Δοκιμή Mazda CX-30 2.0 SkyActiv-X : Αναβάθμιση θέσης
Με το CX-30 η Mazda προσφέρει μια οδηγική εμπειρία που την καθιερώνει στο premium άκρο μιας ιδιαίτερα ανταγωνιστικής κατηγορίας
- -
- -
Η Mazda μπαίνει στην κατηγορία των compact SUV με την πρόθεση να ξεχωρίσει. Δίνοντας έμφαση στη συναισθηματική σχεδίαση και στην ποιότητα, θέλει να προσφέρει μια οδηγική εμπειρία πάνω από όλα... εκλεπτυσμένη. Αν κάτι χαρακτηρίζει το νέο CX-30 δεν είνα ο δυναμισμός, ούτε η εκρηκτικότητα. Αλλά οι καλοί τρόποι. Μοιάζει ένα αυτοκίνητο δουλεμένο σχολαστικά στην παραμικρή του λεπτομέρεια.
Με μήκος λίγο κάτω από τα 4,4 μέτρα και μεταξόνιο 2.65 μέτρα, το CX-30 τοποθετείται μεταξύ των CX-3 και CX-5. Οριακά μικρότερο σε σχέση με τον premium ανταγωνισμό όπως αυτός ορίζεται από το Audi Q3 και την BMW X1, μία η άλλη με το Skoda Karoq και το Nissan Qashqai. Δεν είναι ο όγκος αυτό που σου κάνει εντύπωση στην πρώτη οπτική επαφή, αλλά η κομψότητα.
Ρευστές καμπύλες και λιτές γραμμές δίνουν υπόσταση στη σχεδιαστική φιλοσοφία Kodo. Το πολύ χαρακτηριστικό βαθύ κόκκινο χρώμα «της ψυχής» όπως το ονομάζει χαρακτηριστικά η Mazda, σε συνδυασμό με λεπτομέρειες χρωμίου και μαύρα προστατευτικά πλαστικά να υπενθυμίζουν την SUV διάσταση και την ικανότητα κίνησης εκτός δρόμου.
Well being
Στο εσωτερικό, κλασικά μοτίβα συνδυάζονται με ψηφιακή τεχνολογία. Στο ταμπλό, η αρχιτεκτονική HMI (Human Machine Interface) όπως χαρακτηριστικά ονομάζει η Mazda αυτόν τον πολύ σημαντικό κόμβο επαφής ανθρώπου - μηχανής, συνδυάζει στρογγυλά αναλογικά όργανα με μια κεντρικά τοποθετημένη οθόνη TFT 7”. Ενώ στην κορυφή της κεντρικής κονσόλας προσαρμόζεται καλόγουστα μια παραλληλόγραμμη οθόνη 8,8” με εύχρηστο μενού για τις λειτουργίες συνδεσιμότητας και ψυχαγωγίας. Το (έξτρα) ηχοσύστημα της Bose με 12 ηχεία απογειώνει την ακουστική εμπειρία και αναβαθμίζει συνολικά την ατμόσφαιρα.
Τα υλικά είναι από το πάνω ράφι, με μαλακό πλαστικό, πολυτελείς μαύρες gloss επιφάνειες, λεπτομέρειες αλουμινίου και σχολαστικά προσεγμένες εξωτερικές ραφές να δίνουν την ζεστή αίσθηση του χειροποίητου. Η συναρμογή είναι στιβαρή και η λειτουργία των διακοπτών δίνει την αίσθηση μιας κατασκευής με έμφαση στην κατασκευαστική τελειότητα. Αν και η αισθητική είναι προτεραιότητα, η πρακτικότητα δεν πέφτει σε δεύτερη μοίρα.
Οι χώροι για μικροαντικείμενα είναι επαρκείς και η εργονομία απροβλημάτιστη. Στις πίσω θέσεις οι επιβάτες έχουν στη διάθεσή τους παραπάνω από επαρκή χώρο για τα γόνατα αλλά και για το κεφάλι. Μεγάλος είναι και ο χώρος αποσκευών των 430 λίτρων, στον μέσο όρο του ανταγωνισμού.
Στον εξοπλισμό της έκδοσης GT που αποτελεί τη βάση (€28.725) για τα αυτοκίνητα με τον κινητήρα SKYACTIV – X των 180 ίππων περιλαμβάνεται το πακέτο ηλεκτρονικών βοηθημάτων: Προσαρμοζόμενο cruise control, σύστημα διατήρησης της λωρίδας, αναγνώριση πινακίδων, αυτόματο φρενάρισμα για αποφυγή εμποδίου, αυτόματη λειτουργία μεγάλης σκάλας των προβολέων τεχνολογίας LED, έλεγχος της τυφλής γωνίας των καθρεπτών είναι μερικά από τα συστήματα που κάνουν πιο ασφαλή την οδηγική εμπειρία. Το αυτόματο κιβώτιο είναι μέρος του πακέτου Plus (€30.370) στο οποίο περιλαμβάνονται ακόμη αυτόματος διζωνικός κλιματισμός, ηλεκτρικά ανοιγόμενη 5η πόρτα, υποβοήθηση παρκαρίσματος με κάμερα πίσω και αισθητήρες μπροστά και θερμαινόμενο τιμόνι.
To Mazda CX-30 είναι υποψήφιο για τον τίτλο του Παγκόσμιου
Αυτοκινήτου της Χρονιάς 2020, καθώς έχει ήδη προκριθεί στην τελική
10άδα. Τα αποτελέσματα θα ανακοινωθούν στο Σαλόνι Αυτοκινήτου της
Ν. Υόρκης στις 8 Απριλίου.
Τα δερμάτινα καθίσματα του αυτοκινήτου που είχαμε στη διάθεσή μας,
με τη διακριτική διχρωμία να προσθέτει στην γενικότερα πολυτελή
ατμόσφαιρα, είναι έξτρα.
Η γεωμετρία της θέσης του οδηγού παραπέμπει σε hatchback με σπορ διάθεση. Κάθεσαι χαμηλά, κοντά στο πάτωμα, με το τιμόνι να έρχεται εκεί ακριβώς που το θέλεις. Και να σε προϊδεάζει για μια ενδιαφέρουσα οδηγική εμπειρία.
Από τα πρώτα μέτρα αντιλαμβάνεσαι ότι αυτό είναι ένα αυτοκίνητο φτιαγμένο για να σε κάνει να νιώθεις καλά. Είναι ένα περιβάλλον που σε ηρεμεί. Ένας χώρος δικός σου στον οποίο θέλεις να περνάς χρόνο γιατί νιώθεις όμορφα και άνετα.
Η ποιότητα κύλισης είναι εξαιρετική. Και η απόσβεση στις λακκούβες αφράτη. Η ανάρτηση απορροφά τις λακκούβες χωρίς να περνά θόρυβο ή αναταράξεις στην καμπίνα. Αλλά ταυτόχρονα νιώθεις ότι οδηγείς ένα αυτοκίνητο με ανάλαφρη αίσθηση και σωστό έλεγχο του βάρους.
Διαμάντι
Ο πρωτοποριακός 2λιτρος τετρακύλινδρος Skyactiv-X 180 ίππων με ροπή 224 Nm κάνει χρήση της τεχνολογίας Mazda M Hybrid 24V. Highlight ωστόσο είναι ο συνδυασμός ανάφλεξης με σπινθήρα ενός συμβατικού βενζινοκινητήρα και αυτής μέσω συμπίεσης, όπως γίνεται στους ντίζελ. Με στόχο μεγαλύτερη οικονομία καυσίμου και χαμηλότερες εκπομπές ρύπων. Το σύστημα λέγεται SCCI (Spark Controlled Compression Ignition).
Η ανάφλεξη γίνεται από τα μπουζί με τον συμβατικό τρόπο όταν ο κινητήρας είναι κρύος ή λειτουργεί σε υψηλές στροφές. Στη λειτουργία με χαμηλό φορτίο (δηλαδή στο 80% του χρόνου), ο σπινθήρας ανάβει ένα προκαταρκτικό μικρό κύμα πιο πλούσιου μίγματος. Ο μικρός πυρήνας φωτιάς που δημιουργείται ανάβει το υπέρ-φτωχό μίγμα ενώ αυτό συμπιέζεται.
Το αποτέλεσμα είναι μια ομοιόμορφη και με διάρκεια καύση, οπότε το έμβολο ωθείται για μεγαλύτερο διάστημα και πιο αποδοτικά. Τη μετάβαση από την έναυση με σπινθήρα σε αυτήν με συμπίεση ελέγχουν αισθητήρες στους κυλίνδρους, οι οποίοι ανιχνεύουν πότε ο κινητήρας μπορεί να λειτουργήσει με φτωχό μίγμα.
Η Mazda υπόσχεται άμεση απόκριση και ευστροφία. Και δεν λέει ψέματα. Το αυτόματο κιβώτιο επιτρέπει στο αυτοκίνητο να ξεκινά ομαλά, αν και κλέβει κάτι από την αμεσότητα αντίδρασης του κινητήρα στις κινήσεις του δεξιού ποδιού. Στις χαμηλές στροφές ο κινητήρας είναι εξαιρετικά πολιτισμένος στη λειτουργία του, αλλά μετά τις 3.000 rpm ακούγεται λίγο περισσότερο από όσο ταιριάζει σε ένα τόσο πολιτισμένο σύνολο.
Αρμονία
Αφήνοντας αυτό στην άκρη, στον ανοιχτό δρόμο ο κινητήρας αποδεικνύεται επαρκής για να κινεί παραπάνω από σβέλτα το αμάξωμα. Δεν είναι εκρηκτικός, αλλά το δεξί πεντάλ έχει αρκετό βάθος ώστε το αυτοκίνητο να βγάζει στο δρόμο κύρος ανάλογο της εμφάνισης και της ατμόσφαιρας της καμπίνας. Η απόκριση είναι καλή, στις μεσαίες στροφές είναι ελαστικός και ψηλά ορεξάτος. Η Mazda ανακοινώνει 9,2 sec για το 0-100 km/h και η τελική ξεπερνά τα 200 km/h. Αν και όχι για πολύ.
Η δύναμη δεν φέρνει σε δύσκολη θέση το καλοστημένο πλαίσιο. Ούτε και το προηγμένο σύστημα 4κίνησης i-Activ AWD. Στην είσοδο της στροφής το αυτοκίνητο είναι κατά βάση προσθιοκίνητο. Όμως το σύστημα GVC Plus χρησιμοποιεί τα φρένα της εσωτερικής ως προς τη στροφή πλευράς για να δημιουργήσει ένα φαινόμενο περιστροφής βοηθώντας το αυτοκίνητο να αλλάξει πορεία στην πρώτη τιμονιά. Το τιμόνι έχει πολύ καλή αίσθηση και προστάζει ένα άμεσο μπροστινό σύστημα που αντιδρά με ακρίβεια.
Ο οδηγός νιώθει αυτοπεποίθηση να κινηθεί γρήγορα. Και το αυτοκίνητο ανταποκρίνεται. Αλλάζει άμεσα κατεύθυνση στην πρώτη εντολή του τιμονιού. Το περιθώριο πρόσφυσης είναι υψηλό και η κλίση είναι μικρή. Παρότι άνετη, η ανάρτηση δεν επιτρέπει αναπηδήσεις ή ταλαντώσεις ακόμη και περνώντας από ανωμαλίες της ασφάλτου στη μέση της στροφής, υπό φορτίο. Η ουρά συμμετέχει στο παιχνίδι της τοποθέτησης, χωρίς να σε αγχώνει. Ελαφρώνει πάντα όσο ακριβώς θέλεις για να μπεις στην τροχιά που έχεις φανταστεί.
Τα φρένα είναι δυνατά, με την πίεση σοφά μοιρασμένη στη διαδρομή του πεντάλ. Στη χειροκίνητη λειτουργία, το αυτόματο κιβώτιο δέχεται τα κατεβάσματα και βοηθά στην επιβράδυνση.
Στο δεύτερο μισό της στροφής το ποσοστό της ροπής που φτάνει στους πίσω τροχούς αυξάνεται. Το ζητούμενο είναι η απόλυτη ουδετερότητα και η αποτελεσματικότητα σε συνθήκες χαμηλής πρόσφυσης. Και το CX-30 πετυχαίνει το στόχο. Είναι σταθερό στα πολλά χιλιόμετρα, στις ευθείες και στις γρήγορες καμπές. Και ταυτόχρονα, σβέλτο και στα πιο στενά κομμάτια χωρίς προσπάθεια.
Πρέσβης
Αυτό είναι μάλλον το σημαντικότερο αυτοκίνητο της εταιρείας στην πραγματικά γενναία εκστρατεία της μάρκας να συστηθεί ξανά στο ελληνικό κοινό. Εξαιρετικό αυτοκίνητο είναι και το Mazda 3, χτισμένο στην καινούρια πλατφόρμα Skyactiv. Φορέας όλης της τεχνολογίας και εκφραστής της φιλοσοφίας της μάρκας. Αλλά το CX-30 φέρνει τα στοιχεία αυτά στην κατηγορία των κόμπακτ SUV, η οποία παρουσιάζει πολύ εντονότερη κινητικότητα. Το αυτοκίνητο τοποθετείται στο άνω άκρο, πολύ συνειδητά. Έχοντας να προσφέρει την κορυφαία οδική συμπεριφορά που ανέκαθεν εκτιμούσαμε στη μάρκα σε συνδυασμό με μια πρωτόγνωρη αίσθηση συνολική ποιότητας. Η οποία δεν εξαντλείται μόνο στα υλικά του ταμπλό αλλά στην κατασκευαστική τελειότητας της παραμικρής βίδας.
ΦΩΤΟ: ΕΥΗ ΠΕΡΡΑΚΗ