Δοκιμή Honda ZR-V e:HEV 184 PS: Midfielder
Με το νέο CR-V να μεγαλώνει, το χάσμα με το HR-V δεν μπορούσε να μείνει ακάλυπτο. Η «γέφυρα» ονομάζεται Honda ZR-V και φυσικά, είναι προικισμένη με όλα τα γνήσια χαρακτηριστικά της μάρκας!
- -
- -
με μια ματιά
Το αποδοτικό υβριδικό σύστημα με τους 184 ίππους συνδυάζεται με την πολύ καλή οδική συμπεριφορά. Το Honda ZR-V έχει διττή προσωπικότητα, αλλά και πολλά ακόμη χαρακτηριστικά που το καθιστούν μια εξαιρετικά ολοκληρωμένη πρόταση στο ανταγωνιστικό πεδίο των οικογενειακών SUV.
Πολύ πριν γίνουν μόδα, η Honda είχε επενδύσει στα SUV με σημαντικά μοντέλα που εξελίχθηκαν σε εμπορικές επιτυχίες. Αναφερόμαστε φυσικά στο HR-V, ένα αυτοκίνητο που στην εποχή του ήταν πολύ κοντά σε αυτό που σήμερα ονομάζουμε “B-SUV” ή και… crossover, αλλά και στο CR-V, το «οικογενειακό SUV» εκείνων των καιρών. Σήμερα τα συγκεκριμένα μοντέλα εξακολουθούν να αποτελούν μέρος της γκάμας της ιαπωνικής εταιρείας, με σημαντικά διαφοροποιημένο χαρακτήρα, όπως επιτάσσουν οι σύγχρονοι καιροί. Ωστόσο, έχει προκύψει ένα κενό ανάμεσά τους, λόγω του μεγάλου χάσματος στις διαστάσεις των αμαξωμάτων. Και σε αυτό ακριβώς το σημείο έρχεται για να τοποθετηθεί το νέο ZR-V, ένα αυτοκίνητο που έχει πολύ σκληρό ανταγωνισμό να αντιμετωπίσει, αλλά και πολλά εφόδια για να σταθεί επάξια στη μάχη.
Family friendly
Με μήκος στα 4,57 μέτρα, το Honda ZR-V μπορεί να θεωρηθεί ένα μεγάλο C-SUV ή ένα μικρό D-SUV. Η ιαπωνική μάρκα προτιμά το δεύτερο σενάριο, ως ένα μοντέλο το οποίο δανείζεται πολλά στοιχεία από το Civic, το οποίο επίσης το εντάσσουν στο Segment D. Όπως κι αν χαρακτηρίζεται, το ZR-V υιοθετεί οικογενειακές αναλογίες και βρίσκεται στο κέντρο του ανταγωνισμού. Σε επίπεδο εξωτερικής εμφάνισης έχει γνήσια Honda χαρακτηριστικά, δηλαδή ένα ομοιογενές συνολικό σχέδιο χωρίς εξάρσεις, όντας εύπεπτο από όλες τις γωνίες που θα το κοιτάξεις. Οι 18άρες ζάντες (στάνταρ σε όλες τις εκδόσεις, με διαφορετικά σχέδια) τονίζουν τα σπορτίφ στοιχεία του μοντέλου, ενώ και οι δύο πραγματικές απολήξεις της εξάτμισης πίσω έρχονται για να ισορροπήσουν την κακόγουστη μόδα με τα ψεύτικα διακοσμητικά που απλώς θυμίζουν εξάτμιση και στην πραγματικότητα, δεν είναι.
Πιστό στο δόγμα Honda
Μπαίνοντας στο εσωτερικό, αντιλαμβάνεσαι αμέσως ότι το DNA της Honda παραμένει ανεπηρέαστο από το πέρασμα των χρόνων. Τι σημαίνει αυτό; Υψηλή ποιότητα υλικών, άριστη συναρμογή, σχεδόν αψεγάδιαστη εργονομία και χωρίς περιττά στοιχεία εντυπωσιασμού. Η λειτουργικότητα είναι πάνω από όλα, με πρακτικές θήκες σε διάφορα σημεία της καμπίνας και φυσικά χειριστήρια για πολλές βασικές λειτουργίες, προσφέροντας πόντους ευχρηστίας στην καθημερινότητα. Πολύ μεγάλο μέρος από την καμπίνα του Honda ZR-V προέρχεται από το Civic, άρα η εικόνα με το κυψελοειδές πλέγμα που καμουφλάρει τους αεραγωγούς είναι γνώριμη.
Ψηλότερα υπάρχει μια οθόνη αφής 9 ιντσών που φιλοξενεί το σύστημα πολυμέσων Honda Connect. Από τη μια οι λειτουργίες που ενσωματώνει είναι σύγχρονες, όπως η ασύρματη σύνδεση με Apple CarPlay, από την άλλη τα γραφικά του συστήματος είναι πλέον κάπως ξεπερασμένα σε εμφάνιση. Το θετικό είναι ότι η οθόνη καλύπτεται από μια ματ επιφάνεια που δύσκολα γεμίζει δαχτυλιές και σκόνη, ενώ έχει και αρκετά καλή ευκρίνεια. Αντίστοιχα, ο πλήρως ψηφιακός πίνακας οργάνων των 10,2 ιντσών (μόνο στην κορυφαία έκδοση Advance, μερικώς ψηφιακός πίνακας οργάνων 7 ιντσών στις υπόλοιπες) είναι μεν όμορφος και προσφέρει πολλές πληροφορίες, όμως έχει ελάχιστες επιλογές εξατομίκευσης για να τον φέρει ο οδηγός στα μέτρα του.
Στο σημαντικό κομμάτι των χώρων, το Honda ZR-V προσφέρει πολύ άνετη φιλοξενία για τέσσερις ενήλικες. Ο χώρος για τα γόνατα είναι μεγάλος το δάπεδο επίπεδο χωρίς ογκώδες κεντρικό τούνελ, όμως ο αέρας για τα κεφάλια των πίσω θα κριθεί οριακός για ψηλούς επιβάτες, τουλάχιστον σε αυτοκίνητα όπως αυτό της δοκιμής μας με την πανοραμική ηλιοροφή. Πιο πίσω, το πορτμπαγκάζ των 390 λίτρων είναι μάλλον μικρό για ένα D-SUV, όμως προς υπεράσπιση της εταιρείας, ο χώρος είναι μετρημένος με βάση το πιο αυστηρό πρότυπο VDA και όχι με τις πιο ελαστικές μεθόδους που χρησιμοποιούν άλλοι κατασκευαστές, όπου και προκύπτουν τεράστια -στα χαρτιά- πορτμπαγκάζ χωρίς να ανταποκρίνονται στην πραγματικότητα.
Κλείνοντας την παρένθεση για τον χώρο αποσκευών, αξίζει ιδιαίτερη αναφορά στον εξοπλισμό του Honda ZR-V. Στην έκδοση της δοκιμής (Advance) περιλαμβάνονται στοιχεία όπως ηχοσύστημα εξαιρετικής απόδοσης της Bose με 12 ηχεία, ψηφιακός πίνακας οργάνων, δερμάτινα καθίσματα με ηλεκτρικές ρυθμίσεις εμπρός και μνήμες, πανοραμική ηλιοροφή, θερμαινόμενα καθίσματα εμπρός-πίσω, θερμαινόμενο τιμόνι, Head-Up Display και πολλά ακόμη που αποδεικνύουν ότι η Honda δίνει μια πραγματικά premium εμπειρία χρήσης. Αυτά τα χαρακτηριστικά μπορεί να τα συναντάμε μόνο στην κορυφαία έκδοση, όμως ο εξοπλισμός είναι πληρέστατος ακόμη και από τη βασική Elegance.
Υβριδικά μαθηματικά
Αν και πλέον τα περισσότερα SUV ενσωματώνουν κάποιου είδους υβριδική τεχνολογία, η Honda έχει βρει τον τρόπο να προσφέρει όσο το δυνατόν περισσότερα, με τις λιγότερες παραχωρήσεις. Το σύστημα e:HEV αποτελείται από έναν τετρακύλινδρο ατμοσφαιρικό βενζινοκινητήρα 2.0 λίτρων άμεσου ψεκασμού που λειτουργεί σε κύκλο Atkinson και δύο ηλεκτροκινητήρες που συνολικά, αποδίδουν 184 ίππους. Ο τρόπος που λειτουργούν μπορεί να θεωρηθεί… σπαζοκεφαλιά, όμως τελικά το όφελος είναι μετρήσιμο και μάλλον αυτό είναι που μετράει. Στις περισσότερες στιγμές ο βενζινοκινητήρας λειτουργεί σαν γεννήτρια και παράγει ρεύμα για τους ηλεκτροκινητήρες, άρα δεν εμπλέκεται στη μετάδοση. Υπό κάποιες συνθήκες όμως και μόνο σε ένα συγκεκριμένο φάσμα ταχύτητας κίνησης, οι τροχοί παίρνουν κίνηση απευθείας από τον τετρακύλινδρο. Προσέξτε όμως: δεν υπάρχει κιβώτιο ταχυτήτων, άρα η τελική σχέση μετάδοσης είναι σταθερή. Για αυτό και η απευθείας σύνδεση των τροχών με τον θερμικό κινητήρα γίνεται σε συγκεκριμένη ταχύτητα (περίπου από 90 km/h έως 130 km/h).
γλυκά
- Κατανάλωση
- Λειτουργία υβριδικού συστήματος
- Χώροι επιβατών
- Πρακτικότητα
- Ποιότητα κατασκευής
- Εργονομία
- Ορατότητα
- Θέση οδήγησης
- Εξοπλισμός
ξινά
- Χώρος αποσκευών
- Θόρυβος κύλισης
- Εξατομίκευση πίνακα οργάνων
- Τιμή
Στην πράξη ο οδηγός δεν έχει να σκεφτεί κάτι, αφού το υβριδικό σύστημα λειτουργεί εντελώς μόνο του με στόχο τη βέλτιστη κατανάλωση. Η οποία παρεμπιπτόντως, συγκρατείται πανεύκολα κοντά στα 5 lt / 100 km εντός πόλης και περίπου στα 6,5 lt / 100 km στο ταξίδι. Με το γκάζι στο πάτωμα, οι 184 ίπποι και τα 315 Nm χαρίζουν αρκετά καλές επιδόσεις (0-100 km/h σε 7,8 sec, τελική ταχύτητα 173 km/h), ενώ το σημαντικότερο είναι ότι δεν παράγεται το συνεχόμενο βουητό που συνήθως συναντάμε στις υβριδικές υλοποιήσεις. Παρόλο που δεν υπάρχει κιβώτιο, άρα και σχέσεις, ο βενζινοκινητήρας διακόπτει στιγμιαία τη λειτουργία του προσομοιάζοντας… εικονικές εναλλαγές σχέσεων. Το σύστημα ονομάζεται Linear Shift Control και παρά το γεγονός ότι μιλάμε για κάτι τεχνητό, τελικά αποδεικνύεται πιο καλό στη χρήση από το κιβώτιο e-CVT της Toyota, για παράδειγμα. Δεν κουράζει με το γκάζι πατημένο τέρμα, δίνει την αίσθηση οδήγησης «κανονικού» αυτόματου κιβωτίου κατά την ήπια επιτάχυνση, ενώ δεν σου παίρνει και τα αυτιά στον αυτοκινητόδρομο με συνεχόμενο βουητό στις υψηλές ταχύτητες, όπως σε πολλά υβριδικά, πετυχαίνοντας παράλληλα την ίδια αποδοτικότητα σε κατανάλωση καυσίμου.
Μαθήματα από το… Civic!
Το Honda ZR-V μοιράζεται αρκετά κοινά στοιχεία με το Civic, ένα μοντέλο που μεταξύ άλλων, ξεχωρίζει και για την οδική συμπεριφορά του. Φυσικά ως SUV δημιουργία δεν μπορεί να ανταγωνιστεί ευθέως το οικογενειακό hatchback, όμως για τα δεδομένα της κατηγορίας του καταφέρνει να ισορροπεί επιτυχημένα ανάμεσα στην άνεση και την οδηγική ευχαρίστηση. Για αρχή, η θέση οδήγησης είναι πολύ καλή. Αισθάνεσαι ότι κάθεσαι σωστά μέσα στο αυτοκίνητο και η ορατότητα είναι εξαιρετική. Η ανάρτηση με γόνατα McPherson μπροστά και πολλαπλούς συνδέσμους πίσω έχει ρυθμιστεί με τέτοιο τρόπο που επιτρέπει κάποιες κλίσεις στις στροφές, όμως αποζημιώνει με την ενδοτικότητα που αντιμετωπίζει τις κακοτεχνίες του δρόμου. Στρογγυλεύει τις λακκούβες και χαρίζει ποιοτική απόσβεση που ταιριάζει στο οικογενειακό προφίλ του.
Στην πίεση ο οδηγός θα παρατηρήσει ότι το μπροστινό τμήμα υπακούει στις γρήγορες αλλαγές κατεύθυνσης και αντιστέκεται στην υποστροφή, προσφέροντας υψηλό απόθεμα πρόσφυσης. Ο πίσω άξονας συχνά ελαφρώνει για να βοηθήσει στην είσοδο της στροφής και παρά το γεγονός ότι μιλάμε για ένα υβριδικό SUV, οι στιγμές που θα τοποθετηθεί υπερστροφικά είναι αρκετές, αν βοηθάει και η άσφαλτος προσφέροντας χαμηλό συντελεστή τριβής. Το VSA (σύστημα ελέγχου της ευστάθειας) δεν απενεργοποιείται πλήρως αλλά επεμβαίνει διακριτικά, όταν διαπιστώσει ότι ο οδηγός έχει παρασυρθεί λίγο παραπάνω. Αυτό που μας άρεσε είναι ότι το τιμόνι έχει καλή ακρίβεια και βάρος, ενώ το πεντάλ των φρένων είναι προοδευτικό και θετικό σε αίσθηση.
Δείτε ακόμη: Οδηγούμε το νέο Honda Jazz
Αυτό που δεν μας άρεσε, είναι ότι τα χορταστικά μεταλλικά paddles (προέρχονται απευθείας από το NSX!) που ρυθμίζουν την ανάκτηση ενέργειας, δεν διαθέτουν λειτουργία αποθήκευσης της επιλογής του οδηγού. Αυτό σημαίνει ότι θα διαλέξεις το τρίτο επίπεδο ανάκτησης για παράδειγμα και μετά από… 5 δευτερόλεπτα έχει ακυρωθεί η επιλογή σου και το σύστημα έχει επιστρέψει στη default ρύθμιση. Ο μόνος τρόπος για να έχεις τον πραγματικό έλεγχο του συστήματος ανάκτησης ενέργειας είναι να επιλέξεις το πρόγραμμα οδήγησης Sport! Περίεργη η επιλογή της Honda, αφού θα υπάρξουν αρκετές στιγμές που ο οδηγός θα… συγχυστεί σε μια κατηφορική διαδρομή. Επίσης, σε αρκετές στιγμές, ο οδηγός και οι επιβάτες του Honda ZR-V ακούν λίγο περισσότερο θόρυβο κύλισης από αυτό που θα περιμέναμε για ένα τόσο ποιοτικό αυτοκίνητο.
Bullseye
H Honda πάντα είχε πιστό κοινό να την ακολουθεί. Αγοραστές που εκτιμούν την προσοχή στη λεπτομέρεια, την «καθαρή» φιλοσοφία τους χωρίς φανφάρες και εντυπωσιασμούς, αλλά και την ισχυρή φήμη αξιοπιστίας που συνοδεύουν τα μοντέλα της. Το ZR-V αποτελεί γνήσιο δημιούργημα της μάρκας που παραμένει πιστό στις αξίες της. Ακόμη και στην αλμυρή τιμή που πάντα τα συνόδευαν. Η αρχική τιμή του Honda ZR-V είναι 44.700 € για το πλήρες επίπεδο εξοπλισμού Elegance (αυτόματος διζωνικός κλιματισμός, θερμαινόμενα καθίσματα εμπρός, 18άρες ζάντες αλουμινίου, σουίτα Honda Sensing, Adaptive Cruise Control, κάμερα οπισθοπορείας, ηλεκτροχρωματικός εσωτερικός καθρέπτης κ.ά.) ενώ η έκδοση Advance της δοκιμής μας αγγίζει τις 55.800 € με εξοπλισμό που περιλαμβάνει απλώς τα πάντα (ηχοσύστημα Bose με 12 ηχεία, ψηφιακός πίνακας οργάνων, δερμάτινα καθίσματα με ηλεκτρικές ρυθμίσεις εμπρός και μνήμες, πανοραμική ηλιοροφή, θερμαινόμενα καθίσματα εμπρός-πίσω, θερμαινόμενο τιμόνι, Head-Up Display κ.ά).
συμπέρασμα
To Honda ZR-V δεν είναι απλώς μια εύστοχη προσθήκη στην γκάμα της εταιρείας, αλλά ένα αυτοκίνητο που διάβασε σωστά τον ανταγωνισμό και τοποθετήθηκε ανάλογα. Για να αποσπάσει το δικό του μερίδιο στην ανταγωνιστική κατηγορία προσφέρει ένα πολύ καλό υβριδικό σύστημα που καταφέρνει να συναγωνιστεί σε κατανάλωση καυσίμου τα πιο αποδοτικά του είδους, χωρίς τις αδυναμίες που συνήθως τα συνοδεύουν, όπως η διστακτική απόκριση στο γκάζι και το συνεχόμενο βουητό στην έντονη επιτάχυνση ή τον αυτοκινητόδρομο. Μαζί, δίνει μια ισορροπημένη οδική συμπεριφορά, καλούς χώρους για τους επιβάτες και κορυφαίο εξοπλισμό. Η τιμή του όμως είναι και ο μεγαλύτερος αντίπαλος του Honda ZR-V, αφού για να φτάσει κάποιος σε αυτό θα πρέπει να κλείσει τα μάτια σε προτάσεις ακόμη και από τα premium στρατόπεδα.