Οδηγούμε το ηλεκτρικό FIAT 600e στο Τορίνο
Το ολοκαίνουργιο 600e ακροβατεί ανάμεσα στα supermini και τα B-SUV και σηματοδοτεί την επιστροφή της FIAT στην κατηγορία από την οποία έφυγε με την κατάργηση του Punto.
- -
- -
Έχουν περάσει αρκετά χρόνια από τότε που η FIAT είχε ενεργή παρουσία στο b-segment. Το Punto μέσα από τις τρεις γενιές του σημείωσε μεγάλη επιτυχία στα supermini, ωστόσο στα τελευταία χρόνια ζωής του, υπήρξαν φανερές πτωτικές τάσεις στις πωλήσεις του. Τελικά, αποσύρθηκε από την αγορά χωρίς αντικατάσταση, μέχρι και σήμερα, όπου η ιταλική μάρκα παρουσιάζει το ολοκαίνουργιο 600. Ουσιαστικά, πρόκειται για ένα crossover που στέκεται με απόλυτη επιτυχία ανάμεσα στα supermini και τα B-SUV, παντρεύοντας τα σημαντικότερα στοιχεία τους. Επιπλέον, για να τονιστεί η σημασία που δίνει ο όμιλος Stellantis στον εξηλεκτρισμό, θα διατίθεται αποκλειστικά ως ηλεκτρικό και υβριδικό! Το αμιγώς ηλεκτρικό 600e αποτέλεσε και την αφορμή για το ταξίδι μας στο Τορίνο, προκειμένου να το δούμε από κοντά και να το οδηγήσουμε.
Σχεδίαση αμαξώματος - διαστάσεις: Ακροβάτης
Ένας από τους βασικούς άξονες κατά τη διάρκεια δημιουργίας του FIAT 600, ήταν η σύγχρονη εμφάνιση που θα συνδυάζει τη σημερινή εικόνα της φίρμας, αλλά θα αποδίδει και φόρο τιμής σε θρυλικούς προγόνους του. Οι Ιταλοί έχουν αποδείξει το ταλέντο τους σε αντίστοιχες προκλήσεις με χαρακτηριστικό παράδειγμα την αναβίωση του 500, οπότε η επιτυχία της συνταγής ήταν δεδομένη. Στο νέο 600, υπάρχουν εμφανή στοιχεία σύνδεσης με το μικρότερο αδερφάκι, όπως τα στρογγυλά φωτιστικά σώματα, το «χαμόγελο» χαμηλά στην μάσκα, αλλά και οι καμπύλες του αμαξώματος. Από την άλλη, οι διαστάσεις είναι σαφώς μεγαλύτερες, με το μήκος να ορίζεται στα 4,17 μέτρα.
Η απόσταση από το έδαφος αγγίζει τα 199 χιλιοστά, κίνηση που προσφέρει SUV στοιχεία, όμως η σιλουέτα του αυτοκινήτου παραπέμπει περισσότερο σε συμβατικό hatchback. Ακολουθώντας αυτή την τακτική, οι σχεδιαστές πέτυχαν τον συνδυασμό της ελευθερίας κίνησης που συνεπάγεται η αυξημένη απόσταση από το έδαφος, την ψηλότερη θέση οδήγησης και την βέλτιστη ορατότητα, μαζί με την αποδοτικότητα των hatchback αναλογιών, σε τομείς όπως η αεροδυναμική και η οδική συμπεριφορά. Για αυτό και οι άνθρωποι της FIAT τονίζουν ότι το 600 στέκεται ανάμεσα στα supermini και τα B-SUV, καλύπτοντας με ένα μοντέλο, δύο διαφορετικές κατηγορίες.
Εσωτερικό - χώροι: Θετικό πρόσημο
Οι εξωτερικές διαστάσεις του FIAT 600, αντικατοπτρίζονται και στο εσωτερικό. Με μεταξόνιο στα 2.562 mm, οι χώροι για τους πίσω επιβάτες φτάνουν στο άνω άκρο της κατηγορίας, βολεύοντας με άνεση τέσσερις ενήλικες. Είναι χαρακτηριστικό, ότι το νέο 600 ξεπερνά σε ευρυχωρία το Jeep Avenger, το B-SUV αδερφάκι του με το οποίο μοιράζονται την ίδια πλατφόρμα (e-CMP2). Καλή είναι και η εικόνα του χώρου αποσκευών, με τους επιβάτες να έχουν στη διάθεσή τους ένα σωστά σχεδιασμένο, πλήρως εκμεταλλεύσιμο πορτμπαγκάζ με όγκο 360 λίτρα. Κλείνοντας με τον τομέα της πρακτικότητας, να πούμε ότι στην καμπίνα υπάρχει επάρκεια αποθηκευτικών χώρων. Στην κεντρική κονσόλα συναντάμε ένα ράφι για την τοποθέτηση του smartphone, δύο ποτηροθήκες, μια θήκη με αναδιπλούμενο κάλυμμα και επιπλέον χώρο κάτω από το υποβραχιόνιο.
Infotainment - τεχνολογία: Στα δεδομένα της εποχής
Οι σχεδιαστές του FIAT 600 κατάφεραν να συνδυάσουν πολύ καλά το σύγχρονο στοιχείο με τη ρετρό αισθητική στην καμπίνα. Σε αρκετά σημεία, το νέο 600 ενσωματώνει λεπτομέρειες που συναντάμε και στο κλασικό 600 που κυκλοφορούσε πριν περίπου 70 χρόνια, όπως ο κυκλικός πίνακας οργάνων και το σχήμα του ταμπλό. Φυσικά, το νέο μοντέλο διαθέτει έναν ψηφιακό πίνακα οργάνων 7 ιντσών που προσφέρει όλες τις πολύτιμες πληροφορίες στον οδηγό, αλλά και μια μεγάλη, ευκρινή οθόνη αφής των 10,25 ιντσών για το σύστημα πολυμέσων. Να σημειώσουμε ότι το τελευταίο, υποστηρίζει ασύρματη σύνδεση με Apple CarPlay και Android Auto, ενώ από εκεί ελέγχονται όλες οι λειτουργίες του οχήματος. Ευτυχώς, κάτω από την οθόνη υπάρχει μια σειρά διακοπτών για τις βασικές λειτουργίες του κλιματισμού, προκειμένου οι κύριες ρυθμίσεις να γίνονται γρήγορα και χωρίς κόπο. Επίσης, για το ηλεκτρικό 600e, οι χάρτες του συστήματος πλοήγησης της TomTom απεικονίζουν και τους σταθμούς φόρτισης και υπολογίζουν τη διαδρομή με τη βέλτιστη επιλογή ανεφοδιασμού της μπαταρίας, αν απαιτείται.
Κινητήρας - επιδόσεις: 156 ίπποι και τρία προγράμματα οδήγησης
Έχοντας σαν βάση τη δοκιμασμένη πλατφόρμα e-CMP2, το νέο FIAT 600e χρησιμοποιεί την πιο πρόσφατη ηλεκτρική τεχνολογία του ομίλου Stellantis. Αυτό σημαίνει ότι ο ηλεκτροκινητήρας αποδίδει έως 156 ίππους στο πρόγραμμα οδήγησης Sport, με την τιμή της ροπής να ορίζεται στα 260 Nm. Στην πράξη, οι επιδόσεις που προσφέρει είναι πολύ καλές για τον χαρακτήρα του αυτοκινήτου.
Δείτε ακόμη: Η ήπια υβριδική έκδοση του FIAT 600 - Τιμή στην Ιταλία
Ενδεικτικά αναφέρουμε ότι το 0-100 km/h ολοκληρώνεται σε 9 sec. Αντίθετα, η τελική ταχύτητα περιορίζεται ηλεκτρονικά στα 150 km/h, όπως συμβαίνει στα περισσότερα ηλεκτρικά μοντέλα της κατηγορίας. Στην καθημερινότητα πάντως, το σημαντικότερο στοιχείο είναι ότι η άμεσα παρεχόμενη ισχύς από το ηλεκτρικό σύστημα κίνησης, προσδίδει γρήγορες επιταχύνσεις και εξαιρετική απόκριση στο δεξί πεντάλ, τουλάχιστον στα προγράμματα οδήγησης Sport και Normal. Αναμενόμενα, στο Eco η διαθέσιμη ισχύς περιορίζεται, προς όφελος της κατανάλωσης.
Μπαταρία - φόρτιση: Ανώτατη αυτονομία έως 600 km
Όπως είπαμε, το FIAT 600e χρησιμοποιεί το αναβαθμισμένο ηλεκτρικό σύστημα κίνησης του ομίλου, άρα η μπαταρία είναι ελαφρώς μεγαλύτερη, στις 54 kWh (51 kWh αξιοποιήσιμες). Σύμφωνα με τη μάρκα, η αυτονομία ορίζεται στα 409 km σε μεικτό κύκλο ή στα 604 km, εντός αστικού ιστού. Φυσικά, με τη σύντομη επαφή μας στην Ιταλία δεν είχαμε την ευκαιρία να επιβεβαιώσουμε τους ισχυρισμούς του εργοστασίου, όμως εικάζουμε ότι τα 600 χιλιόμετρα εντός πόλης είναι εφικτό να τα πλησιάσει κάποιος μόνο σε πολύ συγκεκριμένες συνθήκες που εξασφαλίζουν πολύ χαμηλή κατανάλωση ενέργειας. Αναφορικά με τη φόρτιση, σε σταθμό εναλλασσόμενου ρεύματος (AC) ισχύος 11 kW, το 600e γεμίζει από άδειο, μέχρι το 100% του, μέσα σε 5 ώρες και 45 λεπτά. Σε ταχυφορτιστή συνεχόμενου ρεύματος (DC), υποστηρίζεται ισχύς έως 100 kW και η πλήρωση από 20% έως 80%, διαρκεί μόλις 27 λεπτά.
Οδική συμπεριφορά - άνεση: Σε αστικούς ρυθμούς
Δεν υπάρχει αμφιβολία, ότι το FIAT 600e εξελίχθηκε με κύριο πεδίο δράσης την πόλη και τις σύντομες αποδράσεις. Έχοντας αυτά κατά νου, εκτιμάς τον πολύ καλό κύκλο στροφής των 10,5 μέτρων, ο οποίος εξασφαλίζει άριστη ευελιξία στα στενά και τις μανούβρες. Το ελαφρύ τιμόνι απλοποιεί τις διαδικασίες ελιγμών και η ορατότητα, βοηθάει σε όλες τις περιπτώσεις. Η ανάρτηση αποτελείται από γόνατα McPherson εμπρός και ημιάκαμπτο άξονα πίσω, με τη ρύθμιση να είναι σχετικά μαλακή, προς όφελος της άνεσης. Σε έντονα κοψίματα της ασφάλτου και μεγάλες κακοτεχνίες, παρατηρούνται κάποιες τάσεις αναπήδησης από τον ημιάκαμπτο, χωρίς ωστόσο να είναι ενοχλητικές για τους επιβάτες.
Το τιμόνι συμβαδίζει με τη χαλαρή διάθεση του αυτοκινήτου, οπότε το βάρος του είναι χαμηλό ακόμη και στο πρόγραμμα οδήγησης Sport, χωρίς να προσφέρει ιδιαίτερη αίσθηση στα χέρια του οδηγού. Αντίθετα όμως, το πεντάλ του φρένου είναι γραμμικό και με σωστή ρύθμιση, σε αντίθεση με πολλά ηλεκτρικά μοντέλα του ανταγωνισμού. Αν κάτι μας έλειψε, αυτό είναι η λειτουργία one pedal, η οποία δεν είναι διαθέσιμη. Ο οδηγός μπορεί να αυξήσει την ένταση του συστήματος ανάκτησης επιλέγοντας τη λειτουργία “B”, όμως για την πλήρη ακινητοποίηση του οχήματος θα πρέπει να χρησιμοποιήσει το αριστερό πεντάλ. Σε κάθε περίπτωση, το FIAT 600e ανταποκρίνεται εξαιρετικά στον ρόλο του ως ένα άνετο, εύχρηστο αυτοκίνητο για την καθημερινότητα.
Εξοπλισμός - εκδόσεις: Με δύο επιλογές
Ανάμεσα στα highlights του FIAT 600e συγκαταλέγεται και ο εξοπλισμός. Συγκεκριμένα, είναι διαθέσιμα στοιχεία όπως το Adaptive Cruise Control με σύστημα Stop&Go, αισθητήρες παρκαρίσματος 360 μοιρών με κάμερα οπισθοπορείας, αισθητήρες βροχής και φώτων, θερμαινόμενα - ηλεκτρικά ρυθμιζόμενα καθίσματα, αυτόματος κλιματισμός, ηλεκτρικό χειρόφρενο, ακόμη και λειτουργία μασάζ για το κάθισμα του οδηγού. Παράλληλα, συνοδεύεται από ένα πλήρες πακέτο ηλεκτρονικών συστημάτων ασφαλείας όπως αυτόματο φρενάρισμα με αναγνώριση πεζών και δικυκλιστών, σύστημα παρακολούθησης του οδηγού, προειδοποίηση για ύπαρξη αυτοκινήτου στη «νεκρή» γωνία, υποβοήθηση διατήρησης στη λωρίδα κυκλοφορίας και πολλά ακόμη.
Οι εκδόσεις με τις οποίες θα είναι διαθέσιμο το FIAT 600e είναι δύο, η RED και η La Prima. Σε ό,τι αφορά τις τιμές του νέου ηλεκτρικού μοντέλου, η ελληνική αντιπροσωπεία της FIAT δεν ανακοινώνει επίσημο τιμοκατάλογο για την ώρα. Ωστόσο, κατά τη διάρκεια της παρουσίασης στην Ιταλία, το εργοστάσιο ανέφερε ότι σε ορισμένες ευρωπαϊκές αγορές, οι τιμές ξεκινούν από τις 28.950 € (με εφαρμογή της κρατικής επιδότησης που προβλέπεται σε κάθε χώρα). Όπως αναφέρουμε και παραπάνω, αργότερα περιμένουμε και το ήπια υβριδικό FIAT 600 Hybrid με τρικύλινδρο turbo βενζινοκινητήρα 100 ίππων, αυτόματο κιβώτιο και ηλεκτροκινητήρα 28 ίππων που τοποθετείται στο κιβώτιο και προσφέρει χαρακτηριστικά αμιγώς ηλεκτρικής κίνησης σε συγκεκριμένες συνθήκες όπως στις μανούβρες, το παρκάρισμα και στην κίνηση με χαμηλές ταχύτητες, όπως και σε άλλα μοντέλα του ομίλου Stellantis.