Δοκιμή – Opel Astra 1.2 130 PS: Εθνικό θέμα [video]
Για την Opel η συνέχιση της σειράς Astra και η δημιουργία ενός μοντέλου που φέρει τις αξίες της μάρκας και ουσιαστικά τις ορίζει, ήταν ζήτημα τιμής. Πώς στέκεται όμως ένα hatchback στον κόσμο των SUV;
- -
- -
με μια ματιά
Αποτελεί ένα από τα σημαντικότερα μοντέλα της Opel και ουσιαστικά δεν πρόκειται για μία αναβαθμισμένη εκδοχή της προηγούμενης γενιάς, αλλά για ένα τελείως καινούργιο μοντέλο. Σύγχρονο, θελκτικό σχεδιαστικά και εφοδιασμένο με κορυφαίες τεχνολογίες και διαθέτει ό,τι είναι απαραίτητο για να διακριθεί στην κατηγορία.
Το νέο Opel Astra είναι το πρώτο από την εποχή που η μάρκα εντάχθηκε στον όμιλο Stellantis. Και για αυτό, μέγιστης σημασίας. Είναι κάτι σαν ένα τεστ DNA, το οποίο η Opel έχει ανάγκη να βγει… θετικό. Να επιβεβαιώσει δηλαδή ότι τα γονίδια αυτού του μοντέλου είναι γερμανικά. Ότι έχει τον χαρακτήρα και όλα τα πλεονεκτήματα που ανέκαθεν εκτιμούσαν οι παραδοσιακοί πελάτες. Αλλά ταυτόχρονα, ότι φέρνει κάτι καινούριο προκειμένου να προσελκύσει και νέους. Ειδικά αυτή την εποχή που η κατηγορία των μεσαίων hatchback συρρικνώνεται και ο χώρος καταλαμβάνεται από τα SUV.
Ψήφος εμπιστοσύνης
Αντίθετα με άλλους κατασκευαστές που καταργούν τα μεσαία hatchbacks αντικαθιστώντας τα με SUV ή αυξάνουν τις διαστάσεις τους τοποθετώντας τα σε άλλη κατηγορία, η Opel δίνει ψήφο εμπιστοσύνης στο C segment και συνέχεια στο όνομα Astra, το οποίο πλέον μπορεί να θεωρείται κλασικό για την αυτοκινητοβιομηχανία. Όταν το κομμάτι αυτό της αγοράς ήταν σε άνθιση, κάθε αλλαγή μοντέλου για το Astra, το Golf και την Corolla ήταν ένα milestone για τον κόσμο του αυτοκινήτου. Όριζε μια εποχή. Το νέο Astra βασίζεται στην πλατφόρμα ΕΜΡ2 του ομίλου, τη μοιράζεται για να είμαστε ακριβείς με το 308 και όχι μόνο. Διατηρεί ουσιαστικά τις διαστάσεις του, χωρίς σημαντικές αλλαγές (το μήκος έχει αυξηθεί μόλις κατά 4 mm). Και τον χαρακτήρα του. Είναι το πρώτο εξηλεκτρισμένο, αφού διατίθεται ήδη σε Plug-In Hybrid έκδοση και του χρόνου θα έρθει και η αμιγώς ηλεκτρική. Αλλά έχει μια πολυσυλλεκτική γκάμα κινητήρων, με δύο εκδόσεις ιπποδύναμης του 1.2 Turbo αλλά και diesel εκδοχή. Διατίθεται επίσης με station wagon αμάξωμα.
Δείτε τη δοκιμή σε video:
Συνηθίστε την προσοχή
Αν και ανέκαθεν πετυχημένο εμπορικά, το Astra δεν ήταν ποτέ το αυτοκίνητο που θα πρόσεχαν οι γείτονες σου. Σήμερα αυτό αλλάζει. Θα πρέπει να συνηθίσεις να σε δείχνουν στο δρόμο, γιατί με αυτή την εμφάνιση και τα νέα χρώματα είναι πλέον ένα αυτοκίνητο που τραβά τα βλέμματα. Η σιλουέτα χαρακτηρίζεται από την αυστηρή γεωμετρία. Έντονες ακμές που ορίζουν boxy όγκους, εκφράζοντας έναν σχεδιασμό που καταφέρνει να είναι εντυπωσιακός, χωρίς στοιχεία… εντυπωσιασμού. Το μοτίβο Opel Vizor στη μάσκα εκφράζει τη νέα σχεδιαστική γλώσσα της μάρκας. Η μεγάλη μαύρη κάθετη επιφάνεια δίνει στο αυτοκίνητο ισχυρό εκτόπισμα. Τα φώτα LED συνθέτουν μια φωτεινή υπογραφή και ταυτόχρονα υπογραμμίζουν την ψηφιακή ευφυΐα του αυτοκινήτου με την έξυπνη λειτουργία τους στις εξοπλισμένες με Intelli-Lux τεχνολογία εκδόσεις. 84 στοιχεία σε κάθε προβολέα ανάβουν και σβήνουν ένα προς ένα δημιουργώντας στοχευμένες φωτεινές ζώνες, δίνοντας στον οδηγό το ευρύτερο δυνατό οπτικό πεδίο χωρίς να τυφλώνουν αυτούς που κινούνται στο αντίθετο ρεύμα.
Δείτε ακόμη: Δοκιμάζουμε το νέο Opel Grandland 1.5 D AT8
Το επίπεδο καπό με τα τρία νεύρα, ειδικά το έντονο κεντρικό, είναι μια σαφής αναφορά στο Manta πρώτης γενιάς. Τα μυώδη φουσκωμένα φτερά και τα 5 επιπλέον εκατοστά πλάτους δίνουν στο αυτοκίνητο ένα εντυπωσιακό και γεμάτο αυτοπεποίθηση φαρδύ αποτύπωμα. Ειδικά με τους μεγάλους 18άρηδες τροχούς της έκδοσης GS Line της δοκιμής μας.
Τα λεπτά φώτα στο πίσω μέρος και η οπτική συνέχεια της κεραίας σε σχήμα φτερού καρχαρία στην αεροτομή της 5ης πόρτας, με το τρίτο στοπ κάθετα τοποθετημένο, ολοκληρώνουν ιδανικά ένα σχήμα που συνδυάζει αρμονικά φουτουριστικά μοτίβα, στοιχεία εμπνευσμένα από ρομπότ κινηματογραφικούς υπερ-ήρωες και ρετρό πινελιές.
Αποτοξίνωση σε ψηφιακό περιβάλλον
Η καμπίνα δίνει συνέχεια στη νεανική και τεχνολογικά προηγμένη εικόνα που δημιουργεί η εξωτερική σχεδίαση. Οι δίχρωμες επενδύσεις με διαφορετικά υλικά και πινελιές από το εξωτερικό χρώμα συνδυάζονται με την τεχνολογία Pure Panel. Δύο 10αρες οθόνες κάτω από ενιαίο πλαίσιο, με κυρτή σχεδίαση δηλώνουν τον ανθρωποκεντρικό χαρακτήρα. Η λέξη Pure δηλώνει την πρόθεση της Opel να βοηθήσει τον οδηγό να αποτοξινωθεί από την περιττή πληροφόρηση. Η προτεραιοποίηση των στοιχείων θέλει τα βασικά νούμερα στον πίνακα οργάνων και ο,τιδήποτε άλλο να έρχεται στο προσκήνιο μόνο όταν είναι σημαντικό και απαραίτητο. Είναι κάπως οξύμωρο βέβαια όλο αυτό. Να έχεις μπροστά σου έναν ψηφιακό πίνακα πολλαπλών ενδείξεων που μπορεί εύκολα να παραμετροποιείται. Και τελικά να παίρνεις λίγα στοιχεία με απλοϊκά γραφικά. Συμπληρωματικά πάντως υπάρχει το Head-Up Display (έξτρα εξοπλισμός), με πιο όμορφα γραφικά και εύκολη ρύθμιση της θέσης του καθ’ ύψος από τον διακόπτη των ηλεκτρικών καθρεπτών.
Η κεντρική οθόνη ελέγχου του infotainment έχει εύχρηστο menu και όμορφα γραφικά. Η λειτουργία Mirror Screen καθώς και η συμβατότητα με Apple Car Play και Android Auto καλύπτουν όλες τις ανάγκες συνδεσιμότητας. Υπάρχει δυνατότητα Over-the-air αναβαθμίσεων, δημιουργίας προσωπικού προφίλ με όλες τις προτιμήσεις σας, καθώς και φωνητικές εντολές στα αγγλικά. Η λειτουργία αφής συμπληρώνεται από κάποια φυσικά πλήκτρα για την επιστροφή στην αρχική οθόνη και shortcut για τις ρυθμίσεις του οχήματος, καθώς και για τον κλιματισμό. Μια προσθήκη σίγουρα θετική για την εργονομία, την ευκολία χρήσης και εν τέλει την ασφάλεια. Το ταμπλό είναι φτιαγμένο από μαλακό πλαστικό, στο κύριο μέρος του. Τα σκληρότερα κομμάτια στα χαμηλότερα τμήματα είναι κάτι δεδομένο στην κατηγορία. Η συνολική αίσθηση ποιότητας είναι υψηλή, η συναρμολόγηση στιβαρή και το φινίρισμα προσεγμένο.
Βολευτείτε άνετα
Οι δύο θήκες στην κεντρική κονσόλα είναι πρακτικές. Αν και η
μεγαλύτερη από τις δύο, στη βάση, έχει κάπως περίεργη διαμόρφωση.
Στο βαθύτερο τμήμα της δεν βλέπεις τα πράγματα που ρίχνεις μέσα,
ενώ η πρόσβαση στη θέση για το κινητό (με δυνατότητα επαγωγικής
φόρτισης ως έξτρα εξοπλισμός) είναι κάπως δύσκολη. Καλύτερα
από μια άποψη, αφού έτσι κι αλλιώς δεν πρέπει να το πιάνεις ενώ
οδηγείς. Απουσία χειρόφρενου, ο χώρος πίσω από το λεβιέ
έχει αξιοποιηθεί με τρεις ποτηροθήκες. Στην πραγματικότητα όμως, με
χειροκίνητο κιβώτιο μόνο η μία από αυτές, η δεξιά, είναι πραγματικά
αξιοποιήσιμη. Στις άλλες δύο το χέρι βρίσκει συνέχεια σε ό,τι
τοποθετήσεις, σε κάθε αλλαγή ταχύτητας. Το ψυχόμενο ντουλάπι μεταξύ
των καθισμάτων από την άλλη είναι μεγάλο και πρακτικό.
Δείτε ακόμη: Ποια μοντέλα της Opel
έχουν όφελος έως 2.000 €;
Η θέση οδήγησης έχει καλά μελετημένη γεωμετρία και θα βολέψει κάθε ανάστημα. Η ορατότητα είναι πολύ καλή, τόσο περιμετρικά όσο και προς τον πίνακα οργάνων (αντίθετα με το 308). Τιμόνι, πεντάλ και λεβιές είναι (ή έρχονται) στη σωστή θέση, με το τιμόνι και το κάθισμα να ρυθμίζονται σε απόσταση και ύψος. Οι χώροι για τους πίσω επιβάτες είναι στο μέσο όρο της κατηγορίας, ίσως και λίγο πάνω από αυτόν. Πίσω από έναν υψηλόσωμο οδηγό ένας αντίστοιχων διαστάσεων επιβάτης κάθεται με οριακό αέρα για τα γόνατα και επαρκή για το κεφάλι. Η Opel έχει δώσει ιδιαίτερη έμφαση στη σχεδίαση των καθισμάτων και στη σωστή στήριξη, όχι μόνο πλευρική αλλά και της πλάτης, της σπονδυλικής στήλης. Και έχει πάρει ειδική πιστοποίηση από τον ανεξάρτητο φορέα AGR ακριβώς για αυτό. Μεγάλος, πλήρως αξιοποιήσιμος και με διπλό πάτωμα είναι ο χώρος αποσκευών των 422 λίτρων.
Παραδοσιακές μέθοδοι
Όπως είπαμε, το νέο Astra διαθέτει μια πλήρη γκάμα κινητήρων βενζίνης, hybrid, diesel και προσεχώς EV. Το αυτοκίνητο της δοκιμής μας φορά τον απαλλαγμένο από κάθε μορφή εξηλεκτρισμού αλουμινένιο 3κύλινδρο 1.2 Turbo στην ισχυρότερη από τις δύο εκδόσεις με 130 ίππους (με 110 η βασική) και 230 Nm ροπής. Συνδυάζεται με 6άρι χειροκίνητο κιβώτιο ταχυτήτων, ενώ προαιρετικά διατίθεται και με αυτόματο 8άρι. Το κύριο χαρακτηριστικό του είναι η καλή απόκριση και κυρίως, η ελαστικότητα στις χαμηλές στροφές. Σε συνδυασμό με τον καλορυθμισμένο συμπλέκτη, αυτό σημαίνει ότι ξεκινά με λίγο γκάζι, πράγμα που στην πόλη βοηθά να διατηρείς ένα ομαλό στιλ οδήγησης προς όφελος της άνεσης και ταυτόχρονα να διατηρείς την κατανάλωση χαμηλά. Σε αυτό το φάσμα, ένας ελάχιστος παλμός ίσα που υπενθυμίζει την 3κύλινδρη φύση του κινητήρα. Αλλά ο θόρυβος είναι πολύ χαμηλός, στην ουσία ανύπαρκτος ως ενόχληση στην καμπίνα, συμβάλλοντας στην ποιοτική αίσθηση του αυτοκινήτου. Στον ανοιχτό δρόμο και πάλι οι χαμηλές και μεσαίες είναι το δυνατό του σημείο, με την πλούσια ροπή να κορυφώνεται μόλις στις 1.750 rpm.
Ο λεβιές έχεις σαφείς και σχετικά μικρές διαδρομές, ίσως ο καλύτερος ever σε non-OPC Astra. Και θετικό κούμπωμα με λίγη δύναμη. Είναι καλύτερο να τον δουλεύεις λίγο παραπάνω και να αξιοποιείς το μεσαίο φάσμα για να κρατήσεις φόρα και υψηλή κεκτημένη ταχύτητα, παρά να στροφάρεις το μοτέρ ψηλά. Αν και η μέγιστη δύναμη αποδίδεται στις 5.500 rpm, μετά τις 4.800 rpm βγάζει θόρυβο και η όρεξή του πέφτει. Η Opel ανακοινώνει 0-100 km/h σε 9,7” και τελική 210 km/h, νούμερα παραπάνω από ικανοποιητικά. Αυτό που έχει σημασία στην πράξη είναι ότι μπορείς να κινείσαι στην πόλη άνετα, με ελάχιστο γκάζι και ζωηρή διάθεση, με την κατανάλωση στα 6,5 - 7 lt/100 km. Στον επαρχιακό έχει το νεύρο που χρειάζεται για να ζωντανέψει το πλαίσιο και να ανεβάσει τη διάθεση του οδηγού. Ενώ στον αυτοκινητόδρομο, με τη μακριά 5η που δίνει περίπου 45 km/h για κάθε 1.000 rpm μπορείς να κάνει ταξίδια εξπρές, με χαμηλό θόρυβο και κατανάλωση.
Γαλλικοί τρόποι
Η ανάρτηση αποτελείται από γόνατα McPherson εμπρός και ημιάκαμπτο άξονα πίσω. Η βελτιωμένη κατά 14% στρεπτική ακαμψία έχει επιτρέψει ρυθμίσεις προς όφελος τόσο της οδικής συμπεριφοράς όσο και του περιορισμού των κραδασμών. Η κίνηση του Astra χαρακτηρίζεται από την αθόρυβη κύλιση και την απουσία αεροδυναμικού θορύβου. Στις χαμηλές ταχύτητες η ανάρτηση αποδεικνύεται… «γαλλική», ας μας επιτρέψει η Opel. Είναι αυτό το κλισέ που χρησιμοποιούμε όταν θέλουμε να μιλήσουμε για ένα set-up που συνδυάζει κορυφαία άνεση με σωστό έλεγχο. Στην πόλη, δύσκολα θα βρεθεί λακκούβα ή σαμαράκι που θα τη φέρει σε δύσκολη θέση. Εξαφανίζει τις περισσότερες και στρογγυλεύει τις πιο χτυπητές από τις κακοτεχνίες της ασφάλτου. Χωρίς ποτέ να περνά στην καμπίνα ενοχλητικό θόρυβο ή αναταράξεις. Φαίνεται σε κάθε περίπτωση να έχει επαρκή διαδρομή ώστε να μην τερματίζει, αλλά και σωστά ρυθμισμένη δύναμη επαναφοράς. Παρότι η έμφαση έχει δοθεί στην άνεση, σε δρόμους με στροφές το Astra παραμένει συγκροτημένο και ικανό. Όπως μάλλον είναι προφανές από όσα έχουμε πει μέχρι τώρα, δεν ακολουθεί τη συνηθισμένη συνταγή των σκληρών ελατηρίων για να βγάλει σπορ διάθεση. Η ανάρτηση αφήνει το αμάξωμα να πάρει μια ελεγχόμενη κλίση και μόλις φορτιστεί ο εμπρός εξωτερικός τροχός καταλαβαίνεις ότι έχει πολύ υψηλό όριο πρόσφυσης. Ταυτόχρονα, η ουρά ελαφρώνει λίγο, δεν μιλάμε για υπερστροφική τοποθέτηση αλλά για μια μικρή αλλαγή στην ισορροπία που κάνει το αυτοκίνητο πιο πρόθυμο να στρίψει. Το τιμόνι είναι λίγο πιο ελαφρύ από όσο θα θέλαμε. Στους ελιγμούς είναι πολύ ευχάριστο, στη σβέλτη οδήγηση θα θέλαμε λίγη παραπάνω αντίσταση ως πληροφορία. Αλλά είναι γρήγορο, και το μπροστινό σύστημα άμεσο.
Το αυτοκίνητο αντιδρά με έναν τρόπο που δείχνει ότι πατά ανάλαφρα και δεν ταλαιπωρείται από αδράνεια. Προφανώς δεν είναι μια έκδοση που προορίζεται για σπορ οδήγηση, αλλά αν βρεθείς σε έναν δρόμο με στροφές δεν θα σου χαλάσει τη διάθεση. Αντιθέτως, μάλλον θα σε παρασύρει να το οδηγήσεις πιο σβέλτα από όσο φανταζόσουν ότι μπορείς να πας και να πάει. Σε σχέση με το προηγούμενο Astra, έχει σαφώς πιο ζωηρή διάθεση και περισσότερη αλληλεπίδραση με τον οδηγό. Μεταφέρει περισσότερη πληροφόρηση και αντιδρά με μεγαλύτερη ακρίβεια στις εντολές.
γλυκά
- Σχεδίαση με χαρακτήρα
- Άνεση ανάρτησης, αθόρυβη κύλιση
- Οδική συμπεριφορά
- Επιδόσεις
ξινά
- Κάποια εργονομικά φάουλ
- Γραφικά πίνακα οργάνων
Σε σχέση με το 308 είναι μια ιδέα πιο μαλακό και θέλει λίγο περισσότερο τιμόνι για να στρίψει. Πράγμα που δεν είναι απαραίτητα κακό, μάλλον είναι πιο κοντά σε αυτό που περιμένεις από ένα οικογενειακό hatchback. Το πεντάλ του φρένου έχει γραμμική λειτουργία, χωρίς κενά ή απότομο σφίξιμο. Μέσα στην πόλη μπορείς με ελαφρύ πάτημα να ρυθμίζεις την ταχύτητά σου ομαλά, χωρίς να διαταράσσεις την ηρεμία των επιβατών. Και στο βουνό, πιέζοντας με περισσότερη δύναμη παίρνεις από τους τέσσερις δίσκους (αεριζόμενοι οι εμπρός) την απαραίτητη αυτοπεποίθηση. Το Astra είναι εξοπλισμένο με τη σουίτα ενεργών οδηγικών βοηθημάτων Intelli-Drive 1.0. Μεταξύ άλλων περιλαμβάνει κάμερα 360 μοιρών Intelli-Vision, προσαρμοζόμενο cruise control, σύστημα διατήρησης της λωρίδας κυκλοφορίας, διαβάζει τα σήματα με τα όρια ταχύτητας και ελέγχει για πιθανό κίνδυνο εμπρός από το αυτοκίνητο με δυνατότητα αυτόματης εφαρμογής πέδησης σε περίπτωση που ο οδηγός δεν αντιδράσει. Το καλιμπράρισμα των συστημάτων σε σχέση με την ηλεκτρική υποβοήθηση του τιμονιού και τη λειτουργία του φρένου είναι προσεγμένο ώστε η παρέμβαση να είναι διακριτική, να μην τρομάζει τον άπειρο οδηγό αλλά και να μην ενοχλεί τον έμπειρο στο βαθμό που θα τον κάνει τελικά να τα απενεργοποιήσει, οπότε χάνεται και ο λόγος ύπαρξής τους.
Ταμείο
Η βασική έκδοση με τον 1.2 Turbo των 110 ίππων και μηχανικό κιβώτιο η οποία κοστίζει €23.900 έρχεται με σιδερένιες ζάντες 16” και πλαστικό τιμόνι. Με ηλεκτρικά παράθυρα και καθρέπτες, κλιματισμό μιας ζώνης και το βασικό Safety Pack. Με €1.000 επιπλέον αγοράζετε την Edition, με την κυριότερη διαφορά να είναι οι αλουμινένιες ζάντες (16” και πάλι), οι προβολείς ομίχλης και το δερμάτινο τιμόνι, οι 8 αισθητήρες παρκαρίσματος και η δυνατότητα να παραγγείλεις έξτρα κάποια στοιχεία εξοπλισμού όπως τα εργονομικά καθίσματα, το navi και το Active Cruise Control. Μεταξύ των δύο, σίγουρα προτείνουμε τη δεύτερη καθώς η διαφορά είναι σχετικά μικρή. Από εκεί, το άλμα για την Elegance είναι μεγάλο, της τάξης των €4.000. Και μάλλον είναι προτιμότερο να κάνει κανείς την υπέρβαση για την GS Line της δοκιμής μας στα €30.900. Με πανοραμική κάμερα, ενεργό Cruise Control, navi, καθίσματα με μασάζ, φιμέ κρύσταλλα, 18άρες ζάντες και πολλά ακόμη.
συμπέρασμα
Το νέο Astra είναι ένα ολοκληρωμένο αυτοκίνητο που αναβαθμίζει την κατηγορία αλλά και την παρουσία της Opel σε αυτή. Έχει έντονη την ταυτότητα της μάρκας, είναι προηγμένο τεχνολογικά, άρτιο μηχανολογικά, πιο ενδιαφέρον οδηγικά και κυρίως πιο ξεχωριστό σε εμφάνιση από ποτέ. Με λίγα λόγια, έχει ό,τι χρειάζεται για να πετύχει σε αυτή τη νέα πραγματικότητα που διαμορφώνεται στην αγορά αυτοκινήτου. Σε σχέση με ένα SUV είναι πιο ενδιαφέρον οδηγικά χωρίς να υστερεί σε πρακτικά θέματα, ενώ πλέον λόγω κατηγορίας αλλά και της σχεδίασής του, είναι αυτό η επιλογή που ξεχωρίζει.
ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ: ΣΠΥΡΟΣ
ΚΑΝΑΤΑΣ