Toyota Prius Plug-In Hybrid
Χτυπάει τον ηλεκτρικό ανταγωνισμό στο γήπεδό του: στην πρίζα
- -
- -
με μια ματιά
Το νέο υβριδικό της Toyota με αυτονομία 20 km κίνησης με τον ηλεκτροκινητήρα, που έκανε επίσημο ντεμπούτο στη Διεθνή Έκθεση Αυτοκινήτου της Φρανκφούρτης 2011
γλυκά
- Σχεδίαση
- Τεχνολογία
- Κατανάλωση – ρύποι
- Άνεση
ξυνά
- Αδιάφορο οδηγικά
- Αδυναμία επιλογής κίνησης αποκλειστικά με ηλεκτρική ενέργεια (EV mode)
Η μεγάλη διαφορά των υβριδικών με τα ηλεκτρικά, είναι πως δεν μπορείς να κινηθείς για πολύ μόνο με τον ηλεκτροκινητήρα. Με άλλα λόγια, στα υβριδικά η χρήση του βενζινο/πετρελαιοκινητήρα είναι επιβεβλημένη, είτε για την κίνηση είτε/και για τη φόρτιση της μπαταρίας. Αυτό βέβαια συνεπάγεται καύσιμα, αυξημένο κόστος και ρύπανση, έστω και μικρή. Στην πόλη λοιπόν, τα ηλεκτρικά έχουν ένα σημαντικό πλεονέκτημα – εκτός πόλης η περιορισμένη αυτονομία γυρνάει μπούμερανγκ, δίνοντας το πλεονέκτημα στα υβριδικά. Μία από τις ενδιάμεσες λύσεις ακούει στον όρο Plug-In, όπερ σημαίνει μεγαλύτερες μπαταρίες στα υβριδικά, οι οποίες μπορούν να φορτιστούν και από μια κοινή ηλεκτρική πρίζα, δίνοντας τη δυνατότητα κίνησης με ρεύμα για περισσότερα χιλιόμετρα.
Το πρώτο Plug-In Hybrid που έπεσε στα χέρια μου, ήταν το Prius, στα πλαίσια της έκθεσης της Γενεύης 2012. Μπορεί η γκάμα των Toyota/Lexus να βρίθει πλέον από υβριδικά, το Prius όμως συνεχίζει να είναι ο ηγέτης, οπότε ήταν αναμενόμενο το επόμενο μεγάλο βήμα να γίνει με αυτό. Μπαίνοντας κατευθείαν στο.. ζουμί, στην οδήγηση δηλαδή, το Plug-In δε διαφέρει από το “απλό” Prius στo EV mode. Βέβαια, στο Plug-In δεν υπάρχει τέτοιο πρόγραμμα οδήγησης, δεν μπορείς δηλαδή να επιλέξεις την κίνηση αποκλειστικά με ηλεκτρική ενέργεια. Οι επιλογές που έχεις είναι δύο: maximum οικονομική-οικολογική οδήγηση (eco mode) και έμφαση στις επιδόσεις (power mode), με τα δύο προγράμματα να ενεργοποιούνται από τους αντίστοιχους διακόπτες στην κεντρική κονσόλα. Αφού κάνεις την επιλογή σου, το υβριδικό σύστημα αποφασίζει από μόνο του ποιος κινητήρας θα λειτουργεί ανά πάσα στιγμή, λαμβάνοντας υπόψη όλες τις σχετικές παραμέτρους (π.χ. φορτίο, ταχύτητα, οδόστρωμα, πίεση στο γκάζι κλπ). Η οδική συμπεριφορά, στη μικρή διαδρομή που έκανα με το Prius Plug-In, δεν δείχνει να διαφοροποιείται αισθητά από αυτό που ξέραμε. Απόλυτα λογικό, καθώς αυτό που οδήγησα είναι μοντέλο προ-παραγωγής και όχι το τελικό που θα περιλαμβάνει τις αλλαγές στην ανάρτηση και στο τιμόνι που έχουν γίνει στο πρόσφατο facelift. Η έμφαση συνεχίζει να δίνεται στην άνεση, η οδηγική απόλαυση είναι –λογικά– άγνωστη έννοια και όλα σε ωθούν με τον τρόπο τους να οδηγείς όσο πιο οικονομικά γίνεται.
Η μεγάλη διαφορά βρίσκεται στην “ηλεκτρική” αυτονομία των 20 km για οδήγηση μέσα στην πόλη. Όσο κινείσαι “γλυκά”, ο 1.800άρης βενζινοκινητήρας λαγοκοιμάται, έτοιμος όμως να ξυπνήσει σε κάθε απότομο πάτημα του γκαζιού. Όπως και να έχει, τελικά μπορείς να κινηθείς πολύ περισσότερο με ηλεκτρική ενέργεια, εξοικονομώντας καύσιμο και περιορίζοντας τους ρύπους που εκλύεις στην ατμόσφαιρα.
Μπαίνει στην… πρίζα
Η “ηλεκτρική” αυτονομία εξασφαλίζεται χάρη στο καινούργιο και μικρότερο σε μέγεθος (!!) πακέτο μπαταριών ιόντων λιθίου της Toyota που πήρε τη θέση των μπαταριών νικελίου υδριδίου μετάλλου. Η πλήρης φόρτιση διαρκεί 90 λεπτά της ώρας και μπορεί να γίνει είτε το βράδυ στο σπίτι, είτε οπουδήποτε υπάρχει κοντά παροχή ηλεκτρικού δικτύου. Η συνολική απόδοση του υβριδικού συστήματος είναι 136 PS, ικανή για να δώσει καλές επιδόσεις: 10,7 sec για το 0-100 km/h και 180 km/h τελική ανακοινώνει η Toyota. Όπως προανέφερα, η αυτονομία κίνησης του Prius plug-in αποκλειστικά με ηλεκτρική ενέργεια φτάνει τα 20 km (από 2,5 του τωρινού Prius) με ταχύτητες έως 85 km/h, ενώ η τεχνολογία plug-in ρίχνει τη μέση κατανάλωση βενζίνης στα 2,1 lt/100 km από 3,9 του “απλού” Prius και τις εκπομπές CO2 στα 49 g/km από 89!
Κλείνοντας, μπορεί το Prius Plug-In που οδήγησα να είναι μοντέλο προ-παραγωγής, το τελικό μοντέλο όμως, όπως και το ανανεωμένο Prius, θα το αναγνωρίσετε από το αλλαγμένο εμπρός μέρος, το οποίο φέρνει περισσότερο προς το νέο Yaris. Στο εσωτερικό θα υπάρχουν καινούργια εμπρός καθίσματα με μεγαλύτερο εύρος ρυθμίσεων, νέες επενδύσεις και μαλακά υλικά που δίνουν περισσότερο ποιοτική αίσθηση, ενώ στο πορτμπαγκάζ δεν θα υπάρχει το μικρό δόντι στο κατώφλι που φαίνεται στις φωτογραφίες.
συμπέρασμα
Στα χαρτιά, τα Prius Plug-In είναι μία από τις ιδανικές εναλλακτικές στα υβριδικά και τα ηλεκτρικά – η άλλη είναι η σχολή Ampera-Volt. Στην πράξη επαληθεύεται η θεωρία, μιας και το “πριζάτο” Prius μειώνει αισθητά κατανάλωση και ρύπους. Μένει να μάθουμε και την τιμή για να δούμε αν, εκτός από εναλλακτική, αποτελεί και την ιδανική επιλογή.