Γιατί η εξάτμιση του αυτοκινήτου βρίσκεται πάντα πίσω;
Το πίσω μέρος ενός αυτοκινήτου, πάντα φιλοξενεί την απόληξη της εξάτμισης. Γιατί βρίσκεται πάντα σε αυτό το σημείο και δεν τοποθετείται κάπου αλλού;
- -
- -
Κάποια πράγματα στα αυτοκίνητα, θεωρούνται δεδομένα. Για παράδειγμα, γνωρίζουμε ότι στο εμπρός μέρος θα βρούμε δύο φωτιστικά σώματα και αεραγωγούς. Αντίστοιχα, πίσω υπάρχουν επίσης δύο φανάρια, όπως και οι απολήξεις της εξάτμισης, για τα μοντέλα με κινητήρα εσωτερικής καύσης. Στο πέρασμα των χρόνων, πολύ λίγα μοντέλα δεν είχαν την εξάτμιση στο πίσω μέρος. Η συντριπτική πλειοψηφία των κατασκευαστών τις τοποθετεί χαμηλά, κάτω από τον προφυλακτήρα. Αναρωτηθήκατε ποτέ γιατί συμβαίνει αυτό; Δεν θα μπορούσαν να τις τοποθετήσουν στα φτερά, για παράδειγμα; Δύσκολο, είναι η απάντηση. Ας δούμε γιατί!
Ζήτημα πρακτικότητας!
Το σύστημα εξαγωγής ή αλλιώς, η εξάτμιση, δεν είναι μόνο οι απολήξεις που βλέπουμε στο πίσω μέρος. Αποτελείται από αρκετά μέτρα σωληνώσεων, στις οποίες παρεμβάλλονται διάφορα συστήματα, όπως οι καταλύτες και τα νεότερα φίλτρα κατακράτησης μικροσωματιδίων. Επίσης, υπάρχουν τα καζανάκια (ή αλλιώς σιλανσιέ) που έχουν στόχο να μειώσουν τον θόρυβο που παράγει η εξάτμιση, για πιο άνετη και ήσυχη μετακίνηση. Όλα αυτά προφανώς απαιτούν χώρο, οπότε οι κατασκευαστές αξιοποιούν το σύνολο του μήκους του οχήματος για να μη τα «στριμώξουν».
Φυσικά, δεν θα ήταν τεχνικά αδύνατο η εξάτμιση να έχει πολύ κοντή διαδρομή. Για παράδειγμα τα κεντρομήχανα αυτοκίνητα (όπως ένα Audi R8 για παράδειγμα ή ένα Toyota MR2) έχουν πολύ λιγότερο μήκος στη διάθεσή τους. Για να μη μιλήσουμε για την Porsche 911 που έχει το μοτέρ στην άκρη του αμαξώματος, πίσω από τον πίσω άξονα, αναγκάζοντας την εξάτμιση να «στρίβει» πολλές φορές για να καταπολεμηθεί το φαινόμενο του μειωμένου χώρου. Θα απαιτούσε όμως πολύ περισσότερη μελέτη σχετικά με τη θέση των εξαρτημάτων. Ωστόσο, ο πιο σημαντικός λόγος που η εξάτμιση είναι πίσω, δεν είναι αυτός. Σχετίζεται με την άνεση, αλλά και την ασφάλειά μας!
Πάνω από όλα η ασφάλεια
Η εξάτμιση, ύστερα από μια μεγάλη διαδρομή αναπτύσσει υψηλή θερμοκρασία. Θα ήταν πολύ πιο εύκολο να κάψουμε το πόδι μας αν η απόληξη ήταν στο πλάι του αυτοκινήτου, παρά στο πίσω μέρος. Επίσης, η εξάτμιση στο πλάι φέρνει μεγάλες ποσότητες θερμότητας στην καμπίνα, προκαλώντας δυσφορία στους επιβάτες. Αν είχατε την τύχη να κάνετε ποτέ μια βόλτα με ένα Dodge Viper, ένα από τα λίγα μοντέλα παραγωγής με τις εξατμίσεις στα πλάγια, θα καταλαβαίνατε τι εννοούμε!
Δείτε ακόμη: Έβαλες εξάτμιση που κάνει θόρυβο; Δες πόσο είναι το πρόστιμο
Τέλος, ένας ακόμη λόγος που η εξάτμιση βρίσκεται στο πίσω μέρος έχει να κάνει με την αποβολή των καυσαερίων. Οι βλαβερές ουσίες που βγαίνουν από την εξάτμιση θα ήταν πολύ πιο εύκολο να μπαίνουν στην καμπίνα κατά την οδήγηση, αν αυτή βρισκόταν πιο μπροστά. Ειδικά σε συνθήκες οδήγησης στην πόλη με πολλά σταμάτα-ξεκίνα. Όλοι οι παραπάνω λόγοι λοιπόν συνδυαστικά, δίνουν την απάντηση στο ερώτημα «γιατί η εξάτμιση βρίσκεται πάντα στο πίσω μέρος του αυτοκινήτου».