Δοκιμή Cupra Born 231 PS e-boost: Spiced up!
Με το πακέτο e-boost και την απόδοση να σκαρφαλώνει στους 231 ίππους, το Cupra Born αφήνει ακόμα πιο… πικάντικη γεύση!
- -
- -
με μια ματιά
Η αυξημένη ιπποδύναμη των 231 ίππων και τα αναβαθμισμένα φρένα, σε συνδυασμό με το πλουσιότερο πακέτο εξοπλισμό, καθιστούν εξαιρετικά ενδιαφέρουσα την έκδοση που συνοδεύεται από το χαρακτηριστικό e-boost.
Το λανσάρισμα της Cupra και η… απόσχιση της από τη Seat έγινε σε μία χρονική περίοδο που η αυτοκίνηση βιώνει ίσως τη σημαντικότερη μετάβαση της ιστορίας της. Ο εξηλεκτρισμός είναι η νέα πραγματικότητα και μία εταιρεία που επενδύει στο συναίσθημα και το δυναμισμό, έχει ακόμα πιο δύσκολο έργο σε αντίθεση με τις πλέον εμπορικές. Αυτό δεν αποτελεί τροχοπέδη για την ισπανική φίρμα, η οποία έκανε φανερές τις διαθέσεις της με το Born. Ένα σύγχρονο και σύμφωνο με τις απαιτήσεις της εποχής αυτοκίνητο, αλλά με στοιχεία που του χαρίζουν οδηγικό ενδιαφέρον. Η πρώτη μας επαφή έγινε με την έκδοση των 204 ίππων, πάντα με την μπαταρία των 58 kWh. Επιπλέον, με την ίδια μπαταρία μπορεί κάποιος να αποκτήσει το πακέτο e-Boost, το οποίο αυξάνει την ισχύ του ηλεκτροκινητήρα στους 231 ίππους. Αναβάθμιση που είναι διαθέσιμη και με τη μεγαλύτερη μπαταρία των 77 kWh. Από τη μεριά μας, στη διάθεση μας είχαμε την ισχυρότερη εκδοχή του Born, αλλά εφοδιασμένο με τη μικρότερη μπαταρία που υπόσχεται αυτονομία της τάξεως των 419 km.
Σχεδίαση: Σαν δύο σταγόνες νερό
Ανάμεσα στις εκδόσεις δεν υφίστανται σχεδιαστικές διαφορές. Εκτός από την αυξημένη ισχύ, το πακέτο e-Boost περιλαμβάνει ζάντες σε διάσταση 19 ιντσών και μεγαλύτερους δίσκους για τα εμπρός φρένα, οι οποίοι και αγγίζουν τα 340 mm. Το Born αποπνέει δυναμισμό και αναμφίβολα τραβάει τα βλέμματα στο δρόμο, παραμένοντας διαφορετικό και δείχνοντας φουτουριστικό. Οι καμπύλες και ακμές στο αμάξωμα δένουν αρμονικά, ενώ οι πινελιές στο χρώμα του χαλκού σε διάφορα σημεία αναδεικνύουν περαιτέρω τα σπορ χαρακτηριστικά του. Ως γνωστόν, βασίζεται στη γνωστή αρθρωτή πλατφόρμα ΜΕΒ του Volkswagen Group, με το μεταξόνιο να αγγίζει τα 2.765 mmκαι τη μπαταρία να είναι τοποθετημένη ανάμεσα στους δύο άξονες για να προσφέρει ιδανική κατανομή (50%-50%) και χαμηλό κέντρο βάρους.
Καμία διαφοροποίηση δεν συναντάμε στην καμπίνα των επιβατών, στην οποία και διατηρείται ο απόλυτα ψηφιακός χαρακτήρας του ισπανικού μοντέλου. Όσοι πιο παρατηρητικοί θα διαπιστώσουν ότι το πακέτο e-Boost συνοδεύεται από δύο επιπλέον κουμπιά στο τιμόνι. Το πρώτο αφορά την επιλογή του προγράμματος οδήγησης, ενώ το δεύτερο με το σήμα της Cupra επιλέγει άμεσα το πιο σκληροπυρηνικό από τα συνολικά πέντε mode. Επιπλέον, στο βασικό εξοπλισμό περιλαμβάνονται και τα Granite Gray μπάκετ καθίσματα, τα οποία είναι μονοκόμματα και εξαιρετικά στην όψη, προσφέροντας παράλληλα πολύ καλή πλευρική στήριξη.
Δείτε ακόμη: Δοκιμάζουμε το Cupra Formentor VZ!
Από εκεί και πέρα, η εικόνα είναι ίδια με την έκδοση των 204 ίππων, με την κεντρική οθόνη αφής σε διάσταση 12 ιντσών να ξεχωρίζει στο κέντρο της κονσόλας. Το σύστημα πολυμέσων εξακολουθεί να διαθέτει γρήγορη απόκριση, αλλά παραμένει το ίδιο πολύπλοκο, απαιτώντας ένα εύλογο χρόνο προσαρμογής. Πέρα από αυτό, ο εξοπλισμός είναι υπερπλήρης τόσο σε επίπεδο συστημάτων ψυχαγωγίας, όσο και ασφάλειας-υποβοήθησης του οδηγού. Η ποιότητα κατασκευής είναι εξαιρετική, ενώ το περιβάλλον παραμένει ευχάριστο, αποπνέοντας παράλληλα έναν αέρα πολυτέλειας. Χωροταξικά μπορεί με άνεση να φιλοξενήσει τέσσερις ενήλικες, ενώ η απουσία του κεντρικού τούνελ επιτρέπει να βρεθεί στην 3η σειρά καθισμάτων ακόμα ένα άτομο, έστω και με κάποιες παραχωρήσεις όσον αφορά το χώρο για τα γόνατα. Τέλος, ο χώρος αποσκευών έχει χωρητικότητα 385 lt, ενώ εξαιρετικά πρακτική αποδεικνύεται η παρουσία πληθώρας θηκών και χώρων σε διάφορα σημεία της καμπίνας, στοιχείο που αυξάνει περαιτέρω την πρακτικότητα του Born.
Οδική συμπεριφορά: Στην ουσία…
Όλα τα παραπάνω, είναι στοιχεία που γνωρίζαμε και είχαμε διαπιστώσει στην πρώτη μας επαφή με το Born των 204 ίππων. Στην περίπτωση της ισχυρότερης εκδοχής, οι 27 επιπλέον ίπποι είναι το στοιχείο που κάνει τη διαφορά. Μπορεί η ιπποδύναμη να έχει σκαρφαλώσει στα 231 άλογα, αλλά η ροπή παραμένει ίδια, και συγκεκριμένα 310 Nm. Σύμφωνα με την Cupra, οι επιδόσεις του είναι βελτιωμένες, αφού πλέον για τη διαδικασία του 0-100 km/h απαιτούνται 6,6 sec, αντί για τα 7,3 sec της έκδοσης των 204 ίππων, την ώρα που η τελική ταχύτητα παραμένει ίδια, αγγίζοντας τα 160 km/h. Ενδεικτικό της εκρηκτικότητας του ηλεκτροκινητήρα είναι πως για τα πρώτα 50 km/h από στάση χρειάζονται μόλις 2,6 sec!
γλυκά
- Σχεδίαση
- Οδική συμπεριφορά
- Ανάρτηση
- Ποιότητα εσωτερικού
- Τεχνολογία
- Επιδόσεις
- Χώροι επιβατών
ξινά
- Έντονα παρεμβατικό ESC
- Πολυπλοκότητα infotainment
Στην πράξη ο τρόπος που επιταχύνει θυμίζει hot hatch! Η απόκριση στο γκάζι και ο τρόπος που εκτοξεύεται στην ευθεία το καθιστούν εξαιρετικά ευχάριστο. Τα χιλιόμετρα στον ψηφιακό πίνακα οργάνων ανεβαίνουν με ταχύτατο ρυθμό, αν και από τα 110 km/h αρχίζει να μειώνεται αισθητά ο ρυθμός της επιτάχυνσης. Σίγουρα, δεν σου λείπει η δύναμη και πολλές φορές πιάνεις τον εαυτό σου ασυναίσθητα να βυθίζει το γκάζι στο πάτωμα. Βέβαια, αυτό έχει και το ανάλογο αντίκτυπο στον τομέα της κατανάλωσης ενέργειας. Σε σχέση με την «απλή» έκδοση είναι ελαφρώς αυξημένη και ξεπερνάει τις 21 kWh/100 km σε μικτές συνθήκες. Όπως και στα περισσότερα ηλεκτρικά, έτσι και στο Born αν κινηθεί κανείς κυρίως στον αστικό κύκλο, μπορεί να δει νούμερα κοντά στις 16-17 kWh. Η αυτονομία κυμαίνεται ανάλογα τον τρόπο οδήγησης και πρακτικά μπορεί να καλύψει περισσότερα από 370 km με μία φόρτιση. Αξίζει να θυμίσουμε ότι η ανάκτηση δεν ρυθμίζεται, προσφέρει μόνο ένα στάδιο, και σίγουρα δεν είναι το ίδιο αποδοτικό όσο κατασκευές που κάνουν χρήση συστήματος one pedal. Όσον αφορά την ταχύτητα φόρτισης, είναι ακριβώς ίδια με την απλή έκδοση, κάτι που σημαίνει ότι σε εναλλασσόμενο ρεύμα AC φτάνει έως και τα 11 kW με τη διαδικασία πλήρους επαναφόρτισης να διαρκεί 6 ώρες και 15 λεπτά, την ώρα που σε ταχυφορτιστή μπορεί να αναπληρώσει το 80% της ενέργειας σε 30 λεπτά.
Στο δρόμο εξακολουθεί να ξεχωρίζει για το διττό του χαρακτήρα,
με τους τεχνικούς της Cupra να έχουν βρει τη χρυσή τομή
ανάμεσα σε άνεση και δυναμικά χαρακτηριστικά. Η ρύθμιση
της ανάρτησης με τους πολλαπλούς συνδέσμους πίσω είναι μεν σφικτή,
αλλά δεν κοπανάει στις κακοτεχνίες των ελληνικών δρόμων, στοιχείο
που του χαρίζει πολύ καλή ποιότητα κύλισης τόσο στην πόλη, όσο και
στον αυτοκινητόδρομο. Την ίδια ώρα, στον επαρχιακό δρόμο η απουσία
των πλεύσεων και οι ελάχιστες κλίσεις του αμαξώματος το
καθιστούν επικοινωνιακό και ευχάριστο. Εξακολουθεί να μην
πρόκειται για μία σκληροπυρηνική κατασκευή, αλλά καταφέρνει να
κρύβει με επιτυχία ψεγάδια της ηλεκτρικής του φύσης, όπως το βάρος
των 1.824 kg.
Δείτε ακόμη: Video - Δοκιμή του
Cupra Leon 1.5 TSi!
Η ιδανική κατανομή του βάρους ανάμεσα στους δύο άξονες παίζει το ρόλο της, χαρίζοντας στο Born πολύ καλό ζύγισμα. Το σύστημα διεύθυνσης είναι άμεσο και καλό σε πληροφόρηση, ενώ στο πρόγραμμα Cupra αποκτά ακόμα μεγαλύτερο βάρος. Κινούμενος σε γρήγορους ρυθμούς διαπιστώνεις ότι η ανάρτηση διαχειρίζεται άνετα τις αντιδράσεις του αμαξώματος. Η μετάδοση της κίνησης στο δρόμο από τους πίσω τροχούς και η τάση του πίσω μέρους να ελαφρώσει μπορεί να προκαλέσει το γλίστρημα στην είσοδο ή στο μέσο της στροφής, αλλά τα ηλεκτρονικά που δεν απενεργοποιούνται πλήρως θα φροντίσουν να σε επαναφέρουν στην πραγματικότητα. Ακόμα και στο ESC Sport το Born επιτρέπει μία συγκεκριμένη γωνία, μέχρι να παρέμβει και μάλιστα αρκετά… άκομψα, κόβοντας τις όποιες ορέξεις για το κάτι παραπάνω. Πάντως, με ένα λιγότερο παρεμβατικό ESC θα μπορούσε να αποδειχθεί άκρως διασκεδαστικό! Ακόμα και έτσι, βέβαια, το Born είναι ευχάριστο στο δρόμο, όσο λίγα αμιγώς ηλεκτρικά μοντέλα. Κάτι που αποδεικνύει ότι στην Cupra έχουν πετύχει το στόχο τους…
συμπέρασμα
Με το Born η Cupra επιδεικνύει τη λογική και τη φιλοσοφία που θα διακατέχει τα μοντέλα της στην εποχή του απόλυτου εξηλεκτρισμού. Σύγχρονο και επίκαιρο, αλλά με χαρακτήρα που το καθιστά ως μία συνειδητή επιλογή για όσους αναζητούν ένα αμιγώς ηλεκτρικό μοντέλο με οδηγικό ενδιαφέρον. Η ισχυρότερη έκδοση των 231 ίππων είναι 2.000 € ακριβότερη σε σχέση αυτή των 204 ίππων, με κοινό στοιχείο και στις δύο περιπτώσεις την μπαταρία των 58 kWh. Κάτι που δεν δικαιολογείται μόνο από τις βελτιωμένες επιδόσεις και τα αναβαθμισμένα φρένα, αλλά και από τον πλουσιότερο εξοπλισμό της συγκεκριμένες έκδοσης.
ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ: ΣΠΥΡΟΣ ΚΑΝΑΤΑΣ