Toyota iQ 1.33
Ο φυγάς της πόλης
- -
- -
με μια ματιά
Το δυνατό iQ προβάλλει ακόμα πιο δυναμικά τον «έξυπνο» χαρακτήρα του, αποτελώντας ιδανικό σύντροφο για πολλούς οδηγούς που οδηγούν κυρίως στο κέντρο, αλλά κάνουν και συχνά μικρά ταξίδια εκτός πόλης.
Αθήνα –> Θεσσαλονίκη –> Αθήνα
Ταξίδι αστραπή στη πόλη του Βορρά και τα κλειδιά του iQ υπήρξαν μάλλον η καλύτερη δικαιολογία για αναχώρηση. Η τιμή της αμόλυβδης καλπάζει, οπότε ελπίζεις μπας και γλιτώσεις κάμποσα ευρώ, χάρη στην συνταγή οικονομίας του μικρού Toyota.
Οι σχεδόν 100 ίπποι και τα δύο άτομα πλήρωμα δεν προβληματίζουν κάποιον που έχει ζήσει με το «χιλιάρι» iQ, αν και το μέγεθος του είναι αυτό που μάλλον προβληματίζει τον μακρινό παρατηρητή της αυτοκίνησης. Για το ταξίδι στον αυτοκινητόδρομο θα μιλήσω, για τα διόδια όμως της διαδρομής καλύτερα να μην μιλήσω… (είναι σαν να οδηγείς χωρίς εσώρουχα ένα πράμα…). Επί της ουσίας, σχεδόν ανεπηρέαστο από την κακοκαιρία και τον πλευρικό άνεμο, το iQ 1.3 προσφέρει ευθύβολο ταξίδι. Η μακριά 6η σχέση «σβήνει» το θόρυβο του κινητήρα και προσφέρει ησυχία. Αν ταξιδεύεις στην κλίμακα 140 με 160+ km/h θα χρειαστεί να τιμήσεις και την 5η σχέση. Με ταχύτητες γύρω στα 120 km/h η μέση κατανάλωση κάθεται εύκολα στα 5,5 lt/100km, ενώ αν το "κυνηγήσεις", ακουμπάς τα 7,0 lt/100km. Είπαμε όμως, χωρίς συμβιβασμούς και δεσμεύσεις, αφού ο 16βάλβιδος ανεβάζει απροβλημάτιστα στροφές παρότι φιμωμένος εν μέρει από το μακρύ σαζμάν. Τιμόνι και ανάρτηση στέκονται στο ύψος των περιστάσεων, οπότε συνολικά απολαμβάνεις ψυχικές και σωματικές ανέσεις σύγχρονου supermini - για δύο, βέβαια._Δ.Π.
γλυκά
- Ευελιξία
- Οικονομία - Επιδόσεις
- Οδική συμπεριφορά
- Διαστάσεις - Χώροι
- Λειτουργία ανάρτησης
- Λειτουργία Start&Stop
ξυνά
- Τιμή
- Εργονομία ηχοσυστήματος
απόψεις
Όταν βλέπω στην εθνική οδό – ειδικά στην Κορίνθου-Πατρών – Smart και iQ να κινούνται με 140+ km/h, σκέφτομαι πόσο θαρραλέος ή βλάκας (ή και τα δύο) είναι ο οδηγός τους. Τι να πεις για κάποιον που ζητά από ένα λιλιπούτειο αυτοκίνητο που κατασκευάστηκε αποκλειστικά για την πόλη, να κινηθεί με ασφάλεια σε έναν εθνικό δρόμο-εθνική καρμανιόλα; Οδηγώντας το iQ 1.33, αναθεώρησα. Σε αυτή την έκδοση αναδεικνύεται στο 100% η δουλειά που έκαναν οι μηχανικοί της Toyota στο πλαίσιο: σίγουρο πάτημα και αίσθημα ασφάλειας παντού. Τώρα, το πόσο χρειάζεται η ικανότητα ταξιδιού σε ένα 3-μετρο μίνι, είναι θέμα συνηθειών, ιδιοσυγκρασίας και… τσέπης, φυσικά.
Γιάννης Λημναίος
Προσωπικά, είμαι από αυτούς που πιστεύουν πως τα πραγματικά αυτοκίνητα πόλης προσφέρουν πρακτικότητα, οικονομία κτήσης και χρήσης και προϋποθέτουν συμβιβασμούς μόνο στο ταξίδι. Γι' αυτό άλλωστε, ειδικά στα αυτοκίνητα πόλης, ισχύει το "όσο πιο μικρό=τόσο πιο ακριβό". Σήμερα όμως, που το lifestyle περιπλέκεται με την αστική μετακίνηση και την έλλειψη χώρου στάθμευσης, όλα μετράνε, ακόμη και η ικανότητα ενός 3μετρου αυτοκινήτου να ταξιδεύει.
Το iQ έσπρωξε την έξυπνη ιδέα του Smart λίγο πιο πέρα, αποκτώντας καλύτερη υπόσταση στο δρόμο και την δυνατότητα να φιλοξενήσει και έναν τρίτο επιβάτη με άνεση στη καμπίνα του. Η έκδοση του 1,0 λίτρου με τον οικονομικό 3κύλινδο κινητήρα μπορεί να εκφράζει καλύτερα το αστικό προφίλ του. Όταν όμως βρίσκεσαι στην αντιπροσωπεία και το χέρι μπορεί να πάει ακόμα πιο βαθιά στις ήδη ξεχειλωμένες τσέπες που επιβάλλει ο τιμοκατάλογος της Toyota, αξίζει η μεγάλη έκδοση μια δεύτερη ματιά; Αρκεί ένας 1.300άρης κινητήρας να κάνει το iQ ταξιδιάρικο;
Και οι τρεις χωράμε…
Τα 3 μέτρα μήκους του αμαξώματος του iQ μπορεί να μην το χρίζουν τον απόλυτο πρωταθλητή στο παρκάρισμα -όσο τουλάχιστον ζει και βασιλεύει η αφεντιά του Smart- αποτελούν όμως ισχυρό αβαντάζ στην καθημερινή ευελιξία. Η εξωτερική εμφάνιση έχει βρει την δική της αποδοχή από το αγοραστικό κοινό, χωρίς όμως εκφάνσεις απόλυτης λατρείας (βλέπε Fiat 500). Ευρηματικό και όσο το δυνατόν πρακτικό, το εσωτερικό μπορεί να φιλοξενήσει μέχρι και τρεις ενήλικες, χάρη και στο έξυπνο κόλπο με το ασύμμετρο ταμπλό. Οι χώροι για μικροαντικείμενα δεν αφθονούν, αλλά με λίγη καλή θέληση τακτοποιείς τα απαραίτητα. Το πίσω κάθισμα είναι διαιρούμενο 50:50 και αναδιπλώνεται εύκολα. Ο χώρος πίσω από τον οδηγό παίρνει συνήθως το ρόλο του χώρου αποσκευών, δίνοντας περισσότερο χαρακτήρα 3+1 στο iQ, αν και στην ανάγκη ένα παιδί μπορεί να μεταφερθεί.
Με πλήρης σύνθεση τριών επιβατών πάντως, χάνεται εν μέρει η ορατότητα διαγώνια και πίσω, κάτι που θέλει μια εξοικείωση. Χρόνο προσαρμογής απαιτεί και το ηχοσύστημα που το ελέγχεις αποκλειστικά από το τιμόνι και το οποίο προβάλλει τις ενδείξεις του στην οθόνη αριστερά σου. Η σχεδίαση στο εσωτερικό ακολουθεί πιο ιδιότυπες και μοντέρνες γραμμές από την εξωτερική εμφάνιση. Η ποιότητα δεν ξεχειλίζει αλλά υπάρχει, με τη βασική έκδοση να είναι κάπως λιτή στο μάτι αλλά στην πράξη να προσφέρει ότι χρειάζεσαι.
Τα κυβικά σου να ΄χα!
Κλασσική συνταγή «Toyota» ο 16βάλβιδος 1,33 λίτρων, αποδίδει 99 ίππους και 123 Nm, αποδεικνύοντας από τα χαρτιά ιδανικός για τα περίπου 950 kg του iQ. Το πακέτο τεχνολογίας Optimal Drive μαζί με το απλωμένο 6άρι χειροκίνητο κιβώτιο του αυτοκινήτου της δοκιμής μας με ένδειξη αλλαγής σχέσης (shift indicator), αγωνίζονται για χαμηλές τιμές κατανάλωσης και εκπομπών CO2 (113 gr/km). Επιπλέον, στα φανάρια το αποτελεσματικό σύστημα Start&Stop (λείπει από το 1.0) προσπαθεί να εξοικονομήσει το -πανάκριβο πλέον- καύσιμο.
Στην πράξη και μέχρι τα 120 km/h, η διαφορά με τον «παθιασμένο» χιλιάρη της μικρότερης έκδοσης είναι μικρή, με τον λιγότερο θόρυβο που περνά στην καμπίνα να μαρτυρά την 4κύλινδρη αρχιτεκτονική του μεγάλου μοτέρ. Στο ταξίδι με 120+ km/h η διαφορά δύναμης αρχίζει να γίνεται πια εμφανής. Μπορείς να κινηθείς άνετα και σχετικά ήσυχα με ταχύτητες 160+ km/h στον αυτοκινητόδρομο, με τη μακριά 6η να ξεκουράζει τον κινητήρα. Σε επαρχιακό δίκτυο η ισχύς των 99 ίππων βοηθά έτσι ώστε το προσπέρασμα να μην αποτελεί παιχνίδι στρατηγικής. Και όλα αυτά, με την πραγματική κατανάλωση σε μικτή χρήση να μην ξεπερνά εύκολα τα 7,5 lt/100km (μέση εργοστασιακή τιμή 4,8 lt/100 km).
Όλα μπροστά με βήμα ταχύ
Στον εμπρός άξονα (κινητήρας – κίνηση) εκτυλίσσεται το παιχνίδι για το iQ, κάτι που μπορεί να αποτελεί κατεστημένο, αλλά σε αυτή την κατηγορία μεταξονίου δρα θετικά. Το διαφορικό είναι ενσωματωμένο στο κιβώτιο και η κρεμαγιέρα τοποθετημένη ανάμεσα στον κινητήρα και στο χώρο των επιβατών. Αποτέλεσμα, η ευρυχωρία στο εσωτερικό και η απροβλημάτιστη οδική συμπεριφορά. Η ανάρτηση φιλτράρει σωστά τα δεδομένα από το δρόμο, δίνει σφιχτή αίσθηση, χωρίς να γίνεται κουραστική. Γενικά, το μικρό Toyota σε ξεγελά με τον αέρα μοντέλου μεγαλύτερης κατηγορίας, προσφέροντας κατά βάση προβλέψιμη συμπεριφορά. Το πλαίσιο κουμαντάρει τη δύναμη του κινητήρα και μόνο κάποιες αντιδράσεις του πίσω άξονα σου θυμίζουν την απόσταση του κεφαλιού σου από το πίσω τζάμι.
Στη δοκιμασία της καθημερινής μετακίνησης στην πόλη, απολαμβάνεις το στέμμα του βασιλιά της ευελιξίας. Ο μικρός κύκλος στροφής, το τίμιο σε αίσθηση τιμόνι και οι προικισμένες προς τα κάτω διαστάσεις -αν και το πλάτος θέλει μια μικρή εξοικείωση- αποτελούν σημαντικά όπλα. Στην έκδοση με τον κινητήρα των 1,33 λίτρων στέκεσαι με περηφάνια ακόμα και στα φανάρια (11,8 sec για το 0-100 km/h). Δύσκολα θα σκοντάψεις από δύναμη με το 1.300άρι iQ, ενώ και τα φρένα λειτουργούν θετικά. Στο ταξίδι και το επαρχιακό δίκτυο, το iQ προσφέρει σίγουρο πάτημα με τονισμένο το αίσθημα της ασφάλειας. Σε κάθε περίπτωση δεν μπλέκεις τον όρο σπορ οδήγηση στην συναναστροφή σου με το τιμόνι και το πλαίσιο , αλλά αν ακολουθήσεις το μέτρο που προστάζουν οι διαστάσεις του, το iQ δύσκολα ζητά συμβιβασμούς, παρέχοντας επιπλέον και το δίχτυ προστασίας του ESP.
συμπέρασμα
Ο κινητήρας των 1,33 λίτρων στολίζει το ολοκληρωμένο σύνολο του iQ με καλύτερες επιδόσεις και πιο αθόρυβο ταξίδι, απαιτώντας μόνο τις περισσότερες λειτουργικές δαπάνες για καύσιμο. Σίγουρα, το επιπλέον κόστος αγοράς είναι δεδομένο, ειδικά αν συνυπολογίσεις την ήδη σχετικά υψηλή τιμή του «χιλιαριού». Στην σημερινή εποχή ζεις άνετα και με τους 68 ίππους της μικρότερης έκδοσης, του iQ. Αν στο μενού των δραστηριοτήτων σου περιλαμβάνονται συχνά μικρά ταξίδια, το 1.33 έχει την απάντηση, με το ανάλογο τίμημα πάντα. Αν όμως ζητάς πολλά παραπάνω, απλώς ανεβαίνεις κατηγορία.