Οδηγούμε το νέο Skoda Enyaq Coupe vRS iV στην Ιταλία - Coupe Done Right
Η Skoda παραδίδει μαθήματα στο πως να αποκτήσεις την χάρη της κεκλιμένης οροφής, χωρίς τον παραμικρό περιορισμό σε πρακτικότητα
- -
- -
Με το Enyaq iV να μετρά ήδη πάνω από 50.000 πωλήσεις και την λίστα με τους υποψήφιους πελάτες να είναι ίσως μεγαλύτερη ακόμη και από τις προσδοκίες της ίδιας της Skoda, κανείς δεν μπορεί να αρνηθεί την επιτυχία του πρώτου αποκλειστικά ηλεκτρικού μοντέλου της. Δεν μας κάνει καθόλου έκπληξη λοιπόν, που οι άνθρωποι της τσέχικης μάρκας θέλησαν να το εκμεταλλευτούν αυτό και να αυξήσουν ακόμη περισσότερο τα κέρδη τους, υποκύπτοντας σε μία από τις μεγαλύτερες τάσεις της εποχής. Το Skoda Enyaq Coupe iV αποτελεί την νεότερη προσθήκη στην γκάμα των αμιγώς ηλεκτροκίνητων μοντέλων της εταιρείας και εμείς ταξιδέψαμε μέχρι την μαγευτική Τοσκάνη της Ιταλίας για να το γνωρίσουμε.
Ιταλία όμως σημαίνει συναίσθημα και έντονο ταπεραμέντο. Αρκεί ένας στιλάτος ανασχεδιασμός για να υποστηρίξει την δημοσιογραφική παρουσίαση σε μία τέτοια τοποθεσία; Όταν συνοδεύεται και από μία νέα κορυφαία έκδοση επιδόσεων, αρκεί και με το παραπάνω! Βλέπετε αυτή δεν ήταν η πρώτη μας επαφή μόνο με την Coupe έκδοση του πολυαγαπημένου Enyaq iV, αλλά και με την τετρακίνητη Coupe vRS των 299 ίππων και 460 Nm ροπής, η οποία κατάφερνε να κάνει ιταλικά κεφάλια να γυρνάνε, δεξιά κι αριστερά.
Η συνταγή της επιτυχίας
Θα μπορούσαμε κάλλιστα στις γραμμές που ακολουθούν, να επικεντρωθούμε σε αυτήν και στο πως ένα όχημα με βάρος 2.255 kg, μπορεί να χαρακτηρίζεται επιδόσεων, αλλά η ουσία του Enyaq Coupe iV κρύβεται στην συνταγή του και στο πόσο επιτυχημένη είναι. Η Skoda έχει μία τάση να δημιουργεί αυτοκίνητα που τσεκάρουν όλα τα κουτάκια της κατηγορίας τους, ενώ ταυτόχρονα αφαιρεί τα όποια μειονεκτήματα, που υπό άλλες συνθήκες θα θεωρούνταν αναπόφευκτα.
Όποιος έχει συνδυάσει την κεκλιμένη οροφή με μειωμένη
πρακτικότητα, περιορισμένο χώρο σε δεύτερη σειρά καθισμάτων και
χώρο αποσκευών και άλλα αντίστοιχα χαρακτηριστικά, απλά δεν έχει
γνωρίσει το Enyaq Coupe. Οι μηχανικοί της Skoda κατάφεραν να πάρουν
όλα αυτά τα στοιχεία που έκαναν το απλό Enyaq να μοιάζει εξαιρετικό
και τα εφάρμοσαν σε μία φαινομενικά πιο «δύσχρηστη» σχεδιαστική
φιλοσοφία, όχι απλά με μηδαμινό «κόστος», αλλά κερδίζοντας και σε
κάποιους τομείς παράλληλα. Από την μάσκα στο εμπρός μέρος έως και
την δεύτερη κολόνα, πρόκειται ουσιαστικά για το ίδιο αυτοκίνητο, με
το coupe τελείωμα της οροφής να προσθέτει στιλιστικούς πόντους,
ζητώντας ελάχιστα για αντάλλαγμα.
Ο ιδιαίτερα εύχρηστος χώρος αποσκευών μειώθηκε μόλις κατά 15 λίτρα, συνεχίζοντας να αποτελεί μία από τις πρακτικότερες επιλογές της κατηγορίας με χωρητικότητα 570 λίτρων. Το ίδιο ασήμαντη είναι και η επιρροή στο χώρο της καμπίνας, με τα εμπρός καθίσματα να μένουν ανέπαφα, ενώ πίσω άτομα με ύψος που ξεπερνά το 1,85, θα βολευτούν δίχως το παραμικρό θέμα. Ακόμη και το συχνό πρόβλημα της κλειστοφοβικής αίσθησης που μπορεί να συνοδεύει την δεύτερη σειρά καθισμάτων coupe κατασκευών έχει εξαλειφθεί, κυρίως χάρη στην μονοκόμματη, θερμο-απωθητική, γυάλινη οροφή. Η απουσία καλύμματος γι’ αυτή αυξάνει τον χώρο για τα κεφάλια των επιβατών, ενώ η φιμέ επένδυση φροντίζει ο ήλιος να μην γίνεται ποτέ ενοχλητικός. Κρατάμε μία μικρή επιφύλαξη για όταν το δοκιμάσουμε και υπό ελληνικές, καλοκαιρινές συνθήκες. Σε κάθε περίπτωση, όποιος θέλει μπορεί να προμηθευτεί το κάλυμμα που προσφέρει η Skoda ως έξτρα.
Top-notch finish
Γενικότερα, η αίσθηση του εσωτερικού φέρει την premium αύρα που της αρμόζει. Όπως έχουμε δει και στο απλό Enyaq, τα μαλακά υλικά που έχουν χρησιμοποιηθεί στις περισσότερες επιφάνειες, αναβαθμίζουν την εμπειρία μετακίνησης. Οι σπορ πινελιές στην vRS έκδοση με τις ραφές και τις λεπτομέρειες να ταιριάζουν στο «διακριτικό» Mamba Green του εξωτερικού και οι γενναιόδωρες ποσότητες Alcantara επενδύσεων σε ταμπλό, καθίσματα και πόρτες, χαρίζουν το πιο πολεμικό κλίμα που αρμόζει στην περίσταση. Στην συγκεκριμένη περίπτωση μάλιστα πρέπει να αναφερθούμε και στις εξωτερικές λεπτομέρειες που ξεχωρίζουν, με τους τροχούς 21 ιντσών, τις μαύρες λεπτομέρειες και φυσικά την “Crystal Face” φωτιζόμενη μάσκα, να χαρίζουν μία πραγματικά ξεχωριστή εμφάνιση. Τα καθίσματα είναι αναπαυτικά, με τα πλήρως ρυθμιζόμενα bucket οδηγού και συνοδηγού να επιτρέπουν λεπτομερή εξατομίκευση.
Από πλευράς τεχνολογιών ερχόμαστε σε πιο γνώριμους τομείς, με την οθόνη των 13 ιντσών για το infotainment να βρίσκεται στο επίκεντρο της προσοχής. Μία μικρότερη οθόνη 5,3 ιντσών την συνοδεύει σε ρόλο πίνακα οργάνων, ενώ ο οδηγός έχει στην διάθεση του και head-up display με στοιχεία επαυξημένης πραγματικότητας για να προβάλει όλες τις απαραίτητες πληροφορίες. Η εργονομία είναι εξαιρετική, με πληθώρα αποθηκευτικών χώρων για όλους τους επιβάτες. Δυστυχώς η εκτενή χρήση χειριστηρίων αφής για μεγάλο μέρος των λειτουργιών δεν έχει αποφευχθεί. Τουλάχιστος η οθόνη των 13 ιντσών έχει σωστή οργάνωση, ώστε σημαντικές λειτουργίες όπως η θερμοκρασία ή τα θερμαινόμενα καθίσματα να απέχουν μόλις μία κίνηση μακριά. Θετική εντύπωση κάνει και η ύπαρξη αποκλειστικά φυσικών χειριστηρίων στο τιμόνι, καθώς στις «συγγενικές» κατασκευές του VW Group, τα χειριστήρια αφής στην ίδια θέση έχουν εξελιχθεί σε ελαφρύ «πονοκέφαλο».
Σπορ… με μέτρο
Να ξεκαθαρίσουμε πως από πλευράς άνεσης και ποιότητα κύλισης το Enyaq Coupe iV και το Coupe vRS iV παίρνουν 10 με τόνο. Η ρύθμιση της ανάρτησης σιδερώνει με μαεστρία τις ατέλειες των ιταλικών επαρχιακών οδών, παρά την αρκετά μεγάλη διάσταση των τροχών. Αυτό ισχύει τόσο για τις «απλές» εκδόσεις, αλλά και για τις κορυφαίες Sportline και vRS που εξοπλίζονται και με σύστημα DCC (Dynamic Chassis Control), ενώ παράλληλα είναι και χαμηλότερες κατά 15 mm στον εμπρός άξονα και 10 mm πίσω. Μάλιστα μπορεί να μην χρειάζεται κιόλας να επιλέξετε ποτέ την Sport ρύθμιση του DCC, καθώς το μόνο που φαινόταν να κάνει είναι να αναδεικνύει ελαφρώς περισσότερο τις όποιες κακοτεχνίες του οδοστρώματος.
Και ερχόμαστε στον έλεγχο του όχι και τόσο λιτοδίαιτου αμαξώματος που ξεπερνά κατά πολύ τους δύο τόνους. Οι αριθμοί σίγουρα υποστηρίζουν έμπρακτα το σήμα vRS (299 ίπποι, 460 Nm ροπής, 0-100 km/h σε 6,5” και τελική ταχύτητα 180 km/h), όποιος βρεθεί όμως πίσω από το τιμόνι του, θα πρέπει να του φερθεί με σύνεση. Πρόκειται για ένα σύνολο που μπορεί να κινηθεί εξαιρετικά γρήγορα, χωρίς όμως να του αρέσει να το πιέζουν στα άκρα. Δεν ντρέπεται να δείξει το βάρος του, αλλά τουλάχιστον το τιμόνι εμπνέει την απαραίτητη σιγουριά πως θα σημαδέψει εκεί που θέλει ο οδηγός. Οι πισωκίνητες εκδόσεις όπως είναι φυσικό, έχουν πιο ελαφρύ πάτημα το οποίο μεταφράζεται και σε λιγότερη αδράνεια που γίνεται αισθητή. Στον αντίποδα η τετρακίνητες εκδόσεις μπορεί να πληρώνουν το τίμημα του βάρους, αλλά με το ESC στην ρύθμιση Sport, σε γλιστερή άσφαλτο θα επιτρέψουν ένα διακριτικό άνοιγμα της ουράς, δίνοντας αυτό το κάτι παραπάνω στον τομέα της συμμετοχικότητας. Στην πλειοψηφία των περιπτώσεων όμως η υποστροφή θα είναι ο κύριος εχθρός στην πιο σβέλτη οδήγηση, με το εμπρός εξωτερικό ελαστικό να πληρώνει το τίμημα. Αν τώρα επιλέξεις το Enyaq Coupe για να ταξιδέψεις, πιθανότατα να φτάσεις πιο ξεκούραστος απ’ ότι ξεκίνησες. Οι αεροδυναμικοί θόρυβοι είναι μηδενικοί (κορυφαίος αεροδυναμικός συντελεστής 0,234 Cd), ενώ συστήματα όπως η αυτόματη λειτουργία του συστήματος ανάκτησης βοηθά ώστε η στάθμη της μπαταρίας να πέφτει με δυσκολία και ο οδηγός να κινείται με την ελάχιστη δυνατή κούραση.
Ποικιλόμορφη γκάμα
Πριν ξεκινήσουμε τον διαχωρισμό των εκδόσεων και το τι προσφέρουν, να πούμε πως όλα τα Enyaq Coupe θα έρχονται από το λανσάρισμα τους με την αναβάθμιση ME3 που ανακοινώθηκε πριν λίγες μέρες και για το απλό Enyaq. Αυτή χαρίζει, μεταξύ άλλων και ταχύτερη φόρτιση. Η βασική έκδοση 60 των σχεδόν 180 ίππων και την μπαταρία χωρητικότητας 58 kWh φορτίζει με ταχύτητα έως και 120 kW, ενώ οι υπόλοιπες φτάνουν τα 135 kW. Αυτό σημαίνει ότι οι εκδόσεις με τη μεγάλη μπαταρία των 77 kW χρειάζονται μόλις 29 λεπτά για να φορτίζουν από το 10% έως και το 80% (36 λεπτά για τις 80x και 80x vRS), ενώ σε Wallbox των 11 kW, ανάλογα και με το μέγεθος της συστοιχίας, χρειάζονται από 6 έως και 7,5 ώρες.
Συνολικά οι διαθέσιμες εκδόσεις είναι τέσσερις. Οι χαμηλότερες 60 και 80 έχουν κίνηση στους πίσω τροχούς, με 180 και 204 ίππους, αντίστοιχα. Στην συνέχεια έχουμε τις τετρακίνητες 80x και 80x vRS με 265 και 299 ίππους. Στην βασική έκδοση 60 η αυτονομία σε κύκλο WLTP φτάνει τα 416 km, ενώ η αμέσως επόμενη 80 προσφέρει και την κορυφαία αυτονομία μεταξύ όλων, με 544 km. Από εκεί όσο ανεβαίνει η ισχύς έχουμε και ελαφρώς μικρότερες αυτονομίες με 520 km για την 80x και 504 km για την vRS.
Ψηφίζουμε «ναι»!
Κλείνοντας την εμπειρία μας με το νέο Skoda Enyaq Coupe iV, οι εντυπώσεις που αποκομίζουμε δεν μπορούσαν να μην είναι θετικές. Καταφέρνει με εξαιρετική επιτυχία να πάρει όλα τα στοιχεία που έκαναν το αρχικό Enyaq να ξεχωρίσει και τα εφαρμόζει με τον βέλτιστο δυνατό τρόπο σε ένα πιο μοντέρνο αμάξωμα. Θα περιμένουμε με ενθουσιασμό να το οδηγήσουμε ξανά και σε ελληνικό έδαφος, αν και οι δυσκολίες στην γραμμή παραγωγής αφήνουν αβέβαιο, το πότε θα είναι αυτό ακριβώς.