Δοκιμή Honda Jazz Crosstar 1.5 e:HEV: PhD επιχειρηματολογίας
Δύσκολα πιστεύεις ότι ένα supermini μπορεί να είναι τόσο ευρύχωρο, αλλά και πως ένα υβριδικό γίνεται τόσο αποδοτικό! Το ανανεωμένο Honda Jazz e:HEV των 122 ίππων σε πείθει με συνοπτικές διαδικασίες.
- -
- -
με μια ματιά
Έχει τα crossover στοιχεία, ένα πολύ αποδοτικό υβριδικό σύστημα που εξοικονομεί καύσιμο και άριστη εκμετάλλευση των διαστάσεών του. Το Honda Jazz Crosstar ξεφεύγει από τις συνηθισμένες επιλογές της κατηγορίας και απευθύνεται σε αγοραστές που γνωρίζουν ακριβώς τι ζητούν, προκειμένου να εκτιμήσουν και την αξία του ιαπωνικού μοντέλου.
Σταθερή αξία! Αυτό έχει αποδειχθεί για το Honda Jazz, στα περίπου 20 χρόνια που κυκλοφορεί στην αγορά. Με προτεραιότητα τους κορυφαίους χώρους και την παροιμιώδη αξιοπιστία, έχει χτίσει το δικό του κοινό, ενώ στις πιο πρόσφατες γενιές του, η υβριδική τεχνολογία ξεκλείδωσε ακόμη μια πτυχή της προσωπικότητάς του: την κορυφαία κατανάλωση καυσίμου. Αποδοτικό, ελαφρώς ισχυρότερο, με ικανοποιητικές επιδόσεις και τη γνωστή, προσεγμένη ποιότητα κατασκευής όλων των μοντέλων της μάρκας, το ανανεωμένο Jazz βελτιώθηκε στα σημεία προκειμένου να αποκτήσει μια ακόμη πιο ολοκληρωμένη ταυτότητα.
SUVοειδές
Στην έκδοση Crosstar που οδηγούμε, το Jazz διαφοροποιείται ελαφρώς στο σχεδιαστικό κομμάτι και ξεχωρίζει με ορισμένα SUV στοιχεία στο αμάξωμα, όπως τις ράγες οροφής, τα μαύρα προστατευτικά πλαστικά και την αυξημένη απόσταση από το έδαφος που αγγίζει τα 146 mm. Επιπλέον, αξιοσημείωτο είναι το γεγονός πως είναι ελαφρώς πιο μακρύ, με το μήκος του αγγίζει τα 4.105 mm! Οι διαστάσεις του το τοποθετούν στο ευρύτερο πεδίο των supermini, όμως εν τέλει πρόκειται για ένα crossover της κατηγορίας B, λόγω των παραπάνω χαρακτηριστικών του. Συγκριτικά με το Honda Jazz προ ανανέωσης, παρατηρούμε μικρές διαφοροποιήσεις στη μάσκα, τους προφυλακτήρες και τα φωτιστικά σώματα, συνθέτοντας ένα καλοδεχούμενο φρεσκαρισμένο προφίλ από όλες τις απόψεις.
Χωροταξικό θαύμα!
Μπαίνοντας στο εσωτερικό, αμέσως πρέπει να αναφέρουμε το σημαντικότερο πλεονέκτημα του Honda Jazz: την ευρυχωρία. Όχι μόνο φιλοξενούνται άνετα τέσσερις ψηλοί ενήλικες, αλλά οι πίσω απολαμβάνουν ιδιαίτερη άνεση με αξιοσημείωτο περιθώριο για τα γόνατα και το κεφάλι τους. Το flat δάπεδο βοηθάει στην καλύτερη εκμετάλλευση του χώρου, ενώ ακόμη και πέμπτος επιβάτης θα βολευτεί για σύντομες διαδρομές, ξαναγράφοντας τους κανόνες για οτιδήποτε αφορά το κομμάτι των χώρων στη supermini κατηγορία. Από την άλλη, τα γνωστά Magic Seats δίνουν τη δυνατότητα στο έδρανο των πίσω καθισμάτων να αναδιπλωθεί στην πλάτη, αποκαλύπτοντας έναν τεράστιο χώρο φόρτωσης για ψηλά ή ογκώδη αντικείμενα.
Το πορτμπαγκάζ από τη δική του πλευρά, δεν είναι τόσο εντυπωσιακό, με 304 λίτρα χωρητικότητα, αν και κάτω από το πάτωμα υπάρχει ένας επιπλέον μικρός χώρος αποθήκευσης. Το σχήμα είναι εκμεταλλεύσιμο, και το κατώφλι χαμηλό, βοηθώντας τη διαδικασία φόρτωσης. Επιστρέφοντας στην καμπίνα, εκτός των χώρων, ένα ακόμη στοιχείο που ξεχωρίζει είναι η πρακτικότητα. Παντού υπάρχουν θήκες για μικροαντικείμενα, ντουλαπάκια, τσέπες για τα smartphones στην πλάτη των εμπρός καθισμάτων και ποτηροθήκες. Μάλιστα, οι τελευταίες βρίσκονται στο ταμπλό, μπροστά από τους αεραγωγούς. Με τη βοήθεια του κλιματισμού, ο καφές μένει για ώρα κρύος, κάτι ιδιαίτερα καλοδεχούμενο σε περίοδο καύσωνα, όπως οι ημέρες που είχαμε το νέο Jazz στη διάθεση μας.
Στο σχεδιαστικό κομμάτι, το ταμπλό έχει απλή, όμορφη σχεδίαση, με καθαρές γραμμές. Μια μικρή έγχρωμη οθόνη 7 ιντσών βρίσκεται σε ρόλο πίνακα οργάνων, από τον οποίο ο οδηγός πληροφορείται για την ταχύτητα, τα στοιχεία διαδρομής (κατανάλωση, χιλιομετρητής, μέση ταχύτητα κλπ), τη λειτουργία του υβριδικού συστήματος, τα πολυμέσα και οτιδήποτε άλλο επιλέξει ο οδηγός. Το περιεχόμενο ορίζεται εύκολα, με πρακτικούς και εύχρηστους διακόπτες πάνω στο καλαίσθητο τιμόνι των δύο ακτίνων. Λίγο πιο δεξιά συναντάμε την οθόνη αφής 9 ιντσών του συστήματος πολυμέσων Honda Connect. Χαρακτηρίζεται για το εύκολο μενού, την ασύρματη σύνδεση με Apple CarPlay, Android Auto, και την ματ επιφάνειά της που εμποδίζει σε σημαντικό βαθμό τις «δαχτυλιές» για τους λίγο πιο… ψυχαναγκαστικούς.
Στην καθημερινότητα εκτιμάς το σύνολο της εργονομίας που προσφέρει το εσωτερικό του Honda Jazz. Τίποτα δεν δυσκολεύει τον οδηγό, όλες οι λειτουργίες βρίσκονται εκεί που περιμένεις και δεν καταλήγεις να ψάχνεσαι μέσα σε δυσνόητα μενού. Παράλληλα, βιώνεις την υψηλή ποιότητα κατασκευής, όπως αυτή ορίζεται στη γλώσσα της Honda. Δεν θα βρεις πλήθος από αφρώδη πλαστικά και εντυπωσιασμούς, όμως όλα τα υλικά είναι άκρως ικανοποιητικά σε αίσθηση και μονταρισμένα με στιβαρότητα… «βράχου», δίνοντας την αίσθηση του αλεξίσφαιρου ακόμη και μετά από χρόνια.
Την ίδια ώρα, όλοι οι διακόπτες έχουν ποιοτική λειτουργία και σωστό feedback, αποδεικνύοντας την προσοχή στη λεπτομέρεια που δίνει η εταιρεία. Τέλος, ο οδηγός θα εντυπωσιαστεί από την εξαιρετική ορατότητα που προσφέρει η θέση οδήγησης. Οι κολόνες του A-pillar είναι φτιαγμένες έτσι ώστε να μην εμποδίζουν καθόλου τη διαγώνια θέα και σε συνδυασμό με τις μεγάλες γυάλινες επιφάνειες, έχει απροβλημάτιστη άποψη του δρόμου προς κάθε κατεύθυνση.
Πραγματικά αποδοτικό υβριδικό
Όλη η ουσία στο υβριδικό σύστημα e:HEV της Honda, είναι ότι απολαμβάνεις την οδήγηση ενός αυτοκινήτου με απίστευτα χαμηλή κατανάλωση. Αυτό αποτελείται από έναν ατμοσφαιρικό τετρακύλινδρο βενζινοκινητήρα 1.5 i-VTEC και δύο ηλεκτροκινητήρες. To θερμικό μοτέρ λειτουργεί σε κύκλο Atkinson και η Honda έχει ακολουθήσει έναν διαφορετικό δρόμο προκειμένου να φτάσει στη μέγιστη αποτελεσματικότητα. Συγκεκριμένα, ο βενζινοκινητήρας κινεί έναν μικρό ηλεκτροκινητήρα που εκτελεί χρέη γεννήτριας.
Το ρεύμα που παράγεται αποθηκεύεται στην μπαταρία, από όπου και αντλείται από τον βασικό ηλεκτροκινητήρα που τελικά γυρίζει τους τροχούς, στη λειτουργία Hybrid Drive. Θα μπορούσαμε να πούμε ότι ο τετρακύλινδρος ατμοσφαιρικός χρησιμεύει μόνο για να δημιουργεί ενέργεια για τον ηλεκτροκινητήρα, όμως δεν είναι έτσι. Σε κάποια σενάρια οδήγησης, και μόνο σε ένα πολύ συγκεκριμένο φάσμα ταχύτητας, ο θερμικός κινητήρας συνδέεται απευθείας με τους εμπρός κινητήριους τροχούς μέσα από μια σταθερή σχέση μετάδοσης (Engine Drive).
γλυκά
- Χώροι
- Πρακτικότητα
- Magic Seats
- Ποιότητα κατασκευής
- Ευελιξία
- Κατανάλωση
- Άνεση
- Εργονομία
- Ορατότητα
- Εξοπλισμός
- Τεχνολογία
ξινά
- Κάποιες αντιδράσεις ανάρτησης
- Ασάφεια συστήματος διεύθυνσης
- Βουητό κινητήρα
- Τιμή
Κοινώς, δεν υπάρχει κιβώτιο ταχυτήτων, παρά μόνο μια «σχέση». Για αυτό και ο βενζινοκινητήρας κινεί τους τροχούς αποκλειστικά σε ένα συγκεκριμένο φάσμα ταχύτητας. Τέλος, στο EV Drive, είναι η στιγμή που μόνο ο ηλεκτροκινητήρας κινεί το Jazz, με το θερμικό μοτέρ σβηστό. Φυσικά, όλα τα παραπάνω δεν εξαρτώνται από τον οδηγό. Το σύστημα αποφασίζει μόνο του τι πρέπει να κάνει για να πετύχει τη χαμηλότερη δυνατή κατανάλωση. Άρα, η πολυπλοκότητα του συστήματος δεν θα πρέπει να απασχολεί όποιον κάθεται στη θέση του οδηγού. Στη διάρκεια της δοκιμής μας, εντυπωσιαστήκαμε από την κατανάλωση εντός πόλης που κυμάνθηκε γύρω στα 3,5 lt / 100 km. Σε μεικτό κύκλο, δεν χρειάζεται πάνω από 4,5 lt / 100 km, ενώ για να δεις πάνω από 6 lt / 100 km θα πρέπει να ταξιδεύεις με 130 + km/h ή να βρίσκεσαι συνεχώς με το γκάζι στο πάτωμα. Η απόδοση του συστήματος στο ανανεωμένο Jazz e:HEV είναι 122 ίπποι και 253 Nm, νούμερα ικανοποιητικά για τον χαρακτήρα του αυτοκινήτου.
Σύμφωνα με το εργοστάσιο, τα 0-100 km/h έρχονται σε 9,7 sec και η τελική αγγίζει τα 175 km/h. Σε αίσθηση, το υβριδικό σύνολο δεν εντυπωσιάζει με την επιτάχυνση που προσφέρει. Ο ρυθμός που «σκαρφαλώνει» το κοντέρ είναι αποδεκτός, όμως υπό πίεση, το μοτέρ βενζίνης παράγει αρκετό θόρυβο και συνεχόμενο βουητό. Για να αποφύγει τη διαρκή λειτουργία «στον κόφτη», η μονάδα διαχείρισης διακόπτει το ανέβασμα στροφών, προσομοιώνοντας αλλαγές ταχυτήτων, παρά το γεγονός ότι δεν υπάρχουν σχέσεις και κιβώτιο. Το ίδιο συμβαίνει και κατά την ήπια κίνηση, με τις εικονικές αλλαγές σχέσεων να δίνουν «κανονική» αίσθηση οδήγησης.
Με χαρακτήρα cross
Η έκδοση Crosstar του Honda Jazz που οδηγήσαμε, έχει σαν στόχο την πιο… SUV εμφάνιση, με αποτέλεσμα η απόσταση από το έδαφος να έχει αυξηθεί στα 146 mm. Προφανώς καταλαβαίνουμε ότι η συγκεκριμένη διαφοροποίηση δεν προσφέρει off road χαρακτηριστικά στο Jazz, ωστόσο δίνει τα εφόδια για κίνηση σε έναν ήπιο χωματόδρομο με λιγότερο άγχος. Το πιο σημαντικό όμως, είναι ότι αδιαφορεί για τις περισσότερες απότομες ράμπες σε εισόδους γκαράζ ή τους κακοστρωμένους δρόμους που συναντάμε σε πολλά σημεία των πόλεων και της επαρχίας.
Σε αστικό περιβάλλον, το Honda Jazz Crosstar κινείται με αξιοσημείωτη ευελιξία. Έχει πολύ καλό κύκλο στροφής στα 10,1 μέτρα και η εξαιρετική ορατότητα από την ψηλή θέση οδήγησης καθιστά τις μετακινήσεις πιο ασφαλείς και ξεκούραστες. Η ανάρτηση με γόνατα McPherson μπροστά και ημιάκαμπτο άξονα πίσω έχει σχετικά μαλακή ρύθμιση ωφελώντας την άνεση, όμως στις έντονες, εγκάρσιες κακοτεχνίες, ενίοτε παρατηρούνται αναπηδήσεις από τον πίσω ημιάκαμπτο, με αποτέλεσμα την ξερή του αντίδραση.
Στον επαρχιακό δρόμο το Jazz Crosstar αναπτύσσει λογικές κλίσεις για τον χαρακτήρα του, όμως δεν αισθάνεται άνετα υπό συνθήκες πίεσης και προτιμά τους ήπιους ρυθμούς. Αν επιμείνεις θα διαπιστώσεις ότι το τιμόνι έχει μια σχετική ασάφεια, είναι ελαφρύ και δεν προσφέρει επαρκή πληροφόρηση.
Το Jazz όμως ποτέ δεν διακρινόταν για την σπορ προσωπικότητά του. Με αυτό ως δεδομένο, έχει πιο πολύ νόημα να αναφέρουμε ότι το πεντάλ των φρένων προσφέρει πολύ καλή αίσθηση, σε αντίθεση με τα περισσότερα υβριδικά που «πονάνε» στο συγκεκριμένο κομμάτι. Αυτό είναι πιο σημαντικό για ένα μοντέλο πόλης, καθώς κάνει την καθημερινή οδήγηση πιο εύκολη και άνετη. Σε περιβάλλον αυτοκινητόδρομου, το ιαπωνικό μοντέλο είναι σταθερό, ταξιδεύοντας με ασφάλεια. Όμως, ο κινητήρας λειτουργεί συχνά σε υψηλές rpm, παράγοντας θόρυβο που περνάει στην καμπίνα των επιβατών.
Η δύσκολη… πίστα!
Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι το Honda Jazz Crosstar e:HEV
είναι μία πολύ καλή πρόταση στη κατηγορία.
Διαπρέπει σε όλους τους τομείς που είναι αναγκαίο για ένα
supermini, όπως η ευελιξία, η άνεση οδήγησης στην καθημερινότητα
και η απίστευτη κατανάλωση, ενώ προσθέτει στην εξίσωση τους
κορυφαίους χώρους, την ποιότητα της Honda και την
παραδοσιακή φήμη αξιοπιστίας που συνοδεύει κάθε δημιούργημα
της μάρκας. Οπότε, ο «γάμος» των κατηγοριών supermini,
B-SUV και MPV είναι απόλυτα επιτυχημένος.
συμπέρασμα
Τα… επιχειρήματα του Honda Jazz Crosstar όμως, θα πρέπει να πείσουν τους αγοραστές για μια πολύ απαιτητική πρόκληση: αυτή της τιμής αγοράς. Με κόστος 31.700 €, τίθεται αντιμέτωπο ακόμη και με καταξιωμένα, πολύ επιτυχημένα αυτόματα C-SUV. Είναι βέβαιο ότι όποιος πάρει την απόφαση να δώσει τα χρήματα για το Jazz θα ευχαριστηθεί την αγορά του και δεν πρόκειται να το μετανιώσει, αφού έχει αδιαπραγμάτευτα πλεονεκτήματα και έναν πολύ ισορροπημένο χαρακτήρα. Όμως η τιμολόγησή του είναι και ο μεγαλύτερος εχθρός του εξαιρετικού κατά τα άλλα Jazz Crosstar. Ακόμη και με τον υπεράνω κριτικής εξοπλισμό του αυτοκινήτου της δοκιμής μας.