Οδηγούμε το Toyota Prius Plug-in Hybrid στη Γερμανία
Η ολοκαίνουργια γενιά του -θρυλικού πλέον- υβριδικού είναι εδώ, αποκλειστικά με plug-in hybrid τεχνολογία πλέον, ισχυρότερη αλλά και πιο αποδοτική από ποτέ.
- -
- -
Εδώ και 26 χρόνια το Toyota Prius είναι το μοντέλο που επαναπροσδιορίζει την έννοια «οικολογικό αυτοκίνητο» με κάθε νέα του γενιά. Από το 1997 που πρωτοεμφανίστηκε άνοιξε τον δρόμο του υβριδισμού για όλους τους υπόλοιπους, όντας το πρώτο εξηλεκτρισμένο όχημα μαζικής παραγωγής. Η ιαπωνική μάρκα έχει πουλήσει περισσότερα από 23 εκατομμύρια εξηλεκτρισμένα οχήματα σε όλο τον κόσμο. Περισσότερα από 5 εκατομμύρια από αυτά είναι Prius και Prius Plug-in Hybrid. Το επαναστατικό αυτό μοντέλο έθεσε τις μελλοντικές τάσεις των αμιγώς ηλεκτρικών αυτοκινήτων και έκανε την τεχνολογία εξηλεκτρισμού προσβάσιμη σε ένα ευρύ φάσμα πελατών.
Σήμερα, συνεχίζει να κυριαρχεί και να δείχνει το δρόμο με την νέα του πέμπτη γενιά να κάνει το επόμενο βήμα προς την ηλεκτρική εποχή, καθώς πλέον συνδυάζεται αποκλειστικά με plug-in υβριδική τεχνολογία. Για να τη γνωρίσουμε βρεθήκαμε στη Γερμανία, όπου την οδηγήσαμε σε όλα τα είδη διαδρομών ώστε να γνωρίσουμε τον ακόμη πιο οικολογικό, πολύπλευρο χαρακτήρα της.
Το πρώτο μοντέλο που χρησιμοποιεί την αρχιτεκτονική TNGA 2.0
Το νέο Prius βασίζεται στη φιλοσοφία Toyota New Global Architecture (TNGA) δεύτερης γενιάς και στη νέα πλατφόρμα GA-C, συνεχίζοντας την τάση που έθεσε ο προκάτοχός του. Το προηγούμενης γενιάς Prius ήταν το πρώτο όχημα παγκοσμίως που βασίστηκε στην αρχιτεκτονική TNGA. Η τελευταία της γενιά προσφέρει σύμφωνα με την ιαπωνική μάρκα οφέλη όσον αφορά την απόκριση στον χειρισμό, την αίσθηση του τιμονιού και την ποιότητα κύλισης, ως αποτέλεσμα του χαμηλότερου βάρους και της μεγαλύτερης ακαμψίας.
Τα επιμέρους εξαρτήματα έχουν βελτιστοποιηθεί ώστε να συμβάλλουν περαιτέρω στην επίτευξη καλύτερου χειρισμού και άνεσης. Για παράδειγμα, ο σχεδιασμός του πλαισίου της πίσω κολόνας βελτιστοποιήθηκε ώστε να αυξηθεί η στρεπτική ακαμψία στο πίσω μέρος κατά 30% σε σύγκριση με το προηγούμενο μοντέλο. Ο εξαιρετικά υψηλής αντοχής χάλυβας ψυχρής έλασης, σε αντίθεση με τον χάλυβα θερμής διαμόρφωσης που χρησιμοποιούταν στο παρελθόν, παρέχει αφενός μείωση του βάρους, αφετέρου υψηλή αντοχή του αμαξώματος. Η μετακίνηση της μπαταρίας κάτω από το πίσω κάθισμα και η προσαρμογή της θέσης του ρεζερβουάρ καυσίμου ώστε να είναι χαμηλότερα και πιο μπροστά σε σχέση με την προηγούμενη γενιά επιτυγχάνει χαμηλότερο κέντρο βάρους αλλά και καλύτερη κατανομή.
Σύμφωνα με τους στόχους της Toyota να κινείται συνεχώς προς ένα μέλλον με ουδέτερο ισοζύγιο άνθρακα, το νέο Prius περιλαμβάνει ορισμένα εξαρτήματα κατασκευασμένα από ανακυκλωμένα υλικά, ενώ τόσο οι προφυλακτήρες όσο και άλλα στοιχεία είναι κατασκευασμένα από το πολυμερές Toyota Super Olefin Polymer, το οποίο μπορεί εύκολα να ανακυκλωθεί.
Πιο επιθετικό και οδηγοκεντρικό ακόμη και στάσιμο
Ο πρώτος και βασικότερος λόγος που το νέο Prius ξεχωρίζει από τις προηγούμενες γενιές του είναι η εμφάνιση. Αν και διατηρεί το εμβληματικό σφηνοειδές σχήμα, η πέμπτη γενιά καταφέρνει να το αναζωογονήσει χαρίζοντας μία μοντέρνα και κυρίως σπορτίφ εικόνα που βλέπουμε για πρώτη φορά.
Η κομψή γραμμή οροφής εκτείνεται ανοδικά προς το πίσω μέρος του οχήματος, φτάνοντας στο μέγιστο ύψος της πίσω από την πόρτα του οδηγού, σημαντικά πιο πίσω σε σχέση με την προηγούμενη γενιά. Αυτή η αλλαγή ενισχύεται περαιτέρω με τη μείωση του ύψους κατά 50 mm σε σύγκριση με το προηγούμενο μοντέλο, την αύξηση του μεταξονίου κατά 50 mm αλλά και τη μείωση του συνολικού μήκους κατά 46 mm. Προσθέστε τώρα και τους μεγαλύτερους τροχούς των 19 ιντσών και πλέον έχουμε μία πολύ πιο αθλητική εμφάνιση που παραπέμπει σε κουπέ σιλουέτα. Αλουμινίου είναι και οι νέες αποκλειστικές ζάντες των 17 ιντσών προσφέρονται στάνταρ στο νέο Prius.
Πίσω, η αισθητική ταυτότητα του νέου Prius τονίζεται μέσω του κεντρικά τοποθετημένου ονόματος που είναι γραμμένο κάτω από ένα τρισδιάστατο γραμμικό πίσω φωτιστικό σώμα. Άλλα διακριτικά λογότυπα του Prius είναι ορατά σε όλο το όχημα και υπογραμμίζουν την προσοχή στη λεπτομέρεια που έχει δοθεί ώστε να αναβαθμιστεί ολοκληρωτικά η εικόνα.
Το υβριδικό μοντέλο διατίθεται με δύο νέες επιλογές χρωμάτων. Το διακριτικό Ash και το ζωηρό Mustard με το οποίο ήταν ντυμένα και τα αυτοκίνητα της παρουσίασης επεκτείνουν την παλέτα σε επτά χρωματισμούς, πλαισιώνοντας τις Dark Blue, Emotional Red, Platinum Pearl White, Silver Metallic και Attitude Black.
Σε περίπτωση επιλογής της πανοραμικής οροφής (θα δούμε σε λίγο ποια είναι η δεύτερη επιλογή) το φυσικό φως εισέρχεται στην ευρύχωρη καμπίνα, ενισχύοντας την αίσθηση ανοιχτού χώρου, με την χαμηλότερη οροφή να μην στερεί καθόλου από τον αέρα που έχουν οι επιβάτες στην διάθεση τους για το κεφάλι.
Το τιμόνι είναι νέας σχεδίασης με μικρή διάμετρο 350 χιλιοστών και είναι εμφανές ότι εμπνέεται από αυτό που βρίσκουμε στο αμιγώς ηλεκτροκίνητο bZ4X. Μια οθόνη LCD επτά ιντσών με πλήρη γραφική απεικόνιση είναι τοποθετημένη ακριβώς μπροστά από τον οδηγό, αν και η ελαφρώς ψηλότερη τοποθέτηση μπορεί να κρύψει μερικές ενδείξεις ανάλογα την τοποθέτηση του τιμονιού.
Οι χαρακτηριστικές πινελιές στον πίνακα οργάνων και στα καθίσματα από συνθετικό δέρμα δένουν χρωματικά, και σε συνδυασμό με το μαύρο θέμα του εσωτερικού προσθέτουν μία δυναμική πτυχή. Οι διακόπτες αρθρωτής σχεδίασης χωρίς πλαίσιο ενισχύουν την ποιότητας, ενώ ο νέος εσωτερικός φωτισμός χρησιμοποιεί LED για καλύτερη φωτεινότητα και μοντέρνα εμφάνιση.
Το εσωτερικό του νέου Prius είναι πρακτικό όσο και κομψό. Ο αποθηκευτικός χώρος στην καμπίνα έχει βελτιστοποιηθεί σε επίπεδο χρηστικότητας και χωρητικότητας. Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι το ντουλαπάκι των 7 λίτρων - στο προηγούμενο μοντέλο ήταν 5,4 λίτρα - και ο αναθεωρημένος χώρος αποθήκευσης στην κονσόλα, που ανοίγει τώρα από πίσω για να επιτρέπει εύκολη πρόσβαση τόσο στον οδηγό όσο και στον συνοδηγό. Η χωρητικότητα του χώρου αποσκευών έχει επίσης αυξηθεί, από 251 λίτρα σε 284 λίτρα, χάρη στη νέα θέση της μπαταρίας.
Ισχυρότερο και με διαφορά χάρη στους 223 ίππους
Το νέο Prius είναι το πρώτο όχημα που χρησιμοποιεί τόσο τον κινητήρα TNGA 2.0 λίτρων όσο και την τρίτη γενιά του συστήματος Plug-in Hybrid της Toyota. Η χωρητικότητα του κινητήρα έχει αυξηθεί σε σύγκριση με τη μονάδα των 1,8 λίτρων της προηγούμενης γενιάς και επιτυγχάνει θερμική απόδοση της τάξης του 41%.
Οι βελτιώσεις στο Plug-in Hybrid σύστημα είχαν ως αποτέλεσμα τη δημιουργία του πιο ισχυρού και υψηλών επιδόσεων Prius που έχει κατασκευαστεί έως τώρα, αλλά και του πιο αποδοτικού. Η αύξηση κατά 100 ίππους ανεβάζει τη συνολική ισχύ του συστήματος στους 223 ίππους και βοηθά το νέο Prius να επιταχύνει από στάση στα 100km/h σε 6,8 sec χάρη στη ροπή των 190 Nm, ενώ η τελική περιορίζεται ηλεκτρονικά στα 177 km/h. Σύμφωνα με την Toyota η κατανάλωση καυσίμου είναι μόλις 0,5 lt/100 km και οι συνδυασμένες εκπομπές CO2 είναι εξαιρετικά χαμηλές φτάνοντας τα 11 gr/km, σύμφωνα με το πρότυπο δοκιμών WLTP.
Το συνολικό μέγεθος και το βάρος του συστήματος έχουν μειωθεί διαμορφώνοντας ένα συμπαγές πακέτο μετάδοσης κίνησης. Για παράδειγμα, η κατάργηση του μονόδρομου συμπλέκτη μεταξύ των δύο ηλεκτροκινητήρων κατέστη δυνατή χάρη σε έναν νέο ηλεκτροκινητήρα μετάδοσης κίνησης υψηλής απόδοσης και χαμηλών απωλειών, ο οποίος προσφέρει καλύτερες επιδόσεις επιτάχυνσης και χαμηλότερη κατανάλωση καυσίμου. Το σύστημα χρησιμοποιεί μια νέα Μονάδα Ελέγχου Ισχύος (PCU), η οποία περιλαμβάνει έναν ενσωματωμένο μετατροπέα DC-DC υψηλότερης απόδοσης, που απαιτείται για τη μετατροπή της τάσης, και λειτουργεί σε τροποποιημένη συχνότητα για τη μείωση του θορύβου στην καμπίνα. Η μονάδα, τοποθετημένη απευθείας στο επάνω μέρος της μονάδας διαφορικού, παρέχει ισχύ ίση με το 120% εκείνης του προηγούμενου μοντέλου. Το ίδιο το διαφορικό αναπτύσσει 60% περισσότερη ισχύ από τον προκάτοχό του, αλλά με 20% μικρότερο βάρος λόγω βελτιστοποίησης του σχήματος.
Υιοθετήθηκε ένα σύστημα ξηρού κάρτερ για τη μείωση των δυναμικών επιπέδων των υγρών του συστήματος μετάδοσης και την παροχή βέλτιστης λίπανσης, ενώ το λάδι χαμηλού ιξώδους μειώνει τις εσωτερικές τριβές και συμβάλλει στη συνολική βελτίωση της απόδοσης του κιβωτίου ταχυτήτων.
Η απόδοση του συστήματος έχει βελτιωθεί μέσω της αυξημένης χωρητικότητας της μπαταρίας, από 8,8 kWh σε 13,6 kWh. Η μπαταρία ιόντων λιθίου έχει υψηλότερη ενεργειακή πυκνότητα, παρέχοντας 50% μεγαλύτερη χωρητικότητα, αλλά χρησιμοποιώντας 30% λιγότερες κυψέλες, γεγονός που επέτρεψε τη μείωση του ύψους της μπαταρίας και την εγκατάστασή της κάτω από το πίσω κάθισμα. Πλέον η ηλεκτρική αυτονομία του Prius Plug-in Hybrid έχει σκαρφαλώσει στα 86 km εάν εξοπλίζεται με τις ζάντες των 17 ιντσών ή τα 72 με την χρήση των τροχών 19 ιντσών. Για την φόρτιση της μπαταρίας φροντίζουν διάφορες πηγές. Πρώτη είναι ο ενσωματωμένος φορτιστής 3,3 kW ο οποίος επιτρέπει το γέμισμα της μπαταρίας από ένα τυπικό ηλεκτρικό δίκτυο 220V σε μόλις τέσσερις ώρες.
Στην συνέχεια έχουμε το Regeneration Boost για ισχυρότερη επιβράδυνση και μεγαλύτερη ανάκτηση ενέργειας. Ο οδηγός μπορεί να επιλέξει μία από τις τρεις διαφορετικές λειτουργίες αναγεννητικής πέδησης - ήπια, μεσαία και ισχυρή - για να απολαύσει μια πιο χαλαρή οδήγηση, με περίπου έως και το 80% της επιβράδυνσης να επιτυγχάνεται χωρίς να χρειάζεται να πατήσει το πεντάλ του φρένου.
Δείτε ακόμη: Toyota - Οι τιμές όλων των μοντέλων της στην Ελλάδα
Τέλος, ηλεκτρική ενέργεια μπορεί και πάλι να παράγεται καθαρά από τις προαιρετικές ηλιακές κυψέλες που βρίσκονται στην οροφή, οι οποίες φορτίζουν το νέο Prius όταν είναι σταθμευμένο σε εξωτερικό χώρο κάτω από τον ήλιο. Η ισχύς τους αυξάνεται στα 185 W, από 179 W, και οι κυψέλες είναι πλέον σε θέση να παράγουν ενέργεια για ηλεκτρική αυτονομία έως και 8,7 χιλιόμετρα (με βάση την ετήσια ηλιοφάνεια στη Ναγκόγια της Ιαπωνίας), χωρίς κόστος υποδομής ή ηλεκτρικής ενέργειας. Επομένως, η μπαταρία μπορεί να φορτιστεί πλήρως εάν το αυτοκίνητο παραμείνει σταθμευμένο για λίγο περισσότερο από μία εβδομάδα.
Οι ηλιακές κυψέλες φορτίζουν πλέον απευθείας την κύρια μπαταρία, χωρίς να χρειάζεται πρόσθετη ηλιακή μπαταρία όπως στην προηγούμενη γενιά. Χάρη στις πιο αποδοτικές κυψέλες, η ισχύς που παράγεται από την οροφή Ηλιακής Φόρτισης (Solar Charging) είναι κατά 15% υψηλότερη από ό,τι πριν, παρά τη μικρότερη οροφή.
Πιο ποιοτικό και ενδιαφέρον από ποτέ
Περνώντας στην φυσική εμπειρία που είχαμε με την νέα γενιά του Prius, όλα τα παραπάνω χαρακτηριστικά που μάθαμε στην θεωρία, βρήκαν τρόπο να εμφανιστούν και στην πράξη. Αρχικά η αίσθηση που λαμβάνει με το που βρεθείς στην θέση του οδηγού είναι αυτή ενός ποιοτικού και προσεγμένου μοντέλου, με εξαιρετική θέση οδήγησης. Τα χειριστήρια πέφτουν ακριβώς πάνω στο χέρια σου, ενώ παρά την γενικά χαμηλότερη φύση του μοντέλου η περιμετρική ορατότητα είναι εξαιρετική.
Με εξαίρεση τα πλαστικά που βρίσκονται ψηλά στο ταμπλό, όλες οι επιφάνειες είναι ντυμένες με ποιοτικά υλικά, ενώ η εργονομία του χώρου προσφέρει άνεση και ευκολία τόσο στον οδηγό, όσο και στους επιβάτες. Η λειτουργία του συστήματος κίνησης είναι ραφιναρισμένη με την ξεκάθαρη έμφαση που έχει δοθεί στην αύξηση των ηλεκτρικών χιλιομέτρων που καλύπτονται να κάνει τις μετακινήσεις ακόμη πιο άνετες και οικονομικές. Η λειτουργία της ανάρτησης με τα γόνατα MacPherson μπροστά και τα διπλά ψαλίδια πίσω επιβεβαιώνει την πιο σπορτίφ προσέγγιση στην οποία αποσκοπούσαν οι μηχανικοί της Toyota χωρίς όμως να μειώνει την άνεση στο ελάχιστο.
Αντίθετα, το αυτοκίνητο χαρίζει μία πιο στιβαρή και άμεση αίσθηση, ενώ παράλληλα καταφέρνει να φιλτράρει τις όποιες ανωμαλίες διατηρώντας την ηρεμία που επικρατεί στην καμπίνα. Η τελευταία προκύπτει τόσο από την καλύτερη ηχομόνωση, αλλά και από τον εμφανέστατα μειωμένο θόρυβο που έρχεται από τον κινητήρα ακόμη και σε συνθήκες έντονες επιτάχυνσης.
Εντός πόλης, η αμεσότητα του συστήματος ενώ κινείται αποκλειστικά με ηλεκτρική ενέργεια, η άνεση της ανάρτησης και το ελαφρύ τιμόνι με τον μικρό κύκλο στροφής επιβεβαιώνουν για ακόμη μία φορά πως το Prius υπό αυτές τις συνθήκες μπορεί να διαπρέψει. Η σημαντική διαφορά θα φανεί στον ανοιχτό δρόμο αλλά και στον επαρχιακό, με την σταθερότητα του συνόλου να εμπνέει σιγουριά. Το αρκετά ισχυρό πλέον κινητήριο σύνολο δεν δυσκολεύεται στις πιο υψηλές ταχύτητες δείχνοντας μάλιστα την δυσαρέσκεια του μέσω του θορύβου.
Δείτε ακόμη: Τιμές νέου Toyota Prius: Από πόσο ξεκινά; - Όλες οι εκδόσεις
Παράλληλα, το πλαίσιο δείχνει πολύ πιο ενεργό και πρόθυμο σε σχέση με τις νωχελικές και «τεμπέλικες» κινήσεις που μπορεί να είχαν προηγούμενες γενιές, χωρίς όμως τον παραμικρό συμβιβασμό στην άνεση ακόμη και με τους τροχούς των 19 ιντσών μιας και έχουμε ένα ελαστικό με 50άρι προφίλ. Ο πιο οδηγοκεντρικός χαρακτήρας για τον οποίο προϊδεάζει η εμφάνιση έχει ουσιαστική υπόσταση και θα φανεί κάθε φορά που το Prius θα βρεθεί σε περιβάλλον εκτός πόλης.
Στα χιλιόμετρα που διανύσαμε μαζί του η απόδοση του συστήματος επιβεβαίωσε τα όσα δήλωναν τα χαρτιά με το αυτοκίνητο να έχει την τάση να κινηθεί ηλεκτρικά για όσο το δυνατόν περισσότερο, χωρίς όμως να ξελιγώνει την μπαταρία από τα πρώτα 40-50 χιλιόμετρα. Η αυτονομία των 70+ km που υπόσχεται η Toyota μοιάζει άκρως ρεαλιστική, ενώ σε έναν συνδυασμό πιεσμένων και χαλαρών συνθηκών εντός αλλά και εκτός πόλης το Prius κατάφερε να σημειώσει μέση κατανάλωση ρεύματος 12,7 kWh/100km, ενώ η κατανάλωση καυσίμου δεν ξεπέρασε τα 2,5 lt/100km.
Εκτός από απροσδόκητο όσον αφορά τις επιδόσεις, την αποδοτικότητα και την αισθητική, το νέο Prius ξεχωρίζει επίσης χάρη στη χρήση καινοτόμων τεχνολογιών. Ένα παράδειγμα είναι το Toyota T-Mate, το οποίο ενσωματώνει την τελευταία γενιά του Toyota Safety Sense (TSS) και μπορεί πλέον να ενημερώνεται εύκολα over-the-air. Σε αυτό περιέχεται όλη η διαθέσιμη ομπρέλα συστημάτων ενεργητικής ασφάλειας, δημιουργώντας μία αόρατη ασπίδα ασφαλείας για να ξενοιάζει ο οδηγός.
Ένα βήμα πιο κοντά στο αμιγώς ηλεκτροκίνητο μέλλον
Με τον εξηλεκτρισμό να επιταχύνεται, η Toyota αναμένει πωλήσεις 5,5 εκατομμυρίων εξηλεκτρισμένων οχημάτων ετησίως παγκοσμίως έως το 2025, με μια γκάμα 70 μοντέλων, συμπεριλαμβανομένων 15 οχημάτων μηδενικών εκπομπών (ZEV). Από την παρουσίαση του πρώτου Prius μέχρι και σήμερα, οι Ιάπωνες έχουν δημιουργήσει μία πλούσια γκάμα μοντέλων που χρησιμοποιούν την διάσημη πλέον υβριδική τους τεχνολογία, οπότε αυτή ήταν η ώρα το Prius να κάνει το επόμενο βήμα εξέλιξης. Κάπως έτσι κατέληξε η νέα πέμπτη γενιά να διατίθεται για πρώτη φορά αποκλειστικά ως plug-in hybrid στην ευρωπαϊκή αγορά. Με τις πρώτες εντυπώσεις να είναι άκρως θετικές, αναμένουμε την εκ νέου γνωριμία μας με το υβριδικό μοντέλο επί ελληνικού εδάφους.