Κατηγοριοποίηση συστημάτων LPG
- -
- -
Τα συστήματα υγραερίου χωρίζονται σε δύο μεγάλες κατηγορίες ανάλογα με την κατάσταση του υγραέριο όταν αυτό ψεκάζεται στην πολλαπλή εισαγωγής. Η πιο παλιά και διαδεδομένη κατηγορία αφορά την τροφοδοσία του κινητήρα από υγραέριο σε αέρια κατάσταση. Ξεχωρίζει καθώς χρησιμοποιείται μια διάταξη στο κύκλωμα τροφοδοσίας του υγραερίου η οποία μετατρέπει το υγραέριο σε αέριο και κατόπιν τροφοδοτείται ο κινητήρας. Η άλλη κατηγορία δεν διαθέτει σύστημα το οποίο να αεριοποιεί το υγραέριο και σε υγρή κατάσταση όπως ακριβώς είναι στην δεξαμενή ψεκάζεται απευθείας στην πολλαπλή με τη βοήθεια αντλίας.
Μία δεύτερη κατηγοριοποίηση η οποία παλαιότερα είχε κάποια λογική βάση είναι με βάση τις γενιές. Με την παρουσίαση των συστημάτων υγρού τύπου καθιερώθηκε η πέμπτη γενιά ωστόσο από τότε όλες οι βελτιώσεις που προέκυψαν στα συγκεκριμένα συστήματα βαπτίστηκαν ως επόμενες γενιές οπότε δεν έχει νόημα η παρακολούθηση αυτής της διαδικασίας. Ας δούμε πρώτα τα παλαιότερα συστήματα.
Κινητήρες με καρμπυρατέρ
Με φιλολογικό ενδιαφέρον καθώς δεν νομίζω να αφορούν αυτοκίνητα που να είναι σε κυκλοφορία και να έχουν και κάρτα ΚΤΕΟ. Είναι όλα τα συστήματα που μπορούν να τοποθετηθούν σε κινητήρες που έχουν καμπυρατέρ και κινούνται με βενζίνη super. Τα συστήματα αυτά δεν έχουν ηλεκτρονικά μέρη και δεν υπάρχει ελεγκτικό κύκλωμα με βάση τον αισθητήρα Λάμδα. Βασικά μέρη του συστήματος είναι η πολλαπλή βαλβίδα της δεξαμενής, οι ηλεκτρομαγνητικές βαλβίδες υγραερίου και βενζίνης και ο υποβιβαστής πίεσης (πνεύμονας) που ρυθμίζει την παροχή υγραερίου στον κινητήρα.
Υγραέριο για καταλυτικά
Αφορά τα αυτοκίνητα με τριοδικό καταλύτη και αναλογικό κύκλωμα αισθητήρα Λάμδα. Το υγραέριο ψεκάζεται στην πολλαπλή εισαγωγής με μονό μπεκ και οι όποιες ρυθμίσεις γίνονται μόνο με βάση τη θέση της πεταλούδας του γκαζιού.
Εξέλιξη των συστημάτων αυτών ήταν τα συστήματα της τρίτης γενιάς που απευθύνονται σε καταλυτικά αυτοκίνητα με μονό ή πολλαπλό ψεκασμό και κλειστό κύκλωμα Λάμδα για έλεγχο των εκπεμπόμενων ρύπων. Τα συστήματα αυτά έχουν ξεχωριστό παράλληλο εγκέφαλο και μπορούν να προσαρμόζουν τη λειτουργία του κινητήρα χωρίς όμως ο εγκαταστάτης μηχανικός να μπορεί να παρέμβει παρά μόνο θέτει τις αρχικές ρυθμίσεις.