ΔΟΚΙΜΗ: Ford Fiesta ST
Υπόδειγμα συνέπειας στην οδηγική απόλαυση του απαιτητικού οδηγού και ο ιδανικός τρόπος να βιώσεις γνήσιο GTi της σύγχρονης εποχής
- -
- -
με μια ματιά
Το νέο Fiesta φέρνει και μια εντελώς δημιουργική προσέγγιση στη σπορ γειτονιά. Με τον 3κύλινδρο 1.500άρι EcoBoost των 200 ίππων βάζει τα γυαλιά στον ανταγωνισμό.
Βαφτισμένα GTi τα γρήγορα supermini δεν θα μπορούσαν να λείπουν από
τη γκάμα των κατασκευαστών. Το μικρό μέγεθος, το χαμηλό βάρος και
το ιππικό που είναι πάντα ζωηρό για τις ανάγκες της σπορ οδήγησης,
είναι στοιχεία που συνθέτουν ένα γευστικό κοκτέιλ που εξάπτει και
προτιμάται, αν ψάχνει κανείς οδηγική αδρεναλίνη σε γήινο κόστος.
Ταυτόχρονα στη σύγχρονη εποχή τους έχουν απλώσει τις παροχές τους
σε επίπεδο ανέσεων, τεχνολογίας ώστε να απέχουν από τη λιτή λογική.
Επι της ουσίας στο παρελθόν μια μικρή οδηγική βόμβα μπορεί να
έσκαγε στα χέρια σου αν δεν ήξερες το χειρισμό της, όμως σήμερα τα
περισσότερα εκρηκτικά supermini δεν απευθύνονται αποκλειστικά σε
πυροτεχνουργούς της οδήγησης. Εφοδιασμένα με σύγχρονα συστήματα
ασφαλείας καταφέρνουν να είναι γρήγορα χωρίς να απαιτούν, δεν
αιφνιδιάζουν και συνήθως προειδοποιούν έτσι ώστε να προσελκύουν
ευρύτερο κοινό που θέλει να είναι γρήγορο. Κάπως έτσι στη σύγχρονη
παλέτα των μικρών σπορ αυτοκινήτων οι επιλογές είναι υπαρκτές και
ζωηρές. Οι αποδόσεις είναι ανεβασμένες και οι δυνατότητες έχουν
προσομοιώσει τις επιδόσεις και τα δεδομένα των sport hatch της
περασμένης δεκαετίας. Αν ψάχνεις όμως ταυτόχρονα και ανόθευτη γεύση
οι επιλογές περιορίζονται και το Fiesta ST είναι ένα από τα λίγα
που προσφέρει χαμόγελα.
Όπως πρέπει
Με το που το βλέπεις δεν διαπιστώνεις ούτε υπερβολές
σχεδιαστικού τύπου ούτε κάτι κραυγαλέο να το χαρακτηρίζει. Πρακτικά
έχει όλα όσα χρειάζεται ένα σπορ αυτοκίνητο για να πετύχει το σκοπό
του, χωρίς να δίνει ψεύτικες υποσχέσεις με την εικόνα του. Σε σχέση
με τα απλά αδέρφια του ξεχωρίζει στα σημεία που πρέπει. Οι
τονισμένες κυψελωτές γρίλιες στη μάσκα, οι εισαγωγές αέρα και οι
τροποποιήσεις στον προφυλακτήρα και στους προβολείς ομίχλης
κρίνονται διακριτικές, όπως και το κόκκινο έμβλημα ST που υπάρχει
εμπρός και πίσω. Εδώ η διπλή απόληξη της εξάτμισης, ο διαχύτης στη
βάση της ουράς και η αεροτομή στο τελείωμα της οροφής κάνουν ποιο
εξωστρεφή την εικόνα, όχι όμως σε βαθμό που να προκαλεί. Η πλάγια
όψη γεμίζει περισσότερο από τους τροχούς των 18’’ της έκδοσης ST3,
παρά από ιδιαιτερότητες του σχεδιασμού. Ακόμα και τα πλαϊνά μασπιέ
είναι διακριτικά, όπως συνολικά η εικόνα του SΤ, κάτι που του
προσδίδει φινέτσα. Μυώδες δεν το λες, το πλάτος έχει διατηρηθεί σε
σεμνά πλαίσια, αλλά ο δυναμισμός δεν του λείπει.
Ομοίως και στο εσωτερικό όπου οι σπορ πινελιές είναι παρούσες για
να υποστηρίξουν την εικόνα και τον χαρακτήρα του γρηγορότερου
Fiesta στη γκάμα. Ένα διακριτικά δοσμένο flat bottom τριάκτινο
τιμόνι με παχύτερο στεφάνι ντυμένο με δέρμα, σπορ μπάκετ καθίσματα
Recaro με το λογότυπο της έκδοσης που κλέβουν την παράσταση και
υπόσχονται την επιθυμητή σωστή πλευρική στήριξη, καθώς και πεντάλ
αλουμινίου τονίζουν τις προθέσεις σε σχέση με ένα απλό Fiesta.
Φυσικά το καθολικά νέο ταμπλό με επίσης νέο φωτεινότερο και σαφώς
ποιο ενημερωμένο πίνακα οργάνων, δίνει μια ανώτερη εικόνα στο
σαλόνι. Ο συνδυασμός αναλογικών και ψηφιακών ενδείξεων στον πίνακα
οργάνων προσφέρει πλούσιες πληροφορίες, ενώ από εδώ θα δεις και το
πρόγραμμα οδήγησης (Normal, Sport, Track) που επιλέγεις ανάλογα με
τη οδηγική διάθεση και επι της ουσίας επηρεάζει το βάρος στο
τιμόνι, την απόκριση στο γκάζι και την παρεμβατικότητα των
ηλεκτρονικών (όταν δεν απενεργοποιηθούν πλήρως).
Μοντέρνα σχεδίαση, μελετημένη εργονομία, ποιοτικά υλικά και
συναρμογή, αλλά και ευχάριστος διάκοσμος είναι μερικά από τα οφέλη,
ενώ ξεχωρίζει η οθόνη αφής 8 ιντσών που εξέχει από την κομψότερη
κονσόλα. Μεγάλη και στο σωστό ύψος για να τη χειρίζεσαι μέσω του
infotainment SYNC3, από όπου ελέγχονται τα συστήματα ήχου,
πλοήγησης και τα συνδεδεμένα smartphones, ακόμα και με φωνητικές
εντολές. Για τον κρυστάλλινο ήχο έχουμε τη συνδρομή της B&O
PLAY, που δίνει έξτρα ποιότητα με συνολική ισχύ 675 Watt. Με
εξοπλισμό που απολαμβάνεις ανέσεις και τεχνολογίες που συνήθως
συναντάς ψηλότερα, το ST ακολουθεί την εποχή χωρίς εκπτώσεις.
Χωροταξικά οι ενήλικοι επιβάτες θα βρουν τους χώρους επαρκείς τόσο
όσον αφορά τα πόδια όσο και τον χώρο του κεφαλιού, ενώ για ακόμα
περισσότερη πρακτικότητα υπάρχει και 5θυρη έκδοση.
Τρικύλινδρος καλπασμός
Λιγότεροι κύλινδροι, σημαίνουν και λιγότερες τριβές, ενώ
ταυτόχρονα εξοικονομείς καύσιμο και περιορίζεις τους ρύπους. Με
αυτό το σκεπτικό οι τεχνικοί της Ford Performance πορεύτηκαν στην
εξέλιξη της καρδιάς του Fiesta ST και έδωσαν τον πρώτο 3κύλινδρο
κινητήρα στην ιστορία των ST. Στην πράξη ο 1.5 EcoBoost αποδεικνύει
ότι δεν δέχεται αμφισβήτηση όσον αφορά την τεχνολογία, την απόδοση
και τις επιδόσεις του. Με συνδυασμένο έμμεσο και άμεσο ψεκασμό
στους κυλίνδρους, διπλό ανεξάρτητο μεταβλητό χρονισμό βαλβίδων σε
εισαγωγή και εξαγωγή, αλλά και υπερτροφοδότηση καταφέρνει να
στείλει την απόδοση στους 200 ίππους στις 6.000 rpm. Tα 290 Nm
ροπής διατηρούνται σε ένα εύρος 2.400 rpm (1.600 - 4.000 rpm) και
το εντυπωσιακό είναι ότι ακόμα και αν έχεις μια σχέση επάνω στο
άριστο 6άρι, τόσο σε αίσθηση όσο και σε κλιμάκωση, θα βγεις με
πρωτόγνωρη αίσθηση επιτάχυνσης στην έξοδο της στροφής.
γλυκά
- Σχεδίαση
- Διακριτικότητα
- Ποιότητα
- Τεχνολογίες
- Σπορ συμπεριφορά
- Fun to drive
- Επιδόσεις
- Κινητήρας
- Ανάρτηση
- Φρένα
- Κατανάλωση
- Εξοπλισμός
ξινά
- Τιμή (ST3 + πακέτο Performance)
Οι κραδασμοί απουσιάζουν και το μοτέρ στροφάρει με διάθεση
σχεδόν από το ρελαντί μέχρι τον κόφτη. Μπορεί τα νούμερα να μην
διαφοροποιούνται σε σχέση με τον τετρακύλινδρο των 1.6 λίτρων του
προγενέστερου, όμως η απόκριση είναι άμεση, η ροπή πανταχού παρούσα
και η ευστροφία έρχεται αδιάκοπη μέχρι τα κόκκινα. Νιώθεις ότι σε
τραβάει μπροστά μεγαλύτερης χωρητικότητας κινητήρας, δεν είναι
ανάγκη να ανακατεύεις άσκοπα το κιβώτιο, κάτι που απλοποιεί την
οδήγηση και τη διατήρηση του ρυθμού. Δεν λείπουν φυσικά τα μικρά
σκασίματα που ενισχύονται τεχνητά από τα ηχεία, ειδικά στις
επιλογές Sport και Track των Drive modes και πουσάρουν τη σπορ
διάθεση. Κάπως έτσι η νεα μονάδα ισχύος του Fiesta ST σε κερδίζει,
κάτι που εκτός από την αίσθηση που σου μεταφέρει, το κάνει και με
τις επιδόσεις του. Μόλις 6,5’’ για τα 0-100 km/h και 232 km/h
τελικής ταχύτητας είναι μια εικόνα των κατορθωμάτων του, ενώ οι
ρεπρίζ αποτελούν ένα ισχυρό όπλο στη σπορ φαρέτρα του.
Στα τεχνολογικά του όπλα είναι η δυνατότητα απενεργοποίησης του
ενός κυλίνδρου, μια λειτουργία που γίνεται αυτόματα χωρίς να
γίνεται αντιληπτή, κινούμενο με ιδιαίτερα χαμηλές στροφές χωρίς να
ψάχνει ο οδηγός το ξύπνημα της ροπής. Φυσικά τα οφέλη γίνονται
αντιληπτά σε επίπεδο κατανάλωσης, με το trip computer να μην
ξεφεύγει εύκολα προς τα διψήφια νούμερα. Αν οδηγείς φυσιολογικά,
χωρίς να σημαίνει ότι κινείσαι αργά, θα δεις νούμερα που
γυροφέρνουν τα 8 lt/100 km, αν ακολουθήσεις το σπορ της οικονομίας
θα ρίξεις την κατανάλωση ένα γεμάτο λίτρο παρα κάτω, ενώ αν φυσικά
επιμένεις να τεντώνεις το δεξί σου πόδι θα ξεπεράσεις τα 12 lt/100
km, όμως σε μικτή απελευθερωμένη χρήση, απλά θα φλερτάρεις με τα
δέκα λίτρα. Το ζουμί της υπόθεσης με ένα ST στα χέρια, εκτός από
τις επιδόσεις, είναι φυσικά η συμπεριφορά.
Η συνολικά δεμένη αίσθηση είναι κάτι που γεύεσαι με το καλημέρα.
Πρώτη θετική εντύπωση έρχεται από τη θέση οδήγησης και τα μπάκετ
που σε τοποθετούν χαμηλά και σε στηρίζουν σωστά στον σπορ σκοπό,
ενώ παραδοσιακά το βάρος και η αίσθηση που φτάνει στα χέρια του
οδηγού από το τιμόνι είναι ότι ακριβώς περιμένεις. Το 40άρι προφίλ
των Michelin Pilot Sport 4S που φορούν οι 18’’ τροχοί της φουλ
έκδοσης ST3 προσφέρει καλή κύλιση για τα σπορ δεδομένα
και συνολικά προσεγγίζει το ιδανικό από πλευράς αμεσότητας. Μπορεί
σε κατσαρό οδόστρωμα η ανάρτηση να μην κρύβει τη σφιχτή λειτουργία
της, όμως δεν κοπανάει. Η κλασική διάταξη McPherson εμπρός -
ημιάκαμπτος πίσω, συνδυάζεται με αμορτισέρ και τεχνολογία βαλβίδων
που αποσβένουν ανάλογα με τη συχνότητα της ταλάντωσης.
Παράλληλα τα πατενταρισμένα από τη Ford πίσω ελατήρια ανακατανέμουν
τις πλευρικές δυνάμεις πάνω στην πίσω ανάρτηση κατά τη διάρκεια
μιας στροφής με όφελος την αυξημένη πλευρική ακαμψία. Έτσι το ST
μπορεί να παντρεύει την ποιοτική απορρόφηση που δεν μεταφέρει
τριγμούς - θορύβους στην καμπίνα και τη σφιχτή λειτουργία που
αναζητάς από ένα σπορ αυτοκίνητο. Η έξυπνη ανάρτηση πάει αγκαζέ με
14% περισσότερη ακαμψία κάτι που οφείλει σε πλαίσιο, ενισχυμένο
πίσω ημιάκαμπτο και αντιστρεπτική δοκό. Το ST είναι λαχταριστό όταν
ξεκινούν οι στροφές και η επίθεση σε αυτές. Το μπροστινό υπακούει
πιστά στις εντολές που του δίνεις, ενώ κάνει σαφές ότι δεν είναι
αναγκαίο να σηκώνεις εντελώς το δεξί σου πόδι από το πεντάλ του
γκαζιού και σε αυτό συμβάλει το μηχανικό μπλοκέ διαφορικό της
Quaife, (μέρος του πακέτου Performance: συνδυάζεται με σύστημα
Launch Control και φωτεινή ένδειξη αλλαγής ταχύτητας). Σε συνδυασμό
με το Torque Vectoring που χρησιμοποιεί τα εμπρός φρένα για να
αποτρέψει την σπάταλη της ροπής σε άσκοπο σπινάρισμα του εσωτερικού
τροχού, το Fiesta ST προσφέρει απολαυστικά γρήγορα περάσματα στις
στροφές.
Αμεσότητα και πληροφορία στο μέγιστο βαθμό, μελετημένο ζύγισμα από
μια συνδυασμένη συνεργασία όλων των συντελεστών που συμβάλουν στην
δυναμική συμπεριφορά και σπορτιφ γεύση συμπεριφοράς που δεν σπαταλά
χρόνο και μέτρα μέχρι να σε ενημερώσει για τα τεκτενόμενα.
Ουδέτερο, με εξαιρετική ευστάθεια στα πολλά, χωρίς προβληματικές
συμπεριφορές, αναζητά την στρωτή και γρήγορη οδήγηση. Ακόμα και η
μη απενεργοποίηση του ESP δεν περιορίζει την απόλαυση της οδήγησης
γιατί επεμβαίνει διακριτικά όταν υπερβάλεις σε ρυθμό, ενώ τα φρένα
υπερκαλύπτουν τις προθέσεις του κινητήρα για επιδόσεις, χωρίς να
κουραστούν στην συνεχή χρήση τους επιβραδύνοντας από τα πολλά στα
λίγα. Επιπλέον όταν αποφασίσει ο οδηγός να απελευθερώσει το ST από
τα ηλεκτρονικά δεσμά, θα απολαύσει τη συμμετοχικότητα της ουράς να
βοηθήσει το τιμόνι. Έτσι και αλλιώς αυτή υπάρχει και με τα
ηλεκτρονικά στο on, όμως απαλλαγμένο από προστασίες το γρήγορο
Fiesta προσομοιώνει με τον καλύτερο τρόπο το αγωνιστικό στιλ, με
τον πίσω εσωτερικό τροχό στον αέρα και την τοποθέτηση πριν τη
στροφή να γίνεται το απολαυστικό παιχνίδι του γνώστη της
οδήγησης.
Με μακρά παράδοση που κουβαλά η Ford στα hot σουπερμίνι (αρχής
γενομένης από το Fiesta XR2 του 1981) είναι η καλύτερη εγγύηση ότι
κάθε μοντέλο θα είναι καλύτερο από το προηγούμενο. Η Ford
Performance γνωρίζει πώς να δημιουργήσει ένα σπορ αυτοκίνητο στη
μικρή κατηγορία, το οποίο θα είναι φιλικό σε καθημερινή χρήση και
ταυτόχρονα θα συναρπάζει το γνώστη της δυναμικής οδήγησης. Το νέο
Fiesta ST είναι εδώ για αυτό το σκοπό, οδηγείστε το!
συμπέρασμα
H Ford χρόνια τώρα κρατάει καλά στα χέρια της τη συνταγή που εξιτάρει τον οδηγικό ουρανίσκο, σε ότι αυτοκίνητο και κατηγορία την υλοποιεί. Αναμενόμενα λοιπόν ο καλύτερος εαυτός της εμφανίζεται όταν ασχολείται με ξεκάθαρη σπορ στόχευση και με το Fiesta καταφέρνει να προσφέρει ένα ST που δείχνει το δρόμο στον ανταγωνισμό του. Παραδοσιακά επικοινωνιακώτατο και συμμετοχικό διαθέτει το σύνολο που θα γοητεύσει τον απαιτητικό της οδήγησης, ενώ το νέο υπερτροφοδοτούμενο 3κυλινδρο μοτέρ των 1.5 λίτρων, διαπρέπει σε όλα. Εύρος απόδοσης, γεμάτοι 200 ίπποι που εκδηλώνονται καλπάζοντας με γεωμετρική πρόοδο από χαμηλά στο στροφόμετρο, εκρηκτικότητα και ζωηρός ήχος, είναι μερικά από τα πλεονεκτήματα του. Και όλα αυτά μάλιστα τα προσφέρει δείχνοντας λογική απαίτηση για καύσιμο. Το νέο Fiesta ST είναι το σύγχρονο μικρό σπορ που δεν ξεχνά τις παραδοσιακές αξίες της οδήγησης. Για το πλήρες πακέτο βέβαια η τιμή ανηφορίζει ψηλά, όμως το αποτέλεσμα σε αποζημιώνει.
ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ: ΕΥΗ ΠΕΡΡΑΚΗ