Οδηγούμε το νέο CUPRA Terramar – Αλλαγή ταχύτητας

Με το νέο της σπορ SUV η CUPRA εδραιώνεται ως ένα ώριμο πλέον και πραγματικά μεγάλο premium όσο και ανατρεπτικό brand.

  • -
  • -

Η γη της Βαρκελώνης (terra) και η αύρα της θάλασσας (mare) δίνουν στο νέο μοντέλο το όνομά του. Ταυτόχρονα είναι φόρος τιμής στις ρίζες της μάρκας, η ίδρυση της οποίας έγινε στην οβάλ πίστα (κάποτε αγώνων και δοκιμών) Terramare στην πόλη Sitges. Ιδρύθηκε το 1923, είναι η 4η πιο παλιά στον κόσμο (προηγούνται Brooklands, Indianapolis και Monza). Η πρώτη από τις πάμπολλες πίστες που απέκτησε μετέπειτα η Ισπανία και η 3η στην Ευρώπη. Σώζεται στην αρχική της μορφή, και θα μπορούσε κανείς να πει ότι είναι στοιχειωδώς λειτουργική, όπως διαπιστώσαμε το βράδυ της παρουσίασης που είχαμε την ευκαιρία μερικών… τρομακτικών γύρων συνοδήγησης. Θα επανέλθουμε σε αυτό αργότερα. Το νέο Terramar βασίζεται στην ίδια πλατφόρμα στην οποία θα είναι χτισμένο και το επόμενο Audi Q3. Και είναι η πρώτη φορά που η CUPRA προηγείται στην εσωτερική μοιρασιά. Με μήκος λίγο πάνω από τα 4,5 μέτρα και μεταξόνιο 2,7 μέτρα (2.681 mm για την ακρίβεια) τοποθετείται στην καρδιά της κατηγορίας των C-SUV.

Η σχεδίαση ενσωματώνει πετυχημένα όλα τα στοιχεία που εκφράζουν την αισθητική της μάρκας, η οποία στη σημερινή γκάμα μοντέλων εμπνέεται από το δυναμισμό και την επιβλητικότητα του ρύγχους του καρχαρία. Τα τρία χαρακτηριστικά τρίγωνα – με φώτα CUPRA Matrix LED Ultra και τεχνολογία High-Definition – είναι η νέα φωτεινή υπογραφή της μάρκας και ταυτόχρονα ένας συμβολισμός του τεχνολογικά και ψηφικά προηγμένου προφίλ του. Κοφτερές γραμμές ρέουν στις μεγάλες επιφάνειες σχηματίζοντας μυώδεις καμπύλες σε ένα κατά τα άλλα συνηθισμένο περίγραμμα δύο όγκων, σχεδιασμένο εσωτερικά για να προσφέρει ευρυχωρία και πρακτικότητα. Εξωτερικά ωστόσο καταφέρνει να εμπνεύσει συναισθήματα και να ξεχωρίζει από τις mainstream επιλογές. Το ενσωματωμένο στη φωτεινή μπάρα πίσω λογότυπο, σε συνδυασμό με τον διαχύτη στα χαμηλά του προφυλακτήρα ολοκληρώνουν μια οπτική εντύπωση που αποπνέει γοητεία και μένει στη μνήμη ως ισχυρή προσωπικότητα.

Στάνταρ ζάντες 18 ιντσών

Το CUPRA Terramar θα διατίθεται σε εννέα εξωτερικά χρώματα, συμπεριλαμβανομένων δύο ματ επιλογών - Century Bronze Matt* και Enceladus Grey Matt. Η παλέτα συμπληρώνεται από το Dark Void – το οποίο αντλεί έμπνευση  από το χρώμα του CUPRA DarkRebel Showcar, το Fjord Blue, το Glacial White, το Cosmos Blue, το Timanfaya Grey, το Midnight Black και το Graphene Grey. Οι τροχοί, με ζάντες διαμέτρου 18,19 ή 20 ιντσών, ντυμένες με σπορ λάστιχα (Continental Sport Contact6 στην περίπτωσή μας) γεμίζουν πειστικά τους θόλους, οριακά ως προς το πλάτος, αφήνοντας στο παρατηρητικό μάτι να προσέξει τη γεωμετρία που υπόσχεται κράτημα στις στροφές. 

Δείτε ακόμη: Το SUV των 286 ίππων που καίει 3 lt/100 km! 

Καθοριστικής σημασίας

Το εσωτερικό είναι ίσως αυτό που προσδιορίζει τον ξεχωριστό χαρακτήρα του Terramar περισσότερο από ο,τιδήποτε άλλο. Η θέση οδήγησης και όλο το περιβάλλον που νιώθεις να δημιουργείται ως προέκτασή της για να φιλοξενήσει με άνεση, ποιότητα, υψηλή αισθητική και σπορ πολυτέλεια ως και τέσσερις ακόμη επιβάτες. Η υψηλότατη συνολική αίσθηση προσοχής στη συναρμολόγηση και στο φινίρισμα, η απολαυστική ποιότητα κάθε επιφάνειας και κάθε υλικού στην αφή και στην όψη, σε συνδυασμό με τη σχεδιαστική αυτονομία και ευρηματικότητα (μακριά από κάθε άλλο συγγενικό μοντέλο του ομίλου) κάνουν το μοντέλο τον ιδανικό πρεσβευτή για μια μάρκα που θέλει να δείξει στην πράξη ότι είναι πραγματικά premium αλλά και διαφορετική.

Το γνωστό σπορ τριάκτινο τιμόνι με τα δύο στρογγυλά κουμπιά για την εκκίνηση του κινητήρα και τα προγράμματα οδήγησης, και τα στάνταρ bucket καθίσματα, παραπέμπουν σε GTI και είναι ταυτόχρονα άνετα και λειτουργικά όσο και ενισχυτικά της διάθεσης του οδηγού. Η τρισδιάστατη πολυεπίπεδη σχεδίαση του ταμπλό πολλαπλασιάζει την αίσθηση ευρυχωρίας. Και μοιάζει να μεταβάλλεται ανάλογα με το ρυθμό που κινείσαι φέρνοντας μπροστά στα μάτια σου ή στα ακροδάχτυλά σου την πληροφορία που αναζητάς ή τον διακόπτη που θέλεις να πατήσεις. Τόσο λειτουργική είναι η εργονομία, με έναν έξυπνο συνδυασμό φυσικών πλήκτρων και κουμπιών αφής.

Αυτή την ιδανική ισορροπία ψηφιακού και αναλογικού επιδιώκει η CUPRA στο σύνολο της οδηγικής εμπειρίας. Η σπορ ανάρτηση, χαμηλότερη κατά 10 mm από το βασικό set-up της πλατφόρμας, είναι στάνταρ στο Terramar. Το ίδιο και ο ψηφιακός πίνακας οργάνων, με τα όμορφα γραφικά και τις ουσιαστικές δυνατότητες διαμόρφωσης (προαιρετικά συνδυάζεται με Head-up Display). Το infotainment ελέγχεται από μια οθόνη 12.9”. Διαθέτει μια βελτιωμένη μπάρα εφαρμογών, διάφορα widget, καθώς και μια δεύτερη μπάρα αποκλειστικά για τον άμεσο και εύκολο έλεγχο του κλιματισμού.

Τρία θέματα εσωτερικού – Deep Ocean, Moon Light και High Canyon – ορίζουν τους χρωματικούς συνδυασμούς αλλά και τα υλικά των επενδύσεων. Το σκούρο μπλε Deep Ocean τα bucket από PVC περιέχουν στην κεντρική τους περιοχή ύφασμα από 100% ανακυκλωμένο SEAQUAL® YARN που κατασκευάζεται από πλαστικά που ανακτώνται από παραλίες, ωκεανούς, εκβολές ποταμών και θάλασσες. Στο σκούρο γκρι Moon Light εσωτερικό, τα καθίσματα Dinamica περιέχουν στην κεντρική περιοχή τους 73% ανακυκλωμένο πολυεστέρα. Ενώ η σκούρα μπορντό επένδυση High Canyon καλύπτει τα bucket καθίσματα με δέρμα που δημιουργείται με φυτική διαδικασία επεξεργασίας. Όλες οι επιλογές καθισμάτων περιλαμβάνουν το ανάγλυφο λογότυπο CUPRA στο προσκέφαλο, τις χαρακτηριστικές ραφές στο χρώμα του χαλκού που ταιριάζουν με τα αντίστοιχου χρώματος πλαίσια στους αεραγωγούς και τα πάνελ των θυρών, καθώς και τα διακοσμητικά ένθετα και τις μικρές λεπτομέρειες που ενισχύουν την εμφάνιση και την αίσθηση του εσωτερικού χώρου ενός μοντέλου της CUPRA. Την αίσθηση μοντέρνας, μίνιμαλ, ψηφιακής πολυτέλειας ολοκληρώνει ο έξυπνος προσαρμοζόμενος φωτισμός του ταμπλό και των πάνελ στις πόρτες. Ο χώρος για τα πόδια και το κεφάλι των πίσω επιβατών είναι από τους μεγαλύτερους της κατηγορίας. Η αισθητική και ο σπορ χαρακτήρας δεν είναι εις βάρος της πρακτικότητας και της ευρυχωρίας. Χάρη στο συρόμενο  πίσω κάθισμα μάλιστα, κατά 15cm, ο χώρος αποσκευών φτάνει στα 642 λίτρα.

Υβριδική δύναμη

Το Terramar διατίθεται με πέντε επιλογές κινητήρων και τρεις διαφορετικές τεχνολογίες: Βενζίνη TSI, ήπια υβριδική τεχνολογία eTSI, καθώς και τη νέα γενιά του συστήματος plug-in hybrid (eHybrid), με απόδοση από 150PS έως 272PS. Εκτός της πρώτης, όλες οι εκδόσεις θα έρθουν στην ελληνική αγορά με κιβώτιο ταχυτήτων διπλού συμπλέκτη DSG. Ο κινητήρας eTSI συνδυάζει την αποδοτικότητα της ήπιας υβριδικής τεχνολογίας 48V με ένα ηλεκτρικό μοτέρ να υποστηρίζει το θερμικό μοτέρ των 1,5 λίτρων φτάνοντας σε συνολική απόδοση τους 150 ίππους, ενώ μπορεί να κινείται με τον κινητήρα σβηστό σε συγκεκριμένα σενάρια οδήγησης. Η PHEV έκδοση Terramar διατίθεται σε δύο eHybrid παραλλαγές, με απόδοση 204PS (150kW) και 272PS (200kW) για την έκδοση VZ. Ο κινητήρας 1.5 TSI συνεργάζεται με έναν ηλεκτροκινητήρα και μία μεγάλη μπαταρία που προσφέρει ωφέλιμη χωρητικότητα 19,7 kWh. Αυτό σημαίνει ότι το νέο CUPRA Terramar μπορεί να διανύσει περισσότερα από 100 χιλιόμετρα με μία μόνο φόρτιση (υποστηρίζει και ταχυφόρτιση DC ως 50kW). Οι δύο κινητήρες TSI δύο λίτρων δίνουν προτεραιότητα στις επιδοσεις, με δύο εκδόσεις ισχύος. Η πρώτη με 204 PS, με 7τάχυτο κιβώτιο διπλού συμπλέκτη DSG και τετρακίνηση (4Drive) και η έκδοση VZ με 265 ίππους, με το ίδιο σύστημα μετάδοσης, που είναι και η έκδοση δοκιμής μας. 

Σε σύνδεση με τον οδηγό

Η προϊοντική παρουσίαση έχει μόλις τελειώσει στις εγκαταστάσεις της πίστας Terramar. Έχει αρχίσει να σερβίρεται φαγητό. Στο μεταξύ ο πολύπειρος Jordi Gene, με δεκαετίες πετυχημένης καριέρας στην F3 και F3000, στο ευρωπαϊκό και στο παγκόσμιο πρωτάθλημα Τουρισμού, και στο Le Mans, ξεκινά έξω κάποιους γύρους επίδειξης για όσους θέλουν να συνοδηγήσουν μαζί του. Το φαγητό μπορεί να περιμένει…  Το σκηνικό είναι βγαλμένο από θρίλερ. Μια ερειπωμένη οβάλ πίστα, χωρίς φώτα φυσικά. Δεν ξέρω αν το απόλυτο σκοτάδι με τρομάζει ακόμη περισσότερο. Ή αν είναι τελικά καλύτερα που δεν βλέπω πόσο ψηλά είναι τα αγριόχορτα, πόσο σπασμένη είναι η άσφαλτος και τα τσιμέντα.  Μια κατασκευή του ’30 χωρίς ουσιαστικά να έχει ανακαινιστεί ποτέ. Η κλίση φτάνει τις 85 μοίρες. «Η άσφαλτος είναι σχετικά καλή ψηλά γιατί είναι τόσο μεγάλη η κλίση που δεν κρατάει καθόλου νερό και δεν φυτρώνει τίποτα εκεί πάνω», λέει ο Gene οδηγώντας σε έναν πολύ στενό διάδρομο, στο χείλος κυριολεκτικά αυτού του οβάλ καζανιού, με τον καθρέφτη να ξύνει τους θάμνους που οριοθετούν το χάος. «Ανάλογα το βάρος, στα 130-140 km/h η φυγόκεντρος αντισταθμίζει το βάρος» λέει χωρίς ίχνος αγωνίας στην έκφρασή του.

Δείτε ακόμη: Στην Ελλάδα το νέο Cupra Tavascan - Τιμές! 

Αυτή είναι η έκφραση που θέλεις να έχει όποιος έχει τον έλεγχο σε μια τέτοια κατάσταση. Αν κάτι μένει σε εμάς  να διαπιστώσουμε από την εμπειρία, εκτός από το εντυπωσιακό του πράγματος βέβαια, είναι η ποιότητα της ανάρτησης. Με τέσσερα άτομα και τη φυγόκεντρο να πιέζει, ανταπεξέρχεται χωρίς ανησυχητικούς θορύβους, αναπηδήσεις ή τάσεις πλεύσης, παρά το κάκιστο τερέν. Η έκδοση της πλατφόρμας MQB Evo στην οποία πατά το Terramar διαθέτει ανάρτηση με γόνατα McPherson εμπρός και πολλαπλούς συνδέσμους πίσω. Η επιλογή ωστόσο της CUPRA να χρησιμοποιήσει στο στανταρ εξοπλισμό το νέο προοδευτικό σύστημα διεύθυνσης, το brake booster (ενισχυτή πέδησης) και τη χαμηλότερη κατά 10 mm σπορ ανάρτηση (προαιρετικά διατίθενται και τα ηλεκτρονικά ελεγχόμενα αμορτισέρ DCC) δίνει τον τόνο. Όπως και ο μπάσος, βαρύς, ελαφρώς… 5κύλινδρος σε χροιά ήχος του δίλιτρου μοτέρ, με τη βοήθεια της τεχνητής ενίσχυσης στην καμπίνα, στα σπορ προγράμματα RACE και CUPRA. Το εργοστάσιο ανακοινώνει 0-100 km/h σε 5,9” και τελική 243 km/h. Και η δύναμη που σπρώχνει το σώμα στο bucket σε κάθε βαθύ πάτημα του γκαζιού είναι αυτή που αρμόζει σε ένα σπορ αυτοκίνητο το οποίο προορίζεται για ταξίδια αστραπή, αλλά ταυτόχρονα είναι συγκροτημένο στις διαδοχικές αλλαγές κατεύθυνσης και κάνει ευχάριστη την εμπειρία σε έναν δρόμο με στροφές.

Τα πρώτα κάπως άγαρμπα ξεκινήματα στην κίνηση δείχνουν την πιο άμεση αντίδραση του κινητήρα στις μικρές κινήσεις του δεξιού πεντάλ. Με λίγα λόγια, ακόμη και στο βασικό πρόγραμμα COMFORT, ακούει στο λίγο γκάζι με μια σπιρτάδα που ξαφνιάζει ευχάριστα. Και διατηρεί αυτή τη διάθεση σε όλο το μεσαίο φάσμα στροφών. Αποκρίνεται άμεσα, τόσο ο ίδιος ο κινητήρας όσο και το κιβώτιο όταν χρειάζεται να κάνει kickdown. Αν και σπάνια χρειάζεται, λόγω της πλούσιας ροπής που κάνει το μοτέρ απολαυστικά ελαστικό στα ανοίγματα από στροφή σε στροφή. Τη ζωηρή διάθεση του συστήματος κίνησης υποστηρίζει πλήρως το πλαίσιο. Το τιμόνι έχει το βάρος και την αντίσταση που περιμένεις περισσότερο από ένα σπορ GTI παρά το συνηθισμένο ενός μεσαίου SUV.

Η πληροφόρηση από το δρόμο είναι αυτή που χρειάζεσαι για να κινηθείς επιθετικά και ο τρόπος που η ανάρτηση ελέγχει το αμάξωμα κρύβει το βάρος και ενισχύει την αυτοπεποίθησή σου. Το σημείο που η προοδευτική κρεμαγιέρα κάνει τη διαφορά είναι όταν ήδη υπό πίεση χρειστεί να κλείσεις κι άλλο την τροχιά. Τότε διαπιστώνεις ότι έχεις κι άλλο τιμόνι, ακριβώς εκεί που το έχεις ανάγκη. Και ένα πλαίσιο με ποιότητα, που μπορεί να εκτελέσει την εντολή αποτελεσματικά. Η κλίση είναι μικρή και η συνολική αίσθηση ανάλαφρη. Δεν νιώθεις να οδηγείς ένα αυτοκίνητο που πέφτει βαριά πάνω στον εμπρός εξωτερικό τροχό. Αλλά ούτε και ένα αυτοκίνητο εγκλωβισμένο στα υψηλά περιθώρια πρόσφυσης που του εξασφαλίζουν τα κορυφαία σπορ λάστιχα. Μπορείς να επηρεάσεις το ζύγισμα, να αναπτύξεις μια σχέση ασυνήθιστα στενή για αυτή την κατηγορία.

Συμβολισμοί

Τις προδιαγραφές του αυτοκινήτου με κάθε λεπτομέρεια μπορείς να τις βρεις οπουδήποτε. Και τις οδηγικές εντυπώσεις μπορείς να τις αποκτήσεις (εμείς) ή να τις διαβάσεις (εσείς) εβδομάδες ή μήνες αργότερα, όταν πλέον το μοντέλο θα είναι στην Ελλάδα. Δεν θα χαθεί και ο κόσμος. Αυτό που έχει μεγαλύτερη αξία σε μια πανευρωπαϊκή ή παγκόσμια παρουσίαση, είναι η άμεση επαφή με τη μάρκα, με τον πυρήνα της. Δεν έχει σημασία το τί, αλλά το πώς; Από τον τρόπο που μιλούν, που παρουσιάζουν, περνά το ρεύμα, τα σημαντικά μηνύματα. Και αυτό το event λανσαρίσματος του νέου CUPRA Terramar ήταν ακριβώς μια τέτοια περίπτωση. Πολύ περισσότερο από ό,τι είναι και κάνει το ίδιο το αυτοκίνητο, το μήνυμα που πέτυχε να περάσει η μάρκα είναι πως πλέον διαθέτει βάθος. Ότι πατά γερά στα πόδια της. Ότι δεν αναζητά την ταυτότητά της, ούτε πασχίζει να κάνει τη φιλοσοφία της κατανοητή. Είναι πλέον ένα μεγάλο brand, με αυτοπεποίθηση την οποία δικαιολογεί απόλυτα η γκάμα της. Το CUPRA Terramar θα είναι διαθέσιμο στην Ελλάδα από το τέλος του μήνα με τιμή που θα ξεκινά λίγο κάτω από τις 40.000 ευρώ για την ήπια υβριδική έκδοση.

ΠΑΡΑΚΑΛΩ ΠΕΡΙΜΕΝΕΤΕ. ΦΟΡΤΩΝΟΝΤΑΙ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ...