Δοκιμή Cupra Formentor 1.5 TSI DSG: Είναι ζήτημα DNA!
Το Formentor είναι ένα SUV που ξεχωρίζει για δυναμικά του χαρακτηριστικά! Όμως, ισχύει αυτό και για τη μικρή έκδοση των 150 ίππων με το αυτόματο κιβώτιο;
- -
- -
με μια ματιά
Το Cupra Formentor ξεχωρίζει στην κατηγορία των SUV για τη σπορ φιλοσοφία που το διακρίνει, η οποία και συνδυάζεται με premium χαρακτήρα. Διατηρούνται τα παραπάνω στοιχεία και στην μικρότερη έκδοση της γκάμας, με τον κινητήρα των 150 ίππων και το 7άρι αυτόματο DSG;
Το Formentor δεν είναι
ένα οποιοδήποτε μοντέλο για την Cupra. Μέχρι τη στιγμή
της παρουσίασης του Born, ήταν το μοναδικό που είχε
σχεδιαστεί και κατασκευαστεί αποκλειστικά για λογαριασμό
της νεοσύστατης μάρκας. Ακολουθώντας (φυσικά…) την τάση
των SUV, το Formentor συνδυάζει τα crossover στοιχεία με τον
premium, αλλά και το σπορ DNA της ισπανικής φίρμας. Παράλληλα, η
πολυσυλλεκτικότητα της γκάμας του έχει σαν αποτέλεσμα να είναι
διαθέσιμο σε εκδόσεις για… όλα τα γούστα. Εκδόσεις βενζίνης,
πετρελαίου, plug-in και με ιπποδυνάμεις από 150 έως και 310 ίππους,
καλύπτουν ένα ευρύ φάσμα του αγοραστικού κοινού. Με δεδομένο ότι το
Formentor έχει σημαντικό εμπορικό ενδιαφέρον για την Cupra, η
λεγόμενη και… βασική έκδοση των 1.500 cc είναι η πλέον προσιτή.
Στην περίπτωση μας, δοκιμάζουμε το εισαγωγικό μοντέλο στη
γκάμα του ισπανικού SUV με απόδοση 150 ίππους, το οποίο
για την περίσταση συνδυάζεται με το αυτόματο κιβώτιο DSG των επτά
σχέσεων.
Μοναδικό και ιδιαίτερο!
Μπορεί η Cupra να αποτέλεσε ξεχωριστό brand μόλις πριν από
μερικά χρόνια, αλλά αυτό δε σημαίνει πως δεν είχε τη δική της
ιστορία. Απλά, ήταν άμεσα συνυφασμένη με τα σπορ και εκρηκτικά
μοντέλα της Seat. Από τη στιγμή που απέκτησε τη δική της οντότητα,
ήταν δεδομένο πως οι δημιουργίες της θα έπρεπε να εκφράζουν
τη φιλοσοφία και τις βασικές αρχές της
Cupra. Το Formentor είναι η πρώτη δημιουργία της
ισπανικής φίρμας, που έχει σχεδιαστεί από λευκό χαρτί ακολουθώντας
αυτή τη λογική. Ακόμα και στη βασική έκδοση που οδηγήσαμε, με τα
λιγότερα έντονα αεροδυναμικά βοηθήματα, εκπέμπει δυναμισμό και
σίγουρα ξεχωρίζει από τα υπόλοιπα μοντέλα του ανταγωνισμού. Το
εμπρός επιθετικό ρύγχος με την επιβλητική μάσκα και τα
χαρακτηριστικά φωτιστικά σώματα, δένουν αρμονικά με το φαρδύ
αμάξωμα. Οι σμιλεμένες γραμμές στο πλάι, σε συνδυασμό με τους
ελαφρώς τονισμένους θόλους είναι στοιχεία που ενισχύουν το
δυναμισμό του. Την ίδια ώρα, η αυξημένη απόσταση από το έδαφος, σε
συνδυασμό με τα μαύρα πλαστικά προστατευτικά προσδίδουν και τον
απαραίτητο off road χαρακτήρα.
Η «μικρή» έκδοση, λοιπόν, δεν υπολείπεται σε δυναμισμό και διαφορετικότητα. Κάτω από το εμπρός μακρύ καπό, βρίσκεται ο γνωστός υπερτροφοδοτούμενος κινητήρας των 1.500 cc με απόδοση 150 ίππους. Το συγκεκριμένο νούμερο δεν ακούγεται εντυπωσιακό, αλλά η ροπή των 250 Nm, η οποία μάλιστα είναι διαθέσιμη από τις 1.500 έως και τις 3.500 rpm, μοιάζει ικανή να το κινήσει σβέλτα. Στην περίπτωση μας, με το αυτόματο κιβώτιο διπλού συμπλέκτη DSG των 7 σχέσεων, οι επιδόσεις του είναι άκρως ικανοποιητικές, αφού σύμφωνα με το εργοστάσιο χρειάζονται μόλις 8,9 sec για τα πρώτα 100 km/h από στάση, ενώ η τελική του ταχύτητα αγγίζει τα 203 km/h.
Στο ίδιο πνεύμα
H ξεχωριστή αισθητική του Formentor συνεχίζεται μόλις ανοίξεις
την πόρτα του εσωτερικού. Η μοντέρνα σχεδίαση βασίζεται στη
γοητεία της απλότητας, με καθαρές γραμμές και minimal
φιλοσοφία. Ο ψηφιακός πίνακας οργάνων Digital Cockpit των 10,25’’
και η ψηφιακή οθόνη των 10’’ (12’’ από το πακέτο
Pack και άνω) ακολουθούντη σημερινή ψηφιακή
εποχή. Οι χάλκινες λεπτομέρειες στο τιμόνι, αλλά και την κεντρική
κονσόλα, είναι σήμα κατατεθέν της Cupra και προσθέτουν επιπλέον
σπορτίφ πινελιές. Μπορεί τα περισσότερα στοιχεία να είναι
δανεισμένα από τη… «μητρική» Seat, αλλά στην περίπτωση του
Formentor η ατμόσφαιρα είναι premium με έντονη την αύρα του
δυναμισμού.
Βέβαια, επειδή πρόκειται για ένα SUV-Crossover, οι χώροι στο εσωτερικό αποτελούν ιδιαίτερα νευραλγικό τομέα για την κατηγορία. Το Formentor βρίσκεται πάνω από το μέσο όρο της κατηγορίας. Τέσσερις ενήλικες μπορούν να φιλοξενηθούν στο εσωτερικό του, με τους πίσω να έχουν χώρο για τα γόνατα και το κεφάλι, παρά την έντονα κεκλιμένη οροφή. Την ίδια ώρα, ο χώρος αποσκευών των 450 lt είναι άκρως ικανοποιητικός και το τοποθετεί στο άνω άκρο της κατηγορίας. Όσον αφορά το πακέτο εξοπλισμού, στην έκδοση Pack ουσιαστικά περιλαμβάνει τα πάντα. Από λειτουργίες αυτόνομης οδήγησης, ασύρματη φόρτιση του κινητού, σύνδεση μέσω εφαρμογής με κινητό, και πολλά ακόμα.
Οδηγοκεντρική φιλοσοφία
Στην Cupra αναφέρουν ότι ο σπορ χαρακτήρας του Formentor δεν αφορά μόνο τις ισχυρότερες εκδόσεις, αλλά και αυτή με τον κινητήρα των 150 ίππων. Αναμφίβολα, από τη στιγμή που θα γλιστρήσεις στο κάθισμα του οδηγού σε προδιαθέτει για την οδηγοκεντρική του φιλοσοφία. Η θέση οδήγησης είναι χαμηλά τοποθετημένη, η κεντρική κονσόλα είναι ελαφρώς στραμμένη προς την πλευρά του χειριστή, ενώ τα χέρια αγκαλιάζουν ένα flat bottom τιμόνι με χοντρή στεφάνη. Ο οδηγός έχει στη διάθεση του τρία προγράμματα οδήγησης, και συγκεκριμένα τα Comfort, Sport και Individual. Στο πρώτο, το Formentor ξεχωρίζει για την πολύ καλή ποιότητα κύλισης. Τα στοιχεία που συνηγορούν σε αυτή την αίσθηση είναι το πολύ καλό επίπεδο ηχομόνωσης της καμπίνας, αλλά και η ρύθμιση της ανάρτησης. Παρά το γεγονός ότι η ρύθμιση της είναι σχετικά σφικτή, καταφέρνει να απορροφά τις περισσότερες από τις ανωμαλίες του κακού ελληνικού οδοστρώματος. Εξαίρεση αποτελούν κάποιες εγκάρσιες ανωμαλίες, οι οποίες και γίνονται περισσότερο αισθητές στον πίσω άξονα. Την ίδια ώρα, αρωγός στο υψηλό επίπεδο άνεσης είναι και ο ελαστικός 1.500άρης σε συνδυασμό με το 7άρι αυτόματο κιβώτιο. Σε ήπιους ρυθμούς οι αλλαγές είναι ανεπαίσθητες, ομαλές και η απόκριση στο γκάζι άμεση στις μεσαίες στροφές.
γλυκά
- Σχεδίαση
- Εσωτερικός διάκοσμος
- Ποιότητα κατασκευής
- Ανάρτηση
- Οδική συμπεριφορά
- Αυτόματο κιβώτιο
ξινά
- Τιμή
Αν επιλέξεις να ανεβάσεις ρυθμό και έχοντας επιλέξει το
πρόγραμμα Sport, το
Cupra ξεδιπλώνει μία διαφορετική
πτυχή του χαρακτήρα του. Ο κινητήρας των 150 ίππων δεν
βάζει φωτιά στην άσφαλτο, αλλά καταφέρνει και κινεί σβέλτα το
αμάξωμα των σχεδόν 1.500 kg. Σε σχέση με τη χειροκίνητη εκδοχή,
το αυτόματο
Formentor είναι αρκετά πιο
ζωντανό, λόγω της πυκνής κλιμάκωσης των σχέσεων. Είναι
γεμάτος στο μεγαλύτερο εύρος του, αν και το ωφέλιμο εύρος στροφών
εντοπίζεται στις μεσαίες. Βέβαια, το εξαιρετικό πλαίσιο του
ισπανικού SUV είναι το
«αλατοπίπερο» που το καθιστά ξεχωριστό στην κατηγορία. Δεν
έχει κανένα πρόβλημα να διαχειριστεί την ισχύ των 150 ίππων, με την
ανάρτηση που περιλαμβάνει γόνατα ΜακΦέρσον μπροστά και διάταξη
πολλαπλών συνδέσμων πίσω, να του προσφέρει πολύ υψηλό επίπεδο
πρόσφυσης. Είναι ουδέτερο, με το εμπρός μέρος να ακολουθεί πιστά
τις οδηγίες του χειριστή αλλά και του πολύ καλού σε αίσθηση
συστήματος διεύθυνσης. Οριακά θα υποστρέψει και μόνο αν ο οδηγό
υπερβάλλει. Παράλληλα, ο ευχάριστος χαρακτήρας
αναδεικνύεται από το ελαφρύ γλίστρημα του πίσω μέρους, το οποίο
μπορεί να προκληθεί είτε με τους κατάλληλους χειρισμούς, είτε λόγω
χαμηλού δείκτη πρόσφυσης. Σε κάθε περίπτωση, η διόρθωση είναι
εύκολη, θυμίζοντας σπορ κατασκευή. Σε γρήγορο ρυθμό, θα
παρατηρήσεις ότι μαζί με το δείκτη της ευχαρίστησης, θα αυξηθεί και
αυτός της κατανάλωσης. Το αυτόματο Formentor κατά μέσο όρο
χρειάστηκε 7,9
lt/100 km, ενώ
τιμές κοντά στα 7 lt είναι εφικτές με συντηρητική οδήγηση.
συμπέρασμα
Η αυτόματη έκδοση του Formentor ξεκινάει από τα 32.290 €, σχεδόν 2.500 € παραπάνω σε σχέση με τη χειροκίνητη. Με δεδομένο ότι τα SUV σήμερα συνδυάζονται με αυτόματο κιβώτιο, η συγκεκριμένη εκδοχή συγκεντρώνει και το μεγαλύτερο εμπορικό ενδιαφέρον, αν και το κόστος δεν είναι μικρό. Όμως, η πραγματικότητα είναι πως ταιριάζει ιδανικά στο προσθιοκίνητο ισπανικό SUV. Βλέπετε, το 7άρι κιβώτιο χαρίζει ζωντάνια στο Formentor των 150 ίππων και αναδεικνύει τις αρετές του συνόλου των 1.500 cc. Παράλληλα, το βασικό συστατικό της συνταγής παραμένει το εξαιρετικό πλαίσιο. Η οδηγοκεντρική φιλοσοφία που διακρίνει τη δημιουργία της Cupra υφίσταται και στη μικρότερη έκδοση, καταφέρνοντας να διατηρήσει στο ακέραιο τα δυναμικά του χαρακτηριστικά, και φυσικά τον premium χαρακτήρα του Formentor.
ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ: ΕΥΗ
ΠΕΡΡΑΚΗ