Volkswagen Golf GTI ΜΚ1-ΜΚ6
Η παρουσίαση του πρώτου GTI το 1976 ήταν μια βαθιά δημοκρατική πράξη. Πλέον, η αριστερή λωρίδα των αυτοκινητόδρομων ήταν προσβάσιμη και από την μεσαία τάξη
- -
- -
Ο εκδημοκρατισμός των Autobahn έγινε πραγματικότητα το 1976 με την παρουσίαση του Golf GTI. Μέχρι τότε, η αριστερή λωρίδα των απανταχού αυτοκινητόδρομων ήταν ουσιαστικά προνόμιο των γρήγορων αυτοκινήτων - βλέπε Ferrari, Porsche, Mercedes, BMW κ.λπ. Με την άφιξη του πρώτου GTI όμως, η αναδυόμενη αστική τάξη δεν ήταν πλέον υποχρεωμένη να… κινείται μόνο δεξιά. Η δημοκρατική ισορροπία είχε γίνει πλέον πραγματικότητα και στους δρόμους.
Αυτή ήταν τελικά η ουσία του GTI, αλλά πριν από όλα να τονίσουμε ότι η ιδέα κάθε άλλο παρά νέα ήταν. Και αυτό επειδή η τοποθέτηση ενός δυνατού μοτέρ σε μικρή καρότσα ήταν αρκετά συνηθισμένη, σχεδόν από καταβολής αυτοκινήτου. Ήταν ο ευκολότερος τρόπος για να αποκτήσεις επιδόσεις… φτηνά! Αυτό άλλωστε είχαν στο μυαλό τους οι μηχανικοί της Volkswagen που αφιέρωσαν τον ελεύθερο χρόνο τους για να εξελίξουν το σπορ Golf. Ένα μοντέλο-θρύλος που έμελε να δημιουργήσει μια ολόκληρη κατηγορία, αλλά και να γίνει το icon του Golf. Η αρχική έκδοση του GTI ήταν 3θυρη, με σπορ πινελιές σε εξωτερική σχεδίαση και καμπίνα που έκαναν αντιληπτό πως αυτό δεν ήταν ένα απλό Golf. Η συνέχεια στην 37χρονη ιστορία του μοντέλου περιελάμβανε κάθε είδους παραλλαγή, από 5θυρο και cabrio μέχρι ειδικές και εορταστικές εκδόσεις.
Golf GTI Mk1 (1976-1983)
Το πρωτότυπο που σχεδίασε ο Giugiaro άρχισε μια επανάσταση που ακόμα και σήμερα καλά κρατεί. Το πρώτο Golf GTI παρουσιάστηκε στην Έκθεση της Φρανκφούρτης το 1975 και δημιούργησε γρήγορα το δικό του φανατικό κοινό. Ο ατμοσφαιρικός κινητήρας των 1.588 κυβικών είχε σύστημα ψεκασμού καυσίμου Bosch K-Jetronic και απέδιδε 110 ίππους στις 6.100 rpm. Ισχύς που μπορεί να μην εντυπωσιάζει, αλλά που είχε μόλις 890 κιλά βάρος να κινήσει. Έτσι, τα πρώτα 100 km/h από στάση έρχονταν σε 9,5 sec, με την τελική να αγγίζει τα 180 km/h. Αυτό που έκανε δημοφιλές όμως το πρώτο GTI, είναι η απολαυστική του οδηγική συμπεριφορά, φιλική σε ένα αγοραστικό κοινό που μέχρι τότε δεν μπορούσε εύκολα να αποκτήσει γρήγορο αυτοκίνητο. Εμφανισιακά, το GTI είχε τις απαραίτητες πινελιές για να ξεχωρίζει από τα απλά Golf. “Κερασάκι” στο εσωτερικό, ο λεβιές ταχυτήτων με σχήμα από μπαλάκι του γκολφ. Το 1982, το Golf GTI αποκτά μεγαλύτερο κινητήρα 1.781 cc και 112 ίππων.
Golf GTI
Μk2 (1984-1992)
Η δεύτερη γενιά ακολούθησε το 1984, μεγαλύτερη σε διαστάσεις (και σε βάρος φυσικά), με νέο πλαίσιο και τον ίδιο, 8βάλβιδο κινητήρα των 1.781 cc που απέδιδε 112 ίππους. Δύο χρόνια αργότερα παρουσιάζεται μια ισχυρότερη έκδοση του GTI με 16βάλβιδο 1.800άρη κινητήρα και 139 ίππους. Τα λογότυπα “16v” εμπρός και πίσω δήλωναν την παραπάνω δύναμη. Το 1990 το GTI υπέστη facelift, μαζί με όλη τη γκάμα του Golf, με κυριότερη αλλαγή τους μεγάλους προφυλακτήρες. Τα καλά νέα όμως αφορούσαν την 8βάλβιδη έκδοση 1.8 GTI G60 με μηχανικό υπερσυμπιεστή, που ανέβασε τους ίππους στους 160 (όχι, δεν αναφερόμαστε στην τετρακίνητη έκδοση περιορισμένης παραγωγής Golf G60 με τους 210 ίππους). Για τη ιστορία να αναφέρουμε ότι ήταν η πρώτη φορά που το Golf μπήκε στους αγώνες ράλλυ, με τη Volkswagen να κατασκευάζει για το σκοπό αυτό 5.000 Rallye Golf με 161 ίππους. Δεν υπήρξε πάντως συνέχεια.
Golf GTI
Μk3 (1992-1998)
Με την τρίτη γενιά, η VW φαίνεται ότι έχασε την αυτοσυγκέντρωσή της παρότι το GTI πλησίαζε αισίως τα 20 χρόνια του (υπήρξε και ειδική, εορταστική έκδοση 20th Anniversary). Η σχεδίαση έγινε πιο αεροδυναμική, χωρίς φυσικά να χάσει την κλασική γραμμή Golf. Κάτω από το καπό, ο κυβισμός ανέβηκε στα 2 λίτρα αλλά η ισχύς των 115 ίππων ήταν λίγη σε σχέση με το αυξημένο βάρος που πλέον έφτανε τα 1.200 κιλά. Ένα χρόνο αργότερα ακολούθησε η δεκαεξαβάλβιδη έκδοση με 150 ίππους, δίνοντας αισθητά καλύτερες επιδόσεις: 0-100 km/h σε 8,8 sec και τελική ταχύτητα 215 km/h. Ωστόσο, στην 3η γενιά του το GTI έχασε τον τίτλο της κορυφαίας σπορ έκδοσης στη γκάμα του Golf, αφού τη θέση αυτή είχε πήρε το VR6, το οποίο απέδιδε 191 ίππους από ένα στενό V6 2.9 κινητήρα! Το GTI είχε γίνει πλέον πιο μαζικό, πεντάθυρο και έχασε το… κεντρί του, συμβιβαζόμενο σε ένα νέο ρόλο που το ήθελε πιο «middle class» και πιο μαζικό.
Golf GTI
Μk4 (1998-2003)
Στην τέταρτη γενιά, το GTI ήταν πια πολύ μακριά από τη φιλοσοφία του πρώτου GTI, όντας πια στη σκιά του ανταγωνισμού μιας κατηγορίας που το ίδιο δημιούργησε. Ο νέος 20βάλβιδος Turbo κινητήρας των 1.781 cc απέδιδε 150 ίππους, αλλά ήταν το μέτριο πλαίσιο αυτό που αδυνατούσε να προσφέρει οδηγική απόλαυση στον απαιτητικό οδηγό. Τα πράγματα δεν έγιναν αισθητά καλύτερα ούτε με τον ισχυρότερο 1.800άρη Turbo των 180 ίππων (με 6άρι κιβώτιο) που έκανε την εμφάνισή του το 2002. Αλλά και η εικόνα του GTI Mk4 γενικότερα, κάθε άλλο παρά νεανική ήταν. Είναι ενδεικτικό πως σε κάποιες αγορές υπήρχε διαθέσιμο με 2λιτρο μοτέρ 115 ίππων, ενώ για πρώτη φορά λανσαρίστηκε GTI με κινητήρα πετρελαίου 1.9 150 ίππων! Βέβαια, και στο παρελθόν –από την πρώτη κιόλας γενιά- είχαμε γρήγορες diesel εκδόσεις, αλλά με το λογότυπο GTD και όχι ως GTI. Η διεύθυνση της VW φαινόταν ανίκανη να οριοθετήσει τις προτεραιότητές της σχετικά με το ρόλο του GTI. Ψάχνονταν, αλλά ευτυχώς όχι για πολύ.
Golf GTI
Μk5 (2004-2008)
Ευτυχώς τα πράγματα άλλαξαν άρδην με την παρουσίαση του Golf Mk5. Το GTI επιτέλους επέστρεψε στις ρίζες του, προσφέροντας ευχάριστη οδική συμπεριφορά χωρίς μάλιστα να χάνει τον ποιοτικό και πολιτισμένο χαρακτήρα της προηγούμενης γενιάς – ίσα ίσια που τον ενίσχυσε! Με 200 ίππους από τον ολοκαίνουργιο 2λιτρο Turbo FSI κινητήρα, επιτέλους είχε τις επιδόσεις που απαιτούσαν οι καταστάσεις. Η ισχύς μάλιστα ανέβηκε στους 230 ίππους στις ειδικές εκδόσεις Edition 30 (για τα 30 χρόνια του GTI) και Pirelli (στα χνάρια της αντίστοιχης έκδοσης του Mk1). Το πιο extreme GTI όμως ήταν το W12-650, ένα θηρίο με 6λιτρο W12 κινητήρα τοποθετημένο στο κέντρο και 650 ίππους να το σπρώχνουν στα 100 km/h από στάση σε 3,7 sec! Η ουσία όμως είναι πως με κορυφαίες επιδόσεις, “θεϊκό” αυτόματο κιβώτιο ταχυτήτων 6 σχέσεων DSG και ψαγμένη πίσω ανάρτηση πολλαπλών συνδέσμων, το GTI σκαρφάλωσε εν μια νυκτί στην κορυφή της κατηγορίας, περνώντας σε άλλη εποχή, απευθυνόμενο και πάλι στους νέους στη καρδιά, κάθε ηλικίας.
Golf GTI
Μk6 (2009-2013)
Η 6η γενιά του Golf ήταν στην ουσία ένα βαρύ facelift του Mk5,
οπότε σε ανάλογη γραμμή κινήθηκε και η έκδοση GTI. Άλλωστε,
τεχνολογικά συνέχισε να διατηρεί προβάδισμα έναντι των περισσότερων
ανταγωνιστών του, συνεχίζοντας να αποτελεί το μέτρο σύγκρισης στην
κατηγορία. Όχι τόσο για τις απόλυτες επιδόσεις και την οδική του
συμπεριφορά, αλλά για τον πραγματικά ολοκληρωμένο χαρακτήρα του. Η
φιλοσοφία που λάνσαρε το GTI Mk5 και που συνέχισε το Mk6 είναι αυτή
του ολοκληρωμένου χαρακτήρα, του εξαιρετικού σε ποιότητα και
χαρακτηριστικά μικρομεσαίου που όμως διαθέτει τις σπορ επιδόσεις
και την ανάλογη συμπεριφορά όταν οι συνθήκες το απαιτήσουν. Αυτή
ήταν και είναι η καλύτερη δικαιολογία του ανήσυχου οικογενειάρχη. Η
αναβάθμιση περιελάμβανε ισχυρότερο 2λιτρο TFSI με 210 ίππους, ισχύς
που ανέβηκε σε 235 PS για την εορταστική έκδοση των 35 χρόνων του
μοντέλου (Edition 35).
Διάβασε εδώ τη δοκιμή του νέου Volkswagen Golf
GTI 7ης γενιάς