Επίσημο: To Hyundai Ioniq 5 N με 650 ίππους και drift mode [video]
Στο πλαίσιο του Goodwood Festival of Speed, η Hyundai παρουσιάζει την κορυφαία έκδοση N του Ioniq 5 με εκπληκτική ισχύ και αγωνιστικές περγαμηνές.
- -
- -
Μετά από αρκετό καιρό αναμονής, το Hyundai Ioniq 5 N αποκαλύφθηκε! Πρόκειται για ένα αμιγώς ηλεκτρικό μοντέλο υψηλών επιδόσεων, με γνήσια σπορ χαρακτήρα, όπως οφείλει ένα μοντέλο που προκύπτει από το N Division. Είναι η πρώτη φορά που το αγωνιστικό τμήμα της κορεάτικης φίρμας ασχολείται με ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο, για αυτό και καταβλήθηκε η μέγιστη δυνατή προσπάθεια ώστε το αποτέλεσμα να είναι αντάξιο των προσδοκιών. Διαβάζοντας τις προδιαγραφές του, είναι δύσκολο να αμφισβητήσει κανείς την προσπάθειά τους…
Με 650 ίππους και τετρακίνηση
Το Hyundai Ioniq 5 χρησιμοποιεί δύο ηλεκτροκινητήρες και μια νέα μπαταρία των 84 kWh. Η κίνηση περνά στον δρόμο και από τους τέσσερις τροχούς, ενώ η μέγιστη ισχύς είναι 650 ίπποι (238 ίπποι εμπρός, 412 ίπποι πίσω) όταν ενεργοποιείται το N Grin Boost. Το τελευταίο, διαρκεί 10 δευτερόλεπτα και μαζί με το N Launch Control για ιδανικές εκκινήσεις από στάση, προσφέρει στον οδηγό μια εκπληκτική εμπειρία επιτάχυνσης. Χωρίς το N Grin Boost, η απόδοση ορίζεται στους 609 ίππους (226 ίπποι εμπρός, 383 ίπποι πίσω). Φυσικά, η Hyundai φρόντισε ώστε το Ioniq 5 N να υποστηρίζει πλήρως την αγωνιστική οδήγηση.
Η μπαταρία έχει σχεδιαστεί για να διαχειρίζεται τις υψηλές θερμοκρασίες, ενώ ένα σοφιστικέ σύστημα ψύξης αποτρέπει την υπερθέρμανση. Το σύστημα Track SOC (state-of-charge) υπολογίζει και την κατανάλωση ενέργειας ανά γύρο, προσαρμόζοντας την απόδοση και την ανάκτηση στην πιο αποδοτική ρύθμιση, χωρίς ποτέ να θυσιάζεται η απόδοση που λαμβάνει ο οδηγός. Την ίδια ώρα, το σύστημα N Race δίνει στον οδηγό τη δυνατότητα επιλογής δύο διαφορετικών λειτουργιών. Συγκεκριμένα, υπάρχει το “Endurance” και το “Sprint”.
Το πρώτο, μεγιστοποιεί την αυτονομία εντός πίστας, ενεργοποιώντας πιο ήπιες ρυθμίσεις στην καμπύλη ισχύος, διατηρώντας ωστόσο τις κορυφαίες επιδόσεις. Δεν πρόκειται για ένα πρόγραμμα οδήγησης… Eco, αλλά μια λειτουργία που έχει σαν στόχο τη διατήρηση ενός γρήγορου ρυθμού χωρίς περιττές σπατάλες ενέργειας όταν δεν χρειάζεται η μέγιστη ισχύς. Το “Sprint” σετάρει το αυτοκίνητο στις πιο επιθετικές ρυθμίσεις και εκμεταλλεύεται όλη τη διαθέσιμη δύναμη, για την επίτευξη ενός κορυφαίου γύρου ή τη διατήρηση του γρηγορότερου δυνατού ρυθμού. Τέλος, τα 0-100 km/h έρχονται σε 3,4 δευτερόλεπτα και η τελική, αγγίζει τα 260 km/h.
Ioniq 5… on steroids!
Οι μηχανικοί του N Division ποτέ δεν είχαν σαν στόχο τις απόλυτες επιδόσεις στην ευθεία, όσο το σύνολο μιας κορυφαίας οδικής συμπεριφοράς. Έτσι λοιπόν, το πλαίσιο του ηλεκτρικού Hyundai Ioniq 5 ενισχύθηκε με 42 περισσότερα σημεία κολλήσεων και 2,1 μέτρα πρόσθετων υλικών για την αύξηση της ακαμψίας. Ενισχυμένες είναι οι βάσεις της μπαταρίας και των ηλεκτροκινητήρων, όπως και τα υποπλαίσια εμπρός και πίσω. Πλήρως ανασχεδιασμένη είναι η κολόνα του τιμονιού, με κρεμαγιέρα κοντύτερου «βήματος» και προσεκτικά μελετημένο feedback προς τον οδηγό, ώστε να λαμβάνει την απαραίτητη πληροφόρηση.
Η διαχείριση της ισχύος γίνεται και από ένα ηλεκτρονικά ελεγχόμενο μπλοκέ διαφορικό στον πίσω άξονα. Το ηλεκτρονικό σύστημα N Torque Distribution προσφέρει επίσης δυνατότητα μεταβλητής κατανομής της ροπής στους τροχούς, με 11 διαφορετικά επίπεδα για να επιλέξει ο οδηγός. Στο κομμάτι των φρένων, ένα σετ αεριζόμενων δίσκων των 400 mm υπάρχει στον εμπρός άξονα, μαζί με μεγάλες τετραπίστονες, monoblock δαγκάνες. Πίσω, συναντάμε δίσκους 360 χιλιοστών. Η Hyundai λέει ότι μέχρι τα 0,6 G επιβράδυνσης (0,2 G όταν ενεργοποιείται το ABS) πραγματοποιούνται με το σύστημα ανάκτησης της ενέργειας των ηλεκτροκινητήρων, «ξεφορτώνοντας» μεγάλο μέρος του έργου του συστήματος πέδησης.
Με αυτόν τον τρόπο το επιπλέον βάρος των ηλεκτρικών μοντέλων δεν επιβαρύνει τόσο τα φρένα. Μάλιστα, οι άνθρωποι της φίρμας στέκονται στο γεγονός ότι το πεντάλ είναι γραμμικό, με τον οδηγό να μην παρατηρεί πότε χρησιμοποιείται το σύστημα ανάκτησης ή το συμβατικό υδραυλικό κύκλωμα πέδησης, ενώ η ταυτόχρονη πίεση του πεντάλ επιτάχυνσης με αυτό των φρένων «επιτρέπεται», ευνοώντας το φρενάρισμα με το αριστερό πόδι κατά την οδήγηση σε πίστα.
Επιστρέφοντας στο κομμάτι του βάρους, η Hyundai εξέλιξε ακόμη ένα ηλεκτρονικό σύστημα για να «καλύψει» τα αυξημένα κιλά του Ioniq 5 N. Πρόκειται για το N Pedal, μια έξυπνη λειτουργία του συστήματος κίνησης. Ουσιαστικά, πρόκειται για το… αντίστροφο του one pedal που συναντάμε στα ηλεκτρικά. Αντί να ξεκινήσει επιβράδυνση στο «άσε» του δεξιού πεντάλ, το N Pedal προσφέρει αυξημένη απόκριση στο πόδι του οδηγού και δίνει προτεραιότητα στην άμεση παροχή ισχύος για ακαριαίο turn-in ή αλλαγή στην κινητική κατάσταση του οχήματος. Κάτι σαν… anti-lag για ηλεκτρικά!
Με στοιχεία «βενζίνης»
Αν και εδώ έχουμε ένα αμιγώς ηλεκτρικό μοντέλο, η Hyundai αναγνωρίζει ότι οι κινητήρες εσωτερικής καύσης προσθέτουν επιπλέον «χαρά» στην οδήγηση ενός σπορ αυτοκινήτου. Το N Active Sound + προσφέρει έναν τεχνητό ήχο που θυμίζει μοτέρ βενζίνης, όχι μόνο για να ευχαριστεί τον άνθρωπο πίσω από το τιμόνι, αλλά και για να του δίνει καλύτερη αίσθηση της ταχύτητας που αναπτύσσει. Παράλληλα, το N e-shift προσομοιώνει τη λειτουργία του N-DCT κιβωτίου της Hyundai, του αυτόματου διπλού συμπλέκτη που συναντάμε στο i30 N, για παράδειγμα.
Τι σημαίνει αυτό; Ότι πραγματοποιείται μια μικρή «κλωτσιά», σαν αστραπιαία αλλαγή σχέσης σε ένα σύγχρονο σασμάν. Το Ioniq 5 N ως ηλεκτρικό δεν έχει κιβώτιο, παρά μετάδοση μονής σχέσης. Ωστόσο, δίνοντας την αίσθηση των αλλαγών στον οδηγό, επιτυγχάνεται ένα πιο πολεμικό κλίμα. Ο ήχος του N Active Sound + παίζει από οκτώ ηχεία μέσα στην καμπίνα και άλλα δύο έξω από αυτή. Μάλιστα, όταν ο οδηγός μπαίνει μέσα στο αυτοκίνητο και πατάει το κουμπί εκκίνησης, ακούγεται… ξερογκαζιά όπως στον τετρακύλινδρο βενζινοκινητήρα 2.0 turbo των υπόλοιπων N μοντέλων.
Ένα N για drift!
Μέχρι στιγμής έχουμε δει τα ηλεκτρονικά συστήματα N Battery Preconditioning, N Race, N Pedal, N Brake Regen, N Torque Distribution, N Launch Control, N Grin Boost, N Active Sound +, N e-shift, N Road Sense και Track SOC. Το πιο ενδιαφέρον όμως, μάλλον είναι το N Drift Optimizer! Το συγκεκριμένο ηλεκτρονικό σύστημα βοηθάει στην επίτευξη μιας μεγάλης γωνίας drift, αλλά και τη διαχείρισή της. Επεμβαίνει στο σύστημα κίνησης σε πραγματικό χρόνο, με βάση τις συνθήκες και τις κινήσεις του οδηγού. Μάλιστα, το Kick Drift προσομοιώνει την… κλωτσιά στον συμπλέκτη, μια ενέργεια που γίνεται σε πισωκίνητα με χειροκίνητο κιβώτιο (και θερμικό κινητήρα) για να ξεκινήσει το drift ή να μεγαλώσει η γωνία του.
Όταν ο οδηγός κλωτσήσει τον συμπλέκτη, αποσυνδέεται για λίγα δέκατα του δευτερολέπτου η μετάδοση και ο κινητήρας ανεβάζει στροφές κοντά στον κόφτη. Όταν το πεντάλ του συμπλέκτη επιστρέψει στη θέση του, ο κινητήρας συνδέεται ξανά με το κιβώτιο και οι πίσω τροχοί σπινάρουν από την ξαφνική έκρηξη ισχύος. Ε, αυτό ακριβώς προσομοιώνεται και στο Ioniq 5 N, όχι με συμπλέκτη αλλά με την εξαιρετική απόκριση του ηλεκτροκινητήρα. Μαζί με το N Torque Distribution που προσφέρει 11 επίπεδα κατανομής της ροπής, ο «ψαγμένος» οδηγός έχει πολλά πράγματα να εκτιμήσει στο Hyundai Ioniq 5 N…
Ν Rated
Ύστερα από όλες αυτές τις εντυπωσιακές προδιαγραφές, το κομμάτι της εμφάνισης είναι πολύ σημαντικό για ένα μοντέλο της οικογένειας Hyundai N. Συνολικά, είναι 20 mm πιο χαμηλό από τα υπόλοιπα Ioniq 5, 50 mm πιο φαρδύ και 80 mm πιο μακρύ. Η εικόνα του είναι σκληροπυρηνική, με επιθετικούς προφυλακτήρες, μεγάλο διαχύτη στο πίσω μέρος, τριγωνικό τρίτο στοπ στην αεροτομή, «πρησμένα» φτερά και σφυρήλατες ζάντες αλουμινίου 21 ιντσών.
Στο εσωτερικό ξεχωρίζει το τριάκτινο τιμόνι, με σήμα N στο κέντρο του και διάφορους διακόπτες χειρισμού των ηλεκτρονικών συστημάτων, της απόδοσης και άλλων performance λειτουργιών. Τα ειδικά σχεδιασμένα bucket καθίσματα N είναι 20 mm χαμηλότερα τοποθετημένα για την επίτευξη μιας «πολεμικής» θέσης οδήγησης, προσφέροντας παράλληλα άψογη στήριξη του σώματος. Τέλος, όπως σε όλα τα Hyundai N, η οθόνη φιλοξενεί ειδικό μενού από το οποίο ο οδηγός μπορεί να παραμετροποιήσει το αυτοκίνητο ή να πληροφορηθεί για τη λειτουργία του.
Δείτε το video της επίσημης παρουσίασης του Hyundai Ioniq 5 N: