκευαστεί για την εθνική μπάσκετ. Το πορτμπαγκάζ θέτει νέα στάνταρ στο segment, καθώς φτάνει έως και τα 910 lt με την 5θέσια διάταξη και έως 845 lt στην 7θέσια. Φυσικά, δεν λείπουν και όλα τα Simply Clever στοιχεία που έχουμε γνωρίσει στα μοντέλα της Skoda, όπως η θήκη για ομπρέλα στην πόρτα, ξύστρα πάγου στο πορτάκι του ντεπόζιτου, σετ καθαρισμού των οθονών, συρόμενα καθίσματα στη δεύτερη σειρά επιβατών, ασύρματη φόρτιση 15 W για δύο smartphones και ένα ευέλικτο αξεσουάρ για τον χώρο αποσκευών για να διατηρούνται τακτοποιημένες οι αποσκευές.

7

Με τις τάσεις των καιρών

Όπως και όλα τα μοντέλα γύρω του, έτσι και το νέο Kodiaq ενστερνίζεται σε μεγάλο βαθμό τον υβριδισμό και έρχεται πλέον με μία αναβαθμισμένη και πιο αποδοτική γκάμα κινητήρων. Από τη βασική κιόλας έκδοση που έχουμε στα χέρια μας, χρησιμοποιεί έναν τετρακύλινδρο υπερτροφοδοτούμενο βενζινοκινητήρα 1.5 TSI, «ενισχυμένο» με mild hybrid τεχνολογία. Λειτουργεί σε κύκλο Miller, έχει τουρμπίνα μεταβλητής γεωμετρίας και βελτιωμένο σύστημα απενεργοποίησης των δύο κυλίνδρων σε συνθήκες χαμηλού φορτίου (ACT+), χαρίζοντας έτσι ακόμη περισσότερη οικονομία στο επιβλητικό SUV. Η απόδοση φτάνει τους 150 ίππους και τα 250 Nm ροπή, ενώ χάρη στο συνδυασμό με το αυτόματο κιβώτιο DSG των 7 σχέσεων, τα πρώτα 100 km/h από στάση έρχονται σε 9,7 sec, ενώ η τελική αγγίζει τα 207 km/h. Νούμερα σεβαστά δεδομένου του μεγέθους του αυτοκινήτου, ενώ αν κάποιος θέλει το κάτι παραπάνω μπορεί να στραφεί στις ισχυρότερες plug-in hybrid ή diesel εκδόσεις.

 

3

Από πλευράς κατανάλωσης τώρα, ο κατασκευαστής δηλώνει 6 lt/100km. Τιμή αρκετά αισιόδοξη θα λέγαμε με το trip computer εντός αστικού δικτύου να δείχνει γύρω στα 8 lt/100km, υπό πίεση να ξεπερνά τα 9 lt/100km και μόνο σε συνθήκες ταξιδιού να πέφτει κοντά στα 7 lt/100km. Νούμερα που απέχουν μεν από τις δηλώσεις των Τσέχων, αλλά είναι απόλυτα ευκαταφρόνητα κοιτώντας τα δεδομένα.

Σαν λειτουργία τώρα, το συγκεκριμένο σύνολο φαίνεται πιο ραφιναρισμένο σε σχέση με το 150άρι της προηγούμενης γενιάς. Το ήπια υβριδικό σύστημα σίγουρα βοηθάει σε αυτό, ενώ νέο καλιμπράρισμα μοιάζει να έχει και το κιβώτιο διπλού συμπλέκτη καθώς έχουν βελτιωθεί σημαντικά οι ενοχλητικές τάσεις πατιναρίσματος που βλέπαμε στις χαμηλές ταχύτητες. Σε ανοιχτό δρόμο θα κρατήσει εύκολα μία υψηλή μέση ωριαία, αν και οι επιταχύνσεις όσο ανεβαίνουν τα χιλιόμετρα γίνονται πιο νωχελικές, όπως είναι λογικό άλλωστε.

8

Με γνώμονα την άνεση

Οδηγικά τώρα, η εκδοχή του μοντέλου που είχαμε στα χέρια μας έφερε όλα τα καλούδια του καταλόγου που της χαρίζουν έναν όσο το δυνατόν πιο δυναμικό χαρακτήρα. Εξοπλισμένη με τους μεγάλους τροχούς των 20 ιντσών και κυρίως με το πακέτο Performance που προσφέρει το Dynamic Chassis Control και τη μεταβλητή κρεμαγιέρα, είχε όλα τα εφόδια για να αναδείξει τον πολυσχιδή χαρακτήρα στον οποίο στόχευαν οι μηχανικοί.

γλυκά

Εμφάνιση

Ποιότητα κατασκευής

Τεχνολογίες

Χώροι

Πρακτικότητα

Οδική συμπεριφορά

ξινά

Αρχική τιμή

Χαμηλό προφίλ ελαστικών με τους τροχούς των 20’’

Με τις αναρτήσεις (γόνατα McPherson εμπρός και πολλαπλοί σύνδεσμοι πίσω) στην πιο μαλακή ρύθμιση, το Kodiaq έχει την άνεση ως πρωταρχικό στόχο. Θα γύρει περισσότερο στις στροφές, αλλά ποτέ ανησυχητικά και θα προσπαθήσει να σιδερώσει την οποιαδήποτε ανωμαλία του οδοστρώματος θέλοντας να διατηρήσει την ηρεμία εντός της καμπίνας. Μοναδικό τροχοπέδη σε αυτή του την προσπάθεια ήταν τα ελαστικά με το χαμηλό προφίλ. Κάτι που σημαίνει πως με ένα σετ τροχών 18 ή 19 ιντσών, τα επίπεδα άνεσης θα αυξάνονταν ακόμη περισσότερο. Σε εκτός δρόμου περιβάλλοντα, τα όρια θέτονται και πάλι από τα ελαστικά και την έλλειψη τετρακίνησης, επιτρέποντας έτσι στο συγκεκριμένο Kodiaq να κινηθεί μόνο σε βατούς χωματόδρομους με άνεση και χωρίς δράματα.

9

Εντός ασφάλτου τώρα και με την ανάρτηση στην πιο σπορ λειτουργία της, το αυτοκίνητο δείχνει πιο δεμένο και στιβαρό, ενώ η κοντή κρεμαγιέρα το χαρίζει μία ζωντάνια στην είσοδο της στροφής που θυμίζει τον προκάτοχο του. Δεν θα βάλει φωτιά στην άσφαλτο, ούτε θα ανταγωνιστεί μικρά GTI στον επαρχιακό, αλλά δεδομένου του μεγέθους της κατασκευής, ελέγχει τον όγκο και το βάρος του εξαίρετα. Σε γενικές γραμμές δείχνει πιο ώριμο και πιο εξευγενισμένο από τον προκάτοχο του, στοιχείο που ενισχύει την premium πτυχή του χαρακτήρα του. Τα φρένα έχουν ικανοποιητική αίσθηση αλλά και ισχύ, επιβραδύνοντας πειστικά το αμάξωμα των 1,6+ τόνων.

Τέλος, εκεί που το νέο SUV αριστεύει, είναι στον ανοιχτό δρόμο. Το στοιχείο που πραγματικά ξεχωρίζει είναι η υποδειγματική ποιότητα κύλισης. Πρόκειται για έναν από τους καλύτερους «χιλιομετροφάγους» της σημερινής αγοράς. Με μηδαμινό θόρυβο να περνά στην καμπίνα και την ανάρτηση να φιλτράρει σαν μαγικό χαλί τις ανωμαλίες του εθνικού δικτύου, μπορείς να κινείσαι με το adaptive cruise control «κλειδωμένο» στα 150 km/h και όλοι οι επιβάτες να κοιμούνται στο εσωτερικό λες και βρίσκονται στην άνεση του σαλονιού τους. Ένα χαρακτηριστικό εξαιρετικά σημαντικό για το συγκεκριμένο είδος κατασκευής, το οποίο μάλιστα θα είναι και ο λόγος που πολλοί θα το προτιμήσουν.

συμπέρασμα

Όταν έχεις ένα αυτοκίνητο που έχει βρει τη «μαγική συνταγή», η αλλαγή γενιάς μπορεί να αποτελέσει μία αγχωτική διαδικασία για τον κατασκευαστή. Σίγουρα θέλει και πρέπει να εξελίξει το προϊόν του, αλλά ταυτόχρονα δεν θέλει και να χάσει ή να χαλάσει τα στοιχεία που το έκαναν αγαπητό στο κοινό. Με αυτή τη λογική λοιπόν, οι μηχανικοί της Skoda κινήθηκαν μαεστρικά, δημιουργώντας έναν επάξιο συνεχιστή για την κληρονομιά του ονόματος Kodiaq. Διατηρώντας όλα τα πλεονεκτήματα της πρώτης γενιάς και ενισχύοντας τις πτυχές που ζητούσε το κοινό αλλά και η εποχή, έφτιαξαν ένα αυτοκίνητο που συνεχίζει να βάζει τα γυαλιά στον ανταγωνισμό από πλευράς άνεσης και χώρων, ενώ παράλληλα αναβάθμισε τον τομέα της πολυτέλειας. Μόνο αρνητικό, η σημαντικά αυξημένη τιμή απόκτηση με το νέο μοντέλο να ξεκινά πλέον από τις 38.300 ευρώ. Με μία πρώτη ματιά η άνοδος μοιάζει μεγάλη, αλλά κοιτώντας την ουσία, το νέο Kodiaq δικαιολογεί και με το παραπάνω το κόστος κτήσης.

ΠΑΡΑΚΑΛΩ ΠΕΡΙΜΕΝΕΤΕ. ΦΟΡΤΩΝΟΝΤΑΙ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ...