Οδηγούμε στο Balocco το Abarth 600e: Scorpionissima
Η Abarth μπαίνει σε μία νέα εποχή, διατηρώντας όμως τις αξίες που την καθιέρωσαν και δημιουργεί τον ισχυρότερο «Σκορπιό» που κατασκεύασε ποτέ.
- -
- -
Ήταν το 1949 όταν ο Carlo Abarth πήρε ό,τι είχε απομείνει από την αγωνιστική ομάδα της Cisitalia, στην οποία είχε ρόλο αγωνιστικού διευθυντή και δημιούργησε την Abarth & C. Με πάθος για το οτιδήποτε μηχανοκίνητο και το ζώδιο του Carlo ως σήμα, το όνομα Abarth έγινε συνώνυμο των σπορ κατασκευών και πρωταγωνιστούσε σε πληθώρα αγώνων για δεκαετίες. Συνεργαζόμενη με πληθώρα αυτοκινητοβιομηχανιών, η ιταλική εταιρεία είχε αναλάβει το ρόλο του βελτιωτή, μετατρέποντας καθημερινά αυτοκίνητα σε πρωταθλητές…
Μερικά χρόνια αργότερα, ο Carlo θα δημιουργούσε ένα από τα πιο εντυπωσιακά του αυτοκίνητα. Χρησιμοποιώντας ως βάση ένα ταπεινό Fiat 600 D, κατάφερε να δημιουργήσει ένα εξαιρετικά ανταγωνιστικό μοντέλο που οδήγησε σε δεκάδες διακρίσεις. Το όνομα αυτού; Fiat-Abarth 850 TC ή όπως ήταν το πλήρες όνομα του, Turismo Competizione. Ένα κορυφαίο δείγμα της εφευρετικότητας και του αγωνιστικού πνεύματος που χαρακτήριζε τον Abarth. Με σχεδόν διπλάσια ισχύ, αναβαθμισμένα φρένα και αεροδυναμική και ένα ανορθόδοξο σύστημα ψύξης, το 850 TC έγραψε ιστορία.
Ερχόμενοι στο σήμερα, μπορούμε να πούμε ότι η εποχή της ηλεκτροκίνησης μοιάζει «αποστειρωμένη», οπότε ένας άμεσος διάδοχος για ένα τόσο θρυλικό μοντέλο μάλλον είναι δύσκολο να κατασκευαστεί. Κοιτώντας όμως το ολοκαίνουργιο Abarth 600e στην ουσία του, μπορούμε να πούμε ότι θυμίζει αρκετά την ιστορία του 850 TC. Μπορεί να μην προορίζεται για αγώνες, αλλά ο ισχυρότερος «Σκορπιός» που φτιάχτηκε ποτέ, δείχνει να ακολουθεί πιστά τη φιλοσοφία του αγωνιστικού που είδαμε τη δεκαετία του ’60. Το οδηγούμε στο Balocco για να το επιβεβαιώσουμε.
Ο διαβολικός αδερφός
Βάζοντας το Abarth 600e δίπλα σε ένα απλό Fiat, είναι ξεκάθαρο πως το τσίμπημα του σκορπιού ήταν κάτι παραπάνω από ισχυρό. Πιο χαμηλό, πιο φαρδύ, πιο επιθετικό και εμπλουτισμένο με όλα τα στοιχεία που χαρακτηρίζουν τις σπορ κατασκευές. Όπως λένε και οι άνθρωποι της μάρκας, πρόκειται για τη διαβολική εκδοχή του ιταλικού B-SUV. Η σχεδίαση του συνδυάζει τις επιρροές από το παρελθόν με το σύγχρονο design. Στο εμπρός μέρος, το τετραγωνισμένο κάτω μέρος του προφυλακτήρα εμπνέεται από τον αντισυμβατικό φουσκωμένο προφυλακτήρα του 850 TC, όπου κρυβόταν το ψυγείο νερού/λαδιού. Το shark nose που βρίσκεται ακριβώς από πάνω έχει και αυτό πιο κοφτερή σχεδίαση ενώ πλέον φέρει την λέξη Abarth, αντί για τον αριθμό 600 που βρίσκουμε στο Fiat.
Η ίδια φιλοσοφία συνεχίζει και στο πίσω μέρος, με τη νέα μεγαλύτερη αεροτομή με τις έντονες ακμές στις άκρες να εμπνέεται από το ανοιχτό κάλυμμα του κινητήρα που βρίσκαμε στο 850 TC, ενώ το σήμα του σκορπιού βρίσκεται διάσπαρτο σε διάφορα σημεία του αμαξώματος. Εξίσου εντυπωσιακό είναι και το προφίλ του 600e, με τα πρησμένα φτερά να καλύπτουν τους νέους αεροδυναμικούς τροχούς των 20 ιντσών, με το σχεδιασμό στο κέντρο τους να θυμίζει μονομπούλονο, όπως ακριβώς και στα αγωνιστικά. Η επιβλητικότητα που εκπέμπει το νέο μοντέλο όμως οφείλεται και σε στοιχεία όπως τα φαρδύτερα μετατρόχια κατά 30mm μπροστά και 25mm πίσω, ενώ όλο το αμάξωμα κάθεται 25mm πιο χαμηλά σε σχέση με το απλό 600. Τέλος, η πινελιά που απογειώνει την εμφάνιση είναι οι δύο νέες αποχρώσεις Acid Green και Hypnotic Purple, με την δεύτερη να αποτελεί προνόμιο μόνο της κορυφαίας έκδοσης περιορισμένης παραγωγής, Scorpionissima με τους 280 ίππους. Περισσότερα για αυτό παρακάτω.
Περνώντας στο εσωτερικό το ίδιο σπορ πνεύμα συνεχίζει και μετατρέπει το γνώριμο περιβάλλον του στιλάτου 600 σε κάτι πιο ξεχωριστό. Πρωταγωνιστικό ρόλο φυσικά έχουν τα bucket καθίσματα της Sabelt. Στη βασική έκδοση Turismo, είναι εντυπωσιακά μεν, αλλά με πιο πολιτισμένο χαρακτήρα και προσφέρουν άνεση εκτός από ικανοποιητική στήριξη. Στην έκδοση Scorpionissima τώρα, τα δύο bucket που χρησιμοποιεί το νέο μοντέλο της Abarth θα μπορούσαν να ανήκουν σε αγωνιστικό. Με σημαντικά πιο καλή πλευρική στήριξη και 4 διαφορετικά μαξιλάρια υψηλής πυκνότητας, εκτός του ότι είναι αποτελεσματικά, αναβαθμίζουν την εικόνα της καμπίνας σε άλλο επίπεδο. Το 2άκτινο τιμόνι πλέον φέρει στο κέντρο του το σκορπιό, ενώ πάνω και κάτω οι επενδύσεις alcantara με την κίτρινη γραμμή στην κορυφή δίνουν τη δική του αγωνιστική πινελιά.
Από εκεί και πέρα, η εργονομία της απλής έκδοσης με τις οθόνες 7 και 10,25 ιντσών σε ρόλο πίνακα οργάνων και infotainment, αντίστοιχα, παραμένει, απλά εδώ έχουν εμπλουτιστεί με τα γραφικά της Abarth, όπως και το υπόλοιπο ταμπλό. Μάλιστα, όσον αφορά τις οθόνες, οι άνθρωποι της μάρκας αναφέρουν πως εμπνεύστηκαν από τον κόσμο του gaming, συνδέοντας ιδανικά το παρελθόν με το μέλλον.
Φυσικά όλες οι σύγχρονες τεχνολογίες και τα συστήματα ενεργητικής ασφάλειας δίνουν το «παρών», ενώ οι χώροι δεν δείχνουν να έχουν επηρεαστεί, ακόμη και με τα μεγαλύτερα bucket της Sabelt. Οι πίσω επιβάτες σίγουρα θα πρέπει να κάνουν μερικές υποχωρήσεις, αλλά μπροστά και ειδικά στη θέση του οδηγού έχουμε μία άψογη θέση από πλευράς εργονομίας. Χαμηλή, με τα χειριστήρια ακριβώς εκεί που πρέπει και μάλιστα με στεφάνη τιμονιού λεπτότερη από πολλά μοντέλα του ανταγωνισμού. Στοιχείο θετικό για όσους ξέρουν, μιας και μία πιο παχιά στεφάνη δεν εγγυάται και καλύτερη αίσθηση. Ατόπημα στο οποίο έχουν υποπέσει πολλά σύγχρονα σπορ αυτοκίνητα.
Most Powerful Abarth Ever
Περνώντας στην ψυχή του πιο ισχυρού Abarth στην ιστορία, τα στοιχεία μοιάζουν κάπως… γνώριμα. Κι αυτό γιατί μοιράζεται την ίδια καρδιά με την κορυφαία Alfa Romeo Junior Veloce που οδηγήσαμε στο ίδιο μέρος πριν λίγο καιρό. Αλλά πάμε να κάνουμε μία ανακεφαλαίωση. Το 600e πατά στην πλατφόρμα του Ομίλου Stellantis Perfo-eCMP και θα διατίθεται σε 2 εκδόσεις. Μία ευρείας παραγωγής που ακούει στο όνομα Turismo και μία κορυφαία, περιορισμένης παραγωγής, την Scorpionissima. Η πρώτη αποδίδει μέγιστη ισχύ 240 ίππων και 345 Nm ροπής, ενώ η δεύτερη φτάνει τους 280 ίππους. Αυτή η διαφορά στην ιπποδύναμη τους μεταφράζεται και σε διαφορετικά 0-100 km/h, με την Turismo να ολοκληρώνει τη διαδικασία σε 6,24 sec, ενώ η κορυφαία χρειάζεται μόλις 5,85 sec. Και στις δύο περιπτώσεις η τελική φτάνει τα 200 km/h, ενώ κοινή είναι και η μπαταρία των 54 kWh(51 kWh ωφέλιμη χωρητικότητα), που προσφέρει έως και 334 km αυτονομίας, ανάλογα την επιλογή των ελαστικών.
Όσον αφορά τη φόρτιση, σε ταχυφορτιστή DC το Abarth μπορεί να φτάσει έως και τα 100 kW σε ισχύ, ολοκληρώνοντας το 20-80% σε περίπου 27 λεπτά. Σε ρεύμα AC με έως και 11 kW χρειάζεται για το 0-100% 5 ώρες και 45 λεπτά, ενώ σε τριφασικό με 3,7 kW το γέμισμα διαρκεί 16 ώρες και 10 λεπτά.
Η εξελιγμένη πλατφόρμα που βρίσκουμε στις γρήγορες εκδόσεις των B-SUV του Ομίλου ουσιαστικά φέρει ένα ειδικό σύστημα ψύξης της μπαταρίας, ώστε να βελτιωθεί η απόδοση ακόμη και υπό συνεχή πίεση. Μάλιστα, οι μηχανικοί της μάρκας ανέφεραν πως το αυτοκίνητο μπορεί να ολοκληρώσει έναν ολόκληρο γύρο της πίστας του Nurburgring, χωρίς την παραμικρή πτώση στην απόδοση. Κάτι που πολλά αρκετά ισχυρότερα ηλεκτρικά μοντέλα δεν μπορούν να κάνουν. Ο ηλεκτροκινητήρας έχει εξελιχθεί σε προσομοιωτή αντίστοιχο με αυτόν που χρησιμοποιούν και ομάδες της Formula E. Μπορεί να φτάσει τις 15.000 στροφές ανά λεπτό, ενώ περνά την ισχύ στους εμπρός τροχούς μέσω ενός «παλιομοδίτικου» αλλά άκρως αποτελεσματικού μηχανικού μπλοκέ διαφορικού Torsen της JTEKT. Και κάπου εκεί καταλαβαίνεις την νοητική σύνδεση που μπορεί να γίνει μεταξύ του 600e και του 850 TC.
Με έναν και μόνο στόχο
Σε αντίθεση με την συντριπτική πλειοψηφία των παρουσιάσεων που γίνονται σήμερα, οι άνθρωποι της Abarth εστίασαν και εμβάθυναν σε ουσιαστικές αλλαγές που οδήγησαν στο να γίνει το αυτοκίνητο πιο οδηγοκεντρικό και αποτελεσματικό. Όχι σε τεχνολογίες συνδεσιμότητας και οθόνες. Μία μικρή νίκη για τους απανταχού petrolheads στην ηλεκτρική εποχή. Επιστρέφοντας όμως στα «σωθικά» του 600e, το ιταλικό σπορ B-SUV αξιοποίησε την τεχνογνωσία του αγωνιστικού τμήματος της Stellantis, για να εξοπλιστεί με όλα τα απαραίτητα εφόδια. Έτσι λοιπόν, το μπλοκέ διαφορικό της JTEKT συνοδεύουν κι άλλες προσθήκες από γνωστούς συνεργάτες όπως τα σπορ ελαστικά της Michelin, τα μεγαλύτερα φρένα της Alcon ή τα καθίσματα της Sabelt που αναφέραμε και παραπάνω.
Η γόμα της Michelin είναι η Pilot Sport EV και προσφέρει υψηλά επίπεδα πρόσφυσης τόσο στο στεγνό, όσο και στο βρεγμένο. Τα φρένα της Alcon αποτελούνται από μονομπλόκ 4πίστονες δαγκάνες μπροστά οι οποίες πιάνουν πάνω σε μεγαλύτερες δισκόπλακες 380mm. Το Torsen μπορεί να μπλοκάρει έως και 36% στην επιτάχυνση και 34% στην επιβράδυνση, επιτρέποντας έτσι στο 600e να επιταχύνει με αυτοπεποίθηση στην έξοδο των στροφών χωρίς να ανοίγει την τροχιά του. Ενισχυμένο φυσικά είναι και το σύστημα ανάρτηση, με το ύψος του αμαξώματος και το πλάτος των μετατροχίων να μην είναι οι μοναδικές αλλαγές. Η συνολική σκληρότητα έχει αυξηθεί κατά 41%, ενώ οι πιο σφιχτές αντιστρεπτικές προσφέρουν αύξηση που αγγίζει το 140% σε σχέση με την απλή εκδοχή.
Μία ακόμη προσθήκη, που αρχικά μπορεί να μοιάζει με «παιχνίδι» αλλά τελικά έχει και αυτή σκοπό, είναι το Sound Generator που βρίσκουμε στην έκδοση Scorpionissima. Ουσιαστικά πρόκειται για το ίδιο σύστημα παραγωγής ήχου που πρωτοείδαμε στο 500e, το οποίο προσομοιάζει ένα θερμικό μοτέρ. Με το αυτοκίνητο σε στάση ο ήχος του ρελαντί σίγουρα δεν είναι κάτι παραπάνω από ένα talking point, αλλά εν κινήσει και συγκεκριμένα όταν ο ρυθμός ανεβαίνει, η χρησιμότητα του αποδεικνύεται μεγαλύτερη απ’ ότι θα φανταζόταν κανείς, μιας και χαρίζει μία καλύτερη αίσθηση της ταχύτητας.
Στον παράδεισο με άρμα το σκορπιό
Πιθανότατα να μην υπήρχε πιο εύστοχη επιλογή τοποθεσίας από την Abarth για την ανάδειξη όσον γράψαμε παραπάνω, από την πίστα δοκιμών του Ομίλου στο Balocco. Μία αχανής έκταση με δεκάδες διαφορετικές χαράξεις και σενάρια κάθε λογής. Από οβάλ πίστα ταχύτητας μέχρι την πιο ονειρική διαδρομή που μπορείτε να φανταστείτε, η οποία προσομοιάζει τα καλύτερα δείγματα ιταλικού επαρχιακού δικτύου. Το απόλυτο playground για να δούμε στην πράξη τις ικανότητες του πρώτου SUV της Abarth. Μπαίνοντας λοιπόν στο cockpit, το πολεμικό κλίμα κάνει αισθητή την παρουσία του από τα πρώτα κιόλας μέτρα. Δύο πράγματα θα ξεχωρίσουν μόλις διανύσει κανείς τα πρώτα 500 μέτρα πίσω από το τιμόνι του 600e. Η ανάρτηση και το τιμόνι. Η σφιχτή ρύθμιση στο σύστημα απόσβεσης φαίνεται να αποτελεί τη χρυσή τομή, με το αυτοκίνητο να διαβάζει σχολαστικά το ανάγλυφο της ασφάλτου, χωρίς ποτέ όμως να κουράζει, είτε μιλάμε για πίστα, είτε για δημόσιο δρόμο, μιας και είχαμε την ευκαιρία να οδηγήσουμε και εκεί για λίγο. Από την άλλη, μόλις στρίψει στην πρώτη στροφή καταλαβαίνει πόσο πιο γρήγορη είναι η κρεμαγιέρα σε σχέση με ένα συμβατικό Fiat 600.
Γενικότερα, η εμπειρία οδήγησης του «ισχυρότερου Abarth ever» επιβεβαιώνει τα όσα ακούστηκαν στην παρουσίαση. Δεν είναι η δύναμη αυτή που θα σε εντυπωσιάσει καθώς αυξάνεις ρυθμό, όσο το στήσιμο του αυτοκινήτου. Σίγουρα, ανεβάζει χιλιόμετρα γραμμικά και με αυτοπεποίθηση γεμίζοντας το κοντέρ και πλησιάζοντας την ηλεκτρονικά περιορισμένη τελική πολύ εύκολα. Το θέμα όμως είναι πως διαχειρίζεται αυτή την ταχύτητα στην πρώτη στροφή. Με το κορυφαίο πρόγραμμα Scorpion Track επιλεγμένο, ανεβαίνεις στα φρένα και το ισχυρό πρώτο δάγκωμα σε συνδυασμό με το εξαιρετικό feedback από το πεντάλ σου εμπνέουν εμπιστοσύνη. Αυτό συμβαίνει διότι η επιλογή B στο κιβώτιο για μεγαλύτερη ανάκτηση μπορεί να συνεχίζει να υπάρχει, αλλά στο πιο σπορ driving mode αυτή εκμηδενίζεται ώστε να επιτυγχάνεται όσο το δυνατόν καλύτερη αίσθηση από το πεντάλ. Κάτι άλλο που χαρίζει το πρόγραμμα Scorpion Track είναι μία μεγαλύτερη ελαστικότητα από το ESP. Δεν απενεργοποιείται πλήρως, αλλά όπως το έθεσαν και οι μηχανικοί, αποκτά μία πιο «fun» ρύθμιση, επιτρέποντας έτσι μια μικρή αποσταθεροποίηση που κάνει την εμπειρία ακόμη πιο απολαυστική. Η ουρά έχει την τάση να ελαφρώσει, αλλά ποτέ να αγχώσει. Απλά δίνει τη δυνατότητα τοποθέτησης στην είσοδο, ενώ το αυτοκίνητο αρχίζει να στρίβει τόσο με το τιμόνι όσο και με το γκάζι.
Η ανάρτηση διαχειρίζεται υποδειγματικά τους 1,6 τόνους του αμαξώματος, ενώ το μπλοκέ κάνει το αυτοκίνητο ακόμη πιο αποτελεσματικό, τραβώντας το ρύγχος προς το εσωτερικό της στροφής, ακόμη και με γενναίο πάτημα του γκαζιού. Το τιμόνι εκτός από γρήγορο είναι και ακριβές, ενώ παρέχει ικανοποιητική πληροφόρηση. Η διαφορά στο βάρος του ανάμεσα στα προγράμματα είναι αρκετά αισθητή, με το κορυφαίο να δείχνει υπερβολικό στα λίγα χιλιόμετρα, αλλά μόλις ο ρυθμός ανέβει γίνεται ιδανικό. Στη μεγάλη διαδρομή Langhe, το 600e κεντούσε, επιβεβαιώνοντας στον οποιοδήποτε δύσπιστο πως βρίσκεται στο στοιχείο του. Όσο κι αν πιεζόταν, αρνούνταν πεισματικά να δείξει το οποιοδήποτε σημάδι κόπωσης, ενώ το ίδιο ισχύει και για την απόδοση του ηλεκτροκινητήρα, με την ώθηση σε κάθε βύθισμα του γκαζιού να είναι πανομοιότυπη ακόμη και όταν το ποσοστό της μπαταρία έπεφτε στο 10%. Όλα στοιχεία που έκαναν ξεκάθαρο πως οι κόποι των μηχανικών να κάνουν ένα ηλεκτρικό SUV αντάξιο του ονόματος Abarth, απέδωσαν καρπούς.
«Sunday on the track, Monday in the office»
Αυτό ήταν το σλόγκαν του Carlo Abarth και κάτι το οποίο ήθελαν να αντιπροσωπεύει το 600e, οι μηχανικοί της μάρκας. Ένα πρακτικό και φιλικό προς το περιβάλλον SUV που μπορεί να ανταπεξέλθει απέναντι σε «αγωνιστικούς» ρυθμούς και κυρίως, να προσφέρει οδηγική απόλαυση. Σίγουρα ψεγάδια θα υπάρξουν -βλέπε περιορισμένη αυτονομία- αλλά στην ουσία του το 600e στη δική μας πρώτη γρήγορη ματιά μπορεί να θεωρηθεί επιτυχία. Ένα αυτοκίνητο που ενσαρκώνει όλες τις αξίες του «Σκορπιού», ειδικά στην κορυφαία έκδοση περιορισμένη παραγωγής, Scorpionissima. Αυτή να πούμε ότι θα παραχθεί σε μόλις 1.949 κομμάτια, τιμώντας τα 75 χρόνια από το έτος ίδρυσης της αγωνιστικής ομάδας.
Πότε θα δούμε το Abarth 600e επί ελληνικού εδάφους; Σύμφωνα με την ελληνική αντιπροσωπεία από το δεύτερο τρίμηνο του 2025, με τις πρώτες τιμές στην ευρωπαϊκή αγορά να κυμαίνονται στις 45.000 ευρώ. Όσον αφορά την ελληνική αγορά θα μάθουμε λογικά καθώς πλησιάζουμε στο λανσάρισμα του. Έως τότε θα αναπολούμε την εμπειρία μας από το Balocco…