Γιατί σταμάτησαν οι οδηγοί στην Ευρώπη να αγοράζουν βενζίνη και diesel;
Μόλις πριν 10 χρόνια η βενζίνη και το diesel ήταν οι απόλυτοι βασιλιάδες των πωλήσεων. Σήμερα το diesel έχει εξαφανιστεί ενώ εκεί πηγαίνει και η βενζίνη. Γιατί;
- -
- -

Τα στοιχεία των πωλήσεων στην ευρωπαϊκή αγορά δείχνουν ότι διαμορφώνεται μία συνθήκη που ήταν αδιανόητη μέχρι πριν από λίγα χρόνια. Έχουμε τη μεγαλύτερη αλλαγή στις αγοραστικές συνήθειες όσον αφορά το αυτοκίνητο, στον μικρότερο δυνατό χρόνο.
Για την ακρίβεια, μέσα σε λιγότερα από δέκα χρόνια έχουμε φύγει τελείως από το δίπολο βενζίνης και diesel, περνώντας οριστικά σε ένα νέο δίπολο, εκείνο των υβριδικών και των αμιγώς ηλεκτρικών.

Στην κορυφή υβριδικά και ηλεκτρικά – Στον πάτο βενζίνη και diesel
Τα δύο πρώτα σε δημοφιλία καύσιμα σε όλη την Ευρώπη σήμερα είναι τα κάθε λογής υβριδικά αυτοκίνητα με αρκετή διαφορά (Mild Hybrid, Strong Hybrid, Full Hybrid) και αμέσως μετά ακολουθούν τα ηλεκτρικά.
Δείτε ακόμα: Τέλος η εποχή της βενζίνης: Τα ηλεκτρικά πουλάνε περισσότερο – Δείτε επίσημα νούμερα
Όσο για τους άλλοτε βασιλιάδες των πωλήσεων, η βενζίνη είναι τρίτη επιλογή πλέον, ενώ για το diesel δεν χρειάζεται να πούμε πολλά αφού έχει εδώ και χρόνια χάσει την παρουσία του και σήμερα είναι η πέμπτη δημοφιλέστερη επιλογή.

Η αρχή για την εξαφάνιση του diesel
Κοιτάζοντας αυτά τα νούμερα αναρωτηθήκαμε γιατί ο κόσμος σταμάτησε να αγοράζει βενζίνη και diesel; Και η αλήθεια είναι ότι η απάντηση δεν ήταν μία. Οι απαντήσεις ήταν πολλές και με αρκετούς διαφορετικούς παράγοντες.
Όσον αφορά το diesel είναι γνωστό ότι όλα άλλαξαν μετά το dieselgate, όπου πολλές εταιρείες πιάστηκαν να έχουν παραποιημένα αποτελέσματα στις εκπομπές ρύπων, για έναν πολύ απλό λόγο. Η φύση των diesel κινητήρων είναι τέτοια που γίνεται πάρα πολύ δύσκολο να πετύχεις τις προδιαγραφές ρύπων χωρίς να εκτοξευτεί κατακόρυφα το κόστος.

Η τέλεια καταιγίδα που έπεσε πάνω στο diesel
Μετά το ξέσπασμα του σκανδάλου οι Αρχές σχεδόν σε όλη την Ευρώπη αλλά και οι εταιρείες στράφηκαν συντονισμένα στην «εξαφάνιση» αυτών των μοτέρ και στην πολύ πιο αυστηρή επιτήρησή τους, ενώ και σημαντική μερίδα του κοινού τους γύρισε την πλάτη.
Αποτέλεσμα των παραπάνω ήταν οι τιμές των αυτοκινήτων που συνέχιζαν να διατίθενται με κινητήρα diesel να εκτοξευτούν, οπότε αναμενόμενα τα μερίδιά τους έπεσαν περαιτέρω. Οπότε είχαμε την τέλεια καταιγίδα για τα diesel. Αυστηρή επιτήρηση, μεγάλο κόστος συμμόρφωσης, απομάκρυνση του κοινού και αύξηση τιμών. Με όλα αυτά, δεν είναι δύσκολο να κατανοήσουμε γιατί το diesel εξαφανίστηκε από την αγορά.

Γιατί εξαφανίζεται η βενζίνη;
Περνώντας στη βενζίνη, η εικόνα είναι διαφορετική όμως το αποτέλεσμα πηγαίνει προς την ίδια κατεύθυνση. Για τη μείωση του ποσοστού της βενζίνης ο βασικός υπαίτιος είναι οι στόχοι μείωσης εκπομπών ρύπων και το ευνοϊκό πλαίσιο για τα υβριδικά.
Αυτό είχε αποτέλεσμα οι περισσότερες εταιρείες να δημιουργήσουν περισσότερα hybrid μοτέρ ώστε να συμμορφώνονται με τους κανονισμούς. Έτσι, τώρα πια οι πωλήσεις αυτών των μοντέλων καταγράφονται με βάση τον ACEA στα υβριδικά κι όχι στα βενζινοκίνητα.

Οι νόμοι και οι επιδοτήσεις
Σε όλα τα παραπάνω πρέπει να προσθέσουμε τις νομοθετικές παρεμβάσεις και τις επιδοτήσεις. Αφενός υπάρχουν νόμοι που υπαγορεύουν κάποιο ποσοστό των εταιρικών στόλων να είναι ηλεκτρική ή έστω plug in hybrid.
Αφετέρου οι επιδοτήσεις για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα (και για τα plug in hybrid πιο παλιά) έκαναν τον κόσμο να στραφεί προς την ηλεκτροκίνηση. Αυτό έφερε εξοικείωση με τη νέα τεχνολογία και παράλληλα υπήρξε βελτίωση των αυτοκινήτων, η αυτονομία μεγάλωσε και οι φορτιστές έγιναν πολύ περισσότεροι.

Κάπως έτσι, το μερίδιο των ηλεκτρικών αυτοκινήτων άρχισε να αυξάνεται και εκείνο των βενζινοκίνητων να μειώνεται, μέχρι που σήμερα τα ηλεκτρικά πουλάνε περισσότερο από τη βενζίνη.
Χαρακτηριστικά, τον Μάιο στην Ευρώπη τα ηλεκτρικά ήταν στη δεύτερη θέση με μερίδιο αγοράς 23,3%, ενώ τα βενζινοκίνητα βρέθηκαν να καταλαμβάνουν την τρίτη θέση με 21,7%. Όσο για την πρωτιά, πήγε στα υβριδικά με 35,5%.

Απότομη αλλά απαραίτητη αλλαγή
Κάποιοι λόγοι για τη μείωση της βενζίνης και του diesel είναι οργανικοί ενώ άλλοι είναι επιβαλλόμενοι, όμως όταν δημοσιεύουμε τις εκάστοτε πωλήσεις, καταγράφουμε την εικόνα της αγοράς αυτήν τη στιγμή, όπως είναι, με όποιες συνθήκες επικρατούν. Η αλλαγή είναι τεράστια και έχει γίνει υπερβολικά απότομα, όμως αυτό δεν είναι απαραίτητα κακό. Η μετάβαση στην ηλεκτροκίνηση είναι απαραίτητη για λόγους υγείας, περιβαλλοντικούς αλλά και γεωπολιτικής.
Η μείωση των εκπομπών ρύπων είναι απαραίτητη για να έχουμε όσο γίνεται μικρότερες επιπτώσεις στο περιβάλλον. Η βελτίωση του αέρα στις πόλεις μεταφράζεται αυτόματα σε λιγότερα προβλήματα υγείας. Και τέλος, η χρήση ρεύματος για τις μετακινήσεις σημαίνει μικρότερη εξάρτηση από εισαγωγή καυσίμων από το εξωτερικό. Σίγουρα τώρα δημιουργείται εξάρτηση από πρώτες ύλες, όμως αυτό είναι ένα πρόβλημα που σταδιακά μπορεί να λυθεί με εξορύξεις εντός του ευρωπαϊκού εδάφους. Η εξάρτηση από τις εισαγωγές καυσίμων, όχι.
















και στη συνέχεια 'Προσθήκη στην οθόνη αφετηρίας'