Δοκιμή Nissan X-Trail e-4ORCE: Υβριδικό και τετρακίνητο με 213 ίππους!
Η 4η γενιά του Nissan X-Trail δεν είναι μία εξέλιξη της προηγούμενης, αλλά ένα τελείως νέο μοντέλο, απόλυτα εκσυγχρονισμένο, πρακτικό και εξηλεκτρισμένο σύμφωνα με την τάση της εποχής.
- -
- -
με μια ματιά
H 4η γενιά του Nissan X-Trail μεταμορφώθηκε ριζικά, αποκτώντας φρέσκια σχεδίαση και σύγχρονες τεχνολογίες. Με την παρουσία του υβριδικού συστήματος e-Power προσφέρει και την απαραίτητη οικολογική συνείδηση, έχοντας ως στόχο την επανατοποθέτηση του στην δημοφιλή κατηγορία.
Η έκρηξη των οχημάτων ελευθέρου χρόνου ξεκίνησε από τα μέσα της δεκαετίας του ’90 και η απάντηση της Nissan ήρθε με το X-Trail. Διατηρώντας μέρος του σκληροτράχηλου χαρακτήρα των έως τότε τζιπ της ιαπωνικής εταιρείας αποτέλεσε τον… ισορροπιστή που ακροβατούσε ιδανικά στη μετακίνηση ανάμεσα σε άσφαλτο και χώμα. Οι γενιές που ακολούθησαν διατήρησαν τη συγκεκριμένη φιλοσοφία, εξελίσσοντας την -φυσικά- σύμφωνα με την εξέλιξη της τεχνολογίας. Σήμερα, φτάσαμε αισίως στην 4η γενιά του X-Trail, με την οποία η Nissan επιχειρεί να επανατοποθετήσει τον εκπρόσωπο της, στην κατηγορία των D-SUV. Για να συμβεί αυτό, το εμβληματικό της μοντέλο σχεδιάστηκε από την αρχή και σε τελείως καινούργια βάση, όντας απόλυτα εκσυγχρονισμένο και φυσικά εξηλεκτρισμένο. Με αιχμή του δόρατος την υβριδική τεχνολογία e-Power και το σύστημα e-4ORCE (όπως η έκδοση που δοκιμάζουμε) και διατηρώντας παράλληλα μέρος του σκληροτράχηλου χαρακτήρα που παραδοσιακά διέκρινε το μοντέλο, το νέο X-Trail έρχεται με στόχο να αναθεωρήσει το status του στην κατηγορία.
Από νέα βάση
Οι όποιοι δεσμοί με το παρελθόν κόπηκαν εξαρχής. Όπως το Qashqai, έτσι και η νεότερη γενιά του X-Trail βασίζεται στην γνωστή πλατφόρμα CMF-C του Group. Αυτό έχει σαν αποτέλεσμα την αυξημένη ακαμψία του αμαξώματος, την ώρα που οι διαστάσεις είναι σχεδόν ίδιες με αυτές της προηγούμενης γενιάς, όπως και το μεταξόνιο που αγγίζει τα 2.705 mm. Η χρήση του νέου πατώματος έχει σαν αποτέλεσμα να μπορεί να φιλοξενήσει όλες τις νεότερες υβριδικές τεχνολογίες της Nissan, τα σύγχρονα συστήματα ασφάλειας και υποβοήθησης του οδηγού, όπως και να διατηρήσει την επταθέσια διάταξη (κατά παραγγελία) στο εσωτερικό του. Σημειώστε, πως στη δική μας περίπτωση το αυτοκίνητο δοκιμής διέθετε πέντε θέσεις στην καμπίνα των επιβατών.
Το στοιχείο του εκσυγχρονισμού είναι εμφανές, με το νέο X-Trail να υιοθετεί το μεγαλύτερο μέρος της νεότερης σχεδιαστικής φιλοσοφίας της Nissan. Το εμπρός μέρος έχει ως κύριο χαρακτηριστικό τη μάσκα V-Motion με τις high gloss γρίλιες να φιλοξενούν και το νέο λογότυπο της εταιρείας. Τα φωτιστικά σώματα παραπέμπουν στο Qashqai νεότερης γενιάς, αν και έχουν μικρότερο μήκος, διατηρώντας τη δομή δύο επιπέδων. Το ελαφρώς μειωμένο ύψος και το κεκλιμένο τελείωμα της οροφής στρογγυλεύουν τις γραμμές του αμαξώματος, καθιστώντας το πιο ελκυστικό. Τα πίσω φωτιστικά σώματα που σύμφωνα με τη Nissan αντλούν έμπνευση από το σχήμα ενός μπούμερανγκ, παραπέμπουν εν μέρει στο X-Trail προηγούμενης γενιάς κάνοντας την απαραίτητη σύνδεση με το παρελθόν. Φυσικά, δεν λείπουν και τα επιμέρους στοιχεία που αναδεικνύουν τον εκτός δρόμου χαρακτήρα του ιαπωνικού SUV, όπως τα πλαστικά προστατευτικά γύρω από το αμάξωμα και οι ράγες οροφής.
Μας κακομαθαίνετε…
Ο εκσυγχρονισμός σε σχέση με την προηγούμενη γενιά είναι ακόμα πιο ευδιάκριτος από τη στιγμή που θα περάσει κανείς στην καμπίνα του εσωτερικού. Η χρήση προσεγμένων υλικών, έχει αναβαθμίσει σημαντικά την εικόνα και το περιβάλλον, όπως φυσικά και την ποιότητα κατασκευής. Οι δεσμοί με το παρελθόν έχουν κοπεί οριστικά, με το X-Trail να δανείζεται πληθώρα στοιχείων που συναντάμε στο νέο Qashqai. Ανάμεσα σε αυτά ξεχωρίζουμε τις δύο μεγάλες οθόνες, αμφότερες σε διάσταση 12,3’’, με την πρώτη να ρόλο πίνακα οργάνων και τη δεύτερη (αιωρούμενη) να βρίσκεται στο κέντρο του ταμπλό. Οι περισσότερες λειτουργίες των συστημάτων ψυχαγωγίας και υποβοήθησης του οδηγού χρησιμοποιούνται από την οθόνη αφής, ενώ δεν λείπουν οι φυσικοί διακόπτες για το κλιματιστικό και το ηχοσύστημα. Στοιχείο που αυξάνει το βαθμό εργονομίας… Ένα ακόμα χαρακτηριστικό της σχεδίασης της καμπίνας είναι το τούνελ ανάμεσα σε οδηγό και συνοδηγό, το οποίο έχει σημαντικό πλάτος και φιλοξενεί τον επιλογέα e-shifter του αυτόματου κιβωτίου της Nissan.
Η άνεση και η πρακτικότητα είναι δύο στοιχεία συνώνυμα με το X-Trail, και φυσικά δεν θα μπορούσαν να μην διατηρούνται και στη νεότερη γενιά. Στο εσωτερικό του υπάρχει πληθώρα αποθηκευτικών χώρων, τόσο εμπρός όσο και πίσω, με όσους έχουν βολευτεί στα πίσω καθίσματα να έχουν στη διάθεση τους και θύρες USB. Χωροταξικά, τοποθετείται στο άνω άκρο της κατηγορίας, αφού πέντε ενήλικες μπορούν να φιλοξενηθούν άνετα στην καμπίνα, με άφθονο χώρο για τα πόδια και το κεφάλι τους. Ιδιαίτερα βολικό αποδεικνύεται το άνοιγμα των πίσω θυρών, το οποίο αγγίζει τις 90 μοίρες και καθιστά εξαιρετικά εύκολη την είσοδο στο αυτοκίνητο. Επιπλέον, αυξημένη είναι η χωρητικότητα του χώρου αποσκευών, ο οποίος έχει φτάσει στα 585 lt στη 5θέσια διάταξη. Νούμερο εντυπωσιακό, ειδικά αν αναλογιστούμε ότι πρόκειται για υβριδικό σύνολο…
Από το πάνω ράφι…
Το σχόλιο αφορά το υπόβαθρο και τις τεχνολογίες με τις οποίες έχει εξοπλίσει η Nissan το νέο X-Trail. Το επίπεδο είναι κορυφαίο και περιλαμβάνει συστήματα όπως το Nissan Safety Assist 360, το προσαρμοζόμενο σύστημα προβολέων LED, αλλά και το ProPilot! Την τεχνολογία αυτόνομης οδήγησης της Nissan, στην οποία έχει πλέον προστεθεί και το Nav-link. Όμως, ο κρυμμένος άσσος στην περίπτωση του X-Trail είναι καλά κρυμμένος κάτω από το επιβλητικό αμάξωμα, και δεν είναι άλλος από το υβριδικό σύστημα e-Power δεύτερης γενιάς. Η πρώτη μας γνωριμία με τη νεότερη τεχνολογία της Nissan έγινε στο αμάξωμα του Qashqai. Στην δική μας περίπτωση, το X-Trail e-4ORCE ενισχύεται με την παρουσία ενός επιπλέον ηλεκτροκινητήρα, με τη μετάδοση της κίνησης να γίνεται πλέον και από τους τέσσερις τροχούς. Πρόκειται για ένα αποκλειστικά ηλεκτρικό σύστημα τετρακίνησης, το οποίο μάλιστα όπως αναφέρουν οι τεχνικοί της Nissan έχει 10.000 φορές ταχύτερη απόκριση σε σχέση με ένα μηχανικό σύστημα, ενώ επιπλέον η συνεχής ανακατανομή της ροπής αυξάνει περαιτέρω το επίπεδο πρόσφυσης και ασφάλειας.
Όπως και στο Qashqai, έτσι και εδώ έχουμε έναν υπερτροφοδοτούμενο κινητήρα βενζίνης 1.500 cc με μεταβλητή αναλογία συμπίεσης, ο οποίος χρησιμοποιείται ως γεννήτρια για την παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας. Η τελευταία, αφού αποθηκευτεί σε μία μπαταρία 1,8 kWh, μεταφέρεται σε έναν ηλεκτροκινητήρα που αναλαμβάνει να δώσει κίνηση στο αυτοκίνητο. Στην περίπτωση του X-Trail e-4ORCE, ο βενζινοκινητήρας πρέπει να παράγει ενέργεια και για έναν επιπλέον ηλεκτροκινητήρα, με την συνδυαστική ισχύ των δύο να φτάνει τους 213 ίππους και η ροπή να εκτοξεύεται στα 525 Nm! Και για να έχετε μία εικόνα για τις επιδόσεις που υπόσχεται το συγκεκριμένο σύνολο, αρκεί να σημειώσετε πως η Nissan αναφέρει πως τα πρώτα 100 km/h από στάση έρχονται σε μόλις 7 sec!
Γραμμική μελωδία
Το X-Trail δεν κρύβει το χαρακτήρα του, όντας ένα επιβλητικό SUV, και η συγκεκριμένη αίσθηση ενισχύεται μόλις περάσεις στη θέση του οδηγού. Το κάθισμα είναι ψηλά τοποθετημένο και έχεις πολύ καλή περιφερειακή ορατότητα. Η εργονομία είναι πολύ καλή και όλα βρίσκονται τοποθετημένα στο σωστό σημείο. Από τη στιγμή που θα τεθεί σε λειτουργία το υβριδικό σύνολο διαπιστώνεις το πολύ χαμηλό επίπεδο θορύβου. Η εξαιρετική ηχομόνωση της καμπίνας και η εύρυθμη λειτουργία του υβριδικού συστήματος συμβάλλουν στη δημιουργία ενός ήσυχου περιβάλλοντος στη καμπίνα των επιβατών. Ο θερμικός κινητήρας ενεργοποιείται ανεπαίσθητα και οι στροφές λειτουργίας του ανεβαίνουν ανάλογα με τον τρόπο που ο οδηγός πατάει το γκάζι.
Σε χαλαρό ρυθμό, το X-Trail κινείται ως επί το πλείστων με τον ηλεκτροκινητήρα, ενώ η παρέμβαση του βενζινοκινητήρα είναι εξαιρετικά διακριτική. Όταν πιέσει κανείς με δύναμη το πεντάλ του γκαζιού, η παρουσία του γίνεται φυσιολογικά αισθητή. Όμως, οι στροφές ανεβαίνουν με αντίστοιχο ρυθμό με αυτόν της επιτάχυνσης, χωρίς όμως να σκαρφαλώνουν πολύ ψηλά. Κάτι που έχει ως αποτέλεσμα το επίπεδο θορύβου να μην είναι ενοχλητικό. Όσον αφορά την απόδοση του, οι 213 ίπποι είναι υπεραρκετοί για να κινήσουν σβέλτα το αμάξωμα των σχεδόν δύο τόνων. Οι ηλεκτροκινητήρες του χαρίζουν άμεση απόκριση και ο τρόπος που επιταχύνει είναι κάτι παραπάνω από ικανοποιητικός, με τη γραμμικότητα και τη ζωντάνια να είναι τα κύρια χαρακτηριστικά του.
Το υβριδικό σύνολο αναδεικνύει τον πολιτισμένο χαρακτήρα του X-Trail, χωρίς συμβιβασμούς στον τομέα της κατανάλωσης. Τις μέρες που το είχαμε στη διάθεση μας χρειαστήκαμε κατά μέσο όρο 7,5 lt/100 km. Όταν οι μετακινήσεις μας περιορίστηκαν στην πόλη, όπου και κινηθήκαμε περισσότερο με τη χρήση ηλεκτρικής ενέργειας, είδαμε νούμερα κοντά στα 5,5 lt/100 km. Σε αυτή την περίπτωση πραγματοποιήσαμε μεγαλύτερη χρήση του συστήματος ανάκτησης, αλλά και του γνωστού μας e-Pedal. Σε αυτή τη λειτουργία, όταν ο οδηγός σηκώνει το πόδι από το γκάζι, το X-Trail φρενάρει με επιβράδυνση που αγγίζει τα 0,2 g, επιτρέποντας και «την οδήγηση με ένα πεντάλ». Όμως, η αίσθηση του πεντάλ στη χρήση του συγκεκριμένου προγράμματος απαιτεί μία περίοδο συνήθειας, αφού δημιουργείται ένα μικρό κενό στη διαδρομή του πεντάλ, προκαλώντας μία ασάφεια σε επίπεδο αίσθησης. Αυτό υφίσταται μόνο όταν γίνεται χρήση του e-Pedal, ενώ γενικότερα το σύστημα πέδησης μας άφησε πολύ καλές εντυπώσεις με την απόδοση και την ανθεκτικότητα του.
γλυκά
- Σύγχρονη σχεδίαση
- Άνεση
- Χώροι
- Πρακτικότητα
- Υβριδικό σύνολο
- Ποιότητα κατασκευής
- Κατανάλωση
ξινά
- Αίσθηση e-pedal
Ο πολιτισμένος χαρακτήρας του X-Trail ενισχύεται και από την ποιότητα κύλισης που το διακρίνει. Η ανάρτηση με πολλαπλούς συνδέσμους πίσω έχει ρυθμιστεί με γνώμονα την άνεση και διαθέτει εξαιρετικά ποιοτικά χαρακτηριστικά. Το ιαπωνικό SUV «ισοπεδώνει» σχεδόν όλες τις ανωμαλίες των ελληνικών δρόμων και σχεδόν τίποτα δεν μοιάζει ικανό να φέρει σε δύσκολη θέση το συνδυασμό αμορτισέρ/ελατηρίων. Με δεδομένα τα παραπάνω χαρακτηριστικά αποδεικνύεται «χιλιομετροφάγος» και στο εσωτερικό του μπορείς να καλύψεις άνετα και ξεκούραστα μεγάλες αποστάσεις. Στο επαρχιακό δίκτυο, η ανάρτηση ελέγχει αποτελεσματικά τις όποιες αντιδράσεις του αμαξώματος. Οι κλίσεις του αμαξώματος είναι σχετικά αυξημένες, αλλά αυτό είναι κάτι αναμενόμενο λόγω της μαλακής ρύθμισης των αμορτισέρ, αλλά και της αυξημένης απόστασης από το έδαφος. Ακόμα και έτσι, όμως, και με την αρωγή της τετρακίνησης το X-Trail σου επιτρέπει να κινηθείς σβέλτα και με ασφάλεια, προσφέροντας μάλιστα και μερικές δόσεις ευχαρίστησης. Σίγουρα, στο όριο δεν θα κρύψει το βάρος και τον πραγματικό χαρακτήρα του, αλλά χωρίς να προβληματίσει. Τέλος, με απόσταση από το έδαφος που αγγίζει τα 230 mm, αλλά και την παρουσία της τετρακίνσης, το X-Trail κινείται με άνεση εκτός δρόμου. Και μάλιστα σε κάποιες περιπτώσεις περνάει από σημεία που δύσκολα θα τα καταφέρουν «πολιτισμένα» crossover του ανταγωνισμού.
συμπέρασμα
Η Nissan προχωράει ολοταχώς με την ανανέωση της γκάμας της και εξελίσσει με γοργούς το πλάνο εξηλεκτρισμού της. Το X-Trail αποτελεί μέρος αυτού του πλάνου και στην ιαπωνική εταιρεία φρόντισαν όχι απλά να το αναβαθμίσουν, αλλά να το μεταμορφώσουν ολοκληρωτικά με στόχο την επανατοποθέτηση του στην κατηγορία. Με δεδομένες τις σύγχρονες τεχνολογίες που διαθέτει σήμερα η Nissan στη φαρέτρα της, το ιαπωνικό SUV απέκτησε με εύκολο τρόπο έντονη οικολογική συνείδηση και οικονομικό προφίλ. Εκσυγχρονίστηκε σχεδιαστικά, αλλά διατήρησε στο έπακρο βασικές αρχές που παραδοσιακά διέκριναν το X-Trail, όντας ένα ευρύχωρο οικογενειακό μοντέλο με σημαντικές εκτός δρόμου ικανότητες. Σίγουρα, το κόστος της κορυφαίας τετρακίνητης εκδοχής που ξεκινάει από τα 50.590 € δεν είναι αμελητέο, αλλά συνοδεύεται από κορυφαίο τεχνολογικό υπόβαθρο και εξοπλισμό. Αξίζει πάντως να σημειώσετε πως η τιμή της έκδοσης που συναντάμε στη βάση της γκάμας με τον κινητήρα των 163 ίππων, ξεκινάει από τα 38.500 € .
ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ: ΕΥΗ ΠΕΡΡΑΚΗ