Αυτοκίνητα: Τι μεταχειρισμένο να αγοράσω; Βενζίνη ή diesel; Να πάρω αυτόματο; Και πως το ελέγχω;
Οι επιλογές που υπάρχουν σε αυτοκίνητα στην αγορά μεταχειρισμένου είναι άπειρες. Και, μπορεί σε κατηγορία αμαξώματος ή σε εμφάνιση η επιλογή να είναι εύκολη, τι γίνεται όμως σε κινητήρες και μετάδοση; Και τι πρέπει να προσέξει κανείς για να βεβαιωθεί πως το αυτοκίνητο που τον ενδιαφέρει είναι σωστό; Παρακάτω υπάρχουν χρήσιμες πληροφορίες και συμβουλές που θα σας βοηθήσουν στην σωστή επιλογή
Αυτοκίνητα με βενζίνη ή diesel;
Η άρση της απαγόρευσης της πετρελαιοκίνησης σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη το 2012 άνοιξε την παλέτα επιλογών του υποψήφιου αγοραστή, δίνοντάς του μάλιστα υποσχέσεις για μείωση στο κόστος χρήσης, κυρίως επειδή με το diesel λιγοστεύουν οι επισκέψεις στο πρατήριο καυσίμων. Συμφέρει όμως τελικά η επιλογή πετρελαιοκίνητου αντί βενζινοκίνητου αυτοκινήτου; Ας δούμε τα 5 σημαντικότερα πλεονεκτήματα των diesel:
- Πλούσια ροπή: Οι diesel διακρίνονται για την πλούσια ροπή τους, την οποία αποδίδουν στις μεσαίες στροφές. Αρκεί να εκμεταλλεύεσαι το “φούσκωμα” της ροπής που συνήθως έρχεται στις 2.000-3.000 rpm για να κινηθείς σβέλτα, κάνοντας ταυτόχρονα οικονομία.
- Φθηνότερο φουλάρισμα: Η διαφορά στην τιμή ανά λίτρο καυσίμου, συγκριτικά με τη βενζίνη, μπορεί να έχει μικρύνει τα τελευταία χρόνια αλλά συνεχίζει να υφίσταται και να είναι αξιοσημείωτη.
- Λιγότερες επισκέψεις στο πρατήριο: Ένα από τα μεγαλύτερα ατού των diesel είναι η αισθητά χαμηλότερη κατανάλωση καυσίμου. Αυτό σημαίνει ότι με ένα φουλάρισμα του ρεζερβουάρ μπορείς να κάνεις περισσότερα χιλιόμετρα.
- Χαμηλότερα τέλη κυκλοφορίας: Εδώ τα diesel παίζουν σε δικό τους τερέν, αφού εκπέμπουν αισθητά λιγότερο διοξείδιο του άνθρακα (CO2) από τα βενζινοκίνητα. Και το τελευταίο είναι αυτό βάσει του οποίου υπολογίζονται τα τέλη κυκλοφορίας στα αυτοκίνητα που κυκλοφόρησαν από τον Νοέμβριο του 2011 και μετά.
- Service: Κατά κανόνα, τα πετρελαιοκίνητα μοντέλα έχουν μεγάλα διαστήματα μεταξύ των service, είτε σε km είτε σε χρόνο, ενώ συνήθως οι diesel κινητήρες έχουν μεγαλύτερη διάρκεια ζωής από τους βενζινοκινητήρες.
Αυτοκίνητα Diesel – 5 μειονεκτήματα
Ας δούμε όμως και τα 5 σημαντικότερα μειονεκτήματα των diesel:
- Τσουχτερή τιμή: Κατά κανόνα, τα πετρελαιοκίνητα μοντέλα είναι αισθητά ακριβότερα από τα αντίστοιχα βενζινοκίνητα, με τη διαφορά τιμής να αυξάνει όσο ανεβαίνουμε κατηγορία.
- Νοθεία καυσίμου: Εδώ έχουμε να κάνουμε με το άλυτο ελληνικό πρόβλημα της νοθείας καυσίμων, που αφορά κυρίως το πετρέλαιο. Δεν είναι τυχαίο που τα προηγούμενα χρόνια πολλά diesel (ΤΑΧΙ) έπασχαν συχνές βλάβες στην τρόμπα πετρελαίου, ή ακόμη χειρότερα από ραγισμένα καπάκια μοτέρ!
- Απειρία μηχανικών: Ως γνωστόν, τα πετρελαιοκίνητα είναι νέα “μόδα” στην ελληνική αγορά, που σημαίνει ότι πολλά μη εξουσιοδοτημένα συνεργεία δεν έχουν ακόμη μεγάλη εξειδίκευση στη συντήρηση κινητήρων πετρελαίου.
- Ακριβές επισκευές: Ένα diesel έχει συνήθως περισσότερα εξαρτήματα που μπορεί να χαλάσουν ή να φθαρούν. Πάρε παράδειγμα το turbo που υπάρχει σε κάθε πετρελαιοκίνητο μοντέλο. Εδώ παίζει σημαντικότατο ρόλο και η ποιότητα των καυσίμων που λέγαμε παραπάνω.
- Ποιότητα λειτουργίας: Αν και οφείλουμε να παραδεχτούμε ότι σχεδόν όλοι οι diesel τελευταίας εσοδείας είναι πολύ ήσυχοι, οι περισσότεροι έχουν το χαρακτηριστικό κροτάλισμα στη λειτουργία τους. Ακούγονται δηλαδή περισσότερο από έναν αντίστοιχο βενζινοκινητήρα.
Αυτόματα αυτοκίνητα
Τα αυτόματα αυτοκίνητα έχουν αποκτήσει αγοραστικό ενδιαφέρον τα τελευταία χρόνια, καθώς εκτός από ευκολία και άνεση στην οδήγηση πολλές φορές προσφέρουν και καλύτερη οικονομία συγκριτικά με ένα χειροκίνητο. Τι είδους αυτόματα κιβώτια όμως υπάρχουν; Οι βασικοί τύποι είναι τέσσερις:
Αυτοκίνητα με παραδοσιακό αυτόματο κιβώτιο
Είναι το παλιότερο αυτόματο κιβώτιο και αυτό που πλέον συναντάται όλο και λιγότερο, με τη χρήση του να περιορίζεται σε ακριβότερα μοντέλα. Οι αλλαγές σχέσεων γίνονται αυτόματα και εξαιρετικά ομαλά, ενώ σε πιο σύγχρονα αυτοκίνητα υπάρχει και η δυνατότητα χειροκίνητων αλλαγών. Είναι ιδιαίτερα πρακτικό για την πόλη, ειδικά στο σταμάτα-ξεκίνα, αφού με τον λεβιέ στη θέση D ή R το αυτοκίνητο έχει την τάση να κινηθεί προς τα εμπρός ή πίσω αντίστοιχα, ελεγχόμενο εύκολα με το φρένο. Από την άλλη, οι μεγάλες απώλειες ροπής που έχει αυτός ο τύπος κιβωτίου είναι η αιτία για τις ελαφρά μειωμένες επιδόσεις και την αξιοσημείωτη αύξηση στην κατανάλωση καυσίμου.
Αυτοκίνητα με ημιαυτόματο κιβώτιο
Ουσιαστικά είναι ένα χειροκίνητο κιβώτιο με αυτοματοποιημένο μηχανισμό αλλαγής ταχυτήτων. Τεχνικά λοιπόν, κιβώτιο και συμπλέκτης είναι τα ίδια με αυτά ενός χειροκίνητου και απουσιάζει το πεντάλ του συμπλέκτη. Εκτός από την πλήρως αυτόματη, συνήθως υπάρχει και σειριακή λειτουργία, όπου ο οδηγός μέσω του λεβιέ ή με μοχλούς στο τιμόνι μπορεί να κάνει χειροκίνητα τις αλλαγές. Στα υπέρ η άνεση και η ευκολία στην οδήγηση και στα μείον η κατά κανόνα αργή αλλαγή σχέσης. Επιπλέον, αντίθετα με το κλασικό αυτόματο κιβώτιο, δεν συγκρατεί το αυτοκίνητο όταν αφήσεις το φρένο και μέχρι να πατήσεις γκάζι. π.χ. σε μια ανηφόρα.
Αυτοκίνητα με κιβώτιο διπλού συμπλέκτη
Πρόκειται για χειροκίνητο κιβώτιο με αυτόματο μηχανισμό αλλαγής σχέσεων και δύο συμπλέκτες (π.χ. το DSG της Volkswagen). Όλα τους διαθέτουν τόσο πλήρως αυτόματη όσο και χειροκίνητη λειτουργία, ενώ σε κάποια μοντέλα δεν ανεβάζουν σχέση όταν ο κινητήρας πιάσει κόφτη, ευνοώντας τη σπορ οδήγηση. Σε λειτουργία είναι ό,τι καλύτερο υπάρχει αυτή τη στιγμή σε αυτόματο κιβώτιο. Προσφέρει ομαλές και ταχύτατες αλλαγές σχέσεων και πολλές φορές χαμηλότερη κατανάλωση συγκριτικά με ένα αντίστοιχο χειροκίνητο κιβώτιο. Χρειάζεται όμως τακτικότερη και ακριβότερη συντήρηση από τα κλασικά αυτόματα κιβώτια. Το μεγαλύτερο μείον είναι πως διαθέτει υλικά τριβής (δίσκους) που χρειάζονται αντικατάσταση όταν φθαρούν.
Αυτοκίνητα με κιβώτιο διαρκώς μεταβαλλόμενης σχέσης (CVT)
Η αίσθηση εδώ είναι σαν να οδηγείς αυτόματο σκούτερ: σαν να έχει μία μόνο ταχύτητα που δεν τελειώνει ποτέ. Στην πράξη, το CVT εκμεταλλεύεται στο έπακρο τις δυνατότητες του κινητήρα καθώς προσαρμόζει διαρκώς τη σχέση μετάδοσης στην ταχύτητα του αυτοκινήτου και τις συνθήκες οδήγησης. Σαν να υπάρχουν δηλαδή άπειρες σχέσεις και να εναλλάσσονται η μία μετά την άλλη. Σε κάποιες περιπτώσεις, υπάρχουν και προεπιλεγμένες σχέσεις με δυνατότητα χειροκίνητων αλλαγών (π.χ. Honda Jazz). Συναντάται συνήθως στα υβριδικά αυτοκίνητα. Διακρίνεται σε οικονομία καυσίμου, αλλά στη full επιτάχυνση ο κινητήρας λειτουργεί σταθερά σε πολύ υψηλές στροφές, παράγοντας θόρυβο.
Έλεγχος πριν την αγορά μεταχειρισμένου αυτοκινήτου
Και τώρα που διάλεξες ανάμεσα σε τόσα αυτοκίνητα αυτό που σε ενδιαφέρει, πως το ελέγχεις; Η αγορά μεταχειρισμένου αυτοκινήτου δεν είναι καθόλου εύκολη υπόθεση. Είναι ατρακάριστο και με λίγα χιλιόμετρα όπως επικαλείται ο πωλητής, ή μήπως κάτω από την αποστράπτουσα λαμαρίνα του κρύβεται ένα αμαρτωλό παρελθόν με πολλά ατυχήματα και πρόχειρες επισκευές; Γι’ αυτό επιβάλλεται ένας εξονυχιστικός έλεγχος, πριν προχωρήσετε στην αγορά του.
Αμάξωμα αυτοκινήτου
Χτυπήματα: Ένα αμάξωμα με πολλές γρατζουνιές και μικροχτυπήματα δείχνει πως η χρήση του αυτοκινήτου δεν ήταν η καλύτερη. Επιπλέον, η επιδιόρθωσή τους έχει μεγάλο κόστος.
Βαφή: Αν κάποια τμήματα του αμαξώματος φαίνονται φρεσκοβαμμένα ή οι αρμοί έχουν ανομοιομορφία, τότε μάλλον υπάρχει τρακάρισμα, την έκταση του οποίου φυσικά δεν μπορείτε να εξακριβώσετε. Μην αρκεστείτε σε δικαιολογίες του στυλ «με γρατζουνίσανε και αναγκάστηκα να το βάψω». Χρειάζεστε τη γνώμη φανοποιού.
Ελαστικά: Η φθορά στο πέλμα των ελαστικών δείχνει αν υπάρχει κάποιο πρόβλημα στην ευθυγράμμιση του αυτοκινήτου. Αν η φθορά είναι ισομερής δεν έχετε να ανησυχήσετε για τίποτα. Ψάξτε επίσης για εξογκώματα στα πλαϊνά τους. Αν υπάρχουν, τότε τα λάστιχα χρειάζονται επειγόντως αντικατάσταση (υπολογίστε γύρω στα 250-400 ευρώ για μια τετράδα συνηθισμένης διάστασης).Ζάντες: Έντονα γδαρμένες και χτυπημένες ζάντες μαρτυρούν πολλές και βίαιες επαφές με κράσπεδα στις μανούβρες του παρκαρίσματος. Επαφές που μεταφράζονται σε φθορά στα λάστιχα, στους άξονες, στα ρουλεμάν, στην κρεμαγέρα και στην ανάρτηση.
Εσωτερικό αυτοκινήτου
Καθίσματα και τιμόνι: Από αυτά παίρνετε μια ένδειξη αν τα χιλιόμετρα που γράφει ο χιλιομετρητής είναι πραγματικά. Έντονη φθορά στο κάθισμα του οδηγού ή/ και στο τιμόνι σημαίνει εκτεταμένη χρήση.
Εξοπλισμός: Ελέγξτε τη λειτουργία του κεντρικού κλειδώματος, των ηλεκτρικών παραθύρων (ανεβαίνουν και κατεβαίνουν πρόθυμα, χωρίς τριγμούς;), των ηλεκτρικών καθρεφτών, του καλοριφέρ, του κλιματισμού και γενικά όλου του ηλεκτρικού-ηλεκτρονικού εξοπλισμού.
Μηχανικά μέρη αυτοκινήτου
Πριν προχωρήσετε στην αγορά ενός μεταχειρισμένου αυτοκινήτου επιβάλλεται ένας καλός έλεγχος στα μηχανικά του μέρη. Μια βλάβη που είναι προ των πυλών ή ένα σοβαρό πρόβλημα που δεν μας έχει αναφέρει ο πωλητής σκόπιμα ή χωρίς να το γνωρίζει κι ο ίδιος, θα μας κοστίσει αρκετά έως υπερβολικά πολλά χρήματα, ανεβάζοντας σημαντικά την συνολική μας χρηματική επένδυση. Όταν βέβαια αγοράζουμε από οργανωμένο έμπορο αυτοκινήτων ή αντιπροσωπεία μπορούμε να ζητήσουμε έγγραφη εγγύηση. Όπως και να έχει, είτε είστε σίγουροι είτε όχι για την επιλογή σας, σας προτείνουμε να κάνετε έναν εξονυχιστικό έλεγχο στα παρακάτω σημεία:
Κινητήρας: Ελέγξτε (με τον κινητήρα κρύο) τις στάθμες του λαδιού, του υγρού ψύξης, του υγρού φρένων και του υγρού για το υδραυλικό τιμόνι -αν υπάρχει. Όλες θα πρέπει να βρίσκονται κοντά στην ένδειξη «max». Βάλτε μπροστά τον κινητήρα και, αφού ζεσταθεί, ανεβάστε γύρω στις 2.500 rpm. Δεν πρέπει να ακούγεται κανένας μηχανικός θόρυβος. Αν το αυτοκίνητο έχει τούρμπο, τσεκάρετε ότι δεν υπάρχει διαρροή σε αυτό, διαφορετικά είναι πολύ πιθανόν να χρειάζεται αντικατάσταση. Κάντε μια μικρή βόλτα και δείτε αν ο κινητήρας τραβάει με προθυμία ή αν κάνει περίεργους θορύβους.
Κιβώτιο-συμπλέκτης: Στην βόλτα που θα κάνετε, τσεκάρετε πως όλες οι σχέσεις του κιβωτίου κουμπώνουν σωστά. Αφού σταματήσετε, τραβήξτε χειρόφρενο και δοκιμάστε να ξεκινήσετε με 2η σχέση. Αν ο κινητήρας ανεβάζει στροφές και δεν σβήσει, τότε ο συμπλέκτης πατινάρει και χρειάζεται αντικατάσταση.
Φρένα-τιμόνι: Σφύριγμα από τους τροχούς κατά την κίνηση με πολύ χαμηλή ταχύτητα σημαίνει πως τα τακάκια ή/και οι δίσκοι μάλλον έχουν φθαρεί. Πατώντας απότομα φρένο, το αυτοκίνητο δεν πρέπει να παρεκκλίνει της πορείας του και το τιμόνι πρέπει να μένει στην ευθεία. Βεβαιωθείτε ακόμη πως το τιμόνι δεν έχει τζόγο.
Ανάρτηση:Ελέγξτε για τυχόν διαρροές λαδιού στα αμορτισέρ. Οι λακκούβες αποσβένονται σωστά, ή το αμάξωμα παρουσιάζει περίεργες πλεύσεις; Αν συμβαίνει το δεύτερο, τα αμορτισέρ χρειάζονται αντικατάσταση.
Εξάτμιση: Ζητήστε από τον πωλητή να ανεβάσει στροφές στον κινητήρα με το αυτοκίνητο σταματημένο. Αν από την εξάτμιση βγει:
- μπλε καπνός, τότε ο κινητήρας καίει λάδι, κάτι που συνεπάγεται κοστοβόρα επισκευή.
- λευκός καπνός, τότε το μίγμα καυσίμου είναι πολύ φτωχό. Απαιτείται τουλάχιστον ρύθμιση.
- μαύρος καπνός, τότε ο κινητήρας μπουκώνει. Μπορεί να είναι από πολύ απλό έως πολύ σύνθετο πρόβλημα.