Δοκιμή Porsche Taycan 4S: Thunderstruck!
H Porsche Taycan 4S προκαλεί δέος. Όχι μόνο με τις εξωφρενικές επιδόσεις και την state of the art τεχνολογία της, αλλά και γιατί επιτέλους ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο μπορεί να σου προσφέρει οδηγική απόλαυση
- -
- -
με μια ματιά
Μέχρι πρότινος αποτελούσε τη μικρότερη εκδοχή της Taycan. Αλλά μάλλον είναι ιεροσυλία να αποκαλείς έτσι μία Porsche με ισχύ 530 ίππων και ροπή της τάξεως των 640 Nm…
Για τους περισσότερους, το αυτοκίνητο δεν είναι κάτι περισσότερα
από ένα μέσο μεταφοράς, που θα τους ταξιδέψει από το σημείο Α στο
Β. Παρόλα αυτά, σε μία μικρή γωνιά υπάρχει ένα κοινό που
αντιμετωπίζει την αυτοκίνηση τελείως διαφορετικά. Είμαστε εμείς, η
μειοψηφία, που απολαμβάνει τη διαδικασία της μεταφοράς και όπως
αυτή προκύπτει πίσω το τιμόνι ενός αυτοκινήτου. Δεν είναι υπερβολή,
λοιπόν, πως με την είσοδο των ηλεκτροκίνητων μοντέλων στη ζωή μας,
όσοι περισσότερο ρομαντικοί έχουμε προβληματιστεί. «Αυτό
είναι το μέλλον της αυτοκίνησης; Οικολογικό, αλλά…
ξενέρωτο;» Κι όμως, όχι! Η Porsche είναι αυτή που φρόντισε
να μας καθησυχάσει και να βάλει τη καρδιά μας στη θέση της
με την αμιγώς ηλεκτρική Taycan. Δεν είναι τυχαίο,
πως μετά τη δοκιμή της έκδοσης Turbo, o Μιχάλης Γεωργιάδης μας
έλεγε πως είναι ικανή να αλλάξει τα μυαλά και του πλέον δύσπιστου
petrolhead, αφού καταφέρνει και καθιστά την ηλεκτροκίνηση
συναρπαστική. Κάτι που είχαμε την ευτυχία να διαπιστώσουμε
πίσω από το τιμόνι της έκδοσης 4S.
Η Porsche μας είχε προϊδεάσει με το πρωτότυπο Mission E στην έκθεση της Φρανκφούρτης το 2015, αλλά ξεπέρασε τις προσδοκίες με την Taycan τέσσερα χρόνια αργότερα. Η πραγματικότητα είναι πως ο παραδοσιακός κατασκευαστής σπορ κατασκευών είχε στόχο να δημιουργήσει ένα αμιγώς ηλεκτρικό αυτοκίνητο, το οποίο όμως δεν θα ξεφεύγει από τις αρχές και τη σπορ φιλοσοφία που τον διακρίνουν. Και όσοι είχαν την τύχη να βρεθούν πίσω από το τιμόνι της κάνουν λόγο για επαναπροσδιορισμό της έννοιας «ηλεκτροκίνηση». Κάτι που μας τοποθετεί ανάμεσα στους λίγους και τυχερούς που βρεθήκαμε για δύο μέρες με το κλειδί της 4S στη τσέπη. Μέχρι πρότινος, η συγκεκριμένη έκδοση τοποθετούταν στη βάση της γκάμας (εκεί συναντάμε πλέον την πισωκίνητη Taycan), όντας λιγότερο ισχυρή σε σχέση με τις Turbo και Turbo S. Για καλή μας τύχη, η θελκτική λευκή 4S που είχαμε στη διάθεση μας ήταν εφοδιασμένη με την Performance Battery Plus των 93,4 kWh, ίδια με αυτή των κορυφαίων εκδόσεων. Στοιχείο που μεταφράζεται σε απόδοση 490 και 571 ίππων με overboost σε διαδικασία launch control.
Έρωτας με την πρώτη ματιά
Στην αρχή, αναφέραμε ότι η Taycan είναι ικανή να σε κάνει να
ανατριχιάσεις. Και απλά θα συμπληρώσουμε, πως το καταφέρνει χωρίς
καν να περάσεις στο εσωτερικό της. Η ασημί Turbo μας είχε μαγέψει,
αλλά η λευκή 4S με τις μαύρες ζάντες των 21 ιντσών που τονίζονται
ακόμα περισσότερο με το λευκό περίγραμμα, αναδεικνύει ακόμα
περισσότερο τις θελκτικές καμπύλες του αμαξώματος. Θαρρείς
πως πρόκειται για ένα γλυπτό, αλλά μοντέρνας τέχνης και
αισθητικής. Ένα από αυτά που σήμερα θαυμάζεις σε μία
γκαλερί, αλλά ξέρεις ότι σε μερικά χρόνια από σήμερα θα αποκτήσει
συλλεκτική αξία. Αποτελεί ένα κράμα της φουτουριστικής σχεδίασης
που θα διακρίνει τα μοντέλα της Porsche στο άμεσο μέλλον, αλλά με
έντονα στοιχεία από το παρελθόν, που έχουν χαρακτηρίσει την
γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία μέχρι και σήμερα. Στο εμπρός
μέρος αντικατοπτρίζεται το αύριο, ενώ πίσω απεικονίζεται η
φημισμένη ταυτότητα της Porsche. Ούτε το μήκος που
πλησιάζει τα πέντε μέτρα καταφέρνει να διαταράξει την αρμονία των
γραμμών της, που μάλιστα της προσφέρει συντελεστή οπισθέλκουσας
μόλις 0,22.
Παρατηρώντας την σου προκαλεί δέος, αίσθηση που διατηρείται μόλις ανοίξεις την πόρτα του εσωτερικού. Αν υπήρχε χαλάκι δίπλα, σίγουρα θα σκούπιζες τα πόδια σου πριν μπεις. Μπορεί τα υλικά που έχουν χρησιμοποιηθεί να προέρχονται από ανακυκλώσιμες πηγές, αλλά αυτό δεν αλλάζει στο ελάχιστο τον αέρα πολυτέλειας που αποπνέει. Η ποιότητα κατασκευής είναι κορυφαία, με το δερμάτινο σαλόνι σε απόχρωση Truffle Brown να εκτοξεύει την premium αίσθηση. Φυσικά, έντονο είναι το ψηφιακό στοιχείο, με τέσσερις συνολικά οθόνες μπροστά από οδηγό και συνοδηγό! Κάτι σαν κόκπιτ αεροπλάνου… Χωροταξικά, δεν διεκδικεί δάφνες. Περισσότερο 2+2, στο τέλος της ημέρας δύο ενήλικες θα καταφέρουν να βολευτούν στα πίσω καθίσματα απολαμβάνοντας την πολυτέλεια του εσωτερικού της Taycan. Την ίδια ώρα, ο χώρος αποσκευών αγγίζει τα 407 lt, ενώ ακόμα ένας στο εμπρός μέρος προσφέρει επιπλέον 84 lt αποθήκευσης, για όσους θέλουν κάτι παραπάνω.
Τεχνολογία αιχμής!
Κάτω από το αλουμινένιο αμάξωμα κρύβεται στη δική μας περίπτωση
μία μπαταρία 33 στοιχείων και 396 κυψελών χωρητικότητας 94,
kWh. Οι δύο ηλεκτροκινητήρες βρίσκονται τοποθετημένοι
στους δύο άξονες και η τεχνογνωσία τους προέρχεται από το μαγικό
κόσμο των αγώνων. Ναι, καλά καταλάβετε. Πρόκειται για
αντίστοιχο σύστημα που ενίσχυε τις Hybrid 919. Κάνουν
χρήση τεχνολογίας μόνιμου μαγνήτη και στην περίπτωση της 4S αυτός
που εντοπίζεται στον πίσω άξονα είναι μικρότερος και πιο ελαφρύς σε
σχέση με τον αντίστοιχο των μεγαλύτερων εκδόσεων. Μία ακόμα από τις
καινοτομίες της Taycan είναι το κιβώτιο δύο σχέσεων μετάδοσης, το
οποίο και ευθύνεται για την σχεδόν αμείωτη επιτάχυνση του
γερμανικού ηλεκτρικού μοντέλου με ταχύτητες που ξεπερνούν τα 200
km/h.
Μπορεί να μην είναι η ισχυρότερη της σειράς, αλλά ακόμα και έτσι τα νούμερα ζαλίζουν. 530 ίπποι (571 με overboost) για την έκδοση που οδηγούμε, με ροπή –κρατηθείτε- της τάξεως των 640 Nm! Οι επιδόσεις της είναι εξωφρενικές, αφού για τα πρώτα 100 km/h από στάση χρειάζονται 4 sec, όταν για το 0-160 km/h απαιτούνται 8,7 sec και για το 0-200 13,3! Η Porsche υπόσχεται πως οι παραπάνω εκρηκτικές επιδόσεις συνοδεύονται από αυτονομία 463 km. Μία από τις ιδιαιτερότητες της μπαταρίας των 93,4 kWh είναι πως λειτουργεί σε τάση από 610 έως και 835 V. Αυτό μεταφράζεται σε ισχύ φόρτισης 270 kWh, κάτι που σημαίνει πως σε έναν φορτιστή αυτού του είδους μπορεί να φορτίσει το 80% σε 22,5 λεπτά! Επειδή όμως τέτοιος φορτιστής στην Ελλάδα υπάρχει μόνο στην Porsche, σε ρεαλιστικές συνθήκες η Taycan χρειάζεται 93 λεπτά σε ταχυφορτιστή DC για το 80% και 9 ώρες σε Wallbox 11 kW.
Εμπειρία ζωής…
Η αλήθεια είναι ότι πρόκειται για μία σύνθετη και πολύπλοκη δημιουργία. Για αυτόν ακριβώς το λόγο, με μία κατασκευή του είδους αυτό που έχει περισσότερη σημασία είναι να βιώσεις την εμπειρία (διότι περί εμπειρίας πρόκειται) και να καταφέρεις να τη μεταφέρεις μέσα από το πληκτρολόγιο. Και μόνο εύκολο δεν είναι, αφού από τη στιγμή που θα βρεθείς πίσω από το τιμόνι της σε διακατέχει μία έντονη διέγερση. Η χαμηλή θέση οδήγησης, το τιμόνι που έρχεται κοντά στα χέρια σου, αλλά και ο διακόπτης εκκίνησης που είναι τοποθετημένος αριστερά όπως αρμόζει σε μία Porsche, σου προκαλούν ένα κόμπο στο στομάχι. Και σαν να μη φτάνει αυτό, ο πίνακας οργάνων που μοιάζει με ψηφιακή απεικόνιση του αντίστοιχου της 911, φροντίζει να σου θυμίζει που βρίσκεσαι. Το μεγάλο μήκος του αμαξώματος σε αγχώνει, αλλά αυτό που δεν μπορείς να συνηθίσεις είναι το πλάτος! Πιστέψτε μας, δεν είναι καθόλου ευχάριστο και εύκολο να κινείσαι με ένα αυτοκίνητο που έχει φάρδος 2 μέτρα και κόστος κοντά στα 120.000 ευρώ στους στενούς δρόμους της Αθήνας…
Όμως, αν ξεπεράσεις το μέγεθος και τον όγκο τίποτα δεν σε προβληματίζει κινούμενος στον αστικό κύκλο. Με το πρόγραμμα Normal ή Range βρίσκεσαι απομονωμένος στη… «φούσκα» της Taycan. Η εξαιρετική ηχομόνωση, φυσικά σε συνδυασμό με το μοναδικό περιβάλλον του εσωτερικού, καταφέρνουν να μετατρέπουν και τη μετακίνηση στην πόλη σε μία μοναδική εμπειρία. Η αερανάρτηση με τα ηλεκτρονικά ελεγχόμενα αμορτισέρ προσφέρουν κορυφαία ποιότητα κύλισης, αντίστοιχη με αυτή που συναντάς σε μία λιμουζίνα πολυτελείας.
Βέβαια, ως ένα βαθμό όλα τα παραπάνω τα συναντάμε και σε ένα
premium μοντέλο πολυτελείας. Το ερώτημα είναι αν η Taycan
καταφέρνει να εξιτάρει τις οδηγικές σου αισθήσεις όπως μία Porsche.
Καταρχήν, τι γνωρίζαμε μέχρι σήμερα για τα αμιγώς ηλεκτρικά
αυτοκίνητα; Πως η ισχύς είναι άμεσα διαθέσιμη. Κρατήστε
αυτό το στοιχείο, προσθέστε τους 530 ίππους της 4S και ξεχάστε ό,τι
ξέρατε. Ο συνδυασμός απλά προκαλεί γέλιο. Διότι αυτή είναι η πρώτη
έκφραση που δημιουργείται στο πρόσωπο σου. Αρχικά,
εντυπωσιάζεσαι από τον τρόπο που εκσφενδονίζεται. Λες και πρόκειται
για πολεμικό αεροσκάφος σε αεροπλανοφόρο. Εν συνεχεία,
όμως, ανεπαίσθητα γελάς, ενώ οι κόρες των ματιών έχουν διογκωθεί.
Διότι είναι αστεία γρήγορος ο τρόπος που επιταχύνει. Και στο σημείο
που θαρρείς ότι ο ρυθμός θα μειωθεί - όπως σε όλα τα ηλεκτρικά- η
δεύτερη σχέση στο κιβώτιο φροντίζει ο ρυθμός να παραμείνει
ίδιος και αναλλοίωτος σχεδόν μέχρι την τελική της
ταχύτητα. Δεν είναι εύκολο να εκφράσεις τον τρόπο που η Taycan
επιταχύνει. Το μόνο σίγουρο είναι πως είναι εθιστικός. Μόλις το
βιώσεις μία φορά, θέλεις να το νιώσεις ξανά. Και ξανά…
Και όταν πλησιάσεις στην πρώτη στροφή, θαρρείς και η Taycan μεταμορφώνεται. Ο όγκος της ως δια μαγείας καμουφλάρεται, ενώ με μαεστρία καταφέρνει να κρύψει το βάρος της. Το μπροστινό μέρος αλλάζει κατεύθυνση όσο διαρκεί και η κίνηση των χεριών με το τιμόνι, με μοναδική αμεσότητα. Το τιμόνι διαθέτει όσο βάρος χρειάζεται, ενώ η πληροφόρηση που προσφέρει σε γεμίζει συνεχώς με μηνύματα. Το Dynamic Chassis Control με τις ενεργές αντιστρεπτικές εκμηδενίζουν τις κλίσεις του αμαξώματος, αυξάνοντας παράλληλα τα πλευρικά g σε κάθε στροφή. Σου εμπνέει σιγουριά και σε παρακινεί να βρεις τα όρια σου, αφού η αυτή η κομψή Γερμανίδα έχει πρόσφυση. Πολύ πρόσφυση! Δεν είναι μόνο το στήσιμο, η αερανάρτηση και οι ενεργές αντιστρεπτικές, αλλά επιπλέον και η ενεργή τετραδιεύθυνση με το Torque Vectoring Plus που δημιουργούν συνδυαστικά ένα μεθυστικό κοκτέιλ οδηγικής απόλαυσης. Και σε καμία περίπτωση αποστειρωμένης. Βλέπεις, μόλις αναθαρρήσεις και βρεις τον τρόπο, συνειδητοποιείς ότι μπορεί να ανταπεξέλθει σε κάθε σου καπρίτσιο. Φρενάροντας νωρίς με τα θηριώδη φρένα των 415 μπροστά και 365 mm πίσω και πατώντας αρκετά νωρίς το γκάζι για να ακολουθήσει η εκτόξευση στην έξοδο. Ή αν προσπαθήσεις και βρεις τον τρόπο, αλλά και το χώρο, να προκαλέσεις υπερστροφή. Με λίγο τιμόνι παραπάνω και περισσότερο γκάζι νωρίτερα, παρατηρώντας εν συνεχεία το πίσω μέρος να γλιστράει, αλλά και να νιώθεις το εμπρός να σε τραβάει στην έξοδο την κατάλληλη στιγμή. Και σε αυτό το σημείο χαμογελάς και καταλήγεις πως στο ηλεκτρικό μέλλον που ανοίγεται διάπλατα μπροστά μας υπάρχει ελπίδα. Για όλους εμάς που δεν θέλουμε απλά να μεταφερόμαστε από το ένα σημείο στο άλλο στα φουτουριστικά μας οχήματα. Αλλά αναζητούμε την αδρεναλίνη, τη γοητεία και την ομορφιά της οδήγησης.
συμπέρασμα
Η Porsche Taycan είναι ικανή να σου προκαλέσει έντονα συναισθήματα άρρηκτα συνδεδεμένα με τη γοητεία της οδήγησης. Όχι με τον παραδοσιακό brutal τρόπο, συνοδευόμενο από τον εκκωφαντικό ήχο των εξατμίσεων, αλλά με το δικό της αθόρυβο στυλ. Αναμφίβολα, αν το μέλλον της ηλεκτροκίνησης αυτό, τότε προμηνύεται συναρπαστικό.