F1 GP Μονακό: Γιατί κόπηκε στα δύο το μονοθέσιο του Schumacher;
Ο Schumacher είχε ένα πολύ σφοδρό ατύχημα κατά τη διάρκεια του Grand Prix της Formula 1 στο Μονακό, με το μονοθέσιό του να καταλήγει κομμένο στα δύο. Έκανε κάτι λάθος η Haas ή έτσι έπρεπε να γίνει;
- -
- -
Το Grand Prix του Μονακό είχε πάρα πολλά να δει κάποιος, από τη διαδικασία της εκκίνησης, τις αλλαγές στη στρατηγική, κάτι κίτρινες γραμμές (…), αλλά και ένα ατύχημα που ξύπνησε πολύ άσχημες μνήμες. Εκείνο του Schumacher στο οποίο το μονοθέσιο κόπηκε στα δύο.
Στον γύρο 26 του αγώνα στο Πριγκιπάτο η βροχή είχε σταματήσει και η πίστα είχε αρχίσει σταδιακά να στεγνώνει, τουλάχιστον σε ό,τι αφορά την αγωνιστική γραμμή, οπότε πολλοί οδηγοί είχαν κάνει τη μετάβαση σε slick ελαστικά, δηλαδή εκείνα που προορίζονται για χρήση σε στεγνό οδόστρωμα.
Όταν συμβαίνει κάτι τέτοιο οι οδηγοί αντιμετωπίζουν το εξής πρόβλημα. Πρέπει να φροντίζουν ώστε τα ελαστικά να παραμένουν πάντα μέσα στο στεγνό κομμάτι της διαδρομής, καθώς εκατέρωθεν η άσφαλτος είναι ακόμα βρεγμένη, οπότε προσφέρει σημαντικά λιγότερη πρόσφυση. Με τα ελαστικά να είναι σχεδιασμένα αποκλειστικά για χρήση σε στεγνό οδόστρωμα, αυτό σημαίνει ότι αν βγουν έστω και λίγο κινδυνεύουν να χάσουν εντελώς τον έλεγχο του αυτοκινήτου.
Αυτό ακριβώς συνέβη στον Schumacher, ο οποίος περνώντας από το κομμάτι της πισίνας πάτησε στο βρεγμένο για λιγότερο από 10 εκατοστά (όπως αναφέρει ο ίδιος), με αποτέλεσμα η VF-22 να βρεθεί να κινείται ανεξέλεγκτη.
Το μονοθέσιο ακολούθησε μία τρελή πορεία με τον Γερμανό οδηγό να είναι απλός επιβάτης πλέον. Αρχικά χτύπησε η μπροστά πτέρυγα στις μπαριέρες και στη συνέχεια κατέληξε πάνω στα Tecpro, δηλαδή τα ειδικά προστατευτικά τα οποία είναι σχεδιασμένα ώστε να απορροφούν σε μεγάλο βαθμό την ενέργεια μίας σύγκρουσης.
Παρ’ όλα αυτά το μονοθέσιο της Haas κόπηκε στη μέση, φέρνοντας αμέσως στη μνήμη το ατύχημα του Romain Grosjean στο Bahrain το 2020.
Το γεγονός ότι και σε εκείνο το περιστατικό ανήκε στη Haas το μονοθέσιο που κόπηκε στα δύο, δημιούργησε συνειρμούς και απορία σε κάποιους, μήπως η αμερικανική ομάδα δεν κάνει κάτι καλά, όμως η αλήθεια δε θα μπορούσε να απέχει περισσότερο από αυτό.
Δείτε ακόμα: GP Μονακό: Πώς μια ολόκληρη πόλη γίνεται πίστα Formula 1 [video]
Αρχικά, τα αυτοκίνητα της Haas κατασκευάζονται από την Dallara, την εταιρεία με τη μεγαλύτερη εμπειρία στην κατασκευή μονοθεσίων σε παγκόσμιο επίπεδο, η οποία αναλαμβάνει την κατασκευή μονοθεσίων για πάρα πολλές κατηγορίες αγώνων. Εκτός αυτού, μπορεί και στις δύο περιπτώσεις το μονοθέσιο να κόπηκε στα δύο, όμως οι λόγοι είναι εντελώς διαφορετικοί και δεν έχουν καμία σχέση μεταξύ τους.
Στο ατύχημα του Grosjean η Haas κόπηκε στα δύο επειδή το μπροστά μέρος σφηνώθηκε ανάμεσα στις μπαριέρες, άρα σταμάτησε πάρα πολύ απότομα. Ταυτόχρονα, το πίσω κομμάτι κουβαλούσε πάρα πολλή κινητική ενέργεια (είχε μεγάλη ταχύτητα), οπότε η φυσική εξέλιξη ήταν το αυτοκίνητο να σπάσει. Έγινε, λοιπόν, κάτι που δεν περίμενε κανένας.
Στην περίπτωση του Schumacher το μονοθέσιο έκανε αυτό το οποίο σχεδιάστηκε να κάνει. Δηλαδή είχε φτιαχτεί με τέτοιο τρόπο ώστε να σπάσει, γιατί αυτό ακριβώς έπρεπε να γίνει.
Μετά το ατύχημα του Grosjean η FIA έκανε πάρα πολλή έρευνα, ώστε να αποφύγει κάτι αντίστοιχο στο μέλλον. Μεταξύ των πολλών μέτρων για τη βελτίωση της ασφάλειας που έχει πάρει από τότε μέχρι σήμερα, είναι και μια βασική αλλαγή στον τρόπο κατασκευής των μονοθεσίων.
Πλέον, έχει ζητήσει από τις ομάδες να φτιάχνουν τα μονοθέσια με τέτοιο τρόπο ώστε σε ατυχήματα όπως εκείνο του Schumacher, να κόβονται στα δύο. Έτσι, πλέον υπάρχουν μόνο τέσσερα σημεία συγκράτησης ανάμεσα στον κινητήρα και το κιβώτιο ταχυτήτων, τα οποία έχουν πεπερασμένη αντοχή, ώστε σε ενδεχόμενο ατύχημα να σπάνε.
Με αυτόν τον τρόπο η FIA πετυχαίνει να μειώσει τις επιπτώσεις στους οδηγούς με δύο τρόπους. Ο ένας είναι ότι εκτονώνεται ποσοστό από την ενέργεια της σύγκρουσης και ο δεύτερος είναι ότι μειώνεται η μάζα (το βάρος) του αυτοκινήτου (αφού ένα κομμάτι του αποκολλάται εντελώς). Έτσι, οι δυνάμεις που τελικά ασκούνται στον οδηγό είναι σημαντικά μειωμένες, αυξάνοντας τις πιθανότητες όχι μόνο να επιβιώσει, αλλά ακόμα και να μην υποστεί κανένα τραυματισμό.
Οπότε, μπορεί η εικόνα ενός μονοθεσίου κομμένου στα δύο να είναι σοκαριστική, όμως είναι ακριβώς αυτό που ήθελαν οι μηχανικοί που το σχεδίασαν και το κατασκεύασαν. Κατά συνέπεια, δεν αποκλείεται να δούμε ξανά κάτι τέτοιο στην πορεία του πρωταθλήματος.
Άλλωστε αυτή ήταν η δεύτερη φορά που ο Schumacher κόβει στα δύο το μονοθέσιό του, με την πρώτη να είναι στην Τζέντα της Σαουδικής Αραβίας, μόλις στον δεύτερο αγώνα της φετινής σεζόν.