Εθνική οδός: Τι σημαίνει το γράμμα Ε στις πινακίδες;
Καθημερινά εκατομμύρια οδηγοί διασχίζουν τους δρόμους ανά την Ευρώπη. Ποιος όμως γνωρίζει τι σημαίνει το γράμμα Ε που βλέπουμε και στις πινακίδες της Ελλάδας.
- -
- -
Σε περίπτωση που οδηγείς αυτοκίνητο και έχεις κινηθεί έστω και ελάχιστες φορές σε ελληνικό αυτοκινητόδρομο, σίγουρα το μάτι σου θα έχει «πέσει» σε μια πράσινη πινακίδα που έχει το γράμμα Ε και έναν αριθμό, είτε διψήφιο, είτε τριψήφιο.
Η πινακίδα αυτή δείχνει το δίκτυο Ε-οδών, δηλαδή το σύστημα σύνδεσης των κύριων οδών που διασχίζουν τα ευρωπαϊκά κράτη, από το οποίο προκύπτουν ενιαίες ενδοευρωπαϊκές διαδρομές. Ουσιαστικά είναι αυτοκινητόδρομοι που διασχίζουν κάθε χώρα και συνήθως το δίκτυο Ε αφορά ευρωπαϊκή διαδρομή που περιλαμβάνει εθνικές οδούς διαφόρων κρατών, όπως ο Ε65.
Υπάρχουν βέβαια και αυτοί που περιορίζονται στο έδαφος μιας μόνο χώρας, όπως για παράδειγμα η οδός Ε92 και που συνδέει την Ηγουμενίτσα με τον Βόλο και η Ε94 που ξεκινά από την Κόρινθο και καταλήγει στην Αθήνα.
Τι πρέπει να έχει ένας δρόμος για να εισαχθεί στο δίκτυο Ε
Για να ενταχθεί ένας δρόμος στο δίκτυο Ε-οδών, πρέπει να είναι εξ' ολοκλήρου ασφαλτοστρωμένος και πλατύτερος από 8,40 μέτρα. Πρέπει να έχει παντού προτεραιότητα και να μην περνά από το εσωτερικό πόλεων και χωριών, καθώς και να διαθέτει χωρητικότητα αρκετή ώστε να αποφεύγονται κυκλοφοριακές συμφορήσεις υπό ομαλές συνθήκες. Πρακτικά τα παραπάνω δεν ακολουθούνται κατά γράμμα σε όλες τις περιπτώσεις. Σε θεωρητικό επίπεδο, μια ιδεατή διαδρομή του Δικτύου αποτελείται αποκλειστικά από επιμέρους κλειστούς αυτοκινητοδρόμους.
Οι διαδρομές που απλώνονται με κατεύθυνση Δύση-Ανατολή στο χάρτη έχουν ζυγό αριθμό, ενώ όσες κινούνται με κατεύθυνση Βορράς-Νότος έχουν μονό.
Δείτε ακόμη: Τι είναι αυτά τα κουτιά στη νησίδα της εθνικής οδού;
Οι βασικές διαδρομές καλούνται «Κλάσης Α» και κωδικοποιούνται με διψήφιο αριθμό, εκτός από λίγες που εντάχθηκαν πρόσφατα και έχουν τριψήφιο έως το 129, ενώ οι υπόλοιπες διαδρομές καλούνται «Κλάσης Β» και κωδικοποιούνται με τριψήφιο.
Τι δείχνει το δίκτυο Ε
Η δημιουργία του δικτύου ξεκίνησε το 1975 και επανασχεδιάστηκε το 1992, οπότε και ανανεώνεται τακτικά. Βασική χρησιμότητα του δικτύου είναι η δημιουργία «ιδεατών διαδρομών» εντός του ευρωπαϊκού εδάφους, κάνοντας ευκολότερο τον προσανατολισμό των επαγγελματιών οδηγών και όσων που διανύουν μεγάλες αποστάσεις σε διαφορετικές χώρες.
Οι περισσότερες χώρες, μεταξύ των οποίων και η Ελλάδα, χρησιμοποιούν διπλή σήμανση. Ειδικότερα, τα κοινά παραλληλόγραμμα σήματα με το «Ε» για την ευρωπαϊκή και τα θυρεόσχημα ή εξαγωνικά πλαίσια για την εθνική αρίθμηση.
Πόσες διαδρομές Ε περνάνε από την Ελλάδα
Στην Ελλάδα, ο πιο γνωστός αυτοκινητόδρομος που περιλαμβάνεται στο δίκτυο «Ε» και χρησιμοποιείται συχνότερα από τους οδηγούς είναι ο E65, αλλά και ο Ε94. Υπάρχουν ωστόσο, άλλες 10 διαδρομές που διέρχονται από τα εδάφη της χώρας μας.
Ας δούμε που ξεκινούν και που καταλήγουν:
- Ε55: Συνδέει το Helsingborg (Σουηδία) με την Καλαμάτα
- Ε65: Συνδέει το Malmo (Σουηδία) με τα Χανιά
- Ε75: Συνδέει το Vardo (Νορβηγία) με τη Σητεία
- Ε85: Συνδέει το Klaipėda (Λιθουανία) με την Αλεξανδρούπολη
- Ε79: Συνδέει το Miskolc (Ουγγαρία) με τη Θεσσαλονίκη
- Ε86: Συνδέει τη Γέφυρα στα σύνορα με την Αλβανία με την Κρυσταλλοπηγή
- Ε92: Συνδέει την Ηγουμενίτσα με τον Βόλο
- Ε94: Συνδέει την Κόρινθο με την Αθήνα
- Ε951: Συνδέει τα Ιωάννινα με το Μεσολόγγι
- Ε952: Συνδέει την Πρέβεζα με το Μεσολόγγι
- Ε961: Συνδέει την Τρίπολη με το Γύθειο
- Ε962: Συνδέει την Ελευσίνα με τη Θήβα
Εδώ, αξίζει να τονίσουμε πως, οι διαδρομές Ε δεν περιορίζονται αποκλειστικά σε χερσαία διαδρομή, αλλά συμπεριλαμβάνουν και θαλάσσια τμήματα που εξυπηρετούνται από οχηματαγωγά πλοία.