Δοκιμή Mercedes-Benz EQA 300 4MATIC: Το ιδανικό premium compact ηλεκτρικό SUV;
Έχοντας θέσει τις βάσεις ήδη με την έκδοση 250, η 300 4MATIC έρχεται ως η ισχυρότερη και ίσως ιδανική έκδοση της ηλεκτρικής Mercedes.
- -
- -
με μια ματιά
Τα ηλεκτρικά πλέον είναι πολλά, αλλά η EQA ίσως να αποτελεί την premium επιλογή που έλειπε από την compact κατηγορία και στην μεσαία έκδοση 300 με την τετρακίνηση μάλλον πρόκειται για την χρυσή τομή!
Οι θέσεις στην παγκόσμια αγορά αυτοκινήτου από τις οποίες λείπει ένας ξεκάθαρος αντιπρόσωπος στην ηλεκτρική εποχή, αρχίζουν να λιγοστεύουν. Η ηλεκτροκίνηση έχει σήμερα μία πρωτόγνωρη επιρροή στο σύνολο της αυτοκινητοβιομηχανίας. Με την μετάβαση από τους κινητήρες εσωτερικής καύσης στα ηλεκτρικά μοτέρ και τις μπαταρίες, ουσιαστικά δημιουργήθηκε μία ολοκαίνουργια, αλλά το ίδιο πολυδιάστατη αγορά, με πληθώρα κατηγοριών και segment που πρέπει να καλυφθούν. Έχει σημαντική διαφορά το να παράγεις ένα μοντέλο για μία κατηγορία στην οποία υφίσταται ανταγωνισμός, από το να δημιουργήσεις το ίδιο το segment που θα περιλαμβάνεται. Αν αυτό συμβεί, είτε έχεις το μονοπώλιο έως ότου προκύψουν αντίστοιχες προτάσεις, είτε έχεις τον τίτλο του «δημιουργού της κατηγορίας», όποτε και αν προκύψει ανταγωνισμός.
Από αυτή τη σκοπιά βλέπουμε και εμείς τη Mercedes-Benz EQA. Μπορεί τα compact crossover μοντέλα να έχουν περάσει εδώ και καιρό στην ηλεκτρική εποχή, αλλά κάτι έλλειπε. Μπορεί σήμερα να αποτελούν τον πλέον διαδεδομένο τύπο αμαξώματος στην αυτοκινητοβιομηχανία, αλλά υπήρχε ένα κενό. Της πρότασης που θα χαρακτηριζόταν από το premium background. Μπορεί οι υπάρχουσες επιλογές των mainstream κατασκευαστών να είναι εξαιρετικές, αλλά η EQA είναι το αυτοκίνητο που φέρνει επιπλέον ένα νέο είδος πελατών στο segment. Όσους θα επιλέξουν το 3άκτινο αστέρι λόγω του status που το συνοδεύει.
Ενισχυμένη δόση
Η EQA 250 έκανε τις συστάσεις, όντας το πρώτο ηλεκτρικό μοντέλο της μάρκας που εντάσσεται στην ευρύτερη γκάμα των μικρών Mercedes-Benz (A-Class, CLA, GLA). H EQA 300 4MATIC έρχεται ως η… ενισχυμένη δόση του ίδιου βασικού κοκτέιλ. Σε αντίθεση με την 250 που έχει κίνηση στους εμπρός τροχούς, στην συγκεκριμένη έκδοση έχουμε δύο ηλεκτροκινητήρες -έναν σε κάθε άξονα- στοιχείο που αυξάνει σημαντικά την ισχύ, αγγίζοντας πλέον τους 229 ίππους (η EQA 250 αποδίδει 190 PS). Ένα ελαφρύ boost έχει δεχθεί και η ροπή που φτάνει τα 390 Nm αντί για 375 Nm που συναντάμε στην 250. Το στοιχείο που παραμένει κοινό και στις δύο περιπτώσεις είναι η μπαταρία με την ωφέλιμη χωρητικότητα των 66,5 kWh.
Με την γερμανική μάρκα να μην δίνει κάποια ακριβή αναλογία όσον αφορά το ποσοστό ισχύος που φτάνει σε κάθε άξονα, έχοντας οδηγήσει το αυτοκίνητο καταλαβαίνουμε πως oι εμπρός τροχοί συνεχίζουν να λαμβάνουν το μεγαλύτερο μέρος της ροπής. Η διαφορά σε σχέση με την 250 είναι ότι -όπως ήταν αναμενόμενο άλλωστε- τα επίπεδα πρόσφυσης έχουν αυξηθεί, ενώ φυσιολογικά βελτιωμένες είναι και οι επιδόσεις.
1+1= 4MATIC
Πριν προτρέξετε να αναφέρετε πως η μεσαία εκδοχή δεν διαφοροποιείται αρκετά από την βασική, θα πρέπει να δούμε τι κρύβεται στις λεπτομέρειες. Ο ασύγχρονος κινητήρας παραμένει για τους εμπρός τροχούς, ενσωματωμένος σε μία μονάδα (eATS) περιορισμένων διαστάσεων, μαζί με το κιβώτιο σταθερής σχέσης, το διαφορικό, τα ηλεκτρονικά του και το σύστημα ψύξης. Η διαφοροποίηση εντοπίζεται στον πίσω άξονα, και όχι μόνο λόγω της ύπαρξης του δεύτερου μοτέρ. Βλέπετε, πίσω συναντάμε έναν νέο σύγχρονο ηλεκτροκινητήρα (θυμίζουμε ότι μπροστά είναι ασύγχρονος) με διαφορετική διάταξη. Εδώ ο ρότορας έχει μόνιμους μαγνήτες, οι οποίοι ακολουθούν το περιστρεφόμενο πεδίο εναλλασσόμενου ρεύματος στις περιελίξεις του στάτορα. H συχνότητα του προσαρμόζεται από τα ηλεκτρονικά ελέγχου με βάση την ταχύτητα κίνησης. Έτσι εξασφαλίζεται υψηλή πυκνότητα ισχύος αλλά και απόδοση. Το αποτέλεσμα αυτή της «ιδιότροπης» διαφοροποίησης σε σχέση με την EQA 250 είναι ότι ενώ η 300 4MATIC προσφέρει υψηλότερη ισχύ έχοντας να τροφοδοτήσει με ενέργεια ένα επιπλέον μοτέρ, καταφέρνει να έχει μικρότερη κατανάλωση. Αυτό μεταφράζεται σε μεγαλύτερη αυτονομία από την ίδια μπαταρία των 66,5 kWh. Σε νούμερα αυτό αποτυπώνεται σε μέση κατανάλωση 17,4 kWh/100km (έναντι 17,6 kWh/100km στην 250) και 411-438 km αυτονομίας.
Περί ρεύματος
Αφήνοντας το χαρτί των τεχνικών χαρακτηριστικών και περνώντας στον πραγματικό κόσμο, αρκετοί θα αντιμετωπίσουν με δυσπιστία τα νούμερα του κατασκευαστή. Όπως άλλωστε συμβαίνει και με τα περισσότερα ηλεκτρικά μοντέλα, λόγω της μάστιγας του range-anxiety που απασχολεί το αγοραστικό κοινό. Η Mercedes-Benz φροντίζει να απαντήσει σε όσους αμφιβάλλουν, με την 300 4MATIC να εντυπωσιάζει με την οικονομία της κατά τη διάρκεια της δοκιμής. Υπό ιδανικές συνθήκες, με σύνεση στο πεντάλ του ρεύματος και με την ανάκτηση σε μία από τις υψηλές ρυθμίσεις, μπορεί να κινηθεί με την μέση κατανάλωση ακόμη και οριακά πάνω από τις 10 kWh/100km. Ειδάλλως, μία τιμή της τάξης των 17-18 kWh/100km είναι απόλυτα εφικτή, ενώ μόνο υπό συνθήκες συνεχούς πίεσης θα ξεπεράσει τις 20-21 kWh. Από πλευράς αυτονομίας, τα 350 km είναι ένα απόλυτα εφικτό νούμερο, ενώ με σύνεση τα 400 km δεν αποτελούν επιστημονική φαντασία. Για να προσφέρει αυτό το επίπεδο αυτονομίας θα πρέπει να φορτιστεί είτε με εναλλασσόμενο ρεύμα (AC) είτε με συνεχές (DC). Στην περίπτωση του εναλλασσόμενου ρεύματος, με τάση 11kW ο χρόνος φόρτισης σε ένα wallbox ή σταθμό φόρτισης είναι λίγο κάτω από 6 ώρες. Με φορτιστή τύπου DC τώρα η μπαταρία μπορεί να φτάσει στο 80% σε περίπου μισή ώρα.
Το κάτι παραπάνω
Περνώντας στο δρόμο, η 300 4MATIC αποτελεί μία ενισχυμένη έκδοση της 250, που μπορεί να προσφέρει το κάτι παραπάνω. Τι είναι αυτό; Επιδόσεις (7,7 sec για τα πρώτα 100 km/h από στάση), οικονομία όπως είδαμε παραπάνω, υψηλό συναίσθημα ασφάλειας και φυσικά πρόσφυση. Η πολύ καλή ηχομόνωση και η αθόρυβη λειτουργία του ηλεκτροκινητήρα συνεχίζουν να χαρίζουν ξεκούραστες μετακινήσεις, ενώ σε αυτό συμβάλει και η λειτουργία της ανάρτησης. Ο συνδυασμός γονάτων MacPherson μπροστά, πολλαπλών συνδέσμων πίσω λειτουργεί υποδειγματικά και προσφέρει κορυφαία ποιοτικά χαρακτηριστικά. Η πιο σφιχτή ρύθμιση σε σχέση με την GLA οφείλεται στο υψηλότερο βάρος που πρέπει να ελεγχθεί (2.105 kg), αλλά μαζί με το χαμηλότερο κέντρο βάρους που προσφέρουν οι μπαταρίες, η EQA χαρακτηρίζεται από άμεσες και χωρίς ασάφεια αντιδράσεις.
Οι ανωμαλίες φιλτράρονται με μαεστρία σε φυσιολογικές ταχύτητες. Μόνο όταν ανέβει ο ρυθμός προβληματίζει ελαφρώς, καθώς οι όποιες κακοτεχνίες του οδοστρώματος μπορεί να περάσουν στην καμπίνα όταν η ανάρτηση δέχεται ήδη πλάγιες δυνάμεις, ενώ κοντά στο όριο δεν θα κρύψει τη δυσαρέσκεια της. Ο σβέλτος ρυθμός είναι ευπρόσδεκτος, με τις καλύτερες επιταχύνσεις στην έξοδο των αργών στροφών να σε προδιαθέτουν να κινηθείς γρήγορα, χωρίς όμως να σε προκαλεί να κινηθείς κοντά στο όριο. Εκεί συνειδητοποιείς ότι έχει σχεδιαστεί με γνώμονα την ασφαλή και άνετη μετακίνηση. Η απόκριση στο γκάζι είναι εξαιρετική, ενώ τα άμεσα διαθέσιμα 390 Nm ροπής την κάνουν να ξεχωρίζει στις ενδιάμεσες επιταχύνσεις. Το σύστημα διεύθυνσης προσφέρει ένα σχετικά καλό βαθμό πληροφόρησης, αλλά η ελαφριά του αίσθηση το περιορίζει. Συνήθεια απαιτεί το πεντάλ του φρένου, αν και η απόδοση του συστήματος πέδησης συνολικά είναι καλή.
γλυκά
- Σχεδίαση
- Premium χαρακτήρας
- Άνεση
- Επιδόσεις
- Κατανάλωση
ξινά
- Χώρος αποσκευών
Business as usual
Αφήσαμε το κομμάτι της εμφάνισης για τελευταίο καθώς αποτελεί και το μέρος με τις μικρότερες αλλαγές σε σχέση με την βασική έκδοση. Χωρίς βέβαια αυτό να είναι κακό, με την premium εικόνα να ξεχειλίζει από κάθε γωνία, τόσο του αμαξώματος, όσο και της καμπίνας. Η EQA δεν διαφοροποιείται σημαντικά σχεδιαστικά σε σχέση με την GLA, απλά στην προκειμένη περίπτωση η σπορ πλευρά της είναι ενισχυμένη χάρη στο πακέτο AMG με το οποίο εξοπλίζεται το αυτοκίνητο της δοκιμής. Τα νέα φωτιστικά σώματα παραπέμπουν στα μοντέλα της οικογένειας EQ, όπως το ίδιο ισχύει και με την κλειστή εμπρός μάσκα. Επίσης, αλλαγές συναντάμε και στο πίσω μέρος, αφού η πέμπτη πόρτα είναι τελείως καινούργια, με νέα φώτα που ενώνονται μεταξύ τους με μία φωτεινή εντυπωσιακή λωρίδα. Το πιο αεροδυναμικό look είχε σίγουρα αποτέλεσμα αφού ο αεροδυναμικός συντελεστής του μοντέλου δεν ξεπερνά τα 0,28 Cd.
Το ίδιο μοτίβο ακολουθεί η σχεδίαση του εσωτερικού. Ο ηλεκτρικός χαρακτήρας δεν αναιρεί το γεγονός ότι πρόκειται για μία Mercedes-Benz, κάτι που μεταφράζεται σε εξαιρετική ποιότητα κατασκευής και premium περιβάλλον που αντιστοιχεί στο status της γερμανικής εταιρείας. Όπως έχουμε συνηθίσει στη Mercedes-Benz, η digital αύρα κυριαρχεί με το σύστημα πολυμέσων MBUX να έχει πρωταγωνιστικό ρόλο. Ο οδηγός έχει απέναντι του έναν ψηφιακό πίνακα οργάνων, ενώ ακριβώς δίπλα τον ακολουθεί η οθόνη αφής των 7’’, με την αντίστοιχη των 10,25’’ να περιλαμβάνεται στον επιπλέον εξοπλισμό. Στο πακέτο ασφάλειας, περιλαμβάνεται μία ευρεία σειρά συστημάτων που υποστηρίζουν τον οδηγό και τους επιβαίνοντες. Οι χώροι τώρα για αυτούς δεν έχουν μειωθεί, και φιλοξενεί άνετα πέντε ενήλικες στο εσωτερικό της. Δεν είναι από τους κορυφαίους στην κατηγορία, αλλά σίγουρα την τοποθετούν πάνω από το μέσο όρο. Περιορισμένος είναι ο χώρος αποσκευών αγγίζοντας μόλις τα 340 lt.
συμπέρασμα
Εν κατακλείδι, η EQA 4MATIC ίσως να αποτελεί την χρυσή τομή. Κι αυτό γιατί καταφέρνει να χαρίσει το κάτι παραπάνω σε σχέση με την 250 από πλευράς επιδόσεων, ενώ παράλληλα είναι πιο οικονομική. Μάλιστα, αν βάλουμε στην εξίσωση και την τιμή που μετά την εφαρμογή της κρατικής επιδότησης πέφτει στις 52.400 ευρώ, τότε έχουμε να κάνουμε με μία εξαιρετική επιλογή. Η μεσαία εκδοχή του γερμανικού μοντέλου προσφέρει την ηλεκτρική φιλοσοφία σε ένα τετρακίνητο, compact, crossover πακέτο, που φέρει τον premium χαρακτήρα μίας Mercedes-Benz.