ΟΔΗΓΟΥΜΕ: Honda Civic Type R
Απολαμβάνουμε σε πίστα και autobahn το νέο ιαπωνικό hot hatch με το οποίο η Honda γιορτάζει τα 20 χρόνια Civic Type R
- -
- -
με μια ματιά
Η 5η γενιά Civic Type R - η 4η που έρχεται στην Ευρώπη - συνεχίζει εν μέρει στα “πατήματα” της προηγούμενης, διατηρώντας μεν τον 2λιτρο VTEC Turbo αισθητά βελτιωμένο σε απόκριση, αλλά με ολοκαίνουριο πλαίσιο και νέα πίσω ανάρτηση πολλαπλών συνδέσμων. Θα διατίθεται σε δύο εκδόσεις, τη βασική και την πλουσιότερη GT.
Αποστολή: Lausitzring.
Κωδικός: Type R.
Σύνδεσμος: Robert Lechner.
Αναφορά: Στόχος επετεύχθη, με απόλυτη επιτυχία.
Πόρισμα: Ένα από τα καλύτερα, αν όχι το κορυφαίο hot hatch.
Παρασκευή 9 Ιουνίου 2017. Ώρα 10:39.
Μόλις έχουμε ολοκληρώσει 8 γύρους στη μήκους 4,5 km πίστα Lausitzring στη Γερμανία με το ολοκαίνουριο Honda Civic Type R. Το μυαλό προσπαθεί ακόμη να βάλει τα data της μαγευτικής εμπειρίας που μόλις βιώσαμε, σε μια σειρά. Ο VTEC Turbo γουργουρίζει σαν να πήρε μόλις μπροστά, δίχως ίχνος κούρασης. Το ίδιο ισχύει και για τα φρένα με τις τετραπίστονες δαγκάνες της Brembo εμπρός, που νωρίτερα στην πίστα δεν έχασαν ούτε δράμι από την δύναμη και την αντοχή τους. Αλλά και τα Continental δείχνουν ικανά να βγάλουν άλλους 30 γύρους - όπως άλλωστε μας επιβεβαίωσε ο Robert Lechner, οδηγός αγώνων και υπεύθυνος για να μας… “ξεναγήσει” στην πίστα. Πάμε όμως να δούμε τι έγινε τα τελευταία 18 λεπτά και 35 χιλιόμετρα...
Παρασκευή 9 Ιουνίου 2017. Ώρα 10:21.
Πατάω το START και ο 2λιτρος VTEC Turbo των 320 ίππων και 400 Nm έρχεται στη ζωή. Έχω μόλις δεθεί με τη ζώνη ασφαλείας, έχω συνδέσει την ενδοεπικοινωνία του κράνους για να ακούω τον Robert που προηγείται στο κομβόι των 3 αυτοκινήτων και απενεργοποιώ το ηλεκτρονικό χειρόφρενο. Ναι, δυστυχώς το κλασικό χειρόφρενο του προηγούμενου Civic Type R έδωσε τη θέση του σε μπουτόν. Δυστυχώς, ξαναλέω! Βάζω πρώτη στο εξάρι μηχανικό κιβώτιο, παίρνω μαλακά το αριστερό μου πόδι από τον πανάλαφρο συμπλέκτη και αφήνω πίσω μου τα pits, ακολουθώντας τον συνάδελφο Αργύρη από το περιοδικό DRIVE που με τη σειρά του ακολουθεί τον Robert.
HONDA CIVIC TYPE R
Κινητήρας 2.0 VTEC Turbo
Ισχύς 320 PS
Ροπή 400 Nm
Κιβώτιο μηχανικό 6 σχέσεων
0-100 km/h 5,7 sec
Τελικήταχύτητα 272 km/h
Κατανάλωση 7,7 lt/100 km
Μήκος 4.557 mm
Πλάτος 1.877 mm
Ύψος 1.434 mm
Βάρος 1.380 kg
Πορτμπαγκάζ 420 lt
Ελαστικά Continental Sport Contact 6, 245/30 R20
Ο πρώτος γύρος γίνεται σε απλά σβέλτο ρυθμό για να ζεσταθεί το αυτοκίνητο. Ευκαιρία να χαζέψω λίγο το εσωτερικό: ενδιαφέρουσα σχεδίαση, χαμηλή θέση οδήγησης (επιτέλους), εκπληκτικά σε στήριξη μπάκετ της Recaro, πλούσιος εξοπλισμός και σπορ διάκοσμος. Ευκαιρία όμως να διαπιστώσω και τη λειτουργία της ανάρτησης στο Comfort mode. Έκπληξη Νο 1: Το νέο CTR είναι απίστευτα άνετο και ποιοτικό σε κύλιση για τα δεδομένα των hot hatch. Κάτι που εκτός από τα κερμπ, επιβεβαιώσαμε και αργότερα οδηγώντας σε autobahn και επαρχιακό οδικό δίκτυο έξω από τη Δρέσδη. Ο δεύτερος γύρος ήταν πιο σβέλτος και μπαίνουμε πλέον στον τρίτο, περνώντας τη γραμμή εκκίνησης έχοντας ανεβάσει αισθητά ρυθμό, επιλέγοντας ταυτόχρονα το Sport mode. Τα ηλεκτρονικά ελεγχόμενα αμορτισέρ (Adaptive Damper System) σφίγγουν, το τιμόνι γίνεται αμεσότερο και το μοτέρ αποκτά περισσότερο νεύρο.
Οι τρεις επόμενοι γύροι είναι αποκαλυπτικοί. Είναι απίστευτο πως το νέο Type R φρενάρει, στρίβει και επιταχύνει. Όλα πάνω του συνεργάζονται τόσο αρμονικά που νιώθεις σα να έχεις κάνει εκατοντάδες χιλιάδες χιλιόμετρα πίσω από το τιμόνι του. Σου εμπνέει τόση εμπιστοσύνη που αφιερώνεις την προσοχή σου στα πατήματα της πίστας, έχοντας τη σιγουριά πως το ιαπωνικό hot hatch θα εκτελέσει επακριβώς κάθε σου εντολή και θα σε συνδράμει σε κάθε σου ενέργεια. Ανεβάζεις από 3η σε 4η και μετά σε 5η στο εξαιρετικό 6άρι κιβώτιο και το κοντέρ δείχνει για πλάκα 210 km/h στο τέλος της ευθείας. Σκαρφαλώνεις στο μεσαίο πεντάλ και το Civic ρίχνει άγκυρα, με το πίσω μέρος να σε εκπλήσσει με την σταθερότητα του. Σανιδώνεις το γκάζι και ο VTEC ανεβάζει λυσσασμένα μέχρι τον κόφτη των 7.000 rpm. Και όλα αυτά, εύκολα. Χωρίς να παλεύεις με το τιμόνι ή να έχεις τα ηλεκτρονικά να επεμβαίνουν συνεχώς και να σου κόβουν ρυθμό και ευχαρίστηση. Λες και δεν υπάρχουν! Το Honda “ακούει” και εκτελεί ακούραστα, ελίσσεται μέσα στην πίστα τόσο αρμονικά και ακολουθεί την πορεία που χαράσσεις τόσο πιστά που αναρωτιέσαι τι παραπάνω θα κάνει το mode +R.
Agile Handling Assist
Το σύστημα υποβοήθησης ευκινησίας Agile Handling Assist (AHA) είναι ειδικά ρυθμισμένο για το νέο Civic Type R, όπως και οι ειδικές λειτουργικές παράμετροι του +R mode. Το AHA λειτουργεί μέσω του συστήματος Vehicle Stability Assist, εφαρμόζοντας ελαφρά πέδηση στους εσωτερικούς τροχούς όταν στρίβει το τιμόνι για να προσφέρει καλύτερη ευστάθεια στις υψηλές ταχύτητες και κράτημα σε πιο αργές στροφές. Το AHA βελτιώνει επίσης την επέμβαση του διαφορικού περιορισμένης ολίσθησης, μειώνοντας την ολίσθηση του εσωτερικού τροχού κατά την επιτάχυνση στη μέση της στροφής.
Η απάντηση δίνεται στους επόμενους δύο γύρους. Η ανάρτηση σκληραίνει αισθητά, το μοτέρ αγριεύει κι άλλο και η αίσθηση από το μπροστινό γίνεται πιο στακάτη, πιο άμεση. Εδώ πλέον το Type R μεταμορφώνεται σε πολεμική μηχανή και σε παρασύρει σε έναν σχεδόν αγωνιστικό τέμπο. Έχουμε εντωμεταξύ "πιάσει" το κομβόι των Σουηδών που είχαν ξεκινήσει νωρίτερα, οι οποίοι κάνουν ευγενικά στην άκρη για να περάσουμε. Ο Robert ανεβάζει κι άλλο ρυθμό λέγοντάς μας στην ενδοεπικοινωνία πως είμαστε και οι δύο ταχύτατοι. Δεν είμαστε εμείς γρήγοροι Robert, το Type R είναι! Τα τόξα των στροφών διαγράφονται με ακόμη πιο υψηλή ταχύτητα και η επιτάχυνση στην έξοδο έρχεται πιο ακαριαία, με το διαφορικό περιορισμένης ολίσθησης (LSD) να κάνει μπόλικη δουλειά, “αθόρυβα”. Το Type R γίνεται απόλυτο και το ίδιο απαιτεί κι από σένα. Όχι επειδή γίνεται πιο δύσκολο - κάθε άλλο. Αλλά γιατί έτσι θα πετύχεις ακόμη καλύτερο χρόνο, εκμεταλλευόμενος όλα όσα προσφέρει αυτό το εξαιρετικό hot hatch. Και αυτά που σου προσφέρει είναι πολλά: δύναμη, κράτημα, ευκολία αλλά πάνω απ' όλα ανόθευτη, αστείρευτη, μοναδική οδηγική απόλαυση.
Παρασκευή 9 Ιουνίου 2017. Ώρα 10:36.
Όσο τρέξαμε, τρέξαμε. Ότι απολαύσαμε, απολαύσαμε. Βρισκόμαστε πλέον στον τελευταίο γύρο με χαλαρό ρυθμό για να κρυώσουν λάστιχα, φρένα και μοτέρ. Το μυαλό όμως συνεχίζει να γυρίζει στο ρυθμό των προηγούμενων 6 γύρων. Στον 2λιτρο VTEC Turbo, για τον οποίο η είδηση δεν είναι η αύξηση της ισχύος κατά 10 ίππους (320 PS) ούτε τα 400 Nm ροπής που αποδίδονται από τις 2.500 μέχρι τις 4.500 rpm, αλλά η γεμάτη απόδοση και η απόκρισή του από χαμηλά. Ξεχάστε το lag του προηγούμενου CTR. Η επιλογή νέου βολάν μονής μάζας έχει αποτέλεσμα και κάθε βύθισμα του δεξιού ποδιού μεταφράζεται σε άμεση επιτάχυνση, τόσο που πρέπει να έχεις το νου σου στον κόφτη για να κάνεις την τέλεια αλλαγή σχέσης. Οι λάτρεις των αριθμών, σημειώστε: 0-100 km/h σε 5,7 sec και τελική ταχύτητα 272 km/h. Αργότερα στην autobahn είδαμε εύκολα τα 255 αλλά η αρκετή κίνηση δεν μας επέτρεψε να ανεβούμε άλλα 20 km/h στο κοντέρ. Ακόμη και σε αυτή την ταχύτητα πάντως, το Type R ένιωθε ακλόνητο!
Honda SENSING
Όπως το νέο Civic hatchback, το νέο Type R διαθέτει το Honda SENSING, που χρησιμοποιεί ένα συνδυασμό πληροφοριών από ραντάρ, κάμερες και προηγμένους αισθητήρες και βοηθά ή προειδοποιεί τον οδηγό με τεχνολογίες όπως:
- Collision Mitigation Braking System
- Forward Collision Warning
- Lane Departure Warning
- Road Departure Mitigation
- Lane Keeping Assist System
- Adaptive Cruise Control
- Traffic Sign Recognition
- Intelligent Speed Assistance
- Intelligent Adaptive Cruise Control
Και έτσι ερχόμαστε στην άλλη μεγάλη είδηση που αφορά το ολοκαίνουριο, στιβαρότερο κατά 37% πλαίσιο, το χαμηλότερο κέντρο βάρους και τη νέα πίσω ανάρτηση πολλαπλών συνδέσμων (αντί του ημιάκαμπτου άξονα στο προηγούμενο μοντέλο). Τρία στοιχεία που έχουν μεταμορφώσει το Civic Type R, όχι τόσο σε αποτελεσματικότητα στο… “στρίβειν” που ήταν έτσι κι αλλιώς κορυφαίο χάρη και στην εμπρός ανάρτηση με γόνατα διπλού άξονα (Dual-Axis Strut), όσο στο δυνατό φρενάρισμα από πολλά km/h όπου έχει εξαλειφθεί η νευρικότητα της ουράς. Και μην ξεχνάμε και την άνεση. Αν με το προηγούμενο CTR αποκτούσες δισκοπάθεια στην καθημερινή συνύπαρξη με τους ελληνικούς δρόμους, με το νέο Comfort mode ξεχνάς ότι οδηγείς ένα θηρίο 320 ίππων που αλωνίζει στις πίστες σαν αγωνιστικό.
Τόσο πιο πολιτισμένο είναι το νέο Type R που θα υπάρξουν και κάποιοι οι οποίοι θα γκρινιάξουν πως έχει χάσει μέρος του λυσσασμένου χαρακτήρα του. Άλλωστε, είναι και ο ήχος που είναι περισσότερο TURBO και λιγότερο VTEC, παρότι οι Ιάπωνες λένε πως η τριπλή απόληξη της εξάτμισης δεν έχει οφέλη μόνο στην απόδοση αλλά και στην ακουστική χροιά. Από την άλλη, η λειτουργία συγχρονισμού στροφών κινητήρα-κιβωτίου που δίνει αυτόματα μια ξερογκαζιά όταν κατεβάζεις σχέση, εξαφανίζει τους κραδασμούς κατά τις αλλαγές και προσθέτει το κατιτίς στην ιδιαίτερα απολαυστική οδηγική εμπειρία.
Παρασκευή 9 Ιουνίου 2017. Ώρα 10:45.
Χαζεύω το χαμηλό και φαρδύ χάτσμπακ με την - στα όρια του κραυγαλέου - δυναμική εμφάνιση και θέλω να χωθώ στο Recaro του και να λυσσάξω μέσα στο Lausitzring μέχρι να λιώσουν τα Continental. Θέλω να απαλλάξω τον Robert από τα καθήκοντά του και να αναλάβω εγώ τον ρόλο του εκπαιδευτή - οδηγού της Honda για τις επόμενες μέρες. Αιτήσεις άραγε δέχονται; Ή μήπως να βγω από την πύλη και να εξαφανιστώ στην autobahn προς άγνωστη κατεύθυνση; Τελικά, μάλλον θα κάνω υπομονή μέχρι το φθινόπωρο που το κορυφαίο προσθιοκίνητο hot hatch θα έρθει στην Ελλάδα. Όχι, δεν θα μπορώ να αποκτήσω ένα, αλλά μέχρι τότε προλαβαίνω να οργανώσω την τέλεια... Type R απαγωγή!
συμπέρασμα
Το νέο CTR δεν κατέχει μόνο τον τίτλο του ταχύτερου προσθιοκίνητου αυτοκινήτου στην πίστα του Nürburgring Nordschleife. Μπορούμε μετά βεβαιότητας να πούμε πως είναι το κορυφαίο hot hatch με κίνηση στους εμπρός τροχούς γενικώς, εντός κι εκτός πίστας. Εξαλείφει τα μειονεκτήματα του προκατόχου του (turbo lag και άνεση) και αναβαθμίζει την εμπειρία οδήγησης, όντας πλέον ένα από τα πιο αποτελεσματικά αλλά και απολαυστικά hot hatch. Μέχρι να το δοκιμάσουμε στους απαιτητικούς ελληνικούς δρόμους, μπορούμε να πούμε πως μόνο το τετρακίνητο Ford Focus RS μπορεί να το ανταγωνιστεί οδηγικά.