Δοκιμή Renault Clio E-Tech: Mε 140 ίππους και κατανάλωση 3,8 lt/100km!
Η υβριδική πρόταση της Renault στη supermini κατηγορία δεν ακολουθεί την πεπατημένη και βρίσκει στο κέντρο του στόχου με την πρώτη προσπάθεια, έχοντας τεχνολογία που προέρχεται από τη Formula 1 και ένα καθόλου διψασμένο για καύσιμο κινητήριο σύνολο των 140 ίππων.
- -
- -
με μια ματιά
Ενσωματώνοντας υβριδική τεχνολογία που αποδίδει στην πράξη, το Renault Clio E-Tech Hybrid διαπρέπει στον τομέα οικονομίας καυσίμου σε πραγματικές συνθήκες και παράλληλα προσφέρει κινητήριο σύνολο 140 ίππων για σβέλτες επιδόσεις.
Έχοντας περισσότερα από 30 χρόνια στην αγορά, το Clio έχει
αποδείξει την αξία του μέσα από τέσσερις πολύ επιτυχημένες γενιές.
Η πέμπτη γενιά δεν αποτελεί εξαίρεση στον κανόνα
και παραμένει ένα από τα πληρέστερα supermini, ενώ γίνονται όλες οι
απαραίτητες προσθήκες από τη Renault για να μη μένει έξω από κανένα
trend της αυτοκίνησης. Κάπως έτσι έρχεται η έκδοση E-Tech,
φέρνοντας εκπρόσωπο της Renault στην υβριδική κατηγορία. Με
την εμπλοκή της στη Formula 1 η Renault έχει αποκτήσει υψηλή
τεχνογνωσία σε ο,τι έχει να κάνει με τα υβριδικά συστήματα
κίνησης. Το Clio E-Tech δεν ανήκει στην κατηγορία των
επαναφορτιζόμενων υβριδικών (Plug-In Hybrid) αλλά σε αυτή που οι
μπαταρίες γεμίζουν με ανάκτηση ενέργειας κατά την επιβράδυνση και
το φρενάρισμα.
Η συγκεκριμένη τεχνολογία δεν επιτρέπει αμιγώς ηλεκτρική κίνηση
για μεγάλη απόσταση και ο βενζινοκινητήρας αναλαμβάνει συχνά δράση,
όταν η πίεση στο δεξί πεντάλ ανέβει ή όταν το απόθεμα ενέργειας στη
μπαταρία πέσει κάτω από ένα συγκεκριμένο επίπεδο. Αν και αυτός
είναι ο κανόνας, η Renault λέει ότι το 80% των αστικών
μετακινήσεων θα γίνεται με χρήση ηλεκτρικής ενέργειας.
Αισιόδοξη η πρόβλεψη αυτή, ωστόσο ακόμη και αυτό το ποσοστό να μην
«πιάνεις» στην καθημερινότητα, η επίδοση του υβριδικού συστήματος
σε αφήνει περισσότερο από ικανοποιημένο. Στην κεντρική οθόνη του
αυτοκινήτου μπορείς να δεις πόσα χιλιόμετρα έκανες με ρεύμα, πόσα
με βενζίνη, κατανάλωση και πάρα πολλά ακόμη στοιχεία που μαρτυράνε
πόσο οικονομική ήταν η κάθε σου διαδρομή.
Στην
πράξη
Κατά τη διάρκεια της δοκιμής, το Clio E-Tech έκανε περισσότερα από το 50% των συνολικών χιλιομέτρων της καθημερινότητας με ηλεκτρική ενέργεια, πάντα σε κίνηση εντός αστικού ιστού. Η μέση κατανάλωση διατηρήθηκε κάτω από τα 4,0 lt βενζίνης ανά 100 km(3,8 lt/ 100 χλμ για την ακρίβεια) ενώ η σχετική ένδειξη σταθεροποιήθηκε στα 4,8 lt ανά 100 km ύστερα από ταξίδι 500 km(πήγαινε-έλα) με πάνω από τα μισά να γίνονται σε αυτοκινητόδρομο.
Πώς επιτυγχάνει όμως αυτή την αξιοθαύμαστη
οικονομία; Ο συνδυασμός τριών κινητήρων και ενός κιβωτίου
ταχυτήτων ευθύνονται για την αποδοτικότητα του συνόλου. Το
ατμοσφαιρικό, τετρακύλινδρο μοτέρ βενζίνης των 1.6 λίτρων αποδίδει
91 ίππους και 144 Nm ροπής, ενώ υπάρχουν και δύο ηλεκτρικά μοτέρ,
ένα με απόδοση 49 ίππων και 205 Nm ροπής και ένα μικρότερο, των 20
ίππων. Η απόδοση του συνόλου φτάνει στους 140
ίππους και τα 210 Nm ροπής, με κάθε κινητήρα να έχει πολύ
συγκεκριμένες αρμοδιότητες.
Πως λειτουργεί το υβριδικό
σύνολο;
Ο κύριος ηλεκτροκινητήρας των 49 ίππων είναι εκείνος που κινεί
το Clio E-Tech όταν η μπαταρία διαθέτει απόθεμα ενέργειας και οι
απαιτήσεις ισχύος δεν είναι μεγάλες. Το μοτέρ βενζίνης αναλαμβάνει
δράση όταν ο συσσωρευτής αδειάζει ή όταν ο οδηγός πατήσει βαθύτερα
το δεξί πεντάλ και εναλλάσσονται μεταξύ τους για να επιτύχουν το
καλύτερο δυνατό αποτέλεσμα από πλευράς κατανάλωσης καυσίμου. Ο
μικρότερος ηλεκτροκινητήρας αναλαμβάνει την εκκίνηση του μοτέρ
εσωτερικής καύσης και επίσης, όταν το τελευταίο λειτουργεί, βοηθά
στις αλλαγές ταχυτήτων. Πώς γίνεται αυτό; Είναι
απλό. Η Renault επέλεξε να εφοδιάσει το Clio E-Tech με ένα
ασυγχρόνιστο σασμάν, δηλαδή χωρίς συγχρονιζέ. Αυτό σημαίνει ότι για
την αλλαγή των σχέσεων ο κινητήρας θα πρέπει να «ισοφαρίσει» τις
στροφές του με τις στροφές του σασμάν για να επιτευχθεί η αλλαγή
και ο μικρός ηλεκτροκινητήρας των 20 ίππων, κάνει ακριβώς αυτό.
Τυπικά το κιβώτιο έχει τέσσερις φυσικές σχέσεις, ωστόσο
χρησιμοποιείται ένας μειωτήρας δύο ταχυτήτων με αποτέλεσμα να
υπάρχουν τελικά οκτώ σχέσεις μετάδοσης που επιλέγονται με βάση τις
συνθήκες.
Όλα αυτά φαίνονται περίπλοκα. Στην πράξη όμως δεν καταλαβαίνεις τίποτα και απλώς απολαμβάνεις τη θαυμάσια οικονομία που προσφέρει η τεχνολογία της Renault. Να τονίσουμε και ότι το μοτέρ εσωτερικής καύσης δεν επιβαρύνεται με κανένα άλλο σύστημα του αυτοκινήτου. Η αντλία νερού και η αντλία λαδιού λειτουργούν ηλεκτρικά, όπως και ο κομπρέσορας του κλιματισμού, μαζί με το σερβό των φρένων. Οπότε απλώς κινεί το όχημα όταν χρειάζεται και κανένας ιμάντας δεν τον επιβαρύνει, ξεκλέβοντας επιπλέον καύσιμο.
Εκτός από την οικονομία καυσίμου, οι 140 ίπποι βρίσκονται εκεί
όταν πατήσεις βαθιά το δεξί πεντάλ. Η επιτάχυνση ικανοποιεί και με
το παραπάνω, χάρη στην άμεση παροχή ισχύος που εξασφαλίζει ο
ηλεκτροκινητήρας. Οι αριθμοί λένε επιτάχυνση 0-100 km/h σε 9,9 sec
και τελική ταχύτητα περιορισμένη ηλεκτρονικά στα 180 km/h.
Άνετο και
σβέλτο!
Καθώς οδηγείς το Clio E-Tech, εκτιμάς και κάτι πολύ βασικό: τη συμπεριφορά ενός… κανονικού αυτόματου αυτοκινήτου. Στα υβριδικά με τη συγκεκριμένη τεχνολογία (που προέρχονται συνήθως από Ιαπωνία μεριά) έχουμε συνηθίσει με τα CVT σασμάν που προσφέρουν αυτή τη διαρκή αίσθηση πατιναρίσματος, ειδικά όταν ζητήσεις περισσότερη δύναμη. Στο Renault δεν διαπιστώνεις κάτι τέτοιο χάρη στο πρωτοποριακό σύστημα μετάδοσης που ενσωματώνει.
Ο οδηγός έχει στη διάθεσή του τρία προγράμματα οδήγησης, το τυπικό Hybrid, το Eco που δίνει προτεραιότητα στην ηλεκτροκίνηση και το Sport για τις στιγμές με έντονες διαθέσεις. Η υβριδική τεχνολογία δεν έχει επηρεάσει την οδική συμπεριφορά του Clio και εμφανίζεται το ίδιο με τα συμβατικά αδέρφια του. Μάλιστα, ακόμη και στο βάρος η διαφορά είναι ελάχιστη, ίσα που ξεπερνάει τα 1.300 κιλά. Αξίζει να αναφέρουμε ότι η μπαταρία των 1.2 kWh ζυγίζει μόνο 38 κιλά .
Η ανάρτηση ακολουθεί τη συνηθισμένη συνταγή της κατηγορίας,
δηλαδή γόνατα McPherson μπροστά και ημιάκαμπτο άξονα πίσω. Όσο για
τη ρύθμιση, θα λέγαμε πως είναι μάλλον μαλακή βοηθώντας
στην άνεση της καθημερινής μετακίνησης, αλλά και
επιτρέποντας αρκετές κλίσεις στο αμάξωμα όταν ο ρυθμός ανέβει. Το
Clio ως παραδοσιακός εκπρόσωπος της γαλλικής σχολής εμφανίζει μια
πολύ συγκροτημένη συμπεριφορά στη γρήγορη οδήγηση, ακόμα και με τις
αυξημένες κλίσεις.
Το πίσω μέρος συμμετέχει στη διαδικασία (μέχρι να επέμβει το ESP), το μπροστινό μένει σταθερό χωρίς να ανοίγει την τροχιά του -αν δεν γίνουν υπερβολές- και το σύστημα πέδησης επιβραδύνει το αυτοκίνητο αποτελεσματικά, ακόμα και ύστερα από αρκετή ώρα πίεσης, παρά τα ταμπούρα στον πίσω άξονα. Μοναδικό σημείο που χαλάει το γλυκό είναι η αίσθηση του τιμονιού. Το μεγαλύτερο μέρος των αγοραστών που θα επιλέξει ένα υβριδικό Clio όμως, εκτιμά περισσότερο το ελαφρύ σύστημα διεύθυνσης και την ευελιξία που προσφέρει στην πόλη, παρά την πλούσια πληροφόρηση σχετικά με το τι συμβαίνει στους μπροστινούς τροχούς.
Στο ταξίδι ο αεροδυναμικός θόρυβος θα μπορούσε να είναι
μικρότερος, όμως σε καμία περίπτωση δεν είναι ενοχλητικός για τους
επιβάτες. Η λειτουργία του κινητήρα γίνεται επίσης
αντιληπτή, πάντα στο πλαίσιο του φυσιολογικού. Γενικά όμως
εκτιμήσαμε σε μεγάλο βαθμό τη σταθερότητά του και την ικανότητα να
κρατάει υψηλές ταχύτητες, αβίαστα.
Στο εσωτερικό του E-Tech δεν βλέπεις σχεδόν καμία διαφορά συγκριτικά με τα υπόλοιπα Renault Clio. Οι χώροι παραμένουν καλοί ακόμη και για τέσσερις ενήλικες και ο χώρος αποσκευών που μετρά χωρητικότητα 391 λίτρα κατατάσσεται ανάμεσα στους κορυφαίους της κατηγορίας. Στο κέντρο του ταμπλό δεσπόζει μια οθόνη επτά ιντσών ή προαιρετικά μια μεγαλύτερη και πολύ πιο εντυπωσιακή των 9,3 ιντσών, όπως στο αυτοκίνητο της δοκιμής μας.
γλυκά
- Κατανάλωση
- Επιδόσεις
- Άνεση
- Εξοπλισμός
- Πρακτικότητα
- Τεχνολογία
- Ποιότητα εσωτερικού
ξινά
- Αίσθηση τιμονιού
Το εύκολο μενού σε βοηθά να παίζεις στα δάκτυλα τις λειτουργίες, χωρίς να χάνεσαι σε περίπλοκα υπο-μενού και η λογική των widgets στην αρχική οθόνη θυμίζει έντονα τα αγαπημένα μας smartphones. Τώρα που τα αναφέραμε, το Clio υποστηρίζει κάθε είδους σύνδεση με αυτά, αναβαθμίζοντας την εμπειρία χρήσης. Είτε με Apple CarPlay, είτε με Android Auto, είτε απλώς, με Bluetooth, η νέα γενιά συστημάτων infotainment της Renault σε αφήνει να χειρίζεσαι τις βασικές λειτουργίες του τηλεφώνου με ασφάλεια. Bonus η λειτουργία του Apple CarPlay ασύρματα.
Με την παρουσίαση του Clio πέμπτης γενιάς αμέσως παρατηρήσαμε και την πολύ προσεγμένη κατασκευή της καμπίνας. Αυτό φυσικά δεν αλλάζει ούτε στο E-Tech. Υπάρχουν μαλακά πλασικά ψηλά στο ταμπλό, σκληρότερα αλλά καλής ποιότητας στα πιο χαμηλά σημεία, ενώ όλα είναι συναρμολογημένα με προσοχή δίνοντας εχέγγυα για μακροχρόνια συμβίωση χωρίς τριγμούς και λοιπούς ενοχλητικούς θορύβους.
To Renault Clio στην υβριδική έκδοση E-Tech απευθύνεται σε ένα κοινό που ζητά το καλύτερο υβριδικό σύστημα της αγοράς χωρίς να μπλέκει με πρίζες και καλώδια. Μετά από τις ημέρες της δοκιμής διαπιστώσαμε από πρώτο χέρι ότι η γαλλική μάρκα έχει την τεχνογνωσία να δημιουργήσει ένα υβριδικό σύστημα διαφορετικό από όλα τα άλλα, που παρέχει αξιοπρεπέστατες επιδόσεις και πολύ υψηλό επίπεδο οικονομίας, ειδικότερα εντός πόλης. Με τιμή που ξεκινά από τις 24.540€ για την έκδοση Expression, αγοράζετε ένα supermini με κορυφαία τεχνολογία και υψηλό επίπεδο εξοπλισμού, το οποίο παράλληλα απαλλάσσεται από την υποχρέωση καταβολής τελών κυκλοφορίας.
συμπέρασμα
Χαράσσοντας έναν εντελώς διαφορετικό δρόμο από τον ανταγωνισμό, ακόμη και στην υβριδική τεχνολογία που ενσωματώνει, η έκδοση E-Tech του Renault Clio πετυχαίνει με την πρώτη προσπάθεια το στόχο της, που δεν είναι άλλος από την πραγματική οικονομία και την άνεση ενός χαρισματικού αυτοκινήτου που το απολαμβάνεις κάθε μέρα.