Ferrari 296 Speciale: Ο θρύλος επιστρέφει με 880 ίππους
Η κωδική ονομασία που έγραψε ιστορία με την 458 επιστρέφει, μετατρέποντας τη νέα 296 στο ιερό δισκοπότηρο της οδηγικής απόλαυσης με την υπογραφή του Maranello.
- -
- -
Η νέα Ferrari 296 Speciale δεν είναι απλώς μια αναβαθμισμένη έκδοση της ήδη εντυπωσιακής 296 GTB. Είναι το σημείο όπου η τεχνογνωσία που έχουν συλλέξει οι Ιταλοί από τους αγώνες συναντά την καθαρή, αυθεντική οδηγική απόλαυση. Ένα αυτοκίνητο φτιαγμένο όχι μόνο για να παράγει νούμερα αλλά και πρωτόγονα συναισθήματα. Όπως ακριβώς έκαναν και οι προκάτοχοι του, ιδίως η τελευταία “baby-Ferrari” που βγήκε με το ίδιο όνομα στον τίτλο, η 458 Speciale.
880 ίπποι στους πίσω τροχούς…
Στο επίκεντρο της Ferrari 296 Speciale βρίσκεται ο 3.0L 120° V6 twin-turbo με εσωτερικό κωδικό F163CE, ο οποίος εξελίχθηκε ειδικά για τη σειρά 296. Η διάταξη των κυλίνδρων στις 120 μοίρες επιτρέπει την τοποθέτηση των turbo εντός του “V”, μειώνοντας δραστικά την απόσταση του αέρα προς την εισαγωγή, εξαλείφοντας σχεδόν κάθε ίχνος turbo lag.
Ο κινητήρας έχοντας δανειστεί πλέον αρκετά στοιχεία από την κορυφαία F80, διαθέτει σφυρήλατες μπιέλες τιτανίου, ελαφρύτερο στρόφαλο, ανασχεδιασμένους θαλάμους καύσης και νέα χαρτογράφηση ECU για υψηλότερες στροφές λειτουργίας. Η απόδοση φτάνει πλέον στους 690 ίππους στις 8.000 rpm, με κόφτη στις 8.500 rpm, ενώ η ροπή φτάνει τα 740 Nm.
Το ηλεκτρικό σκέλος αποτελείται από μία μονάδα MGU-K (Motor Generator Unit-Kinetic), τοποθετημένη μεταξύ κινητήρα και κιβωτίου, αποδίδοντας 190 PS και 315 Nm. Συνολικά, το σύστημα αποδίδει 880 ίππους στις 8.000 rpm. Η μπαταρία ιόντων λιθίου είναι 7.45 kWh και μπορεί να παρέχει έως 25 km αμιγώς ηλεκτρικής αυτονομίας στο eDrive mode.
Η μετάδοση γίνεται μέσω ενός 8τάχυτου κιβωτίου διπλού συμπλέκτη, ενώ ο οδηγός έχει στη διάθεσή του τέσσερα υβριδικά modes μέσω του νέου eManettino στο τιμόνι: το eDrive για πλήρως ηλεκτρική λειτουργία, το Hybrid για καθημερινή οδήγηση, το Performance που κρατά τον θερμικό κινητήρα ενεργό για μέγιστη απόκριση και το Qualify, το οποίο απελευθερώνει όλη τη διαθέσιμη ισχύ χωρίς περιορισμούς.
Το αποτέλεσμα; Επιδόσεις απλώς εξωπραγματικές: επιτάχυνση 0–100 km/h σε 2,8 δευτερόλεπτα, 0–200 km/h σε 7 δευτερόλεπτα και τελική ταχύτητα που ξεπερνά τα 330 km/h. Το 400άρι καλύπτεται σε μόλις 10,1 δευτερόλεπτα.
Ελαφρύτερη και πιο αιχμηρή
Η φιλοσοφία του «less is more» εφαρμόζεται με συνέπεια στην 296 Speciale. Το βάρος έχει μειωθεί κατά 60 kg σε σχέση με την GTB, φτάνοντας στα 1.408 kg χωρίς υγρά. Αυτό επιτυγχάνεται μέσω εκτεταμένης χρήσης ανθρακονήματος στο αμάξωμα, τα καθίσματα και την κονσόλα, τιτανιούχων ελατηρίων και βιδών, καθώς και με carbon ζάντες που μειώνουν το μη αναρτώμενο βάρος κατά 8 κιλά. Ακόμα και η μπαταρία είναι ελαφρύτερη, ενώ η καλωδίωση του υβριδικού συστήματος έχει επανασχεδιαστεί για μέγιστη εξοικονόμηση. Όλα αυτά έχουν σαν αποτέλεσμα μία σχέση ισχύος/βάρους που φτάνει τα 1.6 kg/ίππο.
Το σύστημα ανάρτησης ενσωματώνει τεχνολογία DSSV από την Multimatic, ίδια με αυτή που χρησιμοποιείται σε πρωτότυπα αγωνιστικά του WEC. Οι αποσβεστήρες δεν βασίζονται σε υδραυλική υποβοήθηση, αλλά σε εσωτερικές βαλβίδες μεταβλητής ροής, που προσφέρουν αμεσότητα και ακριβή απόκριση ακόμα και στις πιο μικρές αλλαγές οδοστρώματος. Όλα αυτά συνδυάζονται με τον προηγμένο υπολογιστή δυναμικής συμπεριφοράς VDC 2.1 και το σύστημα Side Slip Control 9.0, τα οποία προβλέπουν γλιστρήματα και ρυθμίζουν τη ροπή σε πραγματικό χρόνο. Το νέο ABS Evo χρησιμοποιεί grip estimation αλγόριθμο που μετρά συνεχώς το διαθέσιμο κράτημα ανά τροχό με βάση τις δυνάμεις G και την ταχύτητα περιστροφής, προσφέροντας αίσθηση παρόμοια με αυτή ενός αγωνιστικού.
Το σύστημα πέδησης αποτελείται από carbon-κεραμικούς δίσκους 398 mm εμπρός και 360 mm πίσω, με brake-by-wire διαχείριση και ενεργή ανάκτηση ενέργειας από τον ηλεκτροκινητήρα. Το αποτέλεσμα είναι ένα πεντάλ που έχει πάντα σταθερή απόδοση, ανεξάρτητα από τη θερμοκρασία ή την κόπωση. Από τα 100 km/h, η 296 Speciale ακινητοποιείται πλήρως σε μόλις 29,5 μέτρα και από τα 200 km/h σε 106!
Ενεργή αεροδυναμική και σπαρτιάτικο εσωτερικό
Η αεροδυναμική της Speciale είναι εξίσου εντυπωσιακή, με στοιχεία που δανείζονται απευθείας από την εμπειρία της Ferrari στους αγώνες GT και την F1. Το εμπρός μέρος διαθέτει S-duct που αυξάνει την κάθετη δύναμη κατά 20% σε σχέση με την GTB, ενώ μια ενεργή πίσω πτέρυγα ανασηκώνεται ανάλογα με την ταχύτητα και την επιβράδυνση. Το τελικό αποτέλεσμα είναι 435 kg κάθετης δύναμης στα 250 km/h — νούμερο που δεν έχει επιτευχθεί ξανά σε Ferrari με κίνηση μόνο πίσω. Το πάτωμα είναι ειδικά διαμορφωμένο με vortex generators, ενώ η διαχείριση της θερμοκρασίας του υβριδικού συστήματος γίνεται μέσω κατευθυνόμενων εξόδων θερμότητας. Η ψύξη του κινητήρα και τη υβριδικής μονάδας έχει επίσης ανασχεδιαστεί, ώστε οι απαραίτητοι αεραγωγοί να λειτουργούν αποδοτικά χωρίς να δημιουργούν αεροδυναμική αντίσταση.
Στο εσωτερικό, η σχεδίαση ακολουθεί την αρχή της απλότητας στο δρόμο που χάραξε η F40 και ακολούθησαν όλες οι «ειδικές» εκδόσεις. Alcantara και ανθρακονήματα ντύνουν τα πάντα, τα bucket καθίσματα είναι μονοκόμματα και χωρίς επιπλέον άνεση, το πάτωμα είναι γυμνό, και τα φυσικά πλήκτρα επανέρχονται για να μειώσουν την εξάρτηση από touch panels. Όλες οι ρυθμίσεις γίνονται από το τιμόνι, στο οποίο βρίσκονται και τα Manettino, eManettino, DRS και ESC OFF, θυμίζοντας cockpit αγωνιστικού. Μοναδική εξαίρεση το start/stop button, που παραμένει αφής – επιλογή που δείχνει την ισορροπία ανάμεσα στη σύγχρονη τεχνολογία και την αναλογική εμπειρία.
Με τιμή ανάλογη της φύσης της..., ακραία
Παρά το γεγονός ότι η παραγωγή της 296 Speciale δεν θα είναι περιορισμένη σε αριθμούς, θα είναι αυστηρά χρονικά οριοθετημένη — μόλις 2 με 3 χρόνια παραγωγής, λειτουργώντας ουσιαστικά ως κορύφωση του κύκλου ζωής της σειράς 296. Για να αποκτήσει κανείς ένα από τα κομμάτια που θα παραχθούν, απαιτείται ενεργό πελατειακό ιστορικό με τη Ferrari για τουλάχιστον 5 χρόνια. Η τιμή για την έκδοση coupe ξεκινά από τις 407.000 €, ενώ η ανοιχτή έκδοση (Aperta) από τις 462.000 €, με τις πρώτες παραδόσεις να αναμένονται στις αρχές του 2026. Η λίστα αναμονής ήδη ξεπερνά τους 12 μήνες.
Δείτε ακόμη: Video–Δοκιμή Ferrari 296 GTS: Είναι η καλύτερη Ferrari όλων των εποχών;
Το νέο σημείο αναφοράς
Η Ferrari 296 Speciale είναι το αποτέλεσμα μιας εξαιρετικά φιλόδοξης προσπάθειας: να συνδυάσει τις επιδόσεις ενός supercar με την ακρίβεια και τον χαρακτήρα ενός καθαρόαιμου αγωνιστικού. Αν η 458 Speciale έμεινε στην ιστορία ως η απόλυτη V8 της εποχής της, τότε η 296 Speciale έχει όλα τα φόντα να καθιερωθεί ως η κορυφαία V6 Ferrari της νέας υβριδικής γενιάς.