ΔΟΚΙΜΗ: Toyota Aygo 1.0 69 PS
Τα «αυτοκίνητα εισόδου» αποτελούν πλέον το σημείο αιχμής της παγκόσμιας αυτοκινητοβιομηχανίας, γιατί παρά το μικρό τους μέγεθος είναι πολύ σημαντικά και ουσιαστικά, καθώς πάνω σε αυτά χτίζονται οι πωλήσεις. Μικρά σε διαστάσεις, αλλά μεγάλα σε αξία!
- -
- -
με μια ματιά
Ανανεώθηκε και συνεχίζει πάνω στις επιτυχημένες εμπορικά "ροδιές" του προκατόχου. Το νέο Aygo δείχνει να έχει πιάσει το ρυθμό των απαιτήσεων του νεανικού κοινού στο οποίο απευθύνεται. Είναι το entry level Toyota και ως τέτοιο, εμφανίζεται με πολύ καλή συνολική εικόνα.
Πολλές φορές η αυτοκινητοβιομηχανία πέφτοντας στα δίχτυα του marketing ακολουθεί δρόμους οι οποίοι δεν φαίνονται και απόλυτα λογικοί. Για παράδειγμα πάρτε τις διαστάσεις και πιο συγκεκριμένα ας ρίξουμε μια ματιά στη σημαντική αύξηση των διαστάσεων των αυτοκινήτων πόλης, τα οποία άλλωστε είναι και το θέμα μας. Και αυτό γιατί η διάθεση των εταιρειών να προσφέρουν όλο και κάτι περισσότερο, στη προκειμένη περίπτωση κάτι μεγαλύτερο, το μόνο αποτέλεσμα που είχε ήταν να δημιουργηθούν κενά. Για να γίνουμε πιο παραστατικοί θα πρέπει να πάμε λίγο πίσω στον χρόνο και στον γεννήτορα της κατηγορίας που δεν είναι άλλος από το Mini, το οποίο παρουσιάστηκε το 1959 και έζησε μέχρι το 2000. Το αυτοκίνητο λοιπόν που σχεδίασε ο Αλέξανδρος Ισιγώνης και αποτέλεσε το μοντέρνο πρότυπο του αυτοκινήτου πόλης, μπορούσε να καθίζει τέσσερις (χωρίς πολλές αποσκευές) με μήκος 3,054 μ. και μεταξόνιο 2,036 μ. ζυγίζοντας μόνο 617 κιλά. Επίσης να θυμίσουμε εδώ ότι το «πεντακοσαράκι» της Fiat είχε παρουσιαστεί το 1957 με μήκος 2,970 μ. (μεταξόνιο 1,840 μ.), αλλά δεν θα το περιγράφαμε σαν «αρχικό», λόγο της αρχιτεκτονικής του με τον κινητήρα πίσω.
γλυκά
+ Νεανική σχεδίαση
+ Ευχάριστος διάκοσμος
+ Βελτιωμένη λειτουργία ανάρτησης
+ Καλύτερη ποιότητα κύλισης
+ Ευκολία χειρισμών
+ Κατανάλωση καυσίμου
+ Χαμηλές εκπομπές CO2
ξινά
- Άνεση και χώρος πίσω καθίσματος
- "Φθηνή" αίσθηση διακόσμου πίσω
- Αισθητική πίνακα οργάνων
απόψεις
Δεν είναι τόσο η μεγάλη βελτίωση σε σχέση με το απερχόμενο μοντέλο, όσο το ότι καταφέρνει και παραμένει όσο καλό χρειάζεται για να πάρει το χρίσμα του νεανικού κοινού που ενδεχομένως δε θέλει και πολλές "επισημότητες" στο αυτοκίνητό του. Είναι χαρισματικό ως μέγεθος και με τον εξοπλισμό του γοητεύει, κάτι που εν πολλοίς καταφέρνει και με την εμφάνισή του από την πρώτη κιόλας ματιά. Δεν είναι τυχαίο πως για μένα οι φωτογραφίες πριν το δω live, δε μου έκαναν "κλικ" ενώ από κοντά το Aygo είναι όσο γοητευτικό πρέπει για τα δεδομένα της κατηγορίας. Το ότι στο πίσω κάθισμα δεν κάθομαι άνετα, λόγω χώρου αλλά και σκληρότητας έδρας, είναι λεπτομέρεια για το target group του αυτοκινήτου (χώρια που σε διαστάσεις ξεφεύγω από αυτό που θεωρείται μέσος όρος). Κατά τα άλλα, στο δρόμο το Aygo δείχνει αναβαθμισμένο σε ότι έχει να κάνει με τη λειτουργία της ανάρτησης που είναι πλέον πολύ πιο "ώριμη" κάνοντας πολύ καλύτερα τη δουλειά της, παρά και το μειωμένο συνολικό βάρος στο οποίο κάνει αναφορά ο Λούβαρης εδώ δίπλα. Tο Aygo πατάει καλά και εμπνέει σιγουριά στον οδηγό του και εν τέλει αυτό είναι το σημείο που κάνει τη διαφορά, τουλάχιστον σε σχέση με το παρελθόν, γιατί αν το θέσει κανείς απέναντι στον premium ανταγωνισμό (όπως είναι η τριπλέτα του Ομίλου VW και ιδιαίτερα το up!), ακόμα υπάρχει αρκετή απόσταση που τα χωρίζει.
K. Μποϊδάνης
Με κάτι περισσότερο
Όμως η απληστία πάντα παραμονεύει και το μεγαλύτερο/περισσότερο είναι ένας από τους νόμους του marketing. Ακολουθώντας λοιπόν το δρόμο της μεγέθυνσης φτάνουμε στο 1975 και στο Polo της VW το οποίο με τη πάροδο των χρόνων είχε μεγαλώσει στα 3,599 μ. (μεταξόνιο 2,329 μ.), δημιουργώντας όμως έτσι χώρο για κάτι μικρότερο, το οποίο εμφανίστηκε το 1998 σαν Lupo στα 3,524 μ. (μεταξόνιο 2,318 μ.). Βλέπετε λοιπόν το trend, το οποίο μάλιστα επαναλαμβάνεται τα επόμενα χρόνια και χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί το Yaris της Toyota, το οποίο από τα 3,615 μ. του 1999 ανέβηκε στα 3,950 μ. το 2014, δημιουργώντας και πάλι χώρο για κάτι μικρότερο και οικονομικότερο. Έτσι το 2005 η Toyota (αναγκάστηκε θα λέγαμε) σε συνεργασία με την PSA (για να μοιραστεί το κόστος με τα C1 και 107) στο εργοστάσιο του Kolin στη Τσεχία (για να μειωθεί το κόστος παραγωγής ακόμα περισσότερο) να παρουσιάσει το Aygo στα 3,405 μ. (μεταξόνιο 2,340). Και αυτό την ίδια στιγμή που δοκίμαζε τα νερά του Smart με το IQ το οποίο παρουσιάστηκε το 2008 με μήκος στα 2,985 μ. (μεταξόνιο 2,000 μ.). Φυσικά δεν ήταν η μόνη που ανακάλυψε ότι υπήρχε χώρος για «entry level» με την VW να παρουσιάζει το UP με μήκος 3,645 μ. (μεταξόνιο 2,285 μ.) και τους Κορεάτες της Hyundai να προσφέρουν εναλλακτική λύση με το i10 στα 3,645 μ. (μεταξόνιο 2,285 μ.). Τέλος το διαφορετικό, με κινητήρα πίσω, Twingo της Renault φτάνει τα 3,595 μ. με μεταξόνιο στα 2,492 μ. Μπορεί να σας μπερδέψαμε με τα νούμερα, αλλά τουλάχιστον ελπίζουμε να καταλάβατε τους κύκλους της αυτοκινητοβιομηχανίας, ότι φουσκώνει, κάποια στιγμή ξεφουσκώνει, γιατί ο ρόλος του αυτοκινήτου πόλης παραμένει πάντα αναγκαίος. Και ο ρόλος του είναι να μεταφέρει σχεδόν τέσσερα άτομα με το μικρότερο δυνατό μήκος.
Με νέους στόχους
Βασικά δεύτερη γενιά (παρά τις διάφορες αναβαθμίσεις που του έγιναν) και γενικότερη αναδόμηση για το Aygo το οποίο πούλησε μέχρι τώρα αξιόλογα νούμερα και αγαπήθηκε από τους οδηγούς που αποζητούσε η Toyota, δηλαδή τους νέους. Ας μην ξεχνάμε ότι η Toyota τα τελευταία χρόνια θέλει (και το έχει καταφέρει) να αλλάξει την εικόνα της σε ένα πιο νεανικό profile. Έτσι οι πωλήσεις του Aygo «εν δυνάμει» με τη σειρά τους μεταφράζονται σε φρέσκους πιθανούς αγοραστές μοντέλων από τις επόμενες κατηγορίες. Καθόλου άσχημα. Άλλωστε τα 760.000 αυτοκίνητα τα οποία έχουν κατασκευαστεί μέχρι σήμερα μιλούν από μόνα τους. Στην ελληνική αγορά αποτελεί το 15-20% των πωλήσεων της Toyota και το μερίδιό του στο a-segment κάθε άλλο παρά αμελητέο είναι παίρνοντας το 8,3% για τα χρόνια 2005 έως 2008 και το 9,4% μέχρι το 2012, ενώ με την άφιξη του νέου αυτοκινήτου η Toyota ελπίζει να αυξήσει το μερίδιό της στο 12%. Τι είναι λοιπόν το νέο Aygo; Με λίγα λόγια θα λέγαμε ότι ακολουθεί τα βήματα που άνοιξε το πρώτο του 2005, αλλά τώρα έχει γίνει μια συνειδητή στροφή προς τη υψηλότερη ποιότητα, χωρίς όμως να αλλάξει το οτιδήποτε στις διαστάσεις του. Άλλαξαν όμως όλα τα υπόλοιπα.
Με νέα αισθητική
Τώρα η «Χ-design» σχεδίαση δεν θα το αφήσει να περάσει απαρατήρητο με τη διάθεση για «χαριτομενιά», να είναι ότι πιο νεανικό και «in» αυτή τα στιγμή. Μάλιστα αυτή η χαρά της σχεδίασης έχει μεταφερθεί και στο εσωτερικό με τη τραπεζοειδή κεντρική κονσόλα που φυσικά διαθέτει και είσοδο USB μαζί με σύστημα multimedia, του οποίου η λειτουργία στηρίζεται στη μεγάλη οθόνη των 7,0 ιντσών. Αλλά πάλι δεν θα πρέπει να μείνουμε σε αυτά, γιατί αυτό που μετρά περισσότερο είναι η αναβαθμισμένη ποιότητα και τα πολύ καλύτερης ποιότητα πλαστικά που δεν σου αφήνουν τη φτηνή αίσθηση της πρώτης γενιάς του μοντέλου. Σε ότι έχει να κάνει με τους εσωτερικούς χώρους μπορεί τώρα να είναι 5,0 χιλ. πιο χαμηλό (κάτι που βοηθά την αεροδυναμική) και κατεβάζει τον συντελεστή οπισθέλκουσας (Cd) από το 0,30 στο 0,29, αλλά διαθέτει 7,0 χιλ. περισσότερο χώρο για το κεφάλι. Το μεταξόνιο πάλι μπορεί να έχει παραμείνει το ίδιο στα 2,340 μ. (είτε με τρείς, είτε με πέντε πόρτες), αλλά το εσωτερικό μήκος της καμπίνας έχει αυξηθεί κατά 9,0 χιλ. με τον χώρο αποσκευών να έχει φουσκώσει κατά 29 λίτρα ακόμα, φτάνοντας τώρα τα 168. Κινείται πάνω σε τροχούς 15 ιντσών και έχει αυξηθεί η ακαμψία του αυτοφερόμενου πλαισίου χάρη στα νέα δεσίματα του πατώματος που είναι πλέον κατασκευασμένα από μέταλλο πάχους 2,3 χιλ. αντί του 1,2 χιλ. (που ήταν στο προηγούμενο Aygo) και στις συγκολλήσεις που έχουν πολλαπλασιαστεί κατά 119, στις 544. Αλλά πάλι προσοχή, όλα αυτά έχουν… αφαιρέσει από το νέο Aygo 12 ολόκληρα κιλά.
Με τεχνολογική αξιοπρέπεια
Τεχνολογικά παραμένει επίκαιρο με το βραβευμένο τρικύλινδρο χιλιάρη κινητήρα, τεχνολογίας VVT-i με τους διπλούς εκκεντροφόρους και τις 12 βαλβίδες, να αποδίδει 69 ίππους στις 6.000 σ.α.λ. Η ροπή ανεβαίνει στα 95 Nm στις 4.300 σ.α.λ., αλλά φτάνει τα 85 Nm. στις μόλις 2.000 σ.α.λ. και είναι ιδιαίτερα καθαρός στη λειτουργία του με μόλις 95g. Co2 ανά χιλιόμετρο. Μάλιστα αξίζει να σημειώσουμε ότι ακόμα και η αυτόματη έκδοση είναι στα 97 g. με αποτέλεσμα να χαίρει όλων των φορολογικών ελαφρύνσεων. Παράλληλα είναι από τους ελαφρύτερους και καταναλώνει μόλις 4,1 λίτρα/100 χλμ. Καθόλου άσχημα! Προσφέρεται και με αυτόματο κιβώτιο ταχυτήτων X-shift που διαθέτει θέσεις E (Εasy) και M (manual) το οποίο είτε λειτουργεί εντελώς αυτόματα, είτε μέσα από μοχλούς πίσω από το τιμόνι. Οι αναρτήσεις πάλι έχουν παραμείνει με γόνατα ΜακΦέρσον εμπρός και με ημιάκαμπτο πίσω άξονα, ενώ το σύστημα διεύθυνσης είναι πάντα με ηλεκτρική υποβοήθηση.
Με το τιμόνι
Το πρώτο εκείνο Aygo είχε και τα προβλήματά του, γιατί να το κρύψωμεν άλλωστε! Κύριο πρόβλημά του η πολύ βασική του αίσθηση, που άφηνε το θόρυβο από το δρόμο να περνά μέσα στον χώρο των επιβατών. Πέρα λοιπόν από οποιαδήποτε αισθητική και ποιοτική παρέμβαση εσωτερικά, χάρη στα νέα πλαστικά αυτό που πάνω από όλα αναβαθμίζει το νέο αυτοκίνητο, συγκριτικά με το παλαιό, είναι η νέα αίσθηση που σου δίνει. Το Aygo πλέον δεν είναι ένα βασικό αυτοκίνητο για κάποιον που ενδιαφέρεται μόνο για τη τιμή, γιατί το Aygo δεν έχει τίποτα να ζηλέψει από τετράτροχα μεγαλύτερης κατηγορίας σε ότι έχει να κάνει με την ποιότητα κύλισης που προσφέρει. Τώρα οι επιβάτες είναι πολύ πιο μονωμένοι, και γενικά το αυτοκίνητο σου δίνει μια αίσθηση αναβαθμισμένης ποιότητας. Περνά καλύτερα τις εδαφικές ανωμαλίες, τα καθίσματα και αυτά προσφέρουν περισσότερη άνεση και οι αναρτήσεις ποτέ δεν χτυπούν στις λακκούβες και τα σαμαράκια. Συνολικά είναι ένα πολύ πιο ευχάριστο και θα προσθέταμε ξεκούραστο καθημερινό αυτοκίνητο πόλης, που όταν του ζητηθεί θα ξεπεράσει αυτό τον ρόλο με ευκολία. Γιατί πέρα από τη πόλη το Aygo μπορεί να χρησιμοποιηθεί και για μικρές/μεσαίες αποστάσεις χωρίς να κουράσει και χωρίς να αισθανθεί άσχημα ανάμεσα στην ταχύτερη κίνηση των αυτοκινητόδρομων. Το Aygo παραμένει αυτό που ήταν, ένα ευχάριστο αυτοκίνητο πόλης, μόνο που τώρα το κάνει με περισσότερη ποιότητα. Μικρό σε διαστάσεις, αλλά τώρα με μεγαλύτερη επενδυμένη αξία.
συμπέρασμα
Το Aygo μπορεί να κινηθεί με άνεση ακόμα και σε αποστάσεις που στο παρελθόν θα έμοιαζαν μεγάλες. Δεν κουράζει και προφανώς δεν κουράζεται, ενώ κρατάει και τα "προσχήματα" σε ότι έχει να κάνει με την κατανάλωση του καυσίμου. Παραμένει ευχάριστο ως αυτοκίνητο πόλης, ενώ οι μικρές του διαστάσεις έχουν πλέον "ενσωματωμένη" περισσότερη ποιότητα.