FIAT 500 & FRIENDS
Δεν ήταν αυτοκίνητο, ήταν δώρο στην αυτοκίνηση όλης της Ιταλίας! Ήταν όχι μόνο ο ορισμός του αστικού αυτοκινήτου, αλλά και μια πράξη αγάπης προσφέροντας τη χαρά της μεταφοράς σε μια νέα γενιά
- -
- -
Όλα άρχισαν στις 11 Ιουλίου του 1899 όταν ο Giovanni Agnelli di Bricherasio και ο Count Carlo Biscaretti di Ruffia αγόρασαν το μικρό εργοστάσιο των αδελφών Ceirano και ίδρυσαν την F.I.A.T. (οι τελείες καταργήθηκαν το 1907, ενώ το 1918 όταν μπήκε στο χρηματιστήριο μετονομάστηκε σε Fiat SpA, δηλαδή Societa per Azioni), στο οποίο άρχισε την κατασκευή των πρώτων αυτοκινήτων της. Εκείνη τη χρονιά κατασκεύασε το πρώτο μοντέλο στον τρομερό αριθμό των οκτώ αυτοκινήτων (!), ντυμένα από τον Alessio. Δεν ήταν άλλο από το «3 ½» που ονομάστηκε έτσι από τους ίππους που απέδιδε, χάρη σε δικύλινδρο κινητήρα 700 κ.εκατ. βασισμένο πάνω στις τεχνολογικές πατέντες του Faccioli. Ήταν μόνο η αρχή μιας μεγάλης πορείας!
Fabbrica Italiana Automobili Torino
Ποτέ η ίδια η ονομασία μιας εταιρείας δεν ήταν τόσο αποκαλυπτική και δεν ταίριαζε τόσο με την ίδια της την ύπαρξη. Ποτέ κανένα άλλο όνομα δεν διέθετε τέτοια μουσικότητα, ποτέ κανένα άλλο τέτοια ευαισθησία. Φάμπρικα Ιταλιάνα Αουτομόμπιλι Τορίνο, ακούγεται σαν Βιβάλντι. Όλη η φαντασία, όλη η ιστορία της ιταλικής σκέψης, όλος ο αυθορμητισμός ενός ολόκληρου λαού βρίσκεται κρυμμένος εδώ, σε αυτό το όνομα.
Η Fiat αντιπροσωπεύει την ίδια την ιταλική ψυχή, γιατί κανένας άλλος λαός δεν θα μπορούσε ποτέ να σχεδιάσει τέτοια αυτοκίνητα. Δεν θα πέφταμε έξω αν υποστηρίζαμε ότι η Fiat είναι η ίδια η Ιταλία και μάλιστα με περισσότερους από ένα τρόπους! Ήταν η αρχή ενός έπους, ενός ιταλικού έπους ανάπτυξης. Η Fiat ποτέ δεν κοίταξε πίσω, προχωρώντας στην κατασκευή φορτηγών (1903), τρένων, πλοίων, κινητήρων κάθε είδους, ακόμα και αεροπλάνων το 1908. Η μία τεχνολογική εξέλιξη διαδέχονταν την άλλη. Το 1902 προχώρησε σε τετρακύλινδρους, υδρόψυκτους κινητήρες και το 1907 αντικατέστησε τα ξύλινα πλαίσια με μεταλλικά, ενώ προχώρησε και σε εξακύλινδρους κινητήρες.
Από τo 1910 η Fiat είχε αναρριχηθεί στην κορυφή, σαν η μεγαλύτερη αυτοκινητοβιομηχανία στην Ιταλία! Από εδώ και εμπρός η Fiat (ακόμα πιο σημαντικό και από την ίδια την τεχνολογική εξέλιξη), αποκτά την δική της προσωπικότητα και φιλοσοφία κατασκευής αυτοκινήτων. Το 1949 βγαίνει από ένα μεγάλο πόλεμο μόνο με εκδορές, αλλά τώρα οι προτεραιότητες είναι άλλες. Για μια ακόμα φορά γίνεται έντονη η ανάγκη για μικρά αυτοκίνητα και η Fiat βέβαια δεν θα χάσει ούτε αυτή την ευκαιρία.
Όμως τώρα οι κινητήρες έχουν μεταφερθεί πίσω για καλύτερη εκμετάλλευση του εσωτερικού χώρου. Οι κατασκευές της είναι για ακόμα μια φορά ότι πιο προωθημένο έχει να παρουσιάσει η αυτοκινητοβιομηχανία με τα αυτοκίνητά της να διαθέτουν πλέον αυτοφερόμενο πλαίσιο (βλέπε 1400 και 1900) και το 1955 προχωρεί στην παρουσίαση του 600 και μόλις μέσα σε πέντε χρόνια καταφέρνει να βάλει στο δρόμο 1.000.000 αυτοκίνητα! Ακολουθούν τα 500 (1957) με αερόψυκτο δικύλινδρο κινητήρα και το λίγο μεγαλύτερο 850 το 1964, για να κλείσει ο κύκλος των αυτοκινήτων με κινητήρα/κίνηση πίσω.
Fiat 500 (1957-1975)
Παρουσιάστηκε τον Ιούλιο του 1957 σαν ένα φτηνό και πρακτικό μικρό αυτοκίνητο πόλης και όχι σαν το οικογενειακό του φτωχού (όπως ήταν το «600»), με μεταξόνιο αυτή τη φορά στα μόλις 1,8 μ. Το Nuova 500, το νέο 500 με μήκος μόλις τριών μέτρων τώρα διέθετε ένα μικρό δικύλινδρο, τον πρώτο για την Fiat, αερόψυκτο κινητήρα 479 κ.εκατ. με 13 ίππους αρχικά που όμως έφτασαν και μέχρι τους 21,5 στην έκδοση Sport! Οι αναρτήσεις ήταν και εδώ ανεξάρτητες σε όλους τους τροχούς και όσο και αν σας φαίνεται περίεργο υπήρχαν χώροι για τέσσερα άτομα. Υπήρξε και εδώ έκδοση Station Wagon με τον κινητήρα τώρα ξαπλωμένο για να κερδηθεί ο απαραίτητος χώρος. Το 1960 στην έκδοση «D» ο κινητήρας θα μεγαλώσει στα 499,5 κ.εκατ. με παράλληλη αύξηση της ιπποδύναμης στους 22 ίππους. Τέλος το 1972 στην τελική του μορφή σαν 500R θα αποκτήσει κινητήρα 594 κ.εκατ. (από το 126) με 23 ίππους. Ήταν μια τεράστια εμπορική επιτυχία με σχεδόν 4.000.000 «πεντακοσαράκια» να έχουν κινήσει τα όνειρα εκατομμυρίων!
Fiat 126 (1972-1980)
Ακόμα ένα city-car από την Fiat, παρουσιάστηκε στην Έκθεση του Τορίνο του 1972 και ήταν ο αντικαταστάτης του Fiat 500. Άλλωστε χρησιμοποιούσε και τα περισσότερα από τα μηχανικά του μέρη. Είχε τον ίδιο κινητήρα πίσω, τώρα όμως με 594 κ.εκατ. και 23 ίππους και βασικά τις ίδιες αναρτήσεις, αλλά με πιο τετραγωνισμένη σχεδίαση που πρόσφεραν ελαφρώς καλύτερους εσωτερικούς χώρους. Επίσης το ρεζερβουάρ καυσίμου τώρα είχε μεταφερθεί κάτω από το αριστερό πίσω κάθισμα για λόγους ασφαλείας. Με πιο τετράγωνες γραμμές, ταπετσαρίες και μοκέτα, μαζί με πιο πλούσιο εξοπλισμό ήταν πολύ πιο πολιτισμένο. Φυσικά και οι χώροι είχαν μεγαλώσει στα σημεία, όμως ήταν πλέον εκτός εποχής. Τα 128 και 127 θα ήταν οι νέες εμπορικές επιτυχίες των Ιταλών. Αν και ποτέ δεν αποτέλεσε αντικείμενο λατρείας, όπως το «πεντακοσαράκι», οι πωλήσεις του 126 δεν ήταν καθόλου ευκαταφρόνητες, φτάνοντας τα 1.352.912 αυτοκίνητα μέχρι το 1779, οπότε και η παραγωγή του μεταφέρθηκε στο εργοστάσιο της FSM στη Πολωνία, όπου και συνέχισε να παράγεται μέχρι το 2000, αν και με υδρόψυκτο κινητήρα τοπικής έμπνευσης 704 κ.εκατ., που ήταν επίπεδος δημιουργώντας και ένα δεύτερο χώρο φόρτωσης πίσω.
Και οι φίλοι
Το «πεντακοσαράκι» ορίζει μια ολόκληρη εποχή… μαζί πάντα με τους
’’φίλους’’ του. Όπως το 500 Jolly, από το οποίο
κατασκευάστηκαν ελάχιστα κομμάτια και έζησαν στα νησιά. Πραγματικό
στολίδι για το jet-set της εποχής! Όσο για το 126 pick-up που
βλέπετε στις φωτογραφίες, είναι γνήσιο, πολωνέζικο. Είναι και
ανατρεπόμενο! Ίσως ότι πιο σπάνιο υπάρχει.