TEST: Nissan Juke Nismo RS
Όταν τα το επίσημο αγωνιστικό τμήμα της ιαπωνικής εταιρείας βάζει το χεράκι του στο Juke, προκύπτει το Nismo RS
- -
- -
με μια ματιά
Αντισυμβατικό σπορ στιλ και ένα crossover πόλης που αποκτά επιδόσεις και λογική GΤi, αλλά με την δική του διαφορετική προσέγγιση. Το Juke αγριεύει και χασκογελάει στα μούτρα των σπορ αυτοκινήτων της κλάσης του.
γλυκά
- Σχεδίαση …μέσα-έξω
- Σπορ συμπεριφορά
- Επιδόσεις
- Λειτουργία ανάρτησης
- Ποιότητα
- Εξοπλισμός
- Καθίσματα(στήριξη-εμφάνιση)
- Φρένα
- Μπλοκέ
ξινά
- Ορατότητα πίσω
- Turbo lag
- Καθίσματα(προαιρετικός εξοπλισμός)
- Μικρό ρεζερβουάρ
- Κατανάλωση
Με τα διακριτικά Nismo να προέρχονται από το τμήμα Nissan Motorsport και με ακόμα πιο τούμπανο εμφάνιση, το ρηξικέλευθο σχεδιαστικά Juke πέφτει στα βαθιά και κολυμπάει σε ρυθμούς GTi. Άλλωστε η μυώδης εμφάνιση δηλώνει ξεκάθαρα ότι το εντατικό πρόγραμμα που έζησε στα κλιμάκια του αγωνιστικού τμήματος της ιαπωνικής εταιρείας για να πάρει το παράσημο Nismo RS, μόνο τυχαία δεν θα μπορούσε να συμβεί.
Ένα Juke περιποιημένο
Για την μετάβαση λοιπόν από αρνί σε λύκο το Juke αποκτά ένα άκρως επιθετικό body kit που τονώνει το υπάρχον στιλ. Τα συνήθη αισθητικά σπορ βοηθήματα, το σπόιλερ με κόκκινες λεπτομέρειες, χρώμα που συναντάμε και σε δαγκάνες φρένων αλλά και στα καβούκια των εξωτερικών καθρεφτών, οι ζάντες 18 ιντσών σε μαύρη απόχρωση, οι τονισμένοι ώμοι και η ανάλογη μυϊκή ενδυνάμωση σε θόλους, μασπιέ και προφυλακτήρες είναι μια μικρή περίληψη της διαφοροποίησης του απλού Juke σε σχέση με το RS. Η κόκκινη γραμμή κάνει ένα πέρασμα 360ο από προφυλακτήρες και επιθετικές φούστες που ντύνουν τα μασπιέ, ενώ η πληθωρική απόληξη της εξάτμισης και ο διαχύτης στο πίσω μέρος δίνει το στίγμα της κατασκευής, αν δεν έχεις προλάβει να διακρίνεις τα λογότυπα Nismo RS στον προφυλακτήρα. Η σύγχρονη σχεδιαστική τάση έχει κατηγορηθεί κατά καιρούς για την έμπνευσή της, όμως για το Juke κάτι τέτοιο δεν ισχύει. Ιδιαίτερο και περιπετειώδες είναι από τα ελάχιστα αυτοκίνητα σήμερα που δεν θα μπερδέψεις με άλλο, μια και ο σχεδιαστικός παροξυσμός απλά κάνει πάρτι. Στο Nismo RS οι εξωτερικές σπορ λεπτομέρειες αναδεικνύουν το εξωστρεφές σχήμα, ενώ η διαφοροποίηση συνεχίζεται και στα ενδότερα στην λιγότερο προκλητική αλλά ομοίως ενδιαφέρουσα καμπίνα. Εδώ είναι γνωστό ότι η Nissan δεν είχε ως προτεραιότητα να εντυπωσιάσει με τους χώρους, ειδικά αν το κρίνεις με βάση τις εξωτερικές διαστάσεις. Τίποτα παραπάνω από τους τυπικούς χώρους που συναντάς σε ένα supermini, με την ορατότητα προς τα πίσω να πάσχει λόγω σχεδίασης. Από την άλλη όμως δεν έχεις παράπονο για την αισθητική και σχεδίαση του ταμπλό που έρχεται με έμπνευση. Τις εντυπώσεις κλέβει η κονσόλα που χωρίζει τα μπροστινά καθίσματα και παραπέμπει στην σιλουέτα μοτοσυκλέτας με βασικό στοιχείο το ρεζερβουάρ, ενώ στην διαφορετικότητα της έκδοσης που οδηγούμε διακρίνεις το ντυμένο με αλκαντάρα γείσο πάνω από τον πίνακα οργάνων, τον συνδυασμό αλκαντάρα - δέρματος στο τιμόνι, τις κόκκινες ραφές και φυσικά τα μονοκόμματα μπάκετ της Recaro με την σφραγίδα Nismo. Το καλό για τα Recaro είναι ότι διαπρέπουν σε εμφάνιση και εκπληρώνουν στο μέγιστο τον σπορ ρόλο, ως προς την στήριξη του σώματος. Το κακό όμως είναι ότι ανήκουν στον προαιρετικό εξοπλισμό. Αν εξαιρέσουμε λοιπόν τα καθίσματα ο εξοπλισμός του Nismo RS είναι πλήρης και διαθέτει εκτός από τις συνηθισμένες ανέσεις μπλοκέ διαφορικό και φυσικά το Nissan Dynamic Control System. Ένα σύστημα που εναλλάσσει μέσω της οθόνης του τις ενδείξεις και λειτουργίες του κλιματισμού, με αυτές των τριών αποθηκευμένων set-up που αφορούν τις λειτουργίες κινητήρα και τιμονιού (και του CVT αν υπάρχει στο αυτοκίνητο). Ο οδηγός μπορεί να επιλέξει ανάμεσα στην Normal, Eco και Sport και να προσαρμόσει την λειτουργία ανάλογα με τις ανάγκες του, ενώ δείγμα της οδηγοκεντρικής φιλοσοφίας του είναι και το G-Meter για να βλέπετε τις διαμήκης και εγκάρσιες επιταχύνσεις!
Crossover GTi
Το θετικό στην μετάβαση του Juke σε επιθετικό σπορ αγρίμι της ασφάλτου, είναι ότι οι τεχνικοί της Nismo δεν έκαναν εκπτώσεις στην βελτίωση. Το πλαίσιο ενισχύθηκε για να πετύχουν επιπλέον ακαμψία, οι αντιστρεπτικές αύξησαν την διάμετρό τους και η ανάρτηση αύξησε την σκληρότητά της κατά 10% με βελτίωση σε αμορτισέρ και ελατήρια. Πίσω από τους τροχούς των 18’’ συναντάμε επίσης αναβαθμισμένα φρένα με 4 αεριζόμενους δίσκους και με αυξημένους τους μπροστινούς από τα 296 mm στα 320mm, ενώ το κερασάκι όπως είπαμε και παραπάνω είναι το μπλοκέ. Απαραίτητο αξεσουάρ αν έχεις 218 ίππους να διαχειριστούν οι μπροστινοί κινητήριοι τροχοί, που προκύπτουν από ένα κινητήρα 1.6 λίτρων με άμεσο ψεκασμό και turbo. Ένας κινητήρας που προέρχεται από τα ράφια της Renault, φοριέται στο Clio RS, όμως το τμήμα Nissan Motorsports επέλεξε τον δικό του τρόπο απόδοσης που έχει αγωνιστική νοοτροπία. Με σκαλισμένο το εσωτερικό του, νέες μπιέλες και χαρτογράφηση εγκεφάλου, αλλά και πιο ελεύθερο σύστημα εξαγωγής αντιλαμβάνεσαι ότι θα υπάρχουν διαφορές στον τρόπο απόδοσης. Κοινώς η σύγχρονη λογική που θέλει τους υπερτροφοδοτούμενους ζωηρούς σχεδόν από το ρελαντί, εδώ δεν βρίσκει εφαρμογή. Θα χρειαστούν τουλάχιστον 2.500 rpm για να ξεκινήσει να βγάζει τον καλό του εαυτό που στροφάρει μέχρι ψηλά στις 7.000 rpm με την ανάλογη ηχητική υπόκρουση. Το 6άρι κιβώτιο με τις κοντές διαδρομές και το σωστό κούμπωμα, διαθέτει κοντή κλιμάκωση που κρύβει ελαφρώς το turbo lag που υπάρχει στις χαμηλές στροφές. Δεν μπορεί όμως να κάνει θαύματα και τα 280 Nm ροπής ανάμεσα στις 3.600-4.800 rpm αναζητούν τον παραδοσιακό τρόπο που σε έχει μονίμως σε εγρήγορση. Ο κανόνας είναι να διατηρείς τις στροφές ψηλά, να μην χάνεις την συγκέντρωσή σου και τότε βγάζεις απόδοση και επιδόσεις. Τα 0-100 km/h έρχονται σε 7,0’’ και τα 220 km/h τελικής ταχύτητας είναι καλές τιμές για ένα ψηλό και όχι και τόσο ελαφρύ αυτοκίνητο, ενώ οι κοντές σχέσεις και η κατηγορία που ανήκει, σε συνδυασμό με την πιπεράτη απόδοση δεν κολακεύουν τις καταναλώσεις. Αν βέβαια είσαι ελαφροπόδης μόλις που θα πέσεις από τα 9 λίτρα, όμως το διψήφιο νούμερο σε πιο απελευθερωμένη οδήγηση, πρέπει να θεωρείται δεδομένο. Αν υπολογίσουμε και τα μόλις 46 λίτρα του ρεζερβουάρ θα πρέπει να είσαι προσεκτικός στους ανεφοδιασμούς, γιατί με την ταυτότητα στο στόμα το γεμάτο ρεζερβουάρ σύντομα εκδηλώνεται με λαμπάκι.
Σε επίπεδο συμπεριφοράς τώρα το Nismo RS δικαιώνει το αρμόδιο τμήμα της εταιρείας και αν ξεπεράσεις τις λογικές κλίσεις μιας εξαιρετικής κατά τα άλλα ανάρτησης, θα βρεις το γρήγορο crossover της Nissan ικανό να αντεπεξέλθει σε σπορ ρόλο. Το πλαίσιο δείχνει την στιβαρότητά του και συνεργάζεται ορχηστρικά με την βελτιωμένη ανάρτηση που διαβάζει, απορροφά, πληροφορεί και δεν ταλαιπωρεί οδηγό και επιβάτες. Κανένα παράπονο και από τα φρένα που διαχειρίζονται τις επιδόσεις του αυτοκινήτου και δείχνουν και ανθεκτικά στον επιθετικό ρυθμό, όμως το τιμόνι αν και βελτιωμένο σε αμεσότητα δεν είναι από αυτά που θα θυμάσαι. Το μπλοκέ από την άλλη κάνει αθόρυβα μεν τη δουλειά, άλλα δεν μετατρέπει το γρήγορο Juke σε λαγωνικό πρόσφυσης. Η υποστροφή ισχύος είναι μέσα στο μενού του Nismo RS αν περιμένεις από το μπλοκέ να πάρει στους ώμους του όλη τη δουλειά, που σημαίνει ότι χρειάζεται ευαίσθητο και μυαλωμένο δεξί πόδι για να μην πας απέναντι. Από ένα αυτοκίνητο που σέβεται την σπορ συμπεριφορά περιμένεις επίσης και μια δραστήρια ουρά που σε κάθε ελάφρωμα του ποδιού θα συμμετέχει στο turn in, βοηθώντας στο στρίψιμο. Στο Nismo RS κάτι τέτοιο δεν έρχεται αβίαστα και πρακτικά θέλει πρόκληση και γνώση από τον οδηγό για να το γευτεί.
Συνολικά, με το υπερυψωμένο και πληθωρικό του στιλ σου δίνει την αίσθηση του ατρόμητου επάνω στον δρόμο, ακόμα και αν αυτός είναι καλοστρωμένος, ενώ την ίδια στιγμή πατάει δυναμικά και συμμετέχει στις προθέσεις του απαιτητικού. Σίγουρα υπάρχουν ενστάσεις, κυρίως ως προς την απόδοση του κινητήρα χαμηλά, όμως γενικά ανήκει στα αυτοκίνητα που φτιάχνουν διάθεση ώστε να ζητάς μια βόλτα μαζί του.
συμπέρασμα
Μια έμπνευση περιπέτειας που ξεχωρίζει από χιλιόμετρα και τώρα πασπαλίζει με τον δικό του τρόπο σπορ συμπεριφορά και επιδόσεις. Μια εντελώς διαφορετική προσέγγιση του όρου life style, που φορτώνεται με άλογα χτίζεται μυϊκά και ουσιαστικά διαχωρίζει την θέση του, ως ανατρεπτική γρήγορη πρόταση που θα την θυμούνται όσοι την συναντήσουν στον δρόμο τους πολύ περισσότερο δε αν την οδηγήσουν. Το Juke ήταν έτσι κι αλλιώς κεφάτο στην οδήγηση! Τώρα που σταβλίζει 218 υπερτροφοδοτούμενος ίππους και διαθέτει την κατάλληλη Nismo παιδεία για να τους υποστηρίξει, μπορεί να καυχιέται ως εναλλακτικό Gti με προβιά crossover. Θα δώσεις κάτι παραπάνω σε σχέση με τις μικρές βόμβες της supermini γειτονιάς, αλλά θα ξεχωρίζεις τόσο για την προχώ αισθητική, όσο και για την ταχύτητά σου.