Μύθος ή αλήθεια: Είναι λάθος το φρένο μέσα σε στροφή;
Τελικά, τι ισχύει; Μπορούμε να πατήσουμε το πεντάλ των φρένων όταν στρίβουμε ή απαγορεύεται… δια ροπάλου;
- -
- -
Πολλές φορές έχουμε ακούσει ανθρώπους να λένε ότι «ποτέ δεν φρενάρουμε μέσα στη στροφή». Μάλιστα, αρκετά συχνά υποστηρίζουν ότι «ακόμη και αν δούμε κάποιο εμπόδιο, δεν πατάμε φρένο». Γενικά, η άποψη αυτή έχει ακουστεί πάρα πολύ, όμως είναι σωστή; Πρέπει να ξεχνάμε το μεσαίο πεντάλ όταν οι τροχοί βρίσκονται υπό γωνία; Αρχικά, να πούμε ότι σε ένα βαθμό, ισχύει, όμως δεν υπάρχει μόνο μια απάντηση οπότε ας δούμε το θέμα λίγο πιο αναλυτικά.
Φρένο στη στροφή σημαίνει… γλίστριμα;
Αν κινούμαστε κανονικά στην πορεία μας και καθώς στρίβουμε, δούμε ένα εμπόδιο, μπορούμε κανονικά να φρενάρουμε. Το αυτοκίνητο θα γλιστρήσει μόνο αν έχουμε πολύ υψηλή ταχύτητα, αν στρίβουμε με οριακή φόρα για τη στροφή που παίρνουμε ή αν το οδόστρωμα είναι ολισθηρό (νερό – πάγος κλπ). Αν δεν ισχύει τίποτα από όλα αυτά, τότε μη φοβηθείτε να πατήσετε το φρένο. Το αυτοκίνητο θα επιβραδύνει χωρίς δράματα και θα αποφύγετε το εμπόδιο.
Δείτε ακόμη: Start/Stop - Χαλάει νωρίτερα την μπαταρία ή τη μίζα;
Τι γίνεται αν έχω μεγαλύτερη ταχύτητα;
Αν τρέχετε και χρειαστεί να φρενάρετε μέσα στη στροφή, τότε τα πράγματα περιπλέκονται. Η αποσταθεροποίηση του οχήματος μπορεί να γίνει μόνο με την απελευθέρωση του γκαζιού, οπότε ο κίνδυνος να εκτραπεί από την πορεία του αν πατήσετε και τα φρένα, είναι μεγαλύτερος. Προσπαθήστε να αποφύγετε το εμπόδιο με τη μικρότερη δυνατή αλλαγή στην κινητική κατάσταση του αυτοκινήτου (αλλάζοντας ελαφρώς την πορεία και αφήνοντας με προσοχή το γκάζι). Αν αυτό δεν είναι δυνατό, προετοιμαστείτε να διορθώσετε την κατεύθυνση με ανάποδο τιμόνι.
Τα ηλεκτρονικά σώζουν ζωές!
Πλέον, όλα τα οχήματα εφοδιάζονται με σύστημα αντιμπλοκαρίσματος των τροχών κατά το φρενάρισμα (ABS) και έλεγχο ευστάθειας (ESC). Ο συνδυασμός αυτών των δύο ηλεκτρονικών δημιουργεί το CBC, δηλαδή το Cornering Brake Control. Η κεντρική μονάδα του ABS καταλαβαίνει ότι πρέπει να φρενάρετε πάνω στη στροφή και μαζί με το ESC, κατανέμει τη δύναμη της πέδησης στους τροχούς που πρέπει για να σας βοηθήσει να διατηρήσετε την πορεία σας.
Με άλλα λόγια, δεν εφαρμόζει τα φρένα όπως θα γινόταν στην ευθεία αλλά στέλνει τη μεγαλύτερη δύναμη στους τροχούς που θα επηρεάσουν λιγότερο την κατεύθυνση του αυτοκινήτου. Το φρενάρισμα δεν είναι τόσο αποτελεσματικό όσο θα ήταν αν βρισκόσασταν με τους τροχούς στην ευθεία, όμως δεν προκαλεί αποσταθεροποίηση του αυτοκινήτου και σας βοηθά να διατηρήσετε τον έλεγχο. Μειώνοντας σημαντικά την ταχύτητά σας, θα μπορέσετε να αποφύγετε πιο εύκολα το εμπόδιο και να επανέλθετε στην πορεία σας.