Δοκιμή CUPRA Leon 1.5 eTSI: Downsize & upgrade [video]

Ένας μικρότερος κινητήρας κάτω από το καπό του Leon, προσφέρει αναβαθμισμένη οδηγική εμπειρία σε μια προσιτή κατηγορία. Πέτυχε η συνταγή;

  • -
  • -
Ισχύς150 PS
Ροπή250 Nm
Επιτάχυνση 0-100 km/h8,7 sec
Μέση κατανάλωση (WLTP)5,9 lt/100km
Εκπομπές CO2 (WLTP)135,0 gr/km
Euro NCAP
με μια ματιά

Η CUPRA επεκτείνει την γκάμα της με νέα crossover σε κάθε κατηγορία, όμως δεν ξεχνά το πιο παραδοσιακό κοινό της. Τους οδηγούς που ψάχνουν ένα οικογενειακό hatchback με ξεχωριστή εμφάνιση και άφθονο σπορ χαρακτήρα. Για αυτούς ετοίμασε μια έκδοση του Leon με κινητήρα 1.5 TSI, που είναι πιο προσιτή σε ένα ευρύτερο κοινό. Είναι όμως και αρκετά… «CUPRA»;

Το όνομα της CUPRA έχει ταυτιστεί με ξεχωριστές κατασκευές, φτιαγμένες για οδηγούς που είναι, ή τουλάχιστον νιώθουν, νέοι. Το αυτοκίνητό τους θέλουν να διαθέτει δυναμικό χαρακτήρα και την τελευταία λέξη της τεχνολογίας, χωρίς καμία θυσία σε πρακτικότητα ή σε καθημερινή ευχρηστία. Τι γίνεται όμως όταν η τσέπη δεν μπορεί να υποστηρίξει την επιθυμία της καρδιάς για απόκτηση ενός από τα ισχυρότερα μοντέλα της ισπανικής εταιρείας;

Ευτυχώς, παράλληλα με το λανσάρισμα νέων και πολλά υποσχόμενων μοντέλων, η CUPRA φροντίζει να διευρύνει την υπάρχουσα γκάμα της και προς τα κάτω. Έτσι ώστε να αποκτήσουν ακόμα περισσότεροι οδηγοί πρόσβαση στον όμορφο κόσμο της. Αυτό τον σκοπό έχει και το συγκεκριμένο Leon: Αν το κόστος απόκτησης ή κατοχής του δίλιτρου των 300 ίππων είναι δυσβάσταχτο για εσένα, τι λες για ένα αντίστοιχο με κινητήρα 1.5 TSI; Μήπως γίνεται αυτομάτως η σπορ πρόταση που έψαχνες αλλά δεν έβρισκες σε αυτή την κατηγορία τιμής;

CUPRA Leon 1.5 eTSI

Σχεδίαση: Στιλ, χωρίς εκπτώσεις

Η αλήθεια είναι ότι αν δεν κοιτάξεις την άδεια κυκλοφορίας, πολύ δύσκολα θα καταλάβεις από την εμφάνιση αυτού του Leon ότι είναι το «μικρό». Ο προφυλακτήρας με τα μεγάλα ανοίγματα και τη γραμμή που παραπέμπει σε εμπρός πτέρυγα μονοθεσίου έχει μεταφερθεί αυτούσιος από το κορυφαίο CUPRA Leon. Οι ακμές του αμαξώματος των 4,4 m είναι απαράλλαχτες και η αεροτομή οροφής στη θέση της.

Η μόνη οπτική διαφορά εντοπίζεται στον πίσω προφυλακτήρα. Εκεί, το look αεροδυναμικού διαχύτη διατηρείται, όμως οι τέσσερις απολήξεις εξάτμισης του 2.0 TSI έχουν δώσει τη θέση τους σε δύο πλαστικά που παραπέμπουν σε διπλές εξατμίσεις – όπως ακριβώς συμβαίνει και στα Leon e-Hybrid. Πάντως, ο πλούσιος στάνταρ εξοπλισμός, που περιλαμβάνει από ζάντες 18" μέχρι φώτα Full LED, κάνει σαφές πως πρόκειται για ένα πλήρες σύνολο, κι όχι για… φτωχό συγγενή.

CUPRA Leon 1.5 eTSI

Εσωτερικό: Άφθονοι χώροι, σπορ διάθεση, φουλ της τεχνολογίας

Ανοίγοντας την πόρτα, η σπορ διάθεση που σου δημιουργεί η εξωτερική εμφάνιση ενισχύεται ακόμα περισσότερο. Σε ελάχιστα αυτοκίνητα της κατηγορίας C μπορείς να καθίσεις τόσο χαμηλά, και να νιώθεις προστατευμένος στο χώρο που δημιουργεί το οδηγοκεντρικό ταμπλό και η κονσόλα. Η θέση οδήγησης είναι κορυφαία ακόμα και για έναν ψηλό οδηγό. Τιμόνι και πετάλια βρίσκονται σε ιδανική απόσταση και γωνία, ενώ το κάθισμα παρέχει καλή πλευρική στήριξη, δεν κουράζει σε πολύωρη οδήγηση και διαθέτει ρυθμιζόμενη στήριξη μέσης.

Το ταμπλό έχει λιτή σχεδίαση και προσεγμένα υλικά, με καλή συναρμογή. Άλλωστε, η ποιότητα είναι αναβαθμισμένη σε σχέση με το Leon της SEAT. Η διαφορά γίνεται ιδιαίτερα αισθητή στις πόρτες, με τις επιφάνειες και τα χερούλια να ντύνονται με υλικά που τιμούν τον premium προσανατολισμό του μοντέλου. Υπάρχουν θήκες για μικροαντικείμενα γύρω από το joystick του αυτόματου κιβωτίου ταχυτήτων και ελάχιστα φυσικά πλήκτρα, αφού τα πάντα ρυθμίζονται μέσα από το infotainment.

CUPRA Leon 1.5 eTSI

Η οθόνη των 10,25" ακούει με ακρίβεια κάθε άγγιγμα, έχει ικανοποιητική ευκρίνεια ακόμα και με δυνατό ήλιο, και, φυσικά, συνδέεται ασύρματα με το κινητό σου. Χρειάζεται λίγος χρόνος εξοικείωσης με τα μενού και τις λειτουργίες της, για να νιώσεις απόλυτα σίγουρος πως θα βρεις ό,τι χρειαστείς οδηγώντας – ειδικά αν διαμορφώσεις την κεντρική οθόνη με τα widgets που προτιμάς. Θετικά κρίνεται η ύπαρξη φυσικών πλήκτρων αφής για άμεση πρόσβαση στη ρύθμιση της θερμοκρασίας της καμπίνας και της έντασης του ήχου.

Το πλήρως ψηφιακό προφίλ του CUPRA Leon υποστηρίζεται επίσης με το Digital Cockpit. Ο ψηφιακός πίνακας οργάνων 10" προσφέρει 5 διαφορετικά layout και μπορεί να διαμορφωθεί κι αυτός όπως ακριβώς θέλεις, έτσι ώστε να μη χάνεις καμία πληροφορία. Είτε αυτή αφορά την κατανάλωση, είτε... τη θερμοκρασία λαδιού και τον χρόνο γύρου στην πίστα!

CUPRA Leon 1.5 eTSI

Στο πίσω κάθισμα, το μεταξόνιο των σχεδόν 2,7 m εξασφαλίζει πραγματικά τεράστιο χώρο για τα πόδια. Το Leon μπορεί να περηφανεύεται ότι αποτελεί την καλύτερη επιλογή στην κατηγορία για τη μεταφορά ενήλικων πίσω επιβατών. Στην περίπτωση του CUPRA, ο πλούσιος στάνταρ εξοπλισμός προσθέτει μερικούς επιπλέον πόντους, αφού του παρέχει επιπλέον ξεχωριστή ρύθμιση του κλιματισμού και δύο θύρες USB-C.

Από την άλλη, ο χώρος αποσκευών δεν ξεφεύγει από τον μέσο όρο της κατηγορίας, έχοντας χωρητικότητα 380 lt, ενώ το σχετικά ψηλό κατώφλι μπορεί να δυσκολέψει τη φόρτωση αποσκευών με μεγάλο μέγεθος ή βάρος.

Κινητήρας-κιβώτιο: Επιδόσεις και ευκολία, με λογική κατανάλωση

Ο 4κύλινδρος, 1.500άρης TSI είναι από την πρώτη στιγμή ραφιναρισμένος και πολύ γραμμικός, όπως τον θυμάσαι και από κάθε άλλο μοντέλο του ομίλου στο οποίο προσφέρει τις υπηρεσίες του. Στις καθημερινές μετακινήσεις, μπορείς να μην ξεπερνάς πολύ τις 2.000 rpm, με τη βοήθεια των ομαλών και έγκαιρων αλλαγών του κιβωτίου, και να απολαμβάνεις τα 250 Nm της ροπής που αποδίδονται στο φάσμα 1.500-3.500 rpm. Αν επιμείνεις στο γκάζι ψάχνοντας το κάτι παραπάνω, θα νιώσεις μια επιπλέον ώθηση περίπου στις 3.000, η οποία μοιάζει να παραμένει ακριβώς ίδια μέχρι μετά τις 5.000, εκεί που εμφανίζεται η μέγιστη ισχύς των 150 ίππων.

CUPRA Leon 1.5 eTSI

Με 0-100 km/h σε 8,7" και τελική ταχύτητα 214 km/h, είναι σαφές ότι αυτό το Leon δεν διεκδικεί τον θαυμασμό που αξίζει το 2.0 TSI για τις επιδόσεις του. Όμως για τη δική του κατηγορία ισχύος είναι ένα ευχάριστο, ολοκληρωμένο σύνολο που μπορεί να κινείται πολύ γρήγορα σε ρεαλιστικές συνθήκες και να προσπερνά με ασφάλεια. Ειδικά αν ξεκλειδώσεις τον πραγματικό χαρακτήρα του, με το πρόγραμμα Sport ή τη σπορ λειτουργία του αυτόματου, 7τάχυτου κιβωτίου DSG.

Η επιπλέον ζωηράδα που αποκτά έτσι το αυτοκίνητο γίνεται αμέσως αισθητή, χωρίς οι στροφές να μένουν ψηλά όταν δεν χρειάζεται, οπότε αποτελεί μια επιλογή που μπορείς να χρησιμοποιείς ακόμα και για καθημερινή χρήση. Φυσικά, υπάρχει και χειροκίνητη λειτουργία, με paddles, στην οποία το μόνο που χρειάζεται συνήθεια είναι μια μικρή καθυστέρηση στα κατεβάσματα.

Ως όπλο στη μάχη της οικονομίας, εκτός από το σύστημα απενεργοποίησης κυλίνδρων που συνοδεύει κάθε εκδοχή του 1.5 TSI, το αυτόματο CUPRA Leon διαθέτει και ήπια υβριδική τεχνολογία 48 V. Αφήνοντας το γκάζι ο κινητήρας πέφτει στο ρελαντί ή σβήνει τελείως, οπότε διατηρείς τη φόρα σου χωρίς σπατάλη ενέργειας. Έτσι, ακόμη και νούμερα κάτω από τα 6 lt/100 km είναι εφικτά αν κινείσαι σε δρόμους με ροή, ενώ στην πόλη η κατανάλωση μπορεί να παραμείνει στο φάσμα των 7,5-8 lt/100 km.

CUPRA Leon 1.5 eTSI

Οδική συμπεριφορά: Σπορ χαρακτήρας από το πρώτο μέτρο

Αν έχεις οδηγήσει ένα σύγχρονο SEAT Leon FR, καταλαβαίνεις από τα πρώτα μέτρα ότι αυτή η εκδοχή δεν διαφέρει από εκείνο μόνο σε εμφάνιση. Το CUPRA Leon έχει σαφώς πιο σφιχτή ρύθμιση στην ανάρτηση, οπότε ακολουθεί πιο πιστά το ανάγλυφο του δρόμου και σε βάζει κατευθείαν στο κλίμα της σπορ οδήγησης. Χάρη στη σωστή απόσβεση των αμορτισέρ η ανάρτηση δεν «χτυπάει» εύκολα, επιτρέποντας στο σύνολο να διατηρεί την καθημερινή χρηστικότητα που πρέπει να έχει ένα τέτοιο μοντέλο, ωστόσο οι πίσω επιβάτες ίσως γκρινιάξουν για το ταρακούνημα στις λακκούβες των αστικών δρόμων.

Εκτός πόλης, η πολύ καλορυθμισμένη ανάρτηση προσφέρει εντυπωσιακή σταθερότητα. Καταλαβαίνεις ότι το σύνολο έχει φτιαχτεί για να ταξιδεύει ακλόνητο με τελική στις γερμανικές Autobahn, οπότε δεν του λένε και πολλά οι ταχύτητες των ελληνικών δρόμων. Σε συνδυασμό με την καλή ηχομόνωση, αποδεικνύεται ταξιδιάρικο και ξεκούραστο. Τόσο για εσένα, όσο και για τους επιβάτες σου, που σε αυτό το τερέν δεν έχουν πλέον κανέναν λόγο να διαμαρτυρηθούν.

CUPRA Leon 1.5 eTSI

γλυκά
  • Οδική συμπεριφορά
  • Θέση οδήγησης
  • Χώροι επιβατών
  • Λειτουργία κινητήρα
  • Επιδόσεις
  • Εξοπλισμός
  • Τεχνολογία
ξινά
  • Άνεση ανάρτησης
  • Εργονομία infotainment

Σε μια επαρχιακή διαδρομή, η πρώτη θετική εντύπωση έρχεται από το τιμόνι. Έχει μόνο 2 στροφές απ’ άκρη σε άκρη, και χάρη στο μεταβλητό λόγο γίνεται εντυπωσιακά γρήγορο όσο απομακρύνεται από τη θέση της ευθείας. Σε προκαλεί να δοκιμάσεις το όριο πρόσφυσης του εμπρός μέρους στην είσοδο κάθε στροφής, για να διαπιστώνεις τελικά ότι αντέχει πολλή πίεση.

Αυτή η έκδοση έχει ημιάκαμπτο άξονα πίσω, αντί για την ανάρτηση πολλαπλών συνδέσμων των ισχυρότερων CUPRA Leon, όμως αυτό δεν αποτελεί πρόβλημα στην πράξη. Η ανάρτηση προσφέρει ακρίβεια κινήσεων και τη σιγουριά ότι το αυτοκίνητο θα φρενάρει, θα στρίψει, ή θα κάνει και τα δύο ταυτόχρονα, αν χρειαστεί, πάνω από κάποια ανωμαλία του δρόμου που δεν είχες υπολογίσει μέσα σε στροφή.

CUPRA Leon 1.5 eTSI

Η διαδρομή και η απόσβεση των αμορτισέρ φροντίζουν να ξεχάσεις τη λέξη «τερμάτισμα», οπότε μόνο η υπενθύμιση ότι... δεν οδηγείς κάποιο crossover με αυξημένη απόσταση από το έδαφος μπορεί να σε κάνει να μειώσεις ρυθμό όταν περνάς πάνω από ταλαιπωρημένη άσφαλτο. Σε παρασύρει σε έναν γρήγορο ρυθμό, και το μόνο που θα μπορούσες να ζητήσεις είναι λίγη επιπλέον ρυθμισιμότητα στο «άσε» ή στο φρένο. Χρειάζεται αρκετή προσπάθεια και ιδιαίτερες συνθήκες για να καταφέρεις να κάνεις το Leon να χάσει πρόσφυση, αλλά και να ξεγελάσεις το σύστημα ευστάθειας έτσι ώστε να μην επέμβει νωρίς και σου πάρει πρόωρα τη μπουκιά από το στόμα.

Το πλαίσιο είναι φτιαγμένο για αρκετά περισσότερη δύναμη από αυτή που αποδίδει ο 1.5 TSI, οπότε σε συνδυασμό με την καλή δουλειά του ηλεκτρονικά ελεγχόμενου διαφορικού XDS, η ελκτική πρόσφυση στην έξοδο των στροφών δεν αποτελεί πρόβλημα, ακόμα και στη γλιστερή άσφαλτο.

συμπέρασμα

Το CUPRA Leon με τον κινητήρα των 1.500 κυβικών δεν προσπαθεί να κλέψει το ρόλο του hot hatch από τις ισχυρότερες και ακριβότερες εκδόσεις του. Όμως διατηρεί στο ακέραιο τον σπορ χαρακτήρα για τον οποίο φημίζεται η φίρμα, και τον σερβίρει σε ένα πολύ πιο ευρύ κοινό, προσφέροντας μια πρόταση που έλειπε από την αγορά. Όποιος ψάχνει σήμερα ένα ευρύχωρο οικογενειακό χάτσμπακ με ζωηρό οδηγικό πνεύμα και λογικό κόστος απόκτησης και χρήσης, θα πρέπει να βρει μια πολύ καλή δικαιολογία για να μη βάλει ψηλά στη λίστα του αυτό το Leon.

ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ: ΣΠΥΡΟΣ ΚΑΝΑΤΑΣ

Δείτε τη δοκιμή και σε video:

AYTO TO ΔΙΑΒΑΣΕΣ

ΠΑΡΑΚΑΛΩ ΠΕΡΙΜΕΝΕΤΕ. ΦΟΡΤΩΝΟΝΤΑΙ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ...