Δοκιμή Smart ForTwo 71 PS Auto
Η τρίτη γενιά της ευφυούς ιδέας που έχει ταυτίσει την εικόνα της με τον αστικό ιστό, πλέον διατίθεται και με το αυτόματο κιβώτιο που πάντα της άξιζε
- -
- -
με μια ματιά
Η τρίτη γενιά του Smart είναι πιο ώριμη από ποτέ κι αυτό αντικατοπτρίζεται σε όλες του τις πτυχές. Ξεχάστε το αργό κι απότομο αυτοματοποιημένο χειροκίνητο. Ένα απόλυτα σύγχρονο ημιαυτόματο διπλού συμπλέκτη είναι εδώ!
γλυκά
- Ευελιξία
- Γρήγορες και ομαλές αλλαγές ταχυτήτων
- Σωστή κλιμάκωση σχέσεων
- Ευκολία στην οδήγηση
- Θέση οδήγησης
- Σχεδίαση ταμπλό
- Αποθηκευτικοί χώροι
- Ευρυχωρία για δύο
ξινά
- Λειτουργία stop/start
- Το κιβώτιο αργεί στο kickdown
- Τιμή
- Τσιμπημένη κατανάλωση
τί εστί twinamic
Η νέα εποχή του αυτόματου κιβωτίου στο ForTwo περιλαμβάνει ένα 6άρι κιβώτιο με δύο συμπλέκτες και 3 άξονες. Ανεξάρτητα από το εάν έχεις διαλέξει το πρόγραμμα Eco ή Sport, το twinamic μπορεί να λειτουργεί είτε ως κλασικό αυτόματο είτε με χειροκίνητες ταχύτητες από το λεβιέ ή τα έξτρα paddles στο τιμόνι.
Είναι σχεδιασμένο για να συνδυάζει την άνεση ενός αυτόματου με την αποδοτικότητα ενός χειροκίνητου και το πετυχαίνει πολύ καλά. Είναι επίσης μελετημένο ώστε στα κατεβάσματα να μπορεί να παραλείπει κάποιες σχέσεις εάν χρειάζεται, συντομεύοντας τη διαδικασία του kickdown.Μόλις ο κινητήρας φτάσει στο όριο περιστροφής επιλέγεται αυτόματα η επόμενη σχέση ακόμα και στη χειροκίνητη λειτουργία, ενώ η συνεργασία με το stop/start είναι σωστή και η συνολική λειτουργία του προβλέψιμη και ομαλή. Εάν εξαιρέσεις το αργό kickdown δε θα βρεις κάτι άλλο να του καταλογίσεις, γι’ αυτό τελικά αξίζει να σκεφτείς ζεστά τα 1.084 ευρώ που κοστίζει. Ακριβότερο είναι στη βασική έκδοση, με 1.384 ευρώ γι' αυτό και δεν την προτείνουμε.
Ένα από μεγαλύτερα βάσανα όταν οδηγείς στην πόλη, είναι οι συνεχείς αλλαγές ταχυτήτων. Γι’ αυτό και το ιδανικό αυτοκίνητο πόλης κατά βάση οφείλει να κάνει αυτή τη δουλειά μόνο του. Ή τουλάχιστον να απαιτεί το ελάχιστο από εσένα γι’ αυτές τις αλλαγές, όπως ακριβώς το λιλιπούτειο Smart που το 1998 άλλαξε τα δεδομένα στην ευελιξία και την ευχρηστία των αυτοκινήτων πόλης. Ακόμα και με την παραδοχή ότι είχε διάφορα ελαττώματα. Ένα από αυτά, ήταν και το κιβώτιο αυτοματοποιημένου συμπλέκτη, με λειτουργία αργή και απότομη όσο κι εάν προσπαθούσες να εξοικειωθείς μαζί της.
Δύο (συμπλέκτες) είναι καλύτεροι από ένα
Έπρεπε να έρθει στην παραγωγή η τρίτη γενιά του ForTwo ώστε να αποκτήσει συμβατότητα με ένα αυτόματο κιβώτιο που λειτουργεί αντικειμενικά σωστά. Ακολουθεί τις σύγχρονες εξελίξεις, ονομάζεται twinamic και είναι διπλού συμπλέκτη γι’ αυτό και κάνει γρήγορες και ομαλότατες αλλαγές τόσο προς τα πάνω όσο και προς τα κάτω. Έχει δύο προγράμματα λειτουργίας, το Eco και το Sport, με το δεύτερο να κρατάει τον κινητήρα σε πιο ψηλές στροφές λειτουργίας. Μόλις εξοικειωθείς λίγο με το κιβώτιο, μπορείς να ελέγξεις με το βάρος του δεξιού σου ποδιού το πότε ακριβώς θα γίνεται η αλλαγή, ενώ η επιλογή της σωστής σχέσης μεταξύ των έξι διαθέσιμων είναι σχεδόν πάντα εύστοχη. Στη διαδικασία του kickdown όμως το κιβώτιο «σκέφτεται» τι ακριβώς πρέπει να κάνει και καθυστερεί να σου δώσει την επιτάχυνση που ζητάς. Η επιτάχυνση αυτή καθαυτή βέβαια, είναι ένα άλλο θέμα. Οι 71 ίπποι που αποδίδει το 3κύλινδρο 1.000αρι μοτέρ είναι πιο νωχελικοί από όσο περιμένεις, γι’ αυτό και σβέλτη μετακίνηση σημαίνει ότι το δεξί πεντάλ θα αγγίζει συχνά πυκνά το πάτωμα. Και λέγοντας «σβέλτη» δεν εννοούμε κάτι εκτός του φακέλου λειτουργίας των αστικών και περιαστικών διαδρομών. Επαγωγικά, αυτό ανεβάζει και την κατανάλωση. Αντί για τα 4,1 lt/100 km της εργοστασιακής μέσης τιμής, στην πραγματικότητα δύσκολα θα δεις κάτω από 7 lt/100 km. Από την άλλη τα 94 g CO2/km σημαίνουν μηδενικά τέλη, ενώ τελικά το κιβώτιο απλοποιεί τη διαδικασία της οικονομικής οδήγησης με δεδομένη την έλλειψη στροφομέτρου από το βασικό εξοπλισμό. Επίσης, πλέον η ομαλότητα της σύμπλεξης και της αποσύμπλεξης σου επιτρέπει να παρκάρεις και να ξεπαρκάρεις εύκολα ακόμα και σε κεκλιμένο δρόμο. Από την άλλη, το σύστημα stop/start αφήνει μερικές σκιές, καθότι αργεί να «ξυπνήσει» τον κινητήρα.
Το πλάτος κάνει τη διαφορά (μέρος 1ο)
Κατά μια έννοια, η νέα γενιά Smart είναι σημαντικά μεγαλύτερη από την προηγούμενη. Ευτυχώς, αυτό δεν έχει να κάνει με το μήκος που παραμένει στα 2.695 mm και σε συνδυασμό με το πόσο κόβει το τιμόνι (κύκλος στροφής με ακτίνα 6,95 m) σημαίνει ότι παρκάρεις σχεδόν παντού. Αυτό που έχει αυξηθεί δραματικά είναι το πλάτος. Και ήταν το τίμημα που έπρεπε να πληρωθεί στο βωμό της σταθερότητας στο δρόμο η οποία πλέον βρίσκεται σε ασύλληπτο επίπεδo για τα δεδομένα των Smart. Με το εμπρός μετατρόχιο να έχει φαρδύνει κατά 18,6 εκατοστά, το εμπρός σύστημα πατάει με άλλη διάθεση και σιγουριά στο δρόμο. Το περιθώριο πρόσφυσης έχει πολλαπλασιαστεί και οι όποιες αντιδράσεις από το πολύ μικρό μεταξόνιο (1,87 m) έχουν περιοριστεί σημαντικά. Δε θα ήταν δυνατό βέβαια να μηδενιστούν, οπότε κατά περίπτωση και πάλι θα μακαρίζεις το σύστημα ελέγχου της ευστάθειας όταν επεμβαίνει αποτελεσματικά. Σοβαρά βελτιωμένο είναι και το πακέτο άνεσης-ποιότητας κύλισης, χάρη στη μεγαλύτερη διαδρομή της ανάρτησης. Στο ίδιο μήκος κύματος είναι και η συμπεριφορά στο φρενάρισμα, κι αυτό δεν έχει να κάνει μόνο με την ισχύ των φρένων (συμπαγείς δίσκοι εμπρός, ταμπούρα πίσω) αλλά και με τη σταθερότητα του αυτοκινήτου.
Το πλάτος κάνει τη διαφορά (μέρος 2ο)
Εκτός από την εξαιρετική αναβάθμιση στο πάτημα στο δρόμο, η αύξηση του πλάτους έχει τονώσει σημαντικά και την αίσθηση ευρυχωρίας που παίρνεις από την καμπίνα. Πλέον είναι η πρώτη φορά που ο δεξιός ώμος του οδηγού απέχει αρκετά από τον αριστερό του συνοδηγού, ενώ το δεδομένο ότι οι υπόλοιπες διαστάσεις θα καλύψουν κάθε σωματική διάπλαση παραμένει. Κατά ένα περίεργο τρόπο η θέση οδήγησης αποδεικνύεται βολική, παρότι οι ρυθμίσεις σε τιμόνι και κάθισμα είναι οι βασικές. Αυτό όμως ίσχυε πάντα στο Smart όπως και το ότι η ορατότητα πίσω διαγώνια χωλαίνει. Από την άλλη, η εργονομία είναι καλύτερη από ποτέ, οι πρακτικές θήκες περισσότερες από ποτέ και οι ποτηροθήκες στάνταρ και πιο χρηστικές από... ποτέ. Ως είχε, παραμένει και ο αποθηκευτικός χώρος πίσω από τα καθίσματα, ο οποίος λειτουργεί επικουρικά σε ένα πορτμπαγκάζ με σπαστή πόρτα και 190 λίτρα χωρητικότητας.
Twinamicό
Η ιδέα Smart πάντα είχε σαν πλοηγό την απόλυτη ευχρηστία και ποτέ τη χαμηλή τιμή. Κι αυτό καθόλου δεν εμπόδισε την επιτυχία του. Σε συμφωνία με αυτό, η αυτόματη έκδοση του νέου Smart ForTwo ξεκινάει από τα 12.834 ευρώ με απόσυρση αλλά χωρίς πολλά πολλά στον εξοπλισμό του, με το twinamic να χρεώνεται 1.384 ευρώ στη βασική έκδοση και 1.084 από την Passion κι επάνω. Ειδικά στη δεύτερη περίπτωση το κόστος δεν είναι υπερβολικό και με βάση το ποιόν του κιβωτίου δικαιολογείται σε ικανοποιητικό βαθμό. Γι’ αυτό και προκρίνεται ως η σωστή επιλογή εάν αγοράζεις ForTwo επειδή το βρίσκεις ευφυώς εύχρηστο και όχι απλώς μοδάτο.
συμπέρασμα
Μόλις το οδηγήσεις, αμέσως καταλαβαίνεις ότι το νέο ForTwo παραμένει το απόλυτο microcar, μόνο που τώρα έχει και επιλεγμένα στοιχεία από τον κόσμο των κανονικών αυτοκινήτων. Παραδοσιακά ευέλικτο και απροσδόκητα σταθερό στο δρόμο, έχει πλέον την τύχη να εξοπλίζεται και με ένα κιβώτιο διπλού συμπλέκτη με απόλυτα ικανοποιητική λειτουργία. Η τιμή του είναι όπως πάντα υψηλή, ειδικά εάν συνυπολογίσεις στην εξίσωση και τις ασθενικές επιδόσεις, όμως παραμένει το απόλυτα χρηστικό αυτοκίνητο για τον αστικό ιστό. Και τώρα πια το κάνει με τον καλύτερο δυνατό τρόπο.